[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:40

Pashon schreef:
Bevertje blijkbaar kunnen ze het geld missen en een 2e hypotheek krijg je een hoop belastingcentjes van terug dus uiteindelijk zal het die mensen niet zo heel veel kosten.

Tja blijkbaar wel inderdaad.. hebben we ons dan toch op verkeken. We zoeken gewoon weer verder.. Wie weet spelen ze een spelletje en bellen ze nog wel.

Edit: verkeerde quote

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:43

veerledec schreef:
Dat probleem heb je dan wel sowieso ja. In bepaalde gevallen, onder bepaalde omstandigheden kan misschien je restschuld worden kwijtgescholden, onder bepaalde voorwaarden.
http://www.nhg.nl/consument/betalingspr ... rkoop.html
Het grootste voordeel van NHG is dat je korting op je rentepercentage krijgt, omdat de bank wat extra zekerheid heeft.

Ja inderdaad, als je daar zekerheid over wilt hebben, moet je jezelf verzekeren!

Pashon

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:07

attitude, hij wil niet verkopen omdat hij 13 hectare aan een stuk heeft, het aangrenzende deel bij het huis waar wij mee bezig zijn heeft hij verhuurd (althans dat denken wij) dat zou inhouden dat zijn 13 hectare niet meer 1 groot stuk word als hij ergens in het midden een stuk land verkoopt word de rest veel minder waard natuurlijk. Althans dat heeft de makelaar doorgegeven.

NHG zijn wij met een weekje vanaf, heeft naar ons idee geen toegevoegde waarde gehad. De rente was met NHG net zo hoog als zonder NHG

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:20

@ pashon, het zou dus wel kunnen dat hij het niet wil verkopen omdat de prijzen veel hoger ligt als hij aan een boer met een biogasanlage zou verkopen bijvoorbeeld. Of geen land kan verkopen, omdat hij anders niet voldoende compensatie heeft.
Wat ik eerder al aangaf. Een boer die zo'n anlage heeft moet veel ander land hebben.
Of als het al verpacht is, dan kan/mag hij ook niet zomaar verkopen zoals het pachtvertrag niet is afgelopen.
Maar goed, das speculeren, zolang je de echte reden niet weet waarom hij niet wil/kan verkopen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:22

het deel wat we nu kunnen pachten wil hij niet verkopen omdat het dan zijn gehele perceel opbreekt buiten het feit dat we dat stuk sowieso niet willen kopen. Ach we zullen het wel horen als we gaan kijken bij het perceel wat we kunnen pachten.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:34

Wij zijn nu ook bezig met een nieuwe hypotheek en de man van de bank zei dat ze bijna geen hypotheken meer afgeven aan jongeren. Wij doen dus ook zoiezo met NHG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:09

Wat verstaan ze onder jongeren Margriet? Welke leeftijd?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:16

Starters zeg maar. Denk dat ze daar wel mee bedoelen de groep die een huis koopt voor onder de 350.000.

Ik lees net mijn berichtje weer door, maar het staat er wel iets verkeerd. Ik bedoel dat ze bijna geen hypotheken meer afgeven zonder NHG. Zij doen het veel liever mét. Als wij zonder NHG zouden willen, zouden wij het ook niet kunnen krijgen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:16

@Pashon: dat vonden wij ook vaak, land niet aangrenzend, idd niet handig, want dochterlief wil straks ook d'r pony van de wei afhalen en ze er gewoon "op jagen" is wel zo gemakkelijk. Wij hebben echt jaren moeten zoeken, maar goed is ook een heel andere regio, het aanbod is hier veel kleiner.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:46

avaluna dat is ook een van de redenen en s'middags heb ik de dames nog op bed liggen althans de oudste niet altijd meer en als ik dan met de paarden bezig ben wil ik niet een paar honderd meter verderop zijn plus dat ik dan geen overzicht heb op de paarden als ze op het land staan althans niet als er b.v. mais op het aangrenzende stuk is gezaaid.
Ach we gaan kijken en misschien valt het heel erg mee, maar eigenlijk heb ik ergens voor mezelf de keuze wel gemaakt.

Wij krijgen straks geen NHG meer, omdat wij starters af zijn. en wat ik zei ik heb er niks van gemerkt van die hele NHG

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:13

Hoi,

sorry even een tijdje afwezig geweest, ben erg druk in de weer geweest met jaaa men verhuizing , Tijdje terug nog bezig met een koophuis , maar de prijs bleef te hoog en heb er dus vanaf gezien, toen werd ik daarna ineens gebeld door de woning bouw en ik kreeg bijna identiek huisje aangeboden in hetzelfde dorp, het is wel een huurhuis, mara jeetje echt zo als ik het zou willen hebben! Balken , schuifdeuren slaapkamer vide enzzz..ik ben erg happy ermee en vandaag ga ik er met mijn bed heen. :D

Wou het even hier posten en niet dat jullie denken tss en weg is ze, we komen mekaar misschien dan nog tegen in andere topics ;)

Voor de rest wens ik iedereen hier heel veel succes met de tocht naar jullie droomhuis en het allerbeste voor de toekomst !

