Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:14

ik flans een 6 portie (ongeveer, en dat zijn grote porties want ik eet veel), nasi in elkaar voor 6-8 euro.
Kipfilet koop ik als het even kan in de aanbieding, voor een grote pan gaan er 2 of 3 (afhankelijk van de maat) kipfilets door, dus ong. 500 gr.
dan:
zak tauge van de toko - max 75 cent en dat is dan veel tauge... niet te vergelijken met het iniminie beetje uit een supermarktbakje
1 a 2 prei
2 uien
wat teentjes knoflook
halve witte kool
Max 2.5 euro voor groente dus en dan neem ik het ruim, van de markt, als de paksoi in de aanbieding is (nu regelmatig) gebruik ik dat ook vaak ipv witte kool.
Pakje boemboe a 1 euro
witte rijst of surinaamse rijst van euroshopper

Op de markt je groenten/fruit halen zeker als je een gezin hebt scheelt behoorlijk, en als je dan ook nog een beetje oplet qua aanbiedingen/seizoensgroenten.
Aantal basisgroenten (courgette/prei/paprika/tomaten) heb ik eigenlijk standaard in huis, daar kan ik vrij gemakkelijk een maaltijd van in elkaar draaien, moet wel zeggen dat ik redelijk veel kruiden heb (lang leve de goedkope toko weer) en mijn eigen verse tuinkruiden zelf gezaaid heb dit jaar.
Met behulp van een staafmixer en wat olie kun je met je eigen verse tuinkruiden een heerlijke pesto maken die je dan weer eventueel kan toevoegen aan een basispak gezeefde tomaten (zo'n kartonnen ding... heel goedkoop) heb je een lekkere (rode) saus

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:18

Patsab schreef:
Annemiek, zo ging het vroeger bij ons ook hoor,vragen voordat je iets pakte en op was op, maar nooit het idee gehad dat ik wat tekort kwam!
Afgelopen zaterdag een pak mini kitkat gehaald bij Lidl en nu weet ik niet hoeveel zakjes erin zitten maar er zijn er nog 4 over.....en de kleintjes hebben samen 1 of 2 gehad de rest is door de tieners gepakt, aangezien het in de kelder ligt,heb ik er geen oog op, al vaker gezegd dat het belachelijk is dat zo'n pak op gaat op een zaterdag en zondag maar dan ben ik weer een zeiker en wordt het dus stiekem gepakt.
Slot en grendel vind ik ook weer wat.

Of op=op en dus gewoon pech, of regel eerst vragen weer instellen. Als jij kookt is dat eigenlijk wel zo fijn ivm niet misgrijpen qua ingrediënten.

Ik ben alleen en dat scheelt veel qua beslissingen over wat er in huis is. Hier 1 glaasje sap bij het avondeten, verder meestal thee of water. Nu op de wei wel (dun aangemaakt) diksap bij me, maar dat is ivm hitte. Anders gaat er ook gewoon thee of water mee. Limonade, etc. is er dus zelden tot niet in huis, snoep & koek ook weinig (aanbieding of zelf bakken). Niet alleen goed voor de financiën, maar ook een stuk gezonder.

saroanda

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:30

De kleine van mij is ook 3 jaar oud en krijgt heel af en toe eens een pakje sap, yokiof chocomel maar verder drinkt 'ie gewoon limonade. Blieft 'ie het niet? Dan heeft 'ie pech... Mijn man drinkt ook alleen maar cola maar neemt genoegen met goedkopere varianten.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:45

Saroanda, cola haal ik nauwelijks en dan is het inderdaad ook een goedkoop merk. Chocomelk of fristi drinken ze ook niet hoor, het is gewoon die pakken waterlimonade,en ik heb ook de aanmaak limonade.maar zeker met dit weer drinken die kleintjes best veel.
Naar de markt gaan is ook wel een optie inderdaad!

Op is op regel werkt niet voor de tieners, ze zijn hier niet doordeweeks dus dat gaat wat lastig ;-) maar ik denk wel dat ik wat strakker moet gaan worden met het gekaan hier.....( jippie ga nog grotere zeurpiet worden haha)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:51

Anemiek,

Bedoel je met een 6 portie, 6 keer voor jezelf? Want omgerekend ben ik dat in 1 avondmaal kwijt , kan daar geen 6 keer van eten

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:53

Even off topic, anemiek wat een geweldige knuffels maak je!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:07

Patsab, maar dan kun je jezelf toch ook niet vergelijk met iemand die voor 2 personen of in Nell geval 2 personen + 1 klein kind kookt?
Wij kunnen die bedragen laag houden, maar als jij 6 volwassen eters hebt, dan is dat inderdaad duurder ja, maar dat is toch logisch?

