Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:38

Brainless schreef:
@Manzano
Merk je dan ook verschil in kopers (laag en hoog segment) hoe zij een huis bekijken?

Het is andere doelgroep en dat merk je wel natuurlijk.
Wat mij vooral enorm verbaasde is dat in de stad echt iedereen een aankoopmakelaar heeft en in het landelijk/hoge segment grotendeels niet. Vind dat nog steeds bijzonder. Heel eerlijk vind ik segment van de starters veel leuker :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:43

Heeft dat niet ook te maken met dat je steeds vaker leest dat je niet eens serieus genomen wordt zónder aankoopmakelaar in de steden? Dat je bod dan niet eens in overweging genomen wordt of er alleen bezichtigingen van kopers met aankoopmakelaar gedaan worden. Wat ik persoonlijk bullshit vind trouwens, maar das weer een andere discussie. Ik doe ook alles zelf, waarom zou ik dan ineens een aankoopmakelaar moeten hebben :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:44

Ik heb hier eigenlijk nog nooit gehoord van mensen dat ze een aankoopmakelaar hebben.

Van mensen die ik ken in de stad wel. Maar daar kom je er anders ook niet tussen hoorde ik.

Wij hebben zelf ook nooit gekocht met een aankoopmakelaar, vraag me eigenlijk af wat dat toevoegt?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:45

ontherun schreef:
Heeft dat niet ook te maken met dat je steeds vaker leest dat je niet eens serieus genomen wordt zónder aankoopmakelaar in de steden? Dat je bod dan niet eens in overweging genomen wordt of er alleen bezichtigingen van kopers met aankoopmakelaar gedaan worden. Wat ik persoonlijk bullshit vind trouwens, maar das weer een andere discussie. Ik doe ook alles zelf, waarom zou ik dan ineens een aankoopmakelaar moeten hebben :?

Gedeeltelijk wel ja, maar wij hadden ook super veel aankoopklanten puur voor de begeleiding en advies.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:46

Maar wat doe je dan als aankoopmakelaar?

Huis kopen is voor ons een kwestie van kijken of we het leuk vinden en dan een bod doen. Hoewel we vorige keer nieuwbouw hadden gekocht, dus dan is dat ook niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-06-20 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:48

Wat het toevoegt is ieder voor zich.... Maar als ik hier soms vragen of problemen in het traject lees denk ik bij sommigen echt dat een makelaar geen weggegooid geld was geweest :o

Edit; huis mee bezichtigen en eerste bouwtechnisch oordeel, bij een app de VVE beoordelen bijvoorbeeld, stukken controleren, koopovk controleren (zitten vaak zat fouten in of geschreven in voordeel van de verkoper, niet de koper met allerlei clausules), proces bewaken etc. Kan van alles zijn, net wat klant nodig heeft.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:00

verootjoo schreef:
Maar wat doe je dan als aankoopmakelaar?

Huis kopen is voor ons een kwestie van kijken of we het leuk vinden en dan een bod doen. Hoewel we vorige keer nieuwbouw hadden gekocht, dus dan is dat ook niet aan de orde.

Dit herken ik wel. Maar toch heel blij geweest dat wij een aankoopmakelaar hadden. Want die kon ons toch meer adviseren over wat dan een realistisch bod is, ook afgaand op staat van het huis, staat van de vve onderzoeken, en de begeleiding daarna bij het opstellen van het koopcontract... belangrijkste rol van onze makelaar was om ons met beide benen op de grond te houden :D

Zonder makelaar hadden wij uit emotie al veel eerder een huis gekocht, maar dan wel een waar we teveel voor hadden betaald en die eigenlijk niet 100% bij onze wensen paste :D

Het was wel voor mij mijn eerste koophuis, dus ik was volkomen onervaren. En in een drukke stad, in een overspannen segment. Dat zal ook schelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:33

Ja dat is wel herkenbaar Leeslampje.

Ik zeg ook overigens helemaal niet dat iedereen zonder meer een aankoopmakelaar moet nemen hoor. Kan vaak echt wel zonder, maar het verbaasde me gewoon dat je ze in de stad dus zoveel ziet en in het buitengebied in hoge segment (waar eigenlijk nog veel meer dingen spelen aan regels) bijna niet.

Edit: missch net zoiets als een belasting/financieel adviseur. Zijn natuurlijk hele volksstammen die iemand betalen om hun belastingaangifte te doen. Zeker in loondienst is dat poepsimpel en in een half uurtje gedaan, maar veel mensen willen toch die ondersteuning/hulp.
En dan vind ik de koop van een huis toch nog net wat grootser.

flooooo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:24

Hier heb ik 1.2 % betaald. Maar de makelaar had het huis ook aan mij verkocht en verkocht hem nu weer voor mij dus kreeg ik korting, was verder prima. Had wel wat dingen aan te merken maar ben met een makelaar getrouwd. ;)

Er wordt ook wel gezegd dat het verkopen van het lagere segment veel meer verdiend, hier gaan de huizen tot 350 a 400.000 echt prima weg binnen een paar weken. Weinig werk voor een makelaar want vaak al onderhands of via verkoopdagen. De huizen van 800.000 of meer staan soms wel jaren te koop, je zult toch bezichtigingen moeten doen, foto's up to date moeten houden en contact moeten houden.
dan verdien je meer op het verkopen van 6 goedkopere huizen in een maand (wat hier wel lukt als je ze in handen hebt) dan op een duur huis.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:01

DubbelDun schreef:
Het alternatief is dat de makelaar zijn kosten middelt tussen de goedkope en dure huizen. Dus in jouw voorbeeld zou hij dan 1000 + 6000 = 7000 : 2 = 3500 euro vragen voor de verkoop van een huis van 100K.
Ik denk dat een hoop mensen dáár niet blij van worden :)

Bekijk het zo dat mensen die nu een duur huis kunnen betalen ook meebetalen aan de kosten van mensen die het met wat minder moeten doen.
Eigenlijk zijn makelaars dus heel sociaal bezig ;)

Het is wel eerlijker, betalen voor de gemiddelde tijd die een makelaar bezig is om het huis te verkopen. Snap wel dat een goedkoop huis snel verkoopt en een duur huis langer te koop staat en bezichtigingen meer tijd kosten.
Maar een hypotheek advies is qua prijs ook hetzelfde, of je nu een hypotheek van een ton of een miljoen nodig hebt.

