[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:27

Ik weet niet of ik in jullie situatie voor een koophuis zou gaan...
Wat zijn de vooruitzichten voor je vriend na 1,5 jaar qua werk?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:39

Let er wel op dat de adviseur geen advies uitbrengt, maar slechts een indicatie. Als hij advies uit gaat brengen zul je daarvoor ook een rekening gepresenteerd worden, advies mag namelijk niet meer gratis gegeven worden.

In jullie situatie zou ik het als adviseur ook tricky vinden. Jouw inkomen zal slechts beperkt meegenomen kunnen worden, en met een tijdelijk contract zal je vriend toch een intentieverklaring moeten krijgen dat hij na die anderhalf jaar mag blijven.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:09

Als ik jullie verhalen zo lees dan heb ik al geen zin meer in een ander huis..... ik blijf hier denk ik maar wonen. Waarschijnlijk heb ik ook geen keus omdat uit de relatief vele kijkers er nog steeds geen kopper voort gekomen is.
We zijn het huis nu maar aan het opknappen. Er kan natuurlijk altijd nog een koper langs komen, maar dat zien we dan wel weer. Het levert wel veel spanning op vind ik, je huis te koop hebben staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:17

ja, dat vind ik ook, veel spanning.. zeker als je ook veel kijkers hebt, dan moet je toch zorgen dat het netjes is/blijft. Volgende week om deze tijd zijn wij als het goed is bij de notaris... ik geloof het nog steeds pas als alle stukken zijn getekend, de sleutels zijn ingeleverd en het geld op mn bankrekening staat hoor... maar goed.. ik ben een pessimist :)

Angeliquee.. wat vreselijk balen dat op deze manier jullie droom in duigen valt!! (en ik leef ook een beetje met de verkopers van jullie huisje mee.. die zullen er ook vreselijk van balen!) sterkte!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:20

Ik heb net het goede nieuws ontvangen dat onze hypotheekaanvraag geheel is goedgekeurd en de stukken zijn onderweg naar de notaris!! Yeaaah *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:21

Gefeliciteerd, Lisette!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:28

heel fijn lisette!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:43

Lisette1990 schreef:
Ik heb net het goede nieuws ontvangen dat onze hypotheekaanvraag geheel is goedgekeurd en de stukken zijn onderweg naar de notaris!! Yeaaah *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Van harte!!

Wij(schoonpaps) worden zo'n 3/4x per dag gebeld door de bank..
En gisterenavond laat zelfs nog een telefoontje.
De medewerkers zijn nog heilig overtuigd dat ik nog voor morgen allemaal gaat lukken...

Ben benieuwd.. Verlenging is iig boor de 2e x aangevraagd...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:43

Gefeliciteerd Lisette! en juval is jouw inmiddels verkocht? Dat heb ik even gemist, top!
(haha ik schreef kopper?? dat moest natuurlijk koper zijn, kom zeker omdat ik koppijn heb :P )

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:33

Jaaa! we zijn eruit en hebben -als alles volgens plan verloopt- een huis! En nu het grote geregel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:36

ffjor schreef:
Jaaa! we zijn eruit en hebben -als alles volgens plan verloopt- een huis! En nu het grote geregel!

Succes met het geregel!! :D
Hopelijk vergaat het jullie beter dan wij!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:51

Thanks allemaal!!

Voor iedereen die nog aan het regelen is succes! Hopelijk komt snel alles goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:54

succes ffjor! en gefeliciteerd...je geduld is dus beloond!

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:15

nou inderdaad Jolliegirl, hoop dat het wat soepeler verloopt. Eerst nog even de bouwkundige keuring afwachten, die hebben de mensen zelf al laten doen maar is inmiddels al 3 jaar oud. We verwachten geen hele bijzondere dingen maar je weet het nooit natuurlijk.

Dankje Juval! Ja geduld...dat verdween wel langzaam;) we zijn volgens mij ook al ruim een half jaar bezig vanaf de 1e bezichtiging. Maar het heeft idd goed uitgepakt! (ook al zijn we toch eigenlijk 2500 boven wat we wilden uitgevrn gegaan, principe dingetje).

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:24

Gefeliciteerd ffjor!

Bouwkundige keuring hebben wij ook laten doen, maar inmiddels hebben wij dus dingen opgeknapt... dus het is in ons geval alleen maar beter dan ten tijde van de keuring.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:07

Zo net ff ons huis op marktplaats gezet.
Wat een gedoe was dat.
Elke keer ging het verkeerd met het uploaden van de foto's.
Maar het huis staat er eindelijk op (zie mijn onderschrift)
Vanavond nog maar eens proberen op Huislijn te zetten.
Ging vanmiddag ook al niet.
Maar ja,je moet er iets voor over hebben om je huis te verkopen.

Voor iedereen die een huis heeft gekocht of verkocht gefeliciteerd.
JG,ik hoop echt dat alles voor jou geregeld is voor morgen.
Het is je gegund.
Succes.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:19

We hebben uitstel tot 20 december..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:52

Na heel veel gedoe en rare omstandigheden :P hebben we vanmorgen het voorlopige koopcontract getekend....

Gisteren hypotheekadviseur over de vloer gehad en zijn er uit gekomen, maar ik twijfel nog aan één ding: NHG.... Wij lenen ca. 55 % van de waarde van het huis, de rest betalen we zelf.... Het voordeel om NHG (huis gedwongen verkopen voor een prijs onder het hypotheekbedrag) zal niet gebeuren.... Zo laag zullen de huizenprijzen nooit worden. De kosten van de NHG is ca. 900 euro en het enige voordeel wat we hebben is dat we 0,05% minder rente betalen.... Die kosten van NHG hebben we er pas na iets van 19 jaar uit.... Alleen als we ooit een extra hypotheek erbij willen nemen voor bijvoorbeeld een verbouwing zou het in ons voordeel kunnen zijn. Maar ons kennende gaan we eerst sparen en als we het geld bij elkaar hebben pas verbouwen :D

Nog even het weekend overdenken voor de hypotheekaanvraag volgende week wordt verzonden...

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:53

Zijn er mensen die goede of minder goede ervaringen hebben met bouwkundige keuringen? De prijzen verschillen best wel. Over VEH lees je veel dat het er echt aan ligt wie er komt maar komt op mij wel het meest betrouwbaar over.
Dus, waar moet ik zijn voor een bouwkundige keuring? :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:58

ffjor schreef:
Zijn er mensen die goede of minder goede ervaringen hebben met bouwkundige keuringen? De prijzen verschillen best wel. Over VEH lees je veel dat het er echt aan ligt wie er komt maar komt op mij wel het meest betrouwbaar over.
Dus, waar moet ik zijn voor een bouwkundige keuring? :D

Wij hebben de keuring laten doen via VEG, zijn tevreden.
Hij kwam met dezelfde punten als die wij al opgemerkt hadden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:13

ik heb een bouwkundige gezocht die hier in de regio woont waar we zoeken , niet via vereniging eigen huis etc , ben niet zo weg van die toko :n als ik zie wat een opleverkeuring van hen inhoud...blijf dan thuis of zo .
heb gekeken wat de bouwkundige zoal doet en gedaan heeft en de gok maar genomen, beste gok ooit :j
beste man heeft ons al heel wat ellende bespaard :)

wij zien namelijk een hoop en hebben inmiddels aardig wta ervaring met huizen kijken en vooral de manco's te spotten , maar hij weet ons altijd nog op een paar zaken te wijzen, dus ik denk inmiddels dat als een bouwkundige niet meer weet aan te wijzen dan dat we zelf al gezien hebben, dat ik spontaan zou twijfelen of hij wel goed kijkt :P

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:18

Ziviaantje schreef:
Na heel veel gedoe en rare omstandigheden :P hebben we vanmorgen het voorlopige koopcontract getekend....

Gisteren hypotheekadviseur over de vloer gehad en zijn er uit gekomen, maar ik twijfel nog aan één ding: NHG.... Wij lenen ca. 55 % van de waarde van het huis, de rest betalen we zelf.... Het voordeel om NHG (huis gedwongen verkopen voor een prijs onder het hypotheekbedrag) zal niet gebeuren.... Zo laag zullen de huizenprijzen nooit worden. De kosten van de NHG is ca. 900 euro en het enige voordeel wat we hebben is dat we 0,05% minder rente betalen.... Die kosten van NHG hebben we er pas na iets van 19 jaar uit.... Alleen als we ooit een extra hypotheek erbij willen nemen voor bijvoorbeeld een verbouwing zou het in ons voordeel kunnen zijn. Maar ons kennende gaan we eerst sparen en als we het geld bij elkaar hebben pas verbouwen :D

Nog even het weekend overdenken voor de hypotheekaanvraag volgende week wordt verzonden...

Wij hadden dit ook maar hebben besloten om géén NHG te nemen, dus wij hebben nu een hypotheek zonder NHG omdat wij hier ook geen voordelen van hadden, eigenlijk hadden wij zo goed als dezelfde situatie als waar jij in zit. Ik zou het niet doen! Je moet ook nog verplicht een verzekering afsluiten bij NHG toch? Dat zijn ook nog extra kosten boven op die 900 euro.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:47

Mag ik ook mee komen praten?

Ik ben nu een maand bij mijn nieuwe werkgever aan het werk, wat errug goed bevalt, maar de afstand is vrij groot (Zwolle-Leeuwarden). Dit wist ik natuurlijk van te voren, en was al voornemens te verhuizen. Helaas blijken huurwoningen wel erg lastig te vinden in Meppel (heel erg klein of heel erg duur) dus ik ben nu alvast aan het kijken voor een leuke koopwoning :D Het plan was hier in 2015 mee te beginnen, maar ik verwacht zelf dat de bodem wel in zicht is en de prijzen komend jaar weer langzaam zullen gaan aantrekken. In combinatie met de huurprijzen is nu al kopen dan toch een stuk aantrekkelijker geworden! Dus onder het mom van 'huren kan ik niet betalen :+' een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en daar kwam uit dat kopen zeker haalbaar is.

Nu dus druk bezig met huisjes kijken op funda en rondcrossen door de verschillende wijken. Leuk, maar ook wel heel erg spannend :o Zeker als ik jullie verhalen lees, al die dingen die mis gaan..... Je zou spontaan niet meer willen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:52

Caeruleus schreef:
Mag ik ook mee komen praten?

Ik ben nu een maand bij mijn nieuwe werkgever aan het werk, wat errug goed bevalt, maar de afstand is vrij groot (Zwolle-Leeuwarden). Dit wist ik natuurlijk van te voren, en was al voornemens te verhuizen. Helaas blijken huurwoningen wel erg lastig te vinden in Meppel (heel erg klein of heel erg duur) dus ik ben nu alvast aan het kijken voor een leuke koopwoning :D Het plan was hier in 2015 mee te beginnen, maar ik verwacht zelf dat de bodem wel in zicht is en de prijzen komend jaar weer langzaam zullen gaan aantrekken. In combinatie met de huurprijzen is nu al kopen dan toch een stuk aantrekkelijker geworden! Dus onder het mom van 'huren kan ik niet betalen :+' een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en daar kwam uit dat kopen zeker haalbaar is.

Nu dus druk bezig met huisjes kijken op funda en rondcrossen door de verschillende wijken. Leuk, maar ook wel heel erg spannend :o Zeker als ik jullie verhalen lees, al die dingen die mis gaan..... Je zou spontaan niet meer willen.

Leuk! Veel plezier met zoeken... Omdat jij geen huis verkoopt, maar alleen koopt kan er een stuk minder mis gaan :P Neem een goede adviseur in de hand en alles zal goed komen :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:14

Verzekering bij NGH is alleen verplicht als je meer dan 80% van de marktwaarde leent.

Ziviaantje, in jouw situatie zie ik geen voordeel van NHG. Een terugverdien periode van 19 jaar vind ik persoonlijk veel te lang. NHG kan ook bijsspringen als jullie door bijvoorbeeld werkloosheid of arbeidsongeschiktheid de lasten niet meer kunnen betalen. Hoe zitten jullie qua inkomsten als er een inkomen wegvalt of minder wordt? Als de lasten dan nog goed op te brengen zijn valt ook die meerwaarde van NHG voor jullie weg.