Wij eten overigens met 2 volwassen door gerechten maar 1 kipfiletje, dus ongeveer 180 á 200 gram. En qua gehakt ook een portie van 200 gram voor 2 personen..
Misschien zou je daar op kunnen bezuinigen..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:09

Destino schreef:
Wij eten overigens met 2 volwassen door gerechten maar 1 kipfiletje, dus ongeveer 180 á 200 gram. En qua gehakt ook een portie van 200 gram voor 2 personen..
Misschien zou je daar op kunnen bezuinigen..

Wij hebben dezelfde hoeveelheden met 3 personen, scheelt al een hoop ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:10

Patsab schreef:
Mag ik vragen wat je dan haalt voor 28 euro? Dat ben ik met 2 dagen kwijt aan groente en vlees en saus oid?

Ik had nu 2 blokken kaas (komijn en belegen), melk, yoghurt, vla, potjes olvarit voor onze moeilijk etende dochter :+ , fruit (5 bananen, 4 nectarines), smeerkaas, aardappelschijfjes, 4 pizza's en een blik soep.
Ik had dus geen vlees/groente nodig want dat had ik allemaal nog voor deze week.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:11

Patsab, misschien kun je de tieners eens neerzetten en gewoon vriendelijk uitleggen dat jullie het helaas even niet breed hebben en dat dat betekent dat er niet meer liters fris gedronken en kilo's snoep gegeten kunnen worden?

Of heel banketstaaf misschien... maar gewoon geen nieuwe zak neerleggen? De nieuwe zak achterhouden, de oude laten liggen en af en toe vullen met een paar reepjes voor het weekend dat ze er zijn? Dan leg je het niet allemaal achter slot en grendel, maar kun je wel de op=op regel ook voor hun aanhouden. Dat het dan niet echt op is hoeven ze niet te weten

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:14

Maar je hebt 2 kindjes van 2/3 jaar oud, die eten toch niet dezelfde hoeveelheden als een volwassene? Die van mij krijgt groenten en aardappels zoveel als hij wil en qua vlees maar een heel klein stukje. Meestal snijden wij iets van ons stukje vlees af.

En als je goedkoper uit wil zijn is inkopen in grotere hoeveelheden misschien wel interessant. Dus geen kleinepakjes rijst maar van die grote zakken, en aardappels per 5 kilo en niet 2,5.

Als wij groenten eten waar we een sausje bij willen dan maak ik het sausje niet klaar. Ik laat een klein beetje kookvocht bij de groenten endoe daar dan de helft van het sauspoeder bij, ff goed doorroeren en de groenten smaken dan lekkerder dan zonder saus en we kunnen het zakje 2x gebruiken.

Die kleine van ons krijgt geen saus, soms een schepje appelmoes of een beetje curry.

Nell_

Wij doen 300 gram gehakt per gerecht en vaak 1,5 kipfilet voor 2 volwassenen + 1 kind.

Qua sap drinken wij hier weinig. Ik drink water, thee, aanmaaklimonade en soms dan sap. Manlief doet thee of cola vaak. 2 pakken sap per week hebben wij meer dan genoeg aan (want dan is dat vaak opgedronken voor de visite die komt) :+

Noeps

Annemiek80 schreef:
ik flans een 6 portie (ongeveer, en dat zijn grote porties want ik eet veel), nasi in elkaar voor 6-8 euro.
Kipfilet koop ik als het even kan in de aanbieding, voor een grote pan gaan er 2 of 3 (afhankelijk van de maat) kipfilets door, dus ong. 500 gr.
dan:
zak tauge van de toko - max 75 cent en dat is dan veel tauge... niet te vergelijken met het iniminie beetje uit een supermarktbakje
1 a 2 prei
2 uien
wat teentjes knoflook
halve witte kool
Max 2.5 euro voor groente dus en dan neem ik het ruim, van de markt, als de paksoi in de aanbieding is (nu regelmatig) gebruik ik dat ook vaak ipv witte kool.
Pakje boemboe a 1 euro
witte rijst of surinaamse rijst van euroshopper

Op de markt je groenten/fruit halen zeker als je een gezin hebt scheelt behoorlijk, en als je dan ook nog een beetje oplet qua aanbiedingen/seizoensgroenten.
Aantal basisgroenten (courgette/prei/paprika/tomaten) heb ik eigenlijk standaard in huis, daar kan ik vrij gemakkelijk een maaltijd van in elkaar draaien, moet wel zeggen dat ik redelijk veel kruiden heb (lang leve de goedkope toko weer) en mijn eigen verse tuinkruiden zelf gezaaid heb dit jaar.
Met behulp van een staafmixer en wat olie kun je met je eigen verse tuinkruiden een heerlijke pesto maken die je dan weer eventueel kan toevoegen aan een basispak gezeefde tomaten (zo'n kartonnen ding... heel goedkoop) heb je een lekkere (rode) saus

Ik vind twee preien en een halve kool wel een beetje weinig groente voor zes grote porties. Zelf gebruik ik voor een tweepersoonsmaaltijd 1 spitskool/paksoi/Chinese kool, 1 paprika, 1 prei, 1 grote of 2 kleine uien en nog een zak taugé van de markt. Maar wij eten dan ook graag veel groente :9

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:43

Wij eten qua vlees volgens mij echt niet buitensporig, man en ik ieder een kipfilet, kleintjes delen 1, en als de meiden er zijn is het voor hen ook ieder een kipfilet. Bij pasta gerechten een pond gehakt, mocht ik daarvan over houden gaat het in een bakje en is het lunch voor devolgende middag.

Als ik smiddags brood eet met de kleinsten, is een half brood op,moet een hele hebben in het weekend per dag( ochtend en middag voor 6 personen)

Anderhalve kipfilet voor 3 personen? Ik heb een kerel die graag mag eten en als ik die een halve kipfilet voorzet ga ik volgens mij toch rare blikken krijgen die van zijn bord naar mij toe zullen gaan met vragende ogen :=

Misschien doe ik het ook te ruim hoor, maar het gaat wel schoon op hier en enorme bunkeraars zijn we volgens mij toch ook niet.

Ik denk ook wel dat ik beter moet plannen qua eten en scherper moet inkopen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:45

Maar als je het verwerkt in een pasta/rijstgerecht dan zal hij toch niet merken dat er maar een halve kipfilet in de saus zit ipv een hele?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:47

Je verwerkt kip toch ook vaak in stukjes ergens doorheen?
Dan weet hij toch niet hoeveel kip er in dat gerecht zit?
Wij eten pasta en rijstgerechten met kipblokjes bijvoorbeeld..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:51

In zulke gerechten gaat er inderdaad minder in want dan haal ik vaak inderdaad een bakje gesneden kipfilet,maar gewoon bij de groentes zijn het geen halve filetten?files?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:57

Dat is al iets wat je meer geld kost..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:58

HelmerG schreef:
*stille meelezer kruipt uit hoekje*

Hoe komen jullie in godsnaam rond van die bedragen per week? hihi..
Ik ben altijd met open mond aan't lezen.. Hier nog steeds 90/100 per week voor 2 volwassenen en eentje in de luiers wat momenteel ook wat hapjes krijgt. Krijg het hier echt niet geregeld.
Enige wat manlief alleen heeft is dat hij persé coca cola wil drinken. Maar we zijn aan't proberen om dit veel meer af te wisselen met bv. ranja of zoiets, dat dat de kosten een beetje bespaard.
Maar vraag me af hoe jullie rond die bedragen zitten en dan voor een hele week eten hebben?

Je zegt eentje in de luiers te hebben.
Ik heb ook een dochter van 14 maanden dus ook in de luiers, ik haal bij de Makro altijd Pampers als ze 3=2 zijn, laatst ook nog billendoekjes van Huggies met 70% korting (!!!) dus toen heb ik echt dozen ingeslagen.
Mijn dochter krijgt alleen vers spul en dat kook ik apart (zoutloos) maar die paar aardappels enz. ben je niet veel aan kwijt.
Potjes krijgt ze niet, ze krijgt sowieso gewoon altijd al normaal eten (a la Rapley) en dus niet gepureerd, maar als je wel potjes geeft probeer het dan zelf te maken, scheelt ook veel geld.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:42

Luiers halen bij de makro wordt hem ook niet, ben voor de dichtstbijzijnde vestiging al meer kwijt aan diesel dan een pak luiers kost. -O-

Wissel af en toe wel om met wat goedkopere merken maar dat levert ook sneller natte broeken en bed op.zijn toch minder goed dan de pampers. Oudste heb ik bijna zindelijk en hoop met een maandje deze er compleet vanaf te hebben, scheelt ook een berg aan luiers *\o/*

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:17

Voor de Macro heb je toch ook een bedrijvenpas nodig?
Je ian ook overwegen om huismerk luiers te gebruiken. De etos luiers schijnen pas geleden door de consumentenbond als beste te zijn getest.
Ik hen net pampers bij de wehkamp besteld, maandbox waar we bijna 2 maanden mee doen, aanbieding + lihl bonnen kwam ik uit op 15 cent per luier.
Potjes zou ik zelf maken en vlees zou ik zelf snijden, scheelt veel.
Hier geel boodschappengeld verbruikt,dus de aankomende weken zuiniger boodschappen kopen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:21

Patsab schreef:
Even off topic, anemiek wat een geweldige knuffels maak je!

Dank je voor het compliment! :)

Ik bedoelde dat ik van de pan nasi die ik maak ongeveer 5 à 6 keer kan eten, 6 porties dus, voor jouw gezin zou dat dus 1 maaltijd zijn

@Plien, ik tel uien en taugé ook mee als groente :P, vermoed dat er 900-1000 gr groente ingaat in totaal.
Ik ben niet de meest goede groente eter dat moet ik zeker toegeven en nasi is daarbij bij mij dan ook weer niet de maaltijd waar de geijkte 200 gr groente inzit, maar ik eet het dan ook weer niet dagelijks. Wel neem ik nog iets van atjar erbij... als dat meetelt :P
Ik eet daarentegen wel vaak ook iets van groenten bij de lunch aangezien ik geen brood eet (regelmatig dingen als maaltijdsalade, soep, gevulde omelet)

Zelfde als dat ik mezelf heb 'moeten' (her) aanleren dat op op is, geldt voor mij hetzelfde voor zelf snijden.
Ik kan sowieso over het algemeen al geen voorgekruid vlees kopen ivm mijn glutenvrije dieet, zelfde geldt voor de meeste maaltijdproducten die uit een pakje of zakje komen.
Zelf snijden van vlees/groente ed is helemaal niet zoveel moeite, ja het kost je iets meer tijd in de keuken, maar ik haal er ook voldoening uit te weten dat ik daarmee bezuinig en omdat ik groentes op de markt haal moet ik het sowieso al zelf wassen en snijden.

Vorige week heb ik trouwens een pan maaltijdsoep gemaakt, met linzen en kikkererwten, tomaat, ui en gehakt, smaakte verbazingwekkend goed en linzen en kikkererwten passen mooi binnen het budgetteren. Verbazingwekkend omdat ik nog altijd de neiging heb uit te gaan van 'wat de boer niet kent eet hij niet', verbaas me zelf iedere keer dat ik dan iets lekker vind terwijl eigenlijk de laatste 5-8 jaar mijn smaak veel meer veranderd is en ik veel meer open sta om dingen te proberen, maar ergens in mijn achterhoofd blijft zo'n gedachte hangen....iiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeel kikkererwten/linzen, waardoor ik een recept dan niet eens bekijk lol.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:25

groente snijden vind juist wel fijn, of nouja, ik doe dan meteen heel veel, gooi ik 3 ander porties in de vriezer, en gebruik ik 1 nog die dag zelf, kan ik weer even vooruit met verse groente!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:51

He Bokkers, ik heb een reservewasmachine staan maar die hebben we dicht weg gezet.. Ja, i know, heel dom.. Ding is nu dus beschimmeld!
Heb al het schimmelspul van de Action gehaald maar krijg het niet goed genoeg weg!

Iemand tips?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:59

Over groenten invriezen. De een zegt eerst even kort koken en dan invriezen, de ander zegt alleen snijden en dan invriezen.
Wat is het beste?

En welke groenten kan je echt NIET invriezen?