Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:46

Whaha moest er ook wel om lachen , zijn tuin is nogal wild niet echt mijn ding.

Probleem zijn de konijnen , ze vreten uit verveling aan de schutting ><

Kan niet te wild ivm giftig voor de konijnen maar een boomp(je) zou wel leuk staan straks
. Violen en goudsbloempjes sieren straks de tuin :) , munt mag woekeren en aardbei ook. Wat frambozen struiken , ook fijn voor de vogels :) . Rozen struik leeft nog , maar ook konijn safe gelukkig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:03

Vlinderstruik is ook veilig, en die bloeien echt prachtig!
Ik heb er vorig jaar een aantal gestekt, en heb ze nu door de hele tuin staan :+

Zijn er hier mensen die zelf bloemen zaaien? Ik begin daar dit jaar mee, en kan wel wat tips gebruiken! Welke zijn aanraders? Ik zoek vooral wat mooie borderplanten. Ijsbloemetjes heb ik al, en sneeuwkleed, vergeetmenietjes.. Wat bloeit nog heel mooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:06

Echt? Oh die wil ik graag :P , safe is key :P

Voor de aarbeien en frambozen weet ik wel adresje , de rest tuincentrum vast wel.. Munt heb ik al :)

Ik ben fan van zonnebloemen , achter in de border mooi er bovenuit. Maar snap die wil je niet :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:32

Campanula is ook altijd erg mooi in de borders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:42

Campanula ziet er leuk uit, die zet ik op mijn lijstje :D

Lage zonnebloem heb ik al, zo eentje waar meerdere bloemen per plant aan groeien :)
En siergrassen vind ik ook erg leuk, daar ga ik ook eens naar op zoek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:02

Vlinderstruiken zijn leuk rebecca, zijn er ook in heel veel verschillende kleuren.
Heb er hier 5 verschillende staan.
Moeten alleen nog verhuist worden als de schutting eenmaal vervangen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:59

Oh die zijn leuk Annemiek!

Oef ga eens sneupen leuke kleurtjes altijd goed , heb nu paarse viooltjes gehaald . 6 stuks bij de AH voor 2 euro , en bij karwei 24 stuks voor 4 euro :') . Geen idee wat ik met 24 moet , maar word dolle boel :)

Oh tof :):) , lekker veel vlinders

ik dacht heide maar die groei je niet zomaar denk ik

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:43

Hallo meiden (en mannen),
Zou ik hier een vraag mogen stellen? Ik woon aan het strand. Hartstikke leuk natuurlijk, maar alles wat ik voor m'n huis zet aan planten gaat kapot. Behalve helmgras, maar ik wil zo graag andere leuke planten in potten zetten...
Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen proberen? Ze staan vaak ik de wind en door de zoute zeelucht gaan veel planten heel snel dood. Wat is nou echt sterk spul?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 06:08

nou dat is ook toevallig Saskiaka! Ik wilde net dezelfde vraag stellen! Mijn oude tuin staat wel nog in dit topic, maar we zijn daar dus uit en momenteel in het huis van mijn ouders. Het nieuwe huis is bijna klaar....tijd om over de tuin na te denken dus.
Ik woon straks ook vlakbij zee...en ik wil een zeethema tuin. Ik dacht aan riet, heide, wat nog meer?

Saskia, misschien is het een idee om jouw potplanten binnen te laten overwinteren? of onder een plastic beschermhoes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:20

Palmbomen misschien een idee voor bij de kust? Die kunnen volgens mij zelfs orkanen doorstaan, en kunnen volgens mij goed tegen zoute lucht. Er bestaan een paar soorten die winterhard zijn.
En wat rotsplantjes misschien? Siergrassen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:26

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:34

dems75 schreef:

Top! Ik zal daar eens goed naar kijken. Er zal toch wel iets overleven! :D
Palmbomen vind ik bij ons niet zo leuk, die vallen af, maar in jouw lijstje lijkt me dat er toch keuze genoeg is.
Ze staan bij mij echt aan het strand, vol in de wind af en toe. Ik ga eens goed lezen over de planten in jouw lijstje. Binnen overwinteren is sowieso een goed idee. Dank je wel!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:42

Ik vind zelf lavendel mooi, de amerikaanse sering, de egelantier en de sneeuwbal (soort witte hortensia)
Waarschijnlijk wordt het in mijn tuin een mix van dat met helmgras/duingras en riet oid.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:51

dems75 schreef:
Ik vind zelf lavendel mooi, de amerikaanse sering, de egelantier en de sneeuwbal (soort witte hortensia)
Waarschijnlijk wordt het in mijn tuin een mix van dat met helmgras/duingras en riet oid.

