Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:44

Die nieuwe regel voor huizen verkoop in België gaat ons geen goed doen vrees ik…

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:47

Ik meld mij ook in dit topic. Ik heb afgelopen maand veel extra uitgaves gehad zoals mijn auto (wat nog niet klaar is) cadeautjes voor andere en ook wat voor mijzelf gekocht en waar het geld allemaal heen is geen idee. Ik was altijd heel goed in geld sparen maar het laatste jaar is het heel lastig geworden.

In elk geval probeer ik nu wat overzicht te hebben op alles. Mijn vaste lasten (zonder brandstof boodschappen etc) zijn al rond de 1500 euro, ik woon alleen en voor tanken mag je uitgaan van ca 250-275 per maand (woon-werk is al 110 km per dag) en dan nog alle andere dingen :+ ik koop vaak in de aanbieding, veel in de vriezer etc

Ik heb de afgelopen maanden moeten lenen bij mijn ouders, heb ook een ziektewet salaris en werk heeft meerdere malen mijn reiskosten niet betaald waar ik al even mee bezig ben om terug te krijgen, dit gaat om 23 euro per dag en gaat om zeker een paar 100 euro.

Er zijn mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik maar een andere baan moet zoeken vanwege mijn gezondheid of minder werken, maar ik ga sowieso bij bijna alle banen achteruit in mijn salaris en dan lever ik ook mijn vast contract in. Minder werken kan ik financieel niet permitteren wat mensen dus niet inzien. Ik woon alleen , best belangrijk voor het idee :+

Dus ik ga hier lekker meelezen en kijken wat ik kan doen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 16:53

Mijn verbouwing van mijn badkamer / toilet dit voorjaar was ook boven budget iets van 20% ... best veel vond ik zelf ...

@poes wat vervelend! Wat verandert er (ben Nederlandse).

@Rennie89 welkom! Voordeel van dat je nog geld terug krijgt van je werkgever is dat je het nu ook niet kunt uitgeven dus eigenlijk spaar je dan :) maar wel super vervelend als je aan de ene kant moet bijlenen en aan de andere kant nog geld krijgt :(:)
Ik hoop dat onze tips & ideeën je verder kunnen helpen :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:11

Als je nu een huis koopt wordt het eerst getaxeerd. En maximaal voor die taxatieprijs kan je dan nog lenen. Zit de verkoopprijs erboven, dan moet je dat van eigen geld kunnen betalen.
Maar om te lenen moet je in België OOK al een deel eigen geld kunnen voorleggen, want je kan niet meer lenen voor notariskosten en dergelijke.

Dus de eigen inbreng om een woning te kopen wordt hoger

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:28

Welkom Rennie!

Ok, dan word het hetzelfde als in Nederland begrijp ik. Hier mag je ook alleen waarde van het huis lenen en wat je erboven bied en notaris en alle andere kosten uit eigen zak.

Ik ben een beetje stil, sorry. Niet zoveel te melden. Ga wel vd week een huis kijken maar vermoed dat het niks word. Vraagprijs vrij hoog en dan word er vast nog flink overboden etc.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:12

Is lastig met deze woning markt een huis te kunnen financieren, ik heb geluk gehad met mijn huis, via via kunnen kopen zonder dat het op de markt is gekomen. Zij wouden snel verkopen en ik snel kopen en het was een leuk bedrag ook nog nu is mijn woning zeker 70.000 in waarde gestegen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:31

O dan heb je zeker mazzel ja.
Ik heb al een koopwoning, dus die kan ik met overwaarde verkopen. Maar dan word het nog steeds lastig iets te vinden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:34

Vrijdag gratis naar kapper geweest ivm met model, kan wel vaker :D
En zit er over te denken om er nog een vriezer bij te kopen, een kist lijkt me wel makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:30

Wij hebben een kist. Heeft als voordeel dat er enorm veel in kan. Nadeel? Organiseren is een crime en als je klein bent (zoals ik) duikel je er haast ondersteboven in als je wat onderin moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:44

Ik weet zeker dat mijn vaatwasser minder water verbruikt dan ik wanneer ik afwas haha.

Gratis kapper is altijd fijn, ik vind dat toch gauw een hoop geld.
Maandag ga ik weer even.

Hier zat financieel echt alles tegen, krijg ik van de zorgverzekering een eigen risico factuur van 363 euro, kon er ook nog wel bij

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:46

Ik ben ook echt blij met mijn vaatwasser die ik nu een paar maanden heb. Elke 3 dagen even aanzetten ipv elke dag een vermogen aan water weggooien :))

Eigen risico betaal ik elke maand, gebruik toch altijd bijna alles :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 22:51

Rennie89 schreef:
Ik ben ook echt blij met mijn vaatwasser die ik nu een paar maanden heb. Elke 3 dagen even aanzetten ipv elke dag een vermogen aan water weggooien :))

Eigen risico betaal ik elke maand, gebruik toch altijd bijna alles :')

Slim! Ik normaal niet altijd, maar ik had in april een mammografie gehad.
Had even geen erg in dat zo ongeveer alles je eigen risico kost :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 23:29

O balen is dat ja.
Ik heb dat ook eens gehad, sindsdien spaar ik het hele eigen risico bedrag voor het geval dat.
Vaatwasser is ideaal ja, ik heb m bijna elke dag aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:28

Ik ben wel zuinig met afwassen, gebruik geen volle bak water als het niet nodig is bijvoorbeeld. Onze vaatwas is al een aantal jaar stuk, was een inbouw en vriend is tot op heden nog niet overtuigd om een nieuwe aan te schaffen.

Gisteren ook weer wat bijverdienen door te gaan jureren. Moest eigenlijk maar 2u, maar de jury na mij had geen schrijver. Dus de hele dag gebleven. Ontzettend veel bijgeleerd alweer en ook wat extra mogen wegstoppen op het einde van de dag :D Is altijd wel fijn.

Helaas komen er wel weer onkosten aan. Trailer was afgekeurd vorige week op de remmen. Ze werken op zich prima, maar te verschillend van elkaar. Links reageert iets sneller dan rechts, wat slippen in de hand werkt. Donderdag mag ie naar de trailer boer voor nazicht. Gaat me ook weer wat kosten en dan de herkeuring nog erbij. Ik werk komend weekend nog 1x 4u in het prikcentrum, weet al gelijk waar die euro's naartoe kunnen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:47

Balen zonnebloem, hopelijk alles wel goed?
Ik was ook af met de hand, zo klaar.
We hebben ook al een kist. Maar zit altijd vol. 1 erbij lijkt me wel makkelijk, met aanbiedingen en vooruit koken.
Wel mooi nog zo Even bij pakken Varekaj
Zo hadden wij afgelopen week een storing met de omvormer. De nieuwe zit er alweer in, toch weer 775 euro.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:52

Een kist... Daar heb ik trauma's van, van mijn bijbaantje in de horeca. Straks in de bijkeuken een mooie ingebouwde staande.
Zou er een koel vriescombinatie bestaan met een groot gedeelte vries en een kleine koel? Dat zou ideaal zijn!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:33

Varekaj schreef:
Als je nu een huis koopt wordt het eerst getaxeerd. En maximaal voor die taxatieprijs kan je dan nog lenen. Zit de verkoopprijs erboven, dan moet je dat van eigen geld kunnen betalen.
Maar om te lenen moet je in België OOK al een deel eigen geld kunnen voorleggen, want je kan niet meer lenen voor notariskosten en dergelijke.

Dus de eigen inbreng om een woning te kopen wordt hoger

Volgens mij is dit in Nederland ook normaal.
Max 100% van taxatiewaarde lenen.
Overige kosten zoals notaris en overbieden uit je spaarpot.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:10

Klopt volgens mij idd.

Vandaag geld verdient. Had nog veel goud uit een erfenis. Dat heb ik maar eens ingeruild tegen geld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 19:21

Ga je er iets speciaals mee doen PSvanLot? Goudprijs staat sky high momenteel inderdaad ...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:22

VanHuisUit schreef:
Ga je er iets speciaals mee doen PSvanLot? Goudprijs staat sky high momenteel inderdaad ...

De prijzen die je overal ziet zijn niet helemaal realistisch, iig niet voor sieraden etc. Daar gaat met het omsmelten best wat verloren.

Nee ik heb er geen doel voor. Heb het cash gekregen. Ik gok dat een gedeelte op gaat op vakantie volgende maand

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 22:03

Ook mooi toch!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:10

Zeker!
Een gedeelte was totaal niet mijn smaak en een ander gedeelte wilde ik niet dragen omdat ik bang ben het kwijt te raken. Er zat een hele mooie armband bij, heel breed en hoog in karaat. Als ik die omdeed was ik er constant mee bezig niet kwijt te raken.

Heb een paar jaar terug de trouwring ban mijn oma der moeder gekregen. Die was heel mooi verbouwd met 4 diamantjes, maar was redelijk dun. Toen ik twee jaar terug ging trouwen kreeg ik haar trouwring en die van opa. Daar heb ik mijn trouwring van laten maken.
Daar heb ik veel meer emotionele waarde mee dan met al die armbandjes en kettingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:31

Varekaj heeft het goed uitgelegd. Ik baal als een stekker. Ons huis moet het echt hebben van zijn ligging. Dat maakt het zijn prijs echt waard. Maar ik vrees voor de schatting… en in de prijs categorie dat het zit denk ik niet dat de project makelaars zich gek zullen laten maken. Maw iedereen zal de schatting bieden en ik vrees echt dat dat heel erg veel geld gaat kosten.

Anderzijds in de categorie die we zoeken: daar zitten wel nog mannen met geld op. Wij hebben wel wat eigen vermogen maar niet eindeloos. Daar gaan we vrees ik vaak van het veld gespeeld worden.

Ik wil of het huis nu nog verkopen of iets minder duur aankopen en het huidige verhuren. Dat is op zich sowieso een verstandige investering. Alleen kijken we dan weer naar hele andere huizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:35

Voor ons is het een aderlating eerlijk gezegd. Alles gaat hier zo al relatief duur. Dan nog beperkt worden in lenen, dat is echt zuur. Want vriend wil huidige huis niet verkopen, wel verhuren als dat over 3 jaar afbetaald is. Maar als we dit niet verkopen halen we nooit van zijn leven het budget voor wat we graag willen én op relatief korte betaaltermijnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:37

Helemaal hetzelfde dus… echt heel erg zuur.