Fun-da deel 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:38

Cayenne schreef:
Ik las het idd, maar dan nog geen idee waar je hem moet zetten. Midden in de kamer? :P

En dit vind ik best heel schattig en bijzonder: https://www.funda.nl/koop/baarn/huis-40 ... tslaan-48/
Denk dat het met die ronde vorm wel een uitdaging is qua inrichting, maar het heeft wel iets <3

Wat een prachtig huis, maar wat hebben mensen toch met paspoppen? :n

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:17

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:
Als ik dan toch in Drenthe zou gaan wonen dan zeker niet daar. Meer richting Assen en bij de bossen trekt me meer. Die in Baarn is echt leuk.

Dit ligt vlak bij Borger en eext. Heb je juist prachtige bossen. Denk dat je bijna net zo snel in het bos zit als in Assen.
Maar dat windmolen park, nee bedankt inderdaad

Maakt echt wel verschil ja. Richting assen is veel mooiere omgeving. Borger ook nog, maar richting stadskanaal wordt het echt snel anders. Veel minder bos ook.

pantarhei

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:24

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:53

Jup er is een heel duidelijk verschil in Drenthe tussen zandgronden en veengronden. Zowel qua vegetatie als qua bevolking. De mooie natuur met heide en bossen zijn voornamelijk op de zandgronden. Dat zijn ook wel de betere plekken om te wonen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:15

Leg dat eens uit? Hoe is de bevolking anders op veengronden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:21

nynke55 schreef:

Hier in Drenthe zie je dat verschil behoorlijk duidelijk. Heel zwartwit gezegd, de veengronden meer arbeidersvolk en de zandgronden meer stads.. Je ziet het hier ook heel duidelijk in het prijsverschil van de woningen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:34

Precies hoe relaxed het zegt.

Ik ben geboren en opgegroeid in Meppel. Hoogeveen ligt 20 km verderop, maar t is echt een heel ander soort stadje. Meer (van oorsprong) arbeidersvolk zeg maar. T is echt een andere mentaliteit. Meppel ligt op zand en Hoogeveen op veengrond. De huizenprijzen gaan daar idd direct in mee.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:44

Relaxed schreef:
nynke55 schreef:

Hier in Drenthe zie je dat verschil behoorlijk duidelijk. Heel zwartwit gezegd, de veengronden meer arbeidersvolk en de zandgronden meer stads.. Je ziet het hier ook heel duidelijk in het prijsverschil van de woningen.

:j inderdaad, zo ervaar ik dat ook.
Ik zou bijv. wel in meppel willen wonen maar niet zo snel in hoogeveen.
Totaal andere mentaliteit en sfeer die daar hangt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:49

Heb een paar jaar in Hoogeveen gewoond, maar wilde er ook graag weer weg... wonen nu in Zuidwolde, dat is toch al weer heel anders, alhoewel t maar paar km verderop ligt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:54

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:45

Relaxed schreef:
nynke55 schreef:

Helemaal eens, zou zelf nooit op veengrond willen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:49

De Hokjesman heeft ook ooit een uitzending gemaakt over Drenthe. Daar komen de zand- en veendrenten ook in terug. Ik vond het zelf niet echt een vrolijke uitzending, maar ik herken wel wat dingetjes :D

https://www.npostart.nl/de-hokjesman/01 ... ON_1240847.

Ik vind vooral de veendorpen gewoon wat minder gezellig ogen, vooral in het najaar als alles kaal en guur is. Van die langgerekte lintdorpen langs een kanaal... Zelf heb ik meer met de dorpen op het zand, met een mooie brink en een duidelijke kern. Maar ik zou een veendrent niet in het wild herkennen; zo'n sterk verschil met zanddrenten is mij nooit opgevallen :o

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:51

Jeetje, voel ik me toch echt verscheurd van binnen, ik woon op de grens van zand en veen, stukken van mijn land zijn veengrond, andere zand. Serieus? Ik vind dit bijzonder neerbuigend en volslagen belachelijk. Zowel op zand en veen wonen geweldige en beroerde mensen. Ik ga dit topic maar snel ontstippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:54

Ik ben een halve Drent, voel me altijd erg verbonden met Drenthe. Maar voel me zowel regio Emmen (Aalden) als bij het Drents Friesche wold (Wateren) prima thuis _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:00

nynke55 schreef:
Jeetje, voel ik me toch echt verscheurd van binnen, ik woon op de grens van zand en veen, stukken van mijn land zijn veengrond, andere zand. Serieus? Ik vind dit bijzonder neerbuigend en volslagen belachelijk. Zowel op zand en veen wonen geweldige en beroerde mensen. Ik ga dit topic maar snel ontstippen.

Je maakt het nu wel erg groot :+ ik woon zelf in Hoogeveen en woon er heerlijk. Maar er is gewoon een groot verschil tussen bijvoorbeeld Hoogeveen en Meppel. Niet negatief, het is gewoon anders. Loop maar eens in beide plaatsen over de markt, dan zie je precies het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:19

nynke55 schreef:
Ah nee joh, niet te serieus nemen. :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:57

nynke55 schreef:

Seriously?
Je neemt het wel erg serieus
Het is niets meer of minder dan iets wat is ontstaan door wat er plastsvond op bepaalde plaatsen
Dorpen die door de productie/bezigheden in de Omgeving zijn ontstaan en gevormd Werden door Veenarbeiders of schoenmakers of wat dan ook (even wat willekeurige voorbeelden )
Dat ga je terugzien in bebouwing
Vormgeving (meer practisch of juist wat meer statig met decoratieve onderdelen)

En in mentaliteit , van heel pragmatisch tot vul maar in
Dat Maakt het 1 niet beter dan het Ander
Maar het Moet je maar net liggen

Zo heb ik in eigen regio ook dorpen en gebieden waar ik liever wel of niet wil wonen waarbij dat Vaak door een mentaliteit komt die van oudsher al heerst in die gebieden en die Mede Gevormd is door productie/werk ter plaatse die weer ingegeven Werden door de mogelijkheden van de Bodem of de ligging tov Andere plaatsen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:24

nynke55 schreef:

Wellicht je toch eens wat beter in achtergronden verdiepen, zoals Sonja het beschrijft.

