Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:03

Volgens mij zitten hier mensen met meer verstand van bloemen dan ik :D.

Op ons balkon heb ik o.a rozen (en veel lavendel, maar die doet het wel). Laatste weken zie ik een witte waas op de blaadjes/knoppen en er bloeit ook nog maar weinig meer.

Afbeelding

Moet ik hier iets aan doen? En zo ja wat? Ik kies het liefst wel voor een eco-vriendelijke oplossing, dus geen gekke chemische dingen ofzo.

Nessa

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:09

Dank jullie wel. Vorige bewoners deden echt niets met de tuin.
Tis nu niet helemaal mega super, maar voor een laag budget hebben we er iets gezelligs van kunnen maken.

Dat is meeldauw. Wel behandelen.
Kan overslaan op je andere planten. Is een schimmel. Weet niet hoe je kan behandelen. Even Google raadplegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:39

Meeldauw=schimmel. Behandelen met anti schimmelmiddel van vb Bayer. Vooral niet vergeten al het gevallen blad te vernietigen, dus niet in de groenbak maar in de grijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:20

Meeldauw nog nooit van gehoord :=

Vanmiddag even stukje bij de schutting aangepakt voor :

Afbeelding

Na :

Afbeelding

De steentjes komen uit de moestuin plek , die komen naast ren liggen bij de poort en rozen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:28

lekker bezig.. daar heb ik mijn moeder voor }> :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:34

Kan ik haar huren? :') , was en is de ergste hoek van de tuin. Morgen laatste hand , dan kunnen de laatste 2 konijnen na anderhalf jaar weer thuis komen wonen ♡.

Vorige bewoner had toen ie wist dat hij samenwonen ging, geen zin meer in de tuin :+ . Heel leuk

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:00

Nee sorry, is gewoon een kwestie van naar de juiste locatie lokken en dan loslaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:04

karin1985 schreef:
Nee sorry, is gewoon een kwestie van naar de juiste locatie lokken en dan loslaten..

:') :') :')

Mijn tuin is echt fantastisch, zal morgen eens foto;s maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:11

:')

Ben benieuwd Joolien!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:51

Citaat:

:D

Gisteren eíndelijk eens mijn vijvertje wat 'uitgemest'. Te veel zuurstofplanten waardoor de kikkers niet meer goed konden zwemmen :P Twee emmers met het te veel aan zuurstofplanten en nog wat oud blad eruit gehaald. Er zaten alleen maar inheemse plantjes in, dus ik heb het maar in de sloot gegooid, vond het anders zielig voor de beestjes die meegekomen waren. Die overleven niet in de compostbak.

Ook het gras weer eens gemaaid, nou ja, de kantjes en dan vooral het stukje rondom mijn vijvertje, de rest van het gras mogen mijn konijnen weer verder gaan kortwieken.

@Joolien: Ik ben benieuwd!

O ja, mijn dahlia zaadjes van een super mega mooie dahlia zijn van de week aangekomen *\o/* en ik heb ook nog giftzaadjes gekregen en het kostte al bijna niks... *\o/* Beetje laat in het jaar ik weet het, maar ik vond hem zo mooi, volgend jaar doet het zaad het vast ook nog.

Mijn oude dahlia's doen weinig... Eentje bloeit, van de ander zijