Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:18

Ikke89 schreef:
arabella2000 schreef:
Ik denk dat de renovatie bij dat huis nog best prijzig wordt sanseviera. Er moeten nieuwe ramen in, badkamer en wc zijn niet geweldig. Kleur is ok, maar slecht afgewerkt en er missen tegels.ramen zijn van hout en enkel glas. Keuken is gedateerd, maar met een likje verf nog wel een tijd uit te houden.

Het is hier nu wat drukker op de huizenmarkt, maar nog steeds beter te doen dan in de randstad. Is het een mogelijkheid dat je je studieschuld nog een stuk extra afbetaald zodat je meer kunt lenen?

Veel succes met zoeken!

Ik heb gelukkig geen haast met zoeken en geen hoge vaste lasten, waardoor ik ondertussen kan blijven sparen. Het plan is inderdaad, om rustig te zoeken. Vind ik niks, dan los ik over een aantal maanden wat extra af op mijn studieschuld, zodat ik inderdaad wat meer hypotheek kan krijgen.
Vind ik in de tussentijd iets wat binnen mijn budget past, is dat alleen maar mooi meegenomen. :)

Die met brandschade in Landgraaf heeft wel echt mogelijkheden, maar daar moet echt heel veel geld nog in. Die is veel te duur voor die locatie en dat huis met die renovatie.
De andere in Kerkrade die nog te koop staat voor <114.000 is ook in veel slechtere staat.
Deyselstraat waar je gaat kijken heeft wel potentie! Kan mee of tegenvallen. Hier in de wijk stond ook een opknapper voor 99.000, die wilde ik voor je opzoeken, dicht bij brunssumerheide (wel Brunssum dus), maar die is al onder bod zag ik helaas. Hele leuke huisjes, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. Als je 120.000 zou kunnen krijgen staat er nog een hele leuke te koop hier. Voor die prijs krijg je al ietsje meer waar je uit kunt kiezen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:25

Ikke89 schreef:
arabella2000 schreef:
Ik denk dat de renovatie bij dat huis nog best prijzig wordt sanseviera. Er moeten nieuwe ramen in, badkamer en wc zijn niet geweldig. Kleur is ok, maar slecht afgewerkt en er missen tegels.ramen zijn van hout en enkel glas. Keuken is gedateerd, maar met een likje verf nog wel een tijd uit te houden.

Het is hier nu wat drukker op de huizenmarkt, maar nog steeds beter te doen dan in de randstad. Is het een mogelijkheid dat je je studieschuld nog een stuk extra afbetaald zodat je meer kunt lenen?

Veel succes met zoeken!

Ik heb gelukkig geen haast met zoeken en geen hoge vaste lasten, waardoor ik ondertussen kan blijven sparen. Het plan is inderdaad, om rustig te zoeken. Vind ik niks, dan los ik over een aantal maanden wat extra af op mijn studieschuld, zodat ik inderdaad wat meer hypotheek kan krijgen.
Vind ik in de tussentijd iets wat binnen mijn budget past, is dat alleen maar mooi meegenomen. :)

Helpt extra aflossen dan? Hier was het alles of niets aflossen in principe. Ze kijken naar de maandelijkse aflossing of naar het startbedrag, wat je al af hebt gelost is irrelevant -O-

J0anieke

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:27

Nee extra aflossen op je studieschuld (hoort) geen verschil te maken. Ze kijken inderdaad alleen naar je startbedrag, al hoef je nog maar 5% af te betalen, ze rekenen met de hele schuld vanaf begin.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:37

J0anieke schreef:
Nee extra aflossen op je studieschuld (hoort) geen verschil te maken. Ze kijken inderdaad alleen naar je startbedrag, al hoef je nog maar 5% af te betalen, ze rekenen met de hele schuld vanaf begin.

Maar als je een groot bedrag tussentijds aflost kan je toch een herberekening laten maken? Volgens mij wordt daar wel rekening mee gehouden hoor. Maar dan moet je dus wel een extra tussentijdse aflossing doen en niet alleen je maandelijkse verplichting.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:43

Yipee schreef:
J0anieke schreef:

Maar als je een groot bedrag tussentijds aflost kan je toch een herberekening laten maken? Volgens mij wordt daar wel rekening mee gehouden hoor. Maar dan moet je dus wel een extra tussentijdse aflossing doen en niet alleen je maandelijkse verplichting.

Ja, alleen houden ze alleen rekening met wat je dan extra aflost, niet met wat je daarvoor al afgelost had. Voorbeeld van internet:
Citaat:
Dus bij een oorspronkelijke schuld van 20.000 euro, waarvan je 2.000 euro regulier hebt afgelost en 5.000 via een extra aflossing, wordt voor de berekening van de maximale hypotheek alleen de extra aflossing in mindering gebracht op de oorspronkelijke hoofdsom. De bank gaat er dus vanuit dat je maandelijks 0,45 of 0,75 procent van 15.000 euro terugbetaalt en niet van 13.000 euro.

Wil je daarmee verschil gaan maken moet je dus echt wel flink geld inleggen. Immers met een kleine studieschuld zou je je überhaupt niet zorgen hoeven te maken. Ik zou eerder dat geld opzij zetten en extra inleggen op je hypotheek/investeren in je huis. De rente op je studieschuld is op het moment 0%, terwijl je wel rente betaald over je hypotheek.
Als je 5.000 extra aflost, staat dat +- gelijk aan 10.000 hogere hypotheek kunnen krijgen. Je moet jezelf afvragen hoeveel zin dat op dat moment heeft. In mijn ogen niet zoveel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:49

Yipee schreef:
Ik hoop dat we uiteindelijk meer thuis gaan werken dankzij corona. Mijn vriend en ik werken beide op kantoor en nu dus veel thuis. Hij is ieder geval helemaal blij met de huidige situatie. Normaal is hij elke dag bijna 1,5 uur enkele reis aan het forenzen, had al wel 1 vaste thuiswerk dag. Als dat thuiswerken normaler wordt zit je ook niet zo vast aan locatie en zijn er minder files en drukte in OV. Win win voor iedereen. *\o/*

@Nikass Gouda hebben we ook in overweging kwa ideale locatie met forenzen. Ik ken het alleen niet zo goed. Ik heb bij zuid Holland altijd zo'n troosteloos grijs hutje mutje gevoel.

Ik ook, ben niet zo Zuid Holland fan, maar Gouda heeft me blij verrast. Dat wil zeggen, het oude centrum. Mogelijk heeft het ook nog wel een aantal oninteressante wijken, maar ik vind het altijd wel leuk als een stad een beetje geschiedenis en cultuur heeft.
Leiden is volgens mij ook wel leuk en ook Delft.
Voor jullie is Gouda wel een gunstige ligging denk ik.
Misschien moet je er gewoon eens naartoe gaan, wat rondrijden en beetje in het stadscentrum rondlopen en sfeer proeven ;)
Ik heb kennissen in Gouda en in Leiden en die zijn over hun woonplaats erg enthousiast!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:03

Azmay schreef:
Helpt extra aflossen dan? Hier was het alles of niets aflossen in principe. Ze kijken naar de maandelijkse aflossing of naar het startbedrag, wat je al af hebt gelost is irrelevant -O-

Hoe het mij is uitgelegd, telt alles wat je maandelijks aflost inderdaad niet mee en kijken ze naar het startbedrag. Echter, doe je een extra aflossing, die mogen ze wél van het startbedrag aftrekken.
Het is heel dubbel dom geregeld allemaal helaas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:08

Als het echt flink scheelt op de hypotheek zou je als het mogelijk is ouders om een schenking/lening kunnen vragen om het in 1 keer af te lossen. Nou moet dat ook voor hun wel financieel mogelijk zijn, maar ik heb het in onze omgeving wel vaker gehoord.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:13

Ikke89 schreef:
Azmay schreef:

Hoe het mij is uitgelegd, telt alles wat je maandelijks aflost inderdaad niet mee en kijken ze naar het startbedrag. Echter, doe je een extra aflossing, die mogen ze wél van het startbedrag aftrekken.
Het is heel dubbel dom geregeld allemaal helaas.

