Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:24

Ik bedoel inderdaad jouw keuken. Maar dan wel het deel dat je eerder plaatste. Dat waren echt oude(rwetse) kastjes met stompe deuren. Dit deel is, welliswaar passend uitgezocht, duidelijk nieuwer en heeft gewone opdekdeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:01

Malenka schreef:
Ik bedoel inderdaad jouw keuken. Maar dan wel het deel dat je eerder plaatste. Dat waren echt oude(rwetse) kastjes met stompe deuren. Dit deel is, welliswaar passend uitgezocht, duidelijk nieuwer en heeft gewone opdekdeuren.

Ja klopt :D. Leuk he, die deurtjes. We willen in de toekomst gaan kijken of we voor het 'nieuwe' deel, het oude deel kunnen dupliceren. Mijn vriend is heel handig met hout.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:04

Dat zou wel fantastisch zijn. Ik heb er ook over gedacht om onze keuken op die manier te bouwen. Maar ik heb het nog nooit gedaan en dit leek me dan wel een iets te grote uitdaging. En het laten maken is echt verschrikkelijk duur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:07

Malenka schreef:
Dat zou wel fantastisch zijn. Ik heb er ook over gedacht om onze keuken op die manier te bouwen. Maar ik heb het nog nooit gedaan en dit leek me dan wel een iets te grote uitdaging. En het laten maken is echt verschrikkelijk duur.

Het is inderdaad heel erg duur... Daarom willen we zelf gaan bouwen. Dan kunnen we ook duurzaam massief hout gebruiken, geen mdf of spaanplaat, oid. Dan kan zo'n keuken weer 100 jaar mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:30

Zoek op Youtube eens op Shaker doors, als je een tafelzaag hebt is het maken niet zo moeilijk.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:40

Hoi Bokkers! Ik kom even binnenvallen. Als mijn vraag niet in dit topic past zeg het gerust. :) Normaal niet zo met interieur bezig, maar nu moeten we wel. :D

Eind deze zomer wordt er namelijk begonnen met de bouw van onze woning (in een ecowijk, heel gaaf :D ). Nu mogen we zelf de indeling bepalen, alleen de hal/toilet staat al vast. Binnenkort om tafel met de architect.

Waar we vooral over twijfelen is de plek van de keuken. Lijkt me heel gaaf om die in het midden te hebben. Maar dat zie je eigenlijk vrij weinig. Zijn er toevallig bokkers die dat hebben en hoe bevalt dat? :o En dan twijfelen we om hem misschien toch weer in de hoek te doen.. Haha.

Voor een idee, we hebben wat zitten schetsen met Floorplanner.

Keuken in het midden in een soort u-vorm. Mij lijkt een los kookeiland ook mooi. Je blijft alleen met die ruimte tussen de keuken en de achterkant zitten.

Afbeelding

Keuken in de hoek aan de achterkant.

Afbeelding

En voor een idee van de 'kale ruimte'. :)

http://boktimg.nl/img/m/CSuGNu.png

De meubels die erin staan getekend zijn onze huidige meubels (grote bank, grote tafel), maar die hoeven niet per se mee naar het nieuwe huis.

Verder is het een hoekhuis en willen we waarschijnlijk een uitbouw aan de zijkant (wordt massagesalon, coachruimte en/of werkruimte). Dus die zie je ook.

Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te denken? :o We zijn met z'n vieren, mijn man en ik en onze twee (jonge) kinderen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:36

Ik zou zelf de keuken aan de voorzijde vh huis willen en de zithoek bij de achtertuin.
Mag je ook zelf bepalen waar de tuindeuren komen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:37

Afbeelding
Als je de keuken daar in het midden zou zetten zou ik er geen u van maken. Dat maakt namelijk dat je links onderin een ongebruikte hoek krijgt en dat je raar om moet lopen naar je eethoek en tuin. (Rode pijl). Veel logischer lijkt het mij om er dan een eiland van te maken en de keuken aan de muur door te trekken. Zodat je wel vloeiende en logische looprichting hebt (groene pijl).

Hoe hoog beginnen de ramen? Kan de keuken daar niet voor?

Edit: ik zou die kast naast de eettafel ook weg laten. Dat maakt dat de eettafel echt weg gepropt lijkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:52

Angelaa2 schreef:
Ik zou zelf de keuken aan de voorzijde vh huis willen en de zithoek bij de achtertuin.
Mag je ook zelf bepalen waar de tuindeuren komen?

Ik ook :j.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:57

Tuindeuren mogen we zelf bepalen ja, ramen ook. Keuken aan de voorkant spreekt me minder aan. Vind het leuk als het echt een leefkeuken is. Misschien moeten we er toch nog eens over denken. Aan de voorkant kijken we uit op een bosje met vrij hoge bomen. Achtertuin is op het westen, dus ik verwacht dat de voorkant niet super licht zal zijn.

Haha, ja dat het een gekke omloop route wordt ben ik met je eens. Ik vind dat ook een gekke hoek zo, mijn man vond dit gezelliger. Hij heeft de schets gemaakt.

Kast naast de eettafel zit in principe onder de trap. Kan wel weg, maar dan zou ik wel die opslagruimte missen. Maar ziet er inderdaad gepropt uit, dus weet niet zo goed wat wijsheid is.

Dank jullie voor het meedenken :)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:19

Oh fijn dat je daar ook nog mee kan spelen.
En als je de keuken meer naar beneden doet? Kan je een soort L vorm maken. (Omgekeerd dus zodat je links onder geen lege hoek over houd)
Bovenin de bank en tv zoals op de bovenste tekening. Dan evt een barretje aan de kant van je bank zodat je vanaf daar ook tv kan kijken. Rechtsonderin de eethoek en ipv je trapkast kan je ook daar een kast neerzetten. Al is een trapkast wel ideaal voor de stofzuiger ed

Edit; en je eethoek hoeft niet per se tegen een muur. Als je de deuren opschuift en de eethoek ook dan heb je al meer lucht

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:48

Als je de ramen e.d zelf mag plaatsen dan zou ik de tuindeuren in deze situatie ruilen met het raam (of gewoon veel bredere harmonica deuren), en dan het keukeneiland vergroten en de hoek uit de keuken halen. Je eettafel kan dan nog iets meer richting het midden.

Afbeelding

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 01:07

Een keuken in de woonkamer zorgt ervoor dat je altijd tegen je potten afwas, etc. op het aanrecht aankijkt, of altijd je keuken helemaal moet opruimen. Niks gezelligs aan :o vind ik.
Ik zou de keuken en zithoek van de eerste tekening omdraaien.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:09

Je geeft aan twee jongere kinderen te hebben.. uit eigen ervaring weet ik hoeveel zooi die kunnen meebrengen. Hoe wil je daarmee omgaan? Apart speelgedeelte of verweven in je zithoek oid?

Het klinkt alsof jullie leven in je keuken, dus die een centrale plek moet hebben.

Keuken voor in de lengte, voor hoge ramen of misschien zelfs openslaande deuren naar de tuin? Ovale tafel in het midden en onderin de zithoek met een mooie halfronde bank. Linkonder een kindgedeelte. De trapkast iets kleiner maken. Mbt de trapkast is het handig om te weten hoe lui je trap is. Wij hebben zelf een relatief jong huis met een luie trap, als je alleen het trap gedeelte hebt, heb je dan echt al een hele ruimte kast. Ik zou de haldeur sowieso omdraaien dat de deur opengaat naar de trap toe zeg maar.

Afbeelding

Of dit: keuken achter, ronde tafel met stoelen. Hoge kasten tegen de wand, laag eiland. Over bijna de hele lengte een glazen schuifpui. Zitgedeelte voor.

Afbeelding

Of dit:
Keuken rechtsachter, lange kastenwand vanaf de trap. Er kan dan nog een trapkast direct onder de trap. Keukeneiland met eventueel zitgedeelte. Ovale tafel. Zitgedeelte voor.

Afbeelding

Vergeef mijn tekenkwaliteiten en het feit dat het niet helemaal op schaal zal zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:01

@Diane_: met de keuken in het midden leg je je niet vast op de eet- en zitplek en kun je dus nog eens wisselen of je de bank aan de tuinkant wit zetten of juist aan de voorkant. Afhankelijk van de zoninval en bijbehorende temperatuur kan dat gunstig zijn. En het is natuurlijk leuk om je huis af en toe eens 'om te kunnen gooien' als dat in je natuur zit :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:43

Wij hebben zo’n beetje hetzelfde huis gebouwd als jij gaat bouwen.

Dit is niet de uiteindelijke tekening, maar lijkt er enorm op. Formaten meubels zijn wat dom getekend door de architect.
Afbeelding

Je tekent de kast naast je trap, dat hoeft niet.
Als je van je trap een kast wilt maken dan zit de muur aan het einde van de laatste trede.
Hadden wij in de oude situatie hier ook. Een heerlijke opslagplaats en scheelt je in je tekening een heel stuk ruimte!

Even een plaatje van Google gestolen, wij hadden het precies zo.
Afbeelding
Afbeelding

Qua tuindeuren zou ik het ruiger aanpakken. Grote harmonica deuren zodat je buiten en binnen met elkaar kunt verbinden.
Wij hebben het net klaar, maar moeten de tuin nog aanleggen.

Foto is van van de zomer.
Aan de rechterzijde zit de keuken. Wij hebben getwijfeld over een kook eiland, maar hebben uiteindelijk gekozen voor een grote L. Zal straks een foto maken.
We hebben een heerlijke leefkeuken!
Afbeelding

Stalen pui geplaatst tussen woonkamer en woonkeuken.
Afbeelding

Waarom zit de aanbouw aan het midden van de zijkant van je huis?
Persoonlijk zou ik kiezen voor meer naar achteren en je deur in de woonkeuken uit laten komen. Je beperkt en woonkamer nu enorm in opties.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 14-01-23 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:48

Mooi die harmonicadeuren :j.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:07

Wat superlief dat jullie allemaal zo meedenken! Heel fijn om allerlei verschillende invalshoeken (en tekeningen) te krijgen. Dank!! :D

Ik ga er later even goed voor zitten met m’n man samen. :) Haha, ik heb nog nooit van een luie trap gehoord, ik ga dat eens navragen.

Dat van aankijken tegen je vaat is wel een goede, ik ben geen heel opgeruimd type ;)

Mooi huis hebben jullie PSvanLot! Dat is ook een mooie opstelling zo, ben benieuwd naar jullie keuken. :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:12

_San87_ schreef:
Mooi die harmonicadeuren :j.

Ben er ook zo verliefd op. De tuin komt er van het voorjaar vast tegenaan te liggen

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:22

Heel mooi PSvanlot!

Wij wilden eerst ook harmonicadeuren, maar dat werd een te groot pak aan glas om op te vouwen (16 meter glas). Daarnaast bedachten we ons gelukkig op tijd dat we dan ook veel beestjes binnen zouden krijgen én we hebben alles zo goed geïsoleerd dat het in de zomer heerlijk koel binnen is en dat effect verlies je ook met harmonicadeuren. Ooit zouden we nog wel iets van een tuinhuis/overkapping/terras-achtig iets willen hebben en dan lijken de harmonicadeuren me wel ideaal!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:39

Plukje schreef:
Heel mooi PSvanlot!

Wij wilden eerst ook harmonicadeuren, maar dat werd een te groot pak aan glas om op te vouwen (16 meter glas). Daarnaast bedachten we ons gelukkig op tijd dat we dan ook veel beestjes binnen zouden krijgen én we hebben alles zo goed geïsoleerd dat het in de zomer heerlijk koel binnen is en dat effect verlies je ook met harmonicadeuren. Ooit zouden we nog wel iets van een tuinhuis/overkapping/terras-achtig iets willen hebben en dan lijken de harmonicadeuren me wel ideaal!

Afhankelijk van je budget hoef je dat effect met harmonicadeuren niet te verliezen. En hoeft het ook geen dik pakket glas te worden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:04

Hoe dan? Je hebt toch harmonicadeuren om ze lekker open te zetten? Dan heb je toch echt beestjes binnen en koele lucht buiten. Daar heeft het budget helaas geen invloed op.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor schuifpuien uit een luxer segment met tripple glas en bijbehorende horren. Helemaal prima, maar ik mis toch de charme van de mooie openslaande deuren in ons vorige jaren 30 huis (waar we dus inderdaad beestjes binnen en koele lucht buiten hadden :') ). Het blijft lastig om het esthetische en het praktische goed te combineren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:11

Plukje schreef:
Hoe dan? Je hebt toch harmonicadeuren om ze lekker open te zetten? Dan heb je toch echt beestjes binnen en koele lucht buiten. Daar heeft het budget helaas geen invloed op.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor schuifpuien uit een luxer segment met tripple glas en bijbehorende horren. Helemaal prima, maar ik mis toch de charme van de mooie openslaande deuren in ons vorige jaren 30 huis (waar we dus inderdaad beestjes binnen en koele lucht buiten hadden :') ). Het blijft lastig om het esthetische en het praktische goed te combineren.

Oh zo, ik dacht dat je bedoelde dat het binnen een broeikas wordt met zo veel glas :)). Verkeerd gelezen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:48

16 meter is wel extreem, maar je had ook voor een korter gedeelte kunnen kiezen? Je kunt de deuren in delen openen.

Heb je nu een schuifwand van 8 meter?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:47

Een luie trap loopt minder steil omhoog. Hierdoor hebben wij ook een grotere trapkast, die eindigt bij de laatste trede vd trap. Dit zie je steeds vaker bij nieuwbouw, omdat er dan ook meer ruimte is om meubels erdoorheen te tillen.
Bij de bovenste trapfoto van PSvanLot zie je een trap die vrij steil is.

Afbeelding
Afbeelding