[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_90

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:25

Leuk Berdien, om elke keer jouw adviezen te lezen; daar kunnen we allemaal een hoop van opsteken en in onze zak stoppen. Bedankt!
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat de hypotheekaanvraag is goedgekeurd en dat de stukken naar de notaris zijn verstuurd. Die gaat maandag terugbellen om een afspraak te maken. Ik hoop dat we snel kunnen passeren, ik heb er zin in! Zijn weer druk bezig geweest met verf enzo uitzoeken, meten, op zoek naar ideeën in de bouwmarkt etc.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:07

Vandaag gebeld om een woning te bezichtigen die ik op het oog had. Geen bezichtiging mogelijk, de eigenaar is een onderhandeling met een aspirant-koper :( . Jammer, hopen dat er snel weer wat anders komt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:47

Leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt :) Doe het graag hoor, voor mij is het echt een kleine moeite om hier en daar wat verduidelijking te bieden :j

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:35

Bedankt Berdien! Ik lees wel net dat die kosten voor het NHG belastingaftrekbaar zijn, dus misschien zijn de kosten wel eerder "terugverdiend". De Hypotheekkosten zijn voor ons goed te dragen, bij werkeloosheid wordt het natuurlijk wel een stuk krapper....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:53

nou, mn aflossingsnota is ook binnen, donderdag om 10 uur is de overdracht. Vandaag gaan we de laatste restjes van ons oude leven opruimen :) .. de aanhanger voor de stort zal wel weer vol komen. er komen ook nog een aantal mensen langs om spullen over te nemen, dus misschien levert het nog een beetje op. Ook komt de koper langs vanmiddag, ben wel benieuwd wie ons huis heeft gekocht eigenlijk.

En dan afscheid nemen.. ik zal er niet heel emotioneel onder zijn... maar het is toch wel een afsluiting van een tijdperk. ik heb er 13 jaar met plezier gewoond, en mijn kindjes zijn er opgegroeid. ... misschien toch wel een beetje sentiment :)

nog eentje voor Berdien dan :) ... de hypotheek stopt nu. ik neem geen nieuwe hypotheek. Stopt nu de aan de hypotheek gekoppelde levensverzekering ook automatisch (en krijgen we het opgebouwde tegoed nu op onze rekening??) of moeten we daar zelf nog iets voor regelen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:04

Hypotheek offerte binnen........niet te lezen die taal! Maar toch doorheen geworsteld

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 07:53

Wat een stilte ineens.

A.S. donderdag krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:55

Juval, de verzekering zal niet automatisch stoppen. Wel zal -als het goed is- de bank een seintje naar de verzekeraar doen dat de verpanding komt te vervallen. Dan is het aan jou wat je met de verzekering wil doen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:55

Het is nog lang niet zo ver, want de kijkers, laat staan de kopers zijn er nog niet. Maar ik heb gehoord van een kennis dat het voordeliger is de levensverzekering door te laten lopen (ik moest hem ook van NHG) omdat de premie gebaseerd is op mijn jongere leeftijd toen ik het afsloot, dus dat is voordeliger dan een nieuwe afsluiten. Maar ja, dan is wel de vraag of je nog een levensverzekering nodig hebt.
Ik heb toch niets aan dat ding: hij levert alleen geld op als ik doodga, en mijn nabestaanden mogen dan mooi de erfenis weigeren om aan mijn hypotheekschuld te ontkomen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:00

Wij hebben inmiddels te horen gekregen dat we het door ons gewenste bedrag ruim konden lenen. En dat zonder intentieverklaringen. Valt dus reuze mee! :)

Ik snap dat het een tricky situatie is, maar vriend en ik hebben dat natuurlijk besproken. De conclusie is dat als we wachten op een vast contract, we waarschijnlijk kunnen wachten tot we een ons wegen.

Tel daarbij op dat de markt nu qua prijzen en hypoheekrentes erg gunstig is en we natuurlijk ook zeker van elkaar zijn, dan lijkt het ons het handigst om toch nu te gaan kopen.

Even een andere vraag: we kijken naar nieuwbouwhuizen. Dergelijke huizen worden pas gebouwd op het moment dat wij zo'n huis kopen. In de brochure staat dat de bouw van zo'n huis 200 werkbare werkdagen kost. Dus ongeveer een jaar. Wil dat dan zeggen dat we dat jaar met dubbele lasten zitten?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:24

Volgens mij ga je idd betalen vanaf het moment dat ze beginnen met bouwen....

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:28

dorientjuh schreef:
Wij hebben inmiddels te horen gekregen dat we het door ons gewenste bedrag ruim konden lenen. En dat zonder intentieverklaringen. Valt dus reuze mee! :)

Ik snap dat het een tricky situatie is, maar vriend en ik hebben dat natuurlijk besproken. De conclusie is dat als we wachten op een vast contract, we waarschijnlijk kunnen wachten tot we een ons wegen.