Interessant om de ervaringen van iedereen te lezen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:12

Dat is ook niet helemaal waar Spekkie. Een hypotheekadvies voor starters is goedkoper dan een hypotheekadvies voor doorstromers omdat daar nog wat met een bestaande hypotheek geregeld moet worden.
Ook is voor Zzp'ers vaak hypotheekadvies duurder omdat het meer werk is. Iig bij een van de grote ketens.

De hoogte van de hypotheek maakt natuurlijk ook niet echt uit in hoeveelheid advies. Je vult alleen andere cijfers in in de computer.

Bovenstaande zal ook vast ook niet overal zijn, net als dat het per makelaar verschilt per aanpak.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:37

Ben bezig met een afspraak maken voor een bezichtiging alleen kunnen wij in de avond omdat mijn man overdag werkt. Hoop dat het ook mogelijk is dat zij dan kunnen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:45

Zo wij hebben net te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd, inclusief voorbehoud verkoop eigen woning *\o/*

Nu dus alle data naar voren schuiven en een heleboel geregel, maar het is een heerlijk opgeknapt hoekhuis wat 200 meter van het bos staat. Ik ben helemaal happy :):)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:10

fjordjes, ik ben bang dat dat lastig gaat worden. De meeste bezichtigingen zijn overdag. Misschien maken ze een uitzondering als het huis al langer te koop staat!

Azmay; gefeliciteerd!

Hier weer een beetje balen. Vandaag bij een leuk huisje gekeken. Hoekhuis. Benedenverdieping, tuin en locatie zijn heel chill. Boven kan qua ruimte net aan (hebben daar groter gehad bij andere bezichtigingen). Als we 10k meer bieden dan wat we nu hebben gedaan hebben we het waarschijnlijk maar weet niet of we het dat dan weer helemaal waard vinden.. :n
Vis je weer net langs het net..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:10

@azmay: Gefeliciteerd!!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:14

Moeten ze wel terug bellen voor een afspraak.. Heb al een tweede keer gebeld en zou ook een mail krijgen, nou niks. Hopelijk bellen ze morgen

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:16

Azmay schreef:
Zo wij hebben net te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd, inclusief voorbehoud verkoop eigen woning *\o/*

Nu dus alle data naar voren schuiven en een heleboel geregel, maar het is een heerlijk opgeknapt hoekhuis wat 200 meter van het bos staat. Ik ben helemaal happy :):)

*\o/* Gefeliciteerd

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:11

Gefeliciteerd Azmay!

Hmm, als het niet helemaal goed voelt zou ik het niet doen Queelens.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:55

We hebben uiteindelijk toch ons bod verhoogd. Denk als we voor dat bedrag het huis gaan krijgen dat het toch nog een mooie deal is. Nu is het even afwachten. We liggen sowieso qua bod heel dicht bij de andere partij (als het niet gelijk is) dus zal een beetje een factor van gunning en/of details in voorwaarden zijn.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:07

Vandaag mochten wij even in ons nieuwe huis kijken en ik heb gevraagd aan de verkopers waarom zij de andere kijkdagen hadden afgezegd na ons bod. Dat kwam omdat ons 'verhaal' (we hebben geen spannend verhaal verder, maar jong gezin + baby op komst) overeenkwam met hoe zij daar ooit gingen wonen. Dat voelde zo goed dat ze het ons gunden en ze het dus niet nodig vonden om hogere biedingen/betere voorwaarden af te wachten. :+

Ik gunde het onszelf ook heel erg, dus wat dat betreft zaten we lekker op één lijn ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:48

Eindelijk kan ik een afspraak make. Wacht nog op antwoord van m'n man en dan hopelijk deze week bezichtiging

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:09

Spannend Fjordjes en Queelens!

Wat tof van die mensen Saskia!

Is er al een ‘help ik ga verhuizen’ topic? :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:34

Dat is wel gunstig saskia. Fijn dat het hem zo is geworden!
Wij hebben ook geen bijzonder verhaal. We zijn starters die heel graag een huis willen omdat het appartement wat we huren echt te klein is en in de zomer ivm hitte niet uit te houden en elke keer langs het net vissen omdat we over worden geboden haha :+ enige voordeel wat wij meebrengen is dat we geen huis hoeven te verkopen en dus heel flexibel zijn in oplevering en geen voorbehoud mee te hoeven nemen van verkoop eigen huis.

Ik vind het nu toch wel spannend worden. Ons bod is overgebracht en in ieder geval nog niet gelijk afgeketst door de makelaar. Hoop dat we vandaag nog iets horen..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:51

Ik hoop het voor jullie Queelens!!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:52

Queelens spannend! Hopelijk hoor je snel iets. Als het nu weer niet lukt heb je er in ieder geval alles aan gedaan