Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:47

Macs schreef:
Voor het rouwvliegjesspul: Ik heb voor 53 planten, voornamelijk kleine en enkele grote, voor 5m2 of 10m2 gekozen. Zal vast voldoende zijn. Het gaat om aarde oppervlakte dus dat zal prima gaan.

Oh jemig. Dat scheelt! Ik ga denk ik gewoon voor 20m2 kopen, is de kleinste verpakking en dan weet ik hopelijk zeker dat het echt dood gaat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:21

liekec schreef:
Macs schreef:
Voor het rouwvliegjesspul: Ik heb voor 53 planten, voornamelijk kleine en enkele grote, voor 5m2 of 10m2 gekozen. Zal vast voldoende zijn. Het gaat om aarde oppervlakte dus dat zal prima gaan.

Oh jemig. Dat scheelt! Ik ga denk ik gewoon voor 20m2 kopen, is de kleinste verpakking en dan weet ik hopelijk zeker dat het echt dood gaat.

Het komt dinsdag binnen dus dan kan ik je vertellen of het genoeg is :)) maar vond 21 euro wel genoeg voor een plaag bestrijden :')

Sting

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:41

Blijft die grond altijd goed/vers voor gebruik bij vliegjes? Wij hebben er ook last van gehad, momenteel weer even rustig, maar verwacht ze wel weer terug.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:05

Ik heb trouwens niet de speciale aarde besteld hoor! Maar gewoon aaltjes :P

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 02:05

Ik ben nu bezig met operatie diatomeeënaarde, hier ook last van die rotvliegjes. Elke plant krijgt een laagje, een aantal planten ook verpot in mijn nieuwe grondmix, dat is een behoorlijk karwei met zoveel planten (en een gruwelijke bende in de keuken :+ ). Maar het einde komt in zicht :j

Ze zitten ook in het terrarium van mijn slakken helaas, dus daar moet ik ook nog even wat op verzinnen. Slakken en diatomeeënaarde gaat hem niet worden :=

Er zit (hopelijk zat) ook wolluis in één van mijn aasbloemplanten, kreeg ik gratis bij die zending. Ik heb hem al meerdere keren behandeld maar die pluiskrengen zijn hardnekkig. Dus de hele plant uit elkaar gehaald, alle aarde en beestjes eraf gespoeld, maar weer ingespoten met anti-luis en opnieuw opgepot. Nu heb ik 5 plantjes :Y)

Al met al toch zeker 5 uur bezig geweest vandaag... :oo

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:15

Macs schreef:
liekec schreef:

Het komt dinsdag binnen dus dan kan ik je vertellen of het genoeg is :)) maar vond 21 euro wel genoeg voor een plaag bestrijden :')

Die 20m2 hebben mij inclusief verzendkosten ook 21 euro gekost :o

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:40

Zijn hier wel eens mensen die zaadjes in de grond hebben geplant? Ik heb een keer zo'n kaartje gekregen waarin bloemenzaadjes zaten verwerkt, dit kaartje heb ik in stukjes geknipt en onder de grond gedaan in een potje. Maar nu +- 2 weken later ofzo zie ik nog niks naar boven komen. Of duurt dat gewoon erg lang? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:41

Het is nu ook niet echt de tijd om zaadjes te planten :P Kan beter in het voorjaar als het warmer is, dan komen ze zo uit :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:54

verootjoo schreef:
Het is nu ook niet echt de tijd om zaadjes te planten :P Kan beter in het voorjaar als het warmer is, dan komen ze zo uit :j

Dit. Als je het wel nu wil doen, kweeklamp gebruiken en evt. een warmtemat eronder leggen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:32

Afbeelding
Mijn Pothos zijn vandaag aangekomen <3

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:38

Jes, weet jij toevallig hoe die gestekt zijn? Eerst op water of gewoon zo in de grond zetten?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:38

verootjoo schreef:
Ik heb bij intratuin speciale potgrond tegen rouwvliegjes gehaald. Lijkt wel te werken en niet duur.

Bij mij werkte het niet.
Ik heb als proefpersoon capsules mogen testen voor Intratuin en was er daarna zo vanaf! De leverancier van de potgrond heeft deze capsules ontworpen, dus misschien ook een tip voor de rest als je er niet vanaf komt het eens te informeren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:43

_Rosanna schreef:
Jes, weet jij toevallig hoe die gestekt zijn? Eerst op water of gewoon zo in de grond zetten?

Ik zou het niet durven zeggen, op internet een filmpje gevonden waarbij ze eerst op water gaan.
Volgens dat filmpje zijn ze ook heel makkelijk te stekken met enkel een blad, deze zijn wel met een stuk steel gestekt en hebben mooie wortels :)

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:44

Bedankt voor je antwoord ik ga het gewoon proberen op water te zetten met een.stuk steel :)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:45

Photos moet je sws met stam/luchtwortel stekken. Ik heb ze op water staan en daar wortelen ze vrij vlot in. Echter heb ik ook wel eens een stekje in de aarde gedrukt en die sloeg ook prima aan :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:45

Afbeelding

Op tafel heb ik bovenstaand plantje staan. Is ineens enorm gegroeid. :=
Ik zou sommige takjes graag wat inkorten. Weten jullie of dat mogelijk is (zonder dat ie doodgaat)?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:59

Jes schreef:
[ [url=m/0mZ8q3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! Zijn verschillende die je hebt toch? B-)

Mandyy schreef:
[ [url=m/hApn7r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou sommige takjes graag wat inkorten. Weten jullie of dat mogelijk is (zonder dat ie doodgaat)?

Dat kan hoor. Van inkorten gaan ze vrijwel niet zo maar dood. Wil je ze ook stekken of alleen inkorten?

Middagzon. :+:
Afbeelding

Afbeelding

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:04

Oh daar heb ik helemaal niet over nagedacht. Dat kan natuurlijk ook nog: stekken. Nog nooit gedaan. :o Inkorten ook niet trouwens. Hoe doe je dat het best?

Ik kocht vandaag het decoratie bontje en nu vind ik m’n tafel te vol waardoor ik ineens dacht aan het inkorten van de plant.

Ooh die laatste! Hartjes! <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:09

Snap ik. Inkorten is simpel, gewoon de schaar erin. Voor stekken moeten we weten welke plant het is en ik herken hem zelf even niet zo. :o

Ben zo wijs met de Kerrii inderdaad! Mijn vorige variegata werd helaas effen groene, het groeide eruit. Kijken of ik met deze wat meer geluk heb. :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:19

Ik weet het ook niet eerlijk gezegd.

Hopelijk blijven de kleuren zo want het is wel erg gaaf!

Gebruiken jullie wel eens bladspray? Ik heb al een paar keer getwijfeld om het te kopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:20

Nee, ik vind het persoonlijk en nergens voor nodig en ik kan mij niet voorstellen dat het goed is voor de plant. Als ze erg stoffig zijn zet ik ze even onder de douche of neem ik de blaadjes af met een vochtige en stofvrije doek.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:28

Ik heb het bij een vriendin gezien en het zag er mooi uit maar vraag me idd ook af of het goed is.

Ik heb een palmplant waar veel stof in de naadjes gaat zitten en dat krijg ik er bijna niet uit. :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:37

magda_90 schreef:
Jes schreef:
[ [url=m/0mZ8q3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! Zijn verschillende die je hebt toch? B-)

Mandyy schreef:
[ [url=m/hApn7r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kan hoor. Van inkorten gaan ze vrijwel niet zo maar dood. Wil je ze ook stekken of alleen inkorten?

Middagzon. :+:
[ [url=m/bh82XO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f5oDLO.jpg]Afbeelding[/url] ]

:j
Pothos Njoy en Manjula

Mooie foto's, mooie plant ook die eerste!
Ik heb voor de Monstera Variegata gelezen dat als ze wit verliezen ze meer licht moeten hebben.

Ik spray de planten (niet de vetplanten) een paar keer per week met regenwater en neem ze ongeveer 1x per week af met een zachte doek.

Ik probeer alles wat afbreekt in het water te stekken, lukt het niet gaat het alsnog de kliko in, lukt het wel dan gaan ze in een beetje potgrond zodra er mooie wortels aanzitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:54

Nice had ik de namen stiekem goed. :)

Bij Monstera is de variegata een genetische verandering die zich moeilijk in banen laat leiden. Hoe meer wit in de stam hoe beter natuurlijk. Hoe meer wit in het blad hoe meer licht vanwege gebrek aan bladgroenkorrels. Maar meer licht betekend niet meer wit.
Wat bij de Hoya dan wel weer zo is. :)
Aldus de kwekers. :o

Dito hier met dingen die afbreken.

Mbt Mandy weet ik alleen niet of het kan dmv bladstek, stengel stek etc.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:39

Echt leuk dit topic.
Elke keer als ik het topic open lees ik weer goede tips en komen er weer wat leuke planten voorbij <3