Tel daarbij op dat de markt nu qua prijzen en hypoheekrentes erg gunstig is en we natuurlijk ook zeker van elkaar zijn, dan lijkt het ons het handigst om toch nu te gaan kopen.

Even een andere vraag: we kijken naar nieuwbouwhuizen. Dergelijke huizen worden pas gebouwd op het moment dat wij zo'n huis kopen. In de brochure staat dat de bouw van zo'n huis 200 werkbare werkdagen kost. Dus ongeveer een jaar. Wil dat dan zeggen dat we dat jaar met dubbele lasten zitten?

Jullie hebben geen vaste contracten en hoeven geen intentie verklaringen aan te leveren? Dat lijkt me sterk weet je dat wel zeker?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:36

Morning!
Hier weer een kijker gehad maar ze leek niet super enthousiast. Zal nog wel weer even duren dus:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:40

Wij gaan donderdag een bezichtiging doen.
Het huis voldoet (in theorie) aan mijn wensenlijst.
Er zijn alleen wel andere dingen waar ik minder blij mee ben.... Een donkerblauwe badkamer hoeft van mij niet zo, hihi... en zo zijn er wel meer dingen. De prijs laat mij alleen weinig ruimte om daar nog wat aan te doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:45

Wij hebben vrijdag en zaterdag een bezichtiging :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:47

Liezel, dat is wel weer balen dan! Misschien voor nu maar even laten en dan straks doorsparen? heb je een link? ben wel benieuwd :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:48

Hebben wij ook hoor of een tuin net niet naar ons zin. We gaan kijken en hopelijk is het gevoel goed. Mochten we het kiezen dan misschien een bouwdepot ? Of iid sparen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:49

Tuin kun je toch relatief makkelijk wat aan doen Quera? Al valt dat toch ook nog wel tegen wat dat kost!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:51

Nja nieuwe schutting en het 1 groot bos :') en dan alles gelijk maken en opnieuw bestraten.
Maar dat was 1 van de huizen waar we interesse in hadden. We hebben er meer :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:25

Tip voor de tuin: ga vrienden worden met marktplaats....

Vriendin van mij heeft echt een supermooie tuin..incl schuttig..kiezels..alles...gratis van marktplaats...

Wij wachten nog altijd op goedkeuring van de.levensverzekering.
Notaris word vandaag gebelt voor een afspraak! :D
Want we kunnen er 99% vanuit gaan dat de hypotheek goedgekeurd is...
Anders zou de bank niet tot drie x toe om de formulieren..vervangingen..oplossingen vragen. Dan hadden die wel aangegeven dat de moeite niet nodig was, omdat de hypotheek niet mogelijk was.

( Of wij denken nu heeeeel verkeerd..)

Of we dit jaar de sleutel nog krijgen gaat de vraag zijn!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:59

Dan moet je daar wel handig genoeg voor zijn haha

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:08

dorientjuh schreef:

...

Ik heb ook twijfels of jullie wel daadwerkelijk een hypotheek kunnen krijgen...
Een hypotheekadviseur heeft jullie financiële plaatje helemaal doorgelicht en kwam toen met deze conclusie of werd dit aangegeven tijdens het 1e oriënterende gesprek? M.a.w. staar je er niet meteen op blind?

Jolliegirl, ik duim dat alles snel definitief rond is!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:21

Dag dames! Ik zou me ook graag in dit topic aan willen melden!
Wij hebben inmiddels de koopakte ondertekend (zo een 5 weken geleden) en nu druk bezig met de hypotheek om rond te krijgen.
Van het weekend de gezondheidsverklaring ingevuld om de ORV rond te krijgen. Hoe lang hebben jullie daar op moeten wachten?
Woensdag gaan wij de hypotheekofferte ondertekenen, dus alles loopt wel...maar jeej wat duurt dat lang en wat een spanning :D

Spannend Jolliegirl, jullie hebben ook met NHG gekocht, gezien de levensverzekering?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:29

quera schreef:
Dan moet je daar wel handig genoeg voor zijn haha

Hoezo?
Wil je de tuin door een tuinbedrijf laten doen?

Welke handigheid heb je nodig om bij iemand een schuttinf op te halen? Of stenen? :p

Of begrijp ik je verkeerd?

Vriendlief heeft met NHG gekocht ja. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:36

Dit hebben wij inderdaad te horen gekregen in het eerste orienterende gesprek, wel aan de hand van onze financiele gegevens. Ik snap dat we ons niet blind moeten staren, we gaan ook nog langs andere adviseurs. Het viel ons ook erg mee. Ik had eigenlijk verwacht dat we alleen konden lenen op het salaris van mijn vriend. Maar goed, het laatste woord is er inderdaad nog niet over gezegd, misschien blijkt verderop in de gesprekken wel dat we toch niet zoveel zouden kunnen lenen.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 09-12-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt