Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:00

Wij willen onze tuin ook gaan veranderen, we willen een hoek met lekkere banken gaan maken en dan wordt de rest waarschijnlijk ook omgegooid. Helaas is het geld een beetje op (mn vader is een bedrijfje aan het opstarten).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:06

Ik meld me hier ook even, ik wil budgettair m'n tuin aanpakken dit jaar, dus kan zeker tips gebruiken. M'n pa is nu druk bezig m'n tuin schoon te maken met de hogedrukreiniger :+ dus ik zal morgen proberen foto's te plaatsen.
Zat zelf te denken aan een hoek met kunstgras (onderhoudsvriendelijk :P ) en wellicht een vlonder, ik heb een border en daar wil ik ook graag wintergroen in, 's winters ziet mijn tuin er zo doods uit :=
Verder liggen er 3 verschillende soorten tegels in, zo lelijk, maar tis zo'n karwei om dat allemaal te vernieuwen -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:42

Ik ga deze zomer alles op de schop gooien.
Mijn halfvervallen asfalt oprit en 15 meter hoge bruinige naaldboom gaan er uit en worden vervangen door een oprit van betonklinkers. Daaraan maken we een parking voor onze twee auto's met daarboven een pergola. Langs de oprit verlichting (in de grond, geen palen) en bolcatalpa's. Voor het huis komt gazon omringd door borders en ik wil graag ook een mooi kunstwerk nog. Momenteel staat de groooote trampoline van mijn kinderen nog los op het erf, deze wordt ingegraven met een ligusterhaag eromheen zodat je er niet vol tegenaan zit te kijken. Achter het huis maken we een vlonderterras, ik twijfel nog over verdiept of niet, het terras is omringd door borders. Tegen de buren planten we fargesia (niet woekerende bamboe) voor de privacy, aan een zijde komt een klein stukje moestuin dat we iets van groenten kunnen kweken. In het terras een uitsparing voor kruiden, verser kan het niet :+ Ik twijfel nog over een stukje overkappen met een pergola voor hete dagen of een apart schaduwterras.
We hebben een heel smal lang stuk langs de oprit, schuin, er daarvan weet ik nog niet wat ik ermee ga doen. Ik zou er misschien nog een klein prieeltje met van die miniwaterelementjes in willen hebben, twee of drie van die ronde uitsparingen met een fonteintje.
Tegen de voorkant van de loods is nu al een bordertje waar ik klimroos Climbing Iceberg heb gezet die het fantastisch doet icm wat doorsnee geraniums en wat groenblijvers, die border wil ik nog wat vergroten en de roos kan ik ook terug laten komen weer in de pergola over de parkeerplaatsen.
Ik heb naast de loods nog een klein poortje wat uiteraard vrij toegankelijk moet blijven maar daarnaast zit nog een stevige meter draadhek en daarvoor wil ik een forse struik zetten.
Dat alles uiteraard niet in een jaar, eerst de grove lijnen, dus asfalt eruit en nieuwe oprit erin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:20

Iemand een tip waar je goedkoop een omheining kan aankopen?

Afijn, goedkoop... Goedkoper zal ik zeggen :D

We zoeken iets in de aard van Bekaert/Betafence :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:21

Ik zoek ook tijdelijke goedkope schutting. Vrees dat ik maar gewoon goed de aanbiedingen van de bouwmarkt in de gaten moet houden, maar mocht iemand nog wat anders weten. (echt goedkoop!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:34

Heb al een jaar of 10 een stadstuin.Toen ik begon had ik alleen maar... tegels :evaw: heb het eerste jaar hennep gezet. nee geen wiet maar gewone hennep. Goed voor de stikstof, daarna stukje bij beetje alle tegels eruitgeduveld en vervangen door grond, potgrond, tuingrond, haksels, oude stalmest enz enz. Daarna in het derde jaar begonnen met plantjes kopen, bietsen, bedelen, tegenkomen }> zaaien, stekken Nu heb ik een tuin die leeft, het hele(!) jaar door bloeiende planten heeft en ook nog eens een veilig thuis is voor hommels kikkers, padden en salamanders. Katten komen er niet in want ik heb een kattenverdrijver op hoge tonen werkend. Alleen heeft de afgelopen vorst nogal wat schade aan mijn camelia's opgeleverd hoop dat ze het overleefd hebben. Voor de vluggers onder ons. Hoed u voor mensen die u een coniferenhaag aansmeren, daar heb je heeeelemaal niks aan. Zie steeds meer mensen dat spul omhalen en vervangen door hagen van taxus of een combi van haag en hekwerk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:35

chipieke schreef:
Iemand een tip waar je goedkoop een omheining kan aankopen?

