[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:41

Wij hebben nu geen NHG inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:47

Ik snap het nu even niet meer.. die daling is dus alleen als je met NHG koopt?
En als je dus zonder koopt, krijg ik in 2011 dus nog gewoon de hypotheek die ik nu ook zou kunnen krijgen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:52

Deze nieuwe ontwikkelingen gaan over de nhg eisen idd.
Er is ook sprake van strengere eisen door de banken, maar daar is nog geen nieuws over.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:23

Hallo!!
Ik ben even een tijdje niet in dit topic geweest omdat er een aantal veranderingen plaatsvonden waardoor we het zoeken naar een huis op een laag pitje hebben gezet.
Maar morgen gaan mijn vriend en ik 2 huizen bezichtigen.
We wonen beide nog thuis dus dat scheelt wel, we kunnen kopen wanneer we maar willen.
Het vervelende is alleen dat mijn vriend nu werkloos thuis zit (wel druk op zoek naar een baan) en dat we dus nu alleen iets kunnen kopen van mijn salaris. En dat ligt een stuk lager dan de huizen waar we naar op zoek zijn.

Ik schrok ook een beetje van dat verhaal dat je in 2011 minder kunt lenen!!! Dan kunnen wij een huisje wel vergeten en wordt het een appartement.
Wat is nu precies NHG? En kun je ook een hypotheek afsluiten zonder NHG?

Mae: wat gaaf zeg dat het zo snel is gegaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:45

ik kom hier ook maar eens binnenvallen nu we ons officieel op de huizenmarkt hebben gestort :)

de 16e 2 huizen bekijken.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:18

Pebblesther schreef:
Ik schrok ook een beetje van dat verhaal dat je in 2011 minder kunt lenen!!! Dan kunnen wij een huisje wel vergeten en wordt het een appartement.
Wat is nu precies NHG? En kun je ook een hypotheek afsluiten zonder NHG

Ja je kunt ook lenen zonder NHG.. De regels bij NHG zijn strenger, je leent dus 'nooit' teveel. Je betaalt ook altijd af, minimaal 50% aflossingsvrij. Je hebt een lagere hypotheekrente, de rabobank vertelde ons gister een 0,5% maar daar valt vast over te onderhandelen. Mocht je in betalingsproblemen komen (arbeidsongeschikt, werkeloosheid) is er een waarborgfonds wat je restschuld kwijt kan schelden, mits je echt niet kunt betalen! Dus dat wordt niet zomaar gedaan..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:21

Die rentekorting is niet vast hoor, het kan ook 0,2% zijn.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:23

NHG zegt het al, het is een garantie die je kunt nemen en geen verplichting.

En als je voor 75000 iets moet kopen dan hoop ik niet dat dat in de randstad is, volgens mij krijg je daar niks voor.. Misschien kun je denken aan particuliere huur als er echt spoed bij zit?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:51

75000 is echt niet veel om te kopen! wij hebben een ton meer maar daar kunnen we ook nauwelijks iets geschikts mee vinden.
Als ik het goed begrijp moeten we dus voor 1 januari een hypotheek afsluiten....gaat ons niet lukken denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

Even een vraagje,

Zijn er hier mensen die zonder aankoopmakelaar een huis gekocht hebben?
Ik vind het nogal een pittig bedrag welke je af mag rekenen bij het kopen van een huis aan een aankoopmakelaar!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:10

Dat is toch ook niet noodzakelijk??
Wij hebben een hele goeie hypotheekadviseur, die kunnen wij ook alles vragen dus dat scheeld wel...
verder gewoon zelf onderhandelen als dat lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:11

ok, thanks. Ben gister wel lid geworden van de Vereniging Eigen Huis.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:11

Ik heb het 2x zonder gedaan, en ook geen spijt van.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:37

Wij zijn ook bezig zonder aankoopmakelaar. Ben ook lid geworden van vereniging eigen huis. Qua formulieren is dat echt heel handig. Laat sowieso een taxatie- en bouwkundigrapport opmaken van het huis, om jezelf in te dekken. Hebben ook tips gehad van de banken.

Het onderhandelen moet je alleen zelf doen. Het huis wat wij op het oog hadden, gaat hem waarschijnlijk niet lukken. Wij hadden een uiterste prijs in ons hoofd, waar ze niet mee akkoord gaan. Toch een tegenvaller! Huis staat al 2 jaar te koop en ze hebben al een jaar een ander huis. Dus dubbele lasten, zou je denken dat ze graag het huis willen verkopen!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:14

Nou inderdaad bevertje, weet niet hoe groot het gat is tussen jullie bod en hun minimale vraagprijs maar paar maanden extra hypotheek telt ook flink door!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:32

Bevertje blijkbaar kunnen ze het geld missen en een 2e hypotheek krijg je een hoop belastingcentjes van terug dus uiteindelijk zal het die mensen niet zo heel veel kosten.

wij hebben nu 1 makelaar en die heeft onze woning verkocht en gaat een nieuwe voor ons aankopen, dit omdat wij in het buitenland kijken en daar de regeltjes net wat anders zijn. eerst keer hebben we zonder aankoopmakelaar gedaan en is zonder problemen verlopen maar naar ons idee zijn we wel een poot uitgestoken.