Dat is omdat ze op basis van je startbedrag je maandelijkse aflossingsverplichting kunnen berekenen. Die is namelijk de hele periode hetzelfde en gebaseerd op je startbedrag.

Als je extra aflost gebeurt er in principe ook niks met je maandbedrag, je bent alleen eerder klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:18

Ze zouden er goed aan doen om het aan te passen. Wij krijgen ook amper hypotheek door studieschuld. Mijn vriend betaald terug naar draagkracht... wel €34 elke maand. En nee hij verdient niet zo weinig, het is echt heel laag in verhouding. Maar duur huren kan wel, hypotheek niet. Logica 8)7

Vrienden van ons met gelijkaardige studieschuld hebben pas een huis gekocht. De adviseur wist ze wel te wijzen waar ze wezen moesten. Als ze er niet om vragen, gewoon niet vermelden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:20

Hoe zit het als je al een hypotheek hebt die je voor de regels hebt gekregen? Als je dan een ander huis koopt kijken ze dan alsnog naar studieschuld en telefoon abonnementen?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:21

Ik meld mij hier ook :)
Wij hebben Donderdag een huis bezocht en Maandag gesprek met de hypotheekadviseur om te kijken hoeveel wij precies kunnen bieden (is een huisje met bieden vanaf prijs)
Alleen zijn wij nog in dubio of wij echt nu moeten kopen, of beter pas volgens jaar, omdat er wel een lichte daling is voorspeld (-3.7% volgens de Rabo had ik gelezen)
Wij hebben niet zo een hoog budget en betalen ons nu dom aan huur. Ik zou het geld liever in ons eigen steen stoppen, maar echte haast is er niet.
Dus ja..wij wachten Maandag even af en zien het dan wel denk ik.

@Manzano, als je extra aflost kan je maandbedrag herberekend worden, lagere maandelijkse lasten -> meer hypotheek. Daarom kunnen ze het dan wel van het startbedrag aftrekken. Zo is het ons tenminste uitgelegd.

@idinn: heel herkenbaar. Wij betalen ons krom aan huur, maar een huisje, waar wij 200 euro minder in de maand moeten betalen kan niet? 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:22

Jep, maar telefoonabbonnement doet bijna niks in de hoogte van je hypotheek.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:27

idinn schreef:
Ze zouden er goed aan doen om het aan te passen. Wij krijgen ook amper hypotheek door studieschuld. Mijn vriend betaald terug naar draagkracht... wel €34 elke maand. En nee hij verdient niet zo weinig, het is echt heel laag in verhouding. Maar duur huren kan wel, hypotheek niet. Logica 8)7

Vrienden van ons met gelijkaardige studieschuld hebben pas een huis gekocht. De adviseur wist ze wel te wijzen waar ze wezen moesten. Als ze er niet om vragen, gewoon niet vermelden.

Ik vind dit wel gek hoor, €34 op basis van draagkracht klinkt alsof hij niet zoveel verdiend? Of z'n studieschuld is niet zó hoog? Ik betaal €45 per maand aan duo. Studieschuld is ook maar €8000, dus €16000 van onze max hypotheek af. Dat is echt niks.

verootjoo schreef:

Ja en nee. Komt omdat studieschuld vaak om hogere bedragen gaat. Alleen telt je studieschuld maar voor 2x mee en andere leningen tellen dus wel +- 5x mee.
VB
Studieschuld 8000 = 16000 minder lenen
Telefoon 1000 = 5000 minder lenen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:28

idinn schreef:

Tot je bijv gebruik wil maken van NHG en je hebt het niet opgegeven. Dan heb je dikke pech.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:37

Ikke89 schreef:
arabella2000 schreef:

Veel succes met zoeken!