Afijn, goedkoop... Goedkoper zal ik zeggen :D

We zoeken iets in de aard van Bekaert/Betafence :j

rondshoppen, overal offertes opvragen en vragen of er nog wat afkan, offertes tegen elkaar uitspelen etc.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:37

Hoi!

Ik ben me aan het orienteren om onze tuin op te knappen. We wonen hier in april 2 jaar en we willen graag eea aanpassen.
Ik denk dat we alles dichtleggen met een grote tegel, minimaal 60x60 groot. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer =)

Er is zoveel te krijgen, getrommeld, geborsteld etc etc... %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:41

manzano schreef:
Ik zoek ook tijdelijke goedkope schutting. Vrees dat ik maar gewoon goed de aanbiedingen van de bouwmarkt in de gaten moet houden, maar mocht iemand nog wat anders weten. (echt goedkoop!)

Goedkoop is wel leuk maar vaak voor tijdelijk, zet eerst wat simpels neer (Gamma of Praxis) en ga sparen voor wat duurzamer(oeps) hardhout. Loop nu zelf tegen dit probleem aan en ben ijverig aan het sparen voor een degelijke (hardhouten) schutting.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:42

Urielle, dat klinkt helemaal geweldig zeg.
Wij hebben tegen de schuur (in onze tuin die een stuk kleiner klinkt) een overkapping gemaakt en daar staat de tuintafel onder, afgelopen nazomer al heerlijk plezier van gehad.

LCharlotte. Wel oppassen met die tegels is mij gebleken. Wij hebben mooie grote natuursteen tegels onder de overkapping en die waren met de sneeuw spekglad, hoewel er minimaal sneeuw op lag juist door die overkapping, maar het gaf wel enige glijpartijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:44

LCharlotte schreef:
Hoi!

Ik ben me aan het orienteren om onze tuin op te knappen. We wonen hier in april 2 jaar en we willen graag eea aanpassen.
Ik denk dat we alles dichtleggen met een grote tegel, minimaal 60x60 groot. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer =)

Hou wel in de gaten dat tegels slechte hemelwater afvoerders zijn. De tegenwoordige plensbuien zijn niet meer wat ze vroeger waren. Nu heb je binnen 5 minuten genoeg voor een maand aan mm. En dat moet je wel kwijt kunnen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:44

Morganlefay schreef:
manzano schreef:

Goedkoop is wel leuk maar vaak voor tijdelijk, zet eerst wat simpels neer (Gamma of Praxis) en ga sparen voor wat duurzamer(oeps) hardhout. Loop nu zelf tegen dit probleem aan en ben ijverig aan het sparen voor een degelijke (hardhouten) schutting.

Daar had ik er ook bijgezet dat het voor tijdelijk is ;)
Het is enkel voor wat privacy zolang de heg nog niet volgroeid is. Dan gaat het allemaal weg.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:45

Morganlefay schreef:
LCharlotte schreef:
Hoi!

Hou wel in de gaten dat tegels slechte hemelwater afvoerders zijn. De tegenwoordige plensbuien zijn niet meer wat ze vroeger waren. Nu heb je binnen 5 minuten genoeg voor een maand aan mm. En dat moet je wel kwijt kunnen.

Dat is nu al dramatisch hier!! De hele tuin is groen van het mos... Ik denk dat we moeten zorgen voor gootjes..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:54

Bij ons ligt er gelukkig dreinage, dat is zo'n beetje het enige dat we laten liggen in de tuin. :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:08

Denk niet dat we heel ver komen met 1800 euro of kom je dan wel al een stukje? Ik heb echt geen idee...
Misschien toch achterin een stuk gras, is kostenbesparend en fijn voor de kids. Maar dan moeten we eerst
alles goed rechttrekken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:15

Ons terrein is licht hellend naar de straatkant, zou die helling neit genoeg zijn om het naar de straatputjes te laten lopen? We hebben nu her en der kuilen en putten waar het in blijft staan en dat is idd niet fijn. Misschien idd maar ergens ook een put voorzien maar dat loopt altijd wel in de kosten vind ik.

Dit zijn trouwens mijn plannen (even alleen de grove lijn bekijken want de details van beplanting ed wisselen nog wel eens)
Afbeelding

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:24

Wat ik me afvraag, hoe kom je bij je parkeerplek (neem aan dat parking dat is) als je die midden in je tuin zet := ?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:25

Vanaf het linker grijze vlak?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:26

Als je tuin afloopt richting de straatkant, dan lijkt me dat wel voldoende Urielle. Het water zal grotendeels wel tussen de tegels wegzakken en de restjes 'lopen' naar de straat. Let wel op dat het echt strak ligt, want met een beetje hobbeltjes en kuiltjes blijft het water daar alsnog staan. Ik zou geen put maken hoor, dat is volgens mij niet nodig! Tenzij je van plan was om de boel te asfalteren, want dan sluit je de grond wel erg af, maar volgens mij ging je het asfalt er juist uithalen.
Verder vind ik dat je ontwerp er leuk uit ziet! Het is volgens mij best wel een grote tuin of niet?

Ik heb twee jaar geleden onze tuin helemaal opgeknapt. Nou ja, ikzelf niet, maar mijn vriend en een bevriende hovenier hebben alles aangelegd en ik doe het onderhoud. Omdat we redelijk dicht bij het strand en de duinen zitten, leek het de hovenier wel leuk om een duin-tuin aan te leggen. Dus nu hebben wij een tuin met heuveltjes met helmgras, schelpenpaadjes en struiken die je ook in de duinen tegenkomt. Het is echt heel gaaf geworden! Het kost alleen wel tijd om alles te onderhouden, tijd die ik niet altijd heb, maar het is wel leuk om te doen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:26

Dwars door de pergola heen dan := ?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:27

O Urielle, wat een mooi plan!

Ik ga stiekem eens googlen welke planten je hebt gepland.
Rosa New Dawn hadden wij voorheen, maar ik wil nu graag de Climbing Schneewitchen, aanzien de plannen voor de nieuwe tuin witbloeiend zijn met variatie in bladkleur.
En die Humulus Lupulus. Woekert die niet verschrikkelijk?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:35

Ik heb nog een aantal 20% korting stickers, dus ga zo even langs het tuincentrum :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:39

Urielle schreef:
Ons terrein is licht hellend naar de straatkant, zou die helling neit genoeg zijn om het naar de straatputjes te laten lopen? We hebben nu her en der kuilen en putten waar het in blijft staan en dat is idd niet fijn. Misschien idd maar ergens ook een put voorzien maar dat loopt altijd wel in de kosten vind ik.

Dit zijn trouwens mijn plannen (even alleen de grove lijn bekijken want de details van beplanting ed wisselen nog wel eens)
Afbeelding

Hou er rekening mee dat de Wisteria er soms wel 5 jaar over doet voor ie bloeit of je moet het finacieel kunnen lijden om een bloeiend exemplaar te kopen.
Hellende grond kun je met terrasjes gemaakt van puin of keien in toom houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:40

Laurabram schreef:
O Urielle, wat een mooi plan!

Ik ga stiekem eens googlen welke planten je hebt gepland.
Rosa New Dawn hadden wij voorheen, maar ik wil nu graag de Climbing Schneewitchen, aanzien de plannen voor de nieuwe tuin witbloeiend zijn met variatie in bladkleur.
En die Humulus Lupulus. Woekert die niet verschrikkelijk?

Hop, wat een drama, dat gaat woekeren hoor....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:42

We hebben idd een fijn terrein hier, is nu allemaal asfalt helaas.
Destino, idd vanaf de oprit, de palen van de pergola staan bij de halfronde border (is tegen de stal) en naast het padje wat naar het huis loopt. Dus de rest wat je ziet is gewoon de bovenbalk. Achter de auto's wil ik wel een trellisscherm, zodat je niet op het terras tegen de auto's aankijkt. Momenteel is de parking er nog niet en staan ze gewoon op de oprit dus veel onhandiger kan het niet meer.
De gouden hop woekert naar het schijnt niet, de gewone hop wel? Ik vind het blad erg mooi maar sta open voor suggesties natuurlijk.
Ik vind wit ook mooi, maar moet je zo goed bijhouden met einde bloei want van die bruine bladeren is ook niks. Vandaar dus dat ik ook geen witte buddleja erin wil. Maar wit brengt wel erg veel rust, dus ik heb wel deels witte borders, hopelijk verzacht dat de grote mate van verharding.
Beviel jouw New Dawn niet, en op welke fronten?