Bij ons nog geen vorderingen wat betreft het huis aankopen.
Vanochtend een deel van onze oude woning leeggetrokken en jeetje wat een troep heb je dan :=
we hebben nog minder als een week en eigenlijk alles staat er nog :o dus we moeten opschieten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:34

@Pashon: succes! Idd wat kom je toch allemaal tegen in die kasten e.d. :o

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:52

nou alsof de duivel ermee speelt, net bericht gehad van de makelaar en er is land bij te pachten maar niet te kopen en het land ligt 100 a 200 meter verderop en is niet zo'n groot stuk dus nog even in dubio. Vooralsnog gaat onze aankoopmakelaar nu een afspraak maken om het land te bekijken dan kunnen we beslissen wat we wel of niet doen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:10

Even voor jezelf nagaan of de eigen grond genoeg is.
Zelf hebben we ook lang moeten kijken, maar was altijd bang dat ze de pacht in zouden trekken en dan moet je boerderij natuurlijk niet zijn waarde/doel gaan verliezen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:30

Hm pashon, lastige keuze! Kijk er inderdaad eens rond en besef goed wat je met de grond wilt (ook in de toekomst).. Toch blijf ik het vreemd vinden dat die boer het land rondom jou huis dan heeft :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:33

Dat grons is landbouwgrond en dat blijft hij dan gewoon gebruiken, het aangrenzende grond heeft hij waarschijnlijk verhuurd of iets dergelijks omdat hij best bereid is een stuk af te staan.
We zitten er inderdaad mee dat het niet aangrezend is, met het oog op de kinderen en de paarden. In de toekomst is het wel mogelijk om de aangrenzende grond te kopen maar over wat voor termijn hij het dan heeft is niet duidelijk. de Eigen grond dat momenteel bij het huis zit is langena niet genoeg.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:36

lastig... als je zo'n stap neemt zou ik ook wel zeker weten voldoende grond er bij willen. En niet over een aantal jaar, want ze kunnen zo van gedachten veranderen. Of dat iemand anders het opkoopt. Dan zit je mooi met een boerderij zonder grond.

Hoe zit het nou precies met die hypotheken?
Je kunt kopen met NHG, maar dan krijg je per 1 januari 30 % minder, is dit al officieel??
Of een hypotheek zonder NHG, maar als je dan bijv. werkloos wordt en je kunt het niet betalen heb je een groot probleem?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:43

Ik kan me niet voorstellen dat dat plan zomaar goed gekeurd wordt... de hele huizenmarkt gaat dood, niemand kan meer de duurdere huizen betalen, de duurdere huizen die nu te koop staan worden niet verkocht, de mensen die hun duurdere huis willen verkopen zullen ernstig moeten zakken, mensen krijgen enorme schulden... lijkt me niet echt goed voor de economie. Maar goed, zal wel weer een of andere vvd-er bedacht hebben :(

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:00

Misschien kan je er hier wat over terug vinden http://www.nhg.nl/geldverstrekker/voorw ... -2011.html

Als je zin hebt om veel blz door te lezen :z

Wij zien tzt wel, de nhg is toch maar tot 3,5 ton, wij gaan daar waarschijnlijk overheen.
Dus wij laten ons tzt wel informeren. Eerst maar ons huis verkopen. Het huis wat wij op het oog hadden is ondertussen verkocht.

@ pashon, het is moeilijk om meer grond bij te kopen, vanwege de biogas anlage.
Het land is daardoor veel duurder geworden en erg in trek zeg maar, om mais te verbouwen, en de boeren moeten ook compenseren, als ze een biogasanlage laten plaatsen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:39

Annemiekbram schreef:
lastig... als je zo'n stap neemt zou ik ook wel zeker weten voldoende grond er bij willen. En niet over een aantal jaar, want ze kunnen zo van gedachten veranderen. Of dat iemand anders het opkoopt. Dan zit je mooi met een boerderij zonder grond.

Hoe zit het nou precies met die hypotheken?
Je kunt kopen met NHG, maar dan krijg je per 1 januari 30 % minder, is dit al officieel??
Of een hypotheek zonder NHG, maar als je dan bijv. werkloos wordt en je kunt het niet betalen heb je een groot probleem?

Dat probleem heb je dan wel sowieso ja. In bepaalde gevallen, onder bepaalde omstandigheden kan misschien je restschuld worden kwijtgescholden, onder bepaalde voorwaarden.
http://www.nhg.nl/consument/betalingspr ... rkoop.html
Het grootste voordeel van NHG is dat je korting op je rentepercentage krijgt, omdat de bank wat extra zekerheid heeft.