Het maakt mensen verschillend, niet beter of slechter. Dat is een nogal cruciaal verschil......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:31

Heel Den Haag is verdeeld over 'het zand' en 'het veen'. De Hagenezen wonen op 't veen, de Hagenaars wonen op 't zand. Ook daar zie je een cultuurverschil.

In Drenthe heeft het te maken met dat je als veensteker domweg geen cent had om je reet te krabben. Dat maakte je niet slechter, maar dat maakt de huizen daar bv wél simpeler. En dat zie je nu nog terug in de prijs. En dat trekt dan ook weer andere kopers aan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:16

https://www.funda.nl/koop/2e-exloermond ... rdiep-385/
https://www.funda.nl/koop/2e-exloermond ... iep-363-a/
https://www.funda.nl/koop/2e-exloermond ... 52/#foto-1

Nee, ik neem het niet erg serieus, maar hoe sommigen neerbuigend doen over mensen die op veengrond wonen vind ik verbijsterend. Zoals je op bovenstaande linkjes kunt zien, zijn er prachtige woningen te koop in het veen. Natuurlijk heb je het onderscheid tussen de hereboerderijen en villa's en de kleinere woningen, maar dat heb je in elke stad en elk dorp. En natuurlijk heeft dat een geschiedenis, maar dat is toch allang niet meer zo. Tegenwoordig worden veel van de woningen verkocht aan mensen uit de grote stad, die wat meer ruimte willen. De meeste van die woningen zijn trouwens prachtig verbouwd en zijn niet meer de arbeidershuisjes van vroeger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:23

Ik denk dat je er meer in leest dan dat er gezegd word
Maar goed , zo zie je maar dat berichten op nogal verschillende manieren gelezen kunnen worden

Maar dat is ook een terugkerende discussie over een paar dingen die je op allerlei gebieden/regio’s kunt loslaten
(Mentaliteitsverschillen etc )
En nee, dat is in veel gevallen niet “allang niet meer zo”. In veel omgevingen bliiven er veel mensen die ergens geboren zijn toch plakken
Dat zie ik hier in de regio , dat mensen in dorp x geboren, uiteindelijk ook terug komen naar of gewoon niet weg gaan
Maar ook dat dorp x en y op elkaar vitten
Wat al sinds mensheugenis zo is

En je in een hoop dorpen als import toch import blijft
(Ik ben ondanks familibanden in mijn huidige woonplaats ook nog steeds import
)

Edit: en zo zijn er hier in de ruime regio ook een hoop dingen die over allerlei dorpen gezegd worden die door de 1bevestigd worden en door de ander als onZin worden afgedaan
Mijn geboortedorp wil ik zelf bijvoorbeeld absoluut niet meer naar terug omdat ik blijkbaar dingen zie en merk die me niet aanstaan
Die een ander uit datzelfde dorp keihard zal ontkennen en zelfs beledigd zal zijn door mijn kritiek

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:34

Ik denk dat als je kritiek levert op een dorp of een streek, je eigenlijk kritiek levert op een aantal personen die daar wonen. Nou kan die kritiek best terecht zijn wat die personen betreft (vanuit jouw optiek) maar daarom een hele streek negatief neerzetten vind ik niet terecht. Net zo goed als wel in Meppel willen wonen en niet in Hoogeveen. er wonen meer dan 55.000 mensen in Hoogeveen, allemaal niet jouw smaak? Kan ik me niet voorstellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:36

Die sterk lokale cultuurverschillen en gevoelens zie je hier ook.
Dan staan er verhalen in het plaatselijke makelaarskrantje over hoe hij uit Barneveld komt en zij uit Lunteren, en hoe ze dan schoorvoetend uiteindelijk een huis in Kootwijkerbroek (of Achterveld, of Terschuur, of in welk dorp binnen 10 km dan ook) gekocht hebben, want ja, ze wilden allebei eigenlijk hun dorp niet uit want o jee - en vul maar in wat er aan die andere dorpen en hun bewoners niet deugt.

Dat is vrij menselijk. Zo moet je als buitenstaander echt niet in Uddel proberen te gaan wonen en al helemaal niet als je niet van 'de kerk' bent.
En sommige Uddelaren zullen je vertellen dat dat flauwekul is, maar de perceptie is er wel degelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:47

Het kan toch wel degelijk dat je je niet thuis voelt in een bepaald gebied
Daarmee stel je helemaal niet een groep/bevolking of wAt dan ook in een negatief daglicht
Maar zeg je alleen dat je er zelf niet tussen past
Net zoals ik niet in amsterdam zou passen
Of in mijn geboortedorp (daar heb ik nooit gepast en een poedersuiker gehad door de heersende mentaliteit )
Een ander word er dolgelukkig
Ik ga er alleen wonen als het zonder buren in het buitengebied kan :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:51

Natuurlijk kan dat, dat zeg ik ook niet. Maar dat heeft toch niks met zand of veen te maken? Of vallen bij jou alle veengronden al af? Zo van: leuk huis, mooie prijs, voldoende grond, oh nee, dat is veengrond, daar woont arbeidersvolk?