[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

Het lijkt mij ook heel stug..
Zonder zekerheid geven ze je toch geen geld? Dan moet je idd met een verklaring komen dacht ik...

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:50

Zelfs met een vast contract moest mijn vriend een werkgeversverklaring in laten vullen. Gewoon voor de bank om te controleren of het allemaal wel klopt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:51

Hier moest ook bij een vast contract nog een werkgeversverklaring worden ingevuld.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:53

Jolliegirl schreef:
quera schreef:
Dan moet je daar wel handig genoeg voor zijn haha

Hoezo?
Wil je de tuin door een tuinbedrijf laten doen?

Welke handigheid heb je nodig om bij iemand een schuttinf op te halen? Of stenen? :p

Of begrijp ik je verkeerd?

Vriendlief heeft met NHG gekocht ja. :)

Alles moet er in gezet worden. Qua schuttingen en de tegels enz ook

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:18

Een werkgeversverklaring moet altijd ingevuld worden, ongeacht het type contract.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:33

Zo he he ik heb jullie ook weer gevonden. Jeetje wat een hoop gedoe heb ik gemist. Succes JG 20 december klinkt haalbaar :)

Na ons bouwval debakel heeft vriend bedacht dat nieuwbouw misschien het beste is, maar dan wel:
- Vrijstaand minstens 180m2 woonoppervlak
- Garage
- Tuin minstens 500m2 oppervlak

Tja alle nieuwbouwprojecten vallen dus af... Zowel vanwege het woonoppervlak als het perceel. Waarom zo'n groot huis? Geen idee! Ik wil lekker klein (hekel aan poetsen ;) ) maar meneer wil een bibliotheekruimte met biljart ;(

Ik denk dat wij nooit gaan verhuizen :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:09

quera schreef:
Alles moet er in gezet worden. Qua schuttingen en de tegels enz ook

Daar kan je dan wel iemand voor regelen toch? :)
Heb je iig de aanschaf gratis, scheelt toch weer een heleboel geld!!

Dankje Selka, klinkt zeker haalbaar!

Berdien: Is die intentieverklaring hetzelfde als werkgeversverklaring? ja toch?
Dan lijkt het mij heel stug wat de adviseur tegen dorientjuh heeft gezegd...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:10

Hallo allemaal,

Ik kom dit topic even binnenvallen met dank aan
Jollie.

Ik typ dit vanaf mijn telefoon dus hoop dat het leesbaar is.

wij willen vrije sector huren en hebben ook de woning geaccepteerd.
Leuk zou je zeggen? Nee niet bepaald.

Na 9x zeggen dat mijn man zzper is moesten wij ons ib60 opsturen.
Maar hier staat een geheel ander bedrag dan in onze winst/verlies berekenig.

Kunnen ze nu weigeren het aan ons te verhuren? Ik weet het even niet meer.. volgens boekhouder moest ik nog het e.e.a opsturen en dit ook gedaan. Met deze bedragen rekende de hyptotheek adviseur namelijk ook en niet met het ib60.

Ik word nog terug gebeld maar heb even het geduld niet meer daarop te wachten.

Ze snapte het zelf ook niet meer van de wb.
Dus een en al verwarring nu bij alle partijen.

Heb al doorgegeven contact op te nemen met onze boekhouder.

Maar volgens mij is zzp sowieso iets dat totaal onbekend is. Want telkens hebben wij weer hetzelfde euvel.

Het zou ook betekenen dat wij in de sociale huur vallen en wij dan zelfs recht hebben op huur toeslag.

Belastingdienst gebeld en die vroeg of ik een grapje maakte haha.

Dus wie kan ons helpen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:13

Intentieverklaring is niet hetzelfde als werkgeversverklaring. Intentieverklaring is eigenlijk een verklaring waarin werkgever te kennen geeft de werknemer nog in dienst te houden, ook al is dat niet contractueel vastgelegd.
Werkgeversverklaring is een verklaring hoe het salaris is opgebouwd, en in wat voor soort dienstverband de werknemer in dienst is, en er is nog een stukje "Zijn er voornemens het dienstverband
binnenkort te beëindigen?", maar dit is meer gedoeld op voor einde contract.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:19

Dan zou je met een intentieverklaring eventueel ook een hypotheekaanvraag rond kunnen krijgen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:27

Eh niet helemaal Neon. Een intentieverklaring is de intentie om bij gelijkblijvend functioneren het tijdelijke contract om te zetten in een vast contract. Niet dus puur om iemand in dienst te houden, maar echt gericht op dat vaste contract. Een werkgeversverklaring is inderdaad een toelichting op het contract, hierin kan wél de intentieverklaring worden opgenomen. Dan heb je een werkgeversverklaring met intentieverklaring.

Banken zien graag intentieverklaringen. Het hangt per verstrekker en diens acceptatienormen af of een intentieverklaring verplicht is voor de hypotheek. Ligt ook aan het arbeidsverleden bijvoorbeeld. Naast acceptatienormen heb je ook de adviesplicht van de adviseur. Bijvoorbeeld, is het wijsheid om een hypotheek te verstrekken op een inkomen waarvan niet duidelijk is of het blijft bestaan, ondanks dat het op acceptatienormen wel zou kunnen? Of om een hypotheek te verstrekken aan iemand zonder werkervaring die net in Fase A van een uitzendcontract zit?

Theoretisch gezien zou je een hypotheek kunnen krijgen zonder intentieverklaring, ik kom ze echter weinig tegen.