Lavendel heb ik al eens geprobeerd, maar dat ging bij mij toch best snel stuk. Moet er wel bij zeggen dat het vol in de wind stond..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:53

er zijn wel verschillende soorten lavendel, misschien doet de zeelavendel het beter?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:58

Wat betreft onderhoudsvrije tuin... Onze tuin is nu 10 jaar oud, van 0 opgebouwd, en veel onderhoud is daar ondertussen niet meer aan. Af en toe wat bijsnoeien, maar verder valt dat goed mee.

Het gras staat al lang zeg ! Zou al bijna de grasmaaier gaan uithalen.

Oeh, een tuin aan zee, dat lijkt mij zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:30

Ik breek hier even in, met een vraagje.
Wij hebben een simpele rechtoe rechtaan tuin.
Nu een zooi(echte wintertuin,lekker voor de vogels.)

NU hebben wij 4 klikos en ik wil die een beetje wegwerken. Maar hoekjes in de tuin hebben we niet.
Onze achtertuin is gewoon een rechthoek.
Ik zal nog een foto maken...

Heeft iemand crea idees voor wegwerken van klikos?
behalve die houten ombouwen die je kan maken of kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:32

Een wilgen-scherm? Of een paneel met gaas waar je klimplanten tegenaan laat groeien?
Je ziet ook vaak een leuk tuinhuisje achterdoor staan waar ze achter worden verstopt, maar om dat nu speciaal voor de kliko's aan te schaffen.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:36

Hahha, nee dan wordt onze ruimte nog kleiner. Een schuurtje hebben we, maar daarachter al de zitplek/terrasje.
Ik zal later een foto posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:53

Ik als kind heb ooit geroepen ik wil later mijn containers begraven en met een lift omhoog met een afstandbediening :')

Maar dat is niet mogelijk whaha

Ik zou ze ook verstoppen met iets ervoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:02

ik heb nog helemaal niks gesnoeid. Ik heb oa een fluweelboompje, vlinderplant, siergras en rozen. Oh en een esdoorn. Kan ik die nu nog snoeien of moet k die nog snoeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:24

Mijn kliko's staan in de schuur. :+
Staan onder een plank met allemaal potjes en andere tuinbenodigdheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:03

Ook handig :j

Vandaag gestoeid met konijnenren , nog niet naar mijn zin pff

Afbeelding

Ze liepen los , had net de violen geplant en bijna waren ze in de buikjes van bunny's verdwenen :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:47

@Rebecca: Die lusten ze wel inderdaad :) Ik heb 'straks' hopelijk ook een ren bij het hok, zal eerst wat minder chique zijn met van die verplaatsbare dingen, ik heb stevige van Zooplus, later wil ik ook iets hogers met deurtje enzo...

Jij hebt het ook lekker hoog!

Ik heb 4 flappies en dan wil ik tussen de twee rennen van de flappies in potten met bloemen en kruiden die gegeten mogen worden. Die zullen dan steeds wel gesnoeid worden aan de zijkanten :P Zo kunnen ze elkaar ook niet bijten, vooral mijn voedster Pebbles is een bitch naar andere konijnen. Vooral naar mijn andere voedster. Ze heeft eens de rennen verschoven en haar flink in de neus gebeten...

@Joolien: Ik heb ook nog niks gesnoeid. Ik wacht even op mooier weer haha! Al had het vandaag nog best gekund. Ik ben sowieso nooit zo vroeg met snoeien. Snoeien kan nu nog ja, makkelijk. Te vroeg snoeien geeft ook kans op invriezen, dus maart is wat dat betreft prima.

Mijn vlinderstruik komt als eerste aan de beurt. Bloeit hij ook niet zo laat. Ik las dat de bladeren geschikt zijn voor konijnen, gedroogd. Nou leek het mij heel handig als ze de takken ook mogen... Maar die stonden niet op de lijst. Iemand ervaring mee? Lekker knagen vinden ze fijn, maar ik heb niet veel wat dat betreft, geen grote tuin met wild en appelbomen enzo, en van die mini-stokjes in de dierenwinkel kopen is mij eigenlijk te duur...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:21

Wilgentakken schijnen het beste te zijn om te knagen, en wilgenbomen worden vaak flink gesnoeid, maar ik weet niet wanneer precies. In ieder geval kun je ze rond die tijd haast overal gratis meenemen.