Weet je zeker dat dit zo werkt? Het is meestal met een studieschuld zo dat hij of 100% meetelt of voor 0% als je hem hebt afgelost, maar het maakt niet uit of je al een gedeelte hebt afgelost. Dit omdat de vaste lasten die je maandelijks afdraagt gebaseerd zijn op het volledige bedrag.

Edit: oeps, zag dat er nog een hele pagina bij was al :P

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:55

Studieschuld is inderdaad nog best een gedoe. Wij zitten er ook mee. Er komt een hele generatie aan met standaard nog meer studieschuld. Heb echt met ze te doen.

Ik ben even aan het spieken op Funda voor Gouda, Waddinxveen en Bodegraven omgeving. Ziet er nog relatief betaalbaar uit. Denk dat mijn vriend en ik binnenkort maar eens gewoon plaatsen moeten gaan bezoeken en kijken of dat de omgeving een beetje klikt.

Denk dat wij kwa huis niet eens de moeilijkste zullen zijn maar dat wij vooral vastlopen op locatie nu nog. Nergens echt binding dus bij wijze van zou ik nog wel in Friesland willen wonen (lijkt me heerlijk) , ware het niet dat dan de reistijd wel heel erg lang wordt. :Y)

Bedankt voor de tips van iedereen zo ver!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:47

J0anieke schreef:
verootjoo schreef:

Ja en nee. Komt omdat studieschuld vaak om hogere bedragen gaat. Alleen telt je studieschuld maar voor 2x mee en andere leningen tellen dus wel +- 5x mee.
VB
Studieschuld 8000 = 16000 minder lenen
Telefoon 1000 = 5000 minder lenen

Ja precies, 5000€ vind ik dus bijna niks.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:55

Die prijsdaling moeten we nog maar zien met het enorme huizen tekort wat er nu is. En dan gaat de rente weer stijgen en heb je er nog weinig aan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:14

manzano schreef:
Die prijsdaling moeten we nog maar zien met het enorme huizen tekort wat er nu is. En dan gaat de rente weer stijgen en heb je er nog weinig aan.

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om de prijs. Als er maar wat meer rust komt. Dat impuls overbieden vind ik zo belachelijk. Dat je gewoon normaal kan nadenken in plaats van een huis als een soort impuls aankoop te moeten kopen. Daar gaat het mij persoonlijk eigenlijk meer om.

Maar als dat niet gebeurt is het niet anders.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:17

Yipee schreef:
manzano schreef:

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om de prijs. Als er maar wat meer rust komt. Dat impuls overbieden vind ik zo belachelijk. Dat je gewoon normaal kan nadenken in plaats van een huis als een soort impuls aankoop te moeten kopen. Daar gaat het mij persoonlijk eigenlijk meer om.

Was reactie op post van Veriye eigenlijk.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:22

manzano schreef:

Daar heb je inderdaad gelijk.
Wij kijken gewoon wat er gebeurt. Krijgen wij het huisje zou dat ontzettend fijn zijn, zo niet dan komt er wel een op ons padje.
Maar ik ga niet als de malle ervoor bieden. Weet natuurlijk ook niet in hoeverre de makelaar de waarheid vertelde dat er nog 8 afspraken ter bezichtiging staan. Misschien ook een tactiek om mensen snel te laten biede, omdat ze anders "te laat" zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:29

De regio waar wij gekeken hebben is 8 bezichtigingen echt weinig. Meestal 15 op een dag :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:33

Yipee schreef:
manzano schreef:

Ik vraag me af of en wanneer dat komt, de vraag naar huizen blijft enorm groot en het aanbod weinig.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:45

Azmay schreef:
De regio waar wij gekeken hebben is 8 bezichtigingen echt weinig. Meestal 15 op een dag :=

Het is ook echt in een mini dorpje waar je behalve een bakker en een kerk niks hebt :+
Ook staat het huis ps een week op funda.