Ann, met een intentieverklaring kun je zeker een hypotheek rond krijgen. Onder voorbehoud van al het andere dan he :P maar in principe is een intentieverklaring wel voldoende toezegging op dat vaste contract ja.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:33

Ah, dus specifiek op vast contract gespitst, dat wist ik niet Berdien. Intentieverklaringen heb je namelijk in vele vormen en niet alleen op werkgevers/werknemers gebied. In principe kan een intentieverklaring ook gaan om een nieuw tijdelijk contract, alleen is dat dus niet wat de hypotheekverstrekkers willen zien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:42

Klopt :j Alleen tellen die niet mee voor hypotheekverstrekkers. Als die om een intentieverklaring vragen dan willen ze echt de intentie tot omzetting naar vast contract zien :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:44

Tja, met al meer dan 15 jaar een vast contract heb ik me daar nooit in verdiept.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:56

Het is ook niet iets waar je je dagelijks in verdiept gelukkig :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:40

sunrice, ik heb geen idee hoe het werkt met huur eerlijk gezegd. staan er geen voorwaarden bij de verhuurder genoemd?

ik leef ook samen met een zzp-er, en dat is erg moeilijk inderdaad... de vent op zich niet, maar alle regeltjes die dan gelden. Ik moest bijvoorbeeld nu al mijn zorgtoeslag en kindertoeslagen terugbetalen, omdat hij *(op papier) te veel verdient. Hij heeft dat geld niet want het gaat allemaal direct terug het bedrijf in.. maar ja, op papier verdient ie het wel. Ik ga er verder niet failliet aan ofzo, maar krom is het wel. ik heb dit jaar al een stuk of 20 beschikkingen gehad van de belastingdienst, de ene keer krijg ik wel zorgtoeslag, en dan ineens weer niet, en over de kindertoeslag net zo. De laatste beschikking over kinderopvangtoeslag wordt gelukkig wel toegekend... voor zolang als het duurt. Leuker kunnen we het niet maken.... en makkelijker ook niet. ze begrijpen het zelf bij de belastingdienst niet echt volgens mij.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:18

@juval: eindelijk een lotgenoot! Hier net zo hoor, word er doodmoe van!

Maar huis is toegekend dus we mogen vanaf volgende week keihard gaan klussen haha.

Sowieso op het nippertje want dit huis had in 2014 weer een sociale huurwoning geworden door de nieuwe regels.

Blij dus hahaha

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:57

Yes! Eindelijk verzekering goedgekeurd!

Nu is het wachten op akkoord voor de hypotheek! :D

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:12

Gefeliciteerd!! Hoe lang heb je moeten wachten jolliegirl en bij welke maatschappij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:36

Wij gaan zaterdag over, zo spannend :D :D :D

Mocht je nog interesse hebben in kavels, Selekthuis maakt mooie en betaalbare woningen al vanaf €129.000.- casco opgeleverd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:08

Thanks voor de tip! Ik ga eens kijken :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:31

Riaa_ schreef:
Gefeliciteerd!! Hoe lang heb je moeten wachten jolliegirl en bij welke maatschappij?

Voor alle ellende verwijs ik je door naar mijn berichten in dit topic...
Klik op : geplaatst door , bij mijn naam en je ziet alleen mijn berichten. :)

Zijn vanaf het geaccepteerde bod tot nu..meer dan twee maanden verder...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 08:11

dorientjuh schreef:
Even een andere vraag: we kijken naar nieuwbouwhuizen. Dergelijke huizen worden pas gebouwd op het moment dat wij zo'n huis kopen. In de brochure staat dat de bouw van zo'n huis 200 werkbare werkdagen kost. Dus ongeveer een jaar. Wil dat dan zeggen dat we dat jaar met dubbele lasten zitten?

Op die vraag kan ik je wel antwoord geven: Ja en nee. Vanaf het moment dat je koopt betaal je bouwrente. Bouwrente is een x percentage (bij ons bijv. 6%) van de koopsom van de woning per jaar. Dit per maand is een x bedrag, vergelijkbaar met je hypotheek (bij ons dan). Dit is dus tijdens de bouw.

Echter, als het goed is reken je dit achteraf af, dus bij de overdracht. Het zal dan zijn opgelopen tot een paar duizend euro en dit wordt gewoon opgeteld bij de koopsom/hypotheek. Of je moet er zelf voor kiezen om het uit eigen middelen te betalen. Dat kan natuurlijk ook.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:29

Mijn makelaar belde of we nog eens de zaken wilde bekijken omdat de laatste bezichtiging helaas weer niets opgeleverd had. Of dat we het gesprek over de jaarwisseling heen wilden tillen, dat doen we dus volgend jaar wel een keer dan. Ik denk dat de makelaar voor gaat stellen om de prijs te verlagen, dat gaan we niet doen. Wij hebben geen enkele noodzaak om te verkopen dus dan blijven we gewoon. Veel beter dan wat we hebben kunnen we het toch niet krijgen, heb hier alles wat ik nodig heb. En aangezien de huizen die we hier wel voor in wilden ruilen inmiddels wel verkocht zijn en we eigenlijk niet één huis hebben dat te koop staat dat aan onze eisen voldoet, kon het er wel eens op uitdraaien dat we ons huis volgend jaar uit de verkoop halen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:38

@Joolien, nogmaald bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels een afspraak staan voor een modelwoning en de brochure komt mijn kant op :D