Grtjs

Pilipa

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:32

Wat een geluk pilipa, dat je praktisch hetzelfde huis te huur aangeboden kreeg ! Veel plezier ermee!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:04

Heeeeel veel plezier daar *\o/*

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:05

pilipa wat leuk zeg!!

Zit nog steeds te wachten tot de makelaar met een afspraak komt om het land te gaan bekijken :O duurd erg lang maar ben dan ook wel een dramkont :o

Mocht iemand trouwens een leuke boerderij met grond/ stallen/ bak te huur weten in de regio 49824 dan horen wij dat graag.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:30

Wat leuk Pillipa!! Gefeliciteerd!

Net de hypotheekadviseur gesproken. Het gaat idd door dat per 1 januari de regels drastisch strenger worden met NHG. We gaan morgen een huis kijken en dan moeten we dit weekend beslissen en een bod uitbrengen zodat maandag een offerte gemaakt kan worden. Als dit nog in 2010 geregeld kan worden dan zitten we nog niet aan de nieuwe regels van NHG vast. We willen dan wel een offerte die een jaar geldig is zodat we wat speling hebben, maar wel het geld kunnen krijgen wat we nu ook kunnen krijgen.

Hopelijk komt er volgende week vanuit de gemeente meer duidelijkheid over een starterslening.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:09

Ik heb vandaag even op mijn werk nagevraagd, en de nieuwe hypotheekregels gelden inderdaad voor hypotheken met NHG. Op dit moment hebben namelijk zoveel mensen NHG dat het eigenlijk niet meer 'kan', er is niet genoeg geld in huis om uit te kunnen keren.
Het heeft dus -nog- geen gevolgen voor 'normale' hypotheken. Bij ING is er in ieder geval nog niets over gecommuniceerd, ook intern niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:11

Wie kan mij heel kort vertellen wat het verschil is met wel of geen NHG?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:13

NHG is nationale hypotheekgarantie, als je aan de mits en maren voldoet kan dat nogal uitmaken bij een gedwongen executieverkoop. Zitten wel kosten aan verbonden en een max qua hypotheekbedrag.

Zie ook www.nhg.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:29

Ok. Dus zonder NHG een huis kopen kan ook. Executie verkoop is als je de hypotheek niet meer kunt betalen ofzo?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:29

Inderdaad, en zonder kan ook ja. Maar mét NHG krijg je meestal rentekorting, en dat kan leuk oplopen tot een half procent.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:54

Thanks allemaal, ben ook echt helemaal happy, vannacht voor het eerst geslapen, nu even ochtendtje aan het werk en vanmiddag weer verder uitpakken!
Het is een heerlijk huis , ben echt happy en de huur is ook eigenlijk een meevaller!

Het is ook echt een heen en weer met alle regelingen zeg, NHG, wel niet starters subsidie wel niet, lijkt wel alsof het iedere maand veranderd, nu zijn de prijzen laag , maar komen er weer andere dingen die het weer even moeilijke rmaken!

Annemiek ik hoop voor je dat het goed komt!

Pashon, nou een goeie drammer heeft de halve wereld , gewoon doorgaan haha! Vind dat dat wel mag! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:04

Een huis zonder NHG kan zeker :j
Executieverkoop is inderdaad als je de hypotheeklasten niet meer op kunt brengen, je huis ook via de normale manier 'snel' verkocht kan worden, dan gaat eist de hypotheekverstrekker het op en wordt het een executieverkoop. Vandaar dat er altijd met een executiewaarde gerekend wordt als basis van het hypotheekbedrag.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:16

Ik vraag me af of die NHG nou wel echt zo 'nodig' is..

Klinkt heel erg als een verzekering..Want stel nou dat je executie moet verkopen. Maar ja, hoe groot is die kans bedenk ik me dan?

(anyway, gewoon even speculeren hoor ;) Ik heb me nog niet voldoende ingelezen over de voors en tegen en kosten om een goed oordeel te kunnen vormen)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:33

NHG is ook niet 'nodig' in het gros van de gevallen, maar je krijgt wel een mooie rentekorting, dat is het grote voordeel.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:06

Oke dus als ik het goed begrijp kan ik na 31-12-2010 een huis kopen zonder NHG.
En als ik een huis koop met NHG dan kan ik +/- €15.000 minder lenen maar dan krijg ik wel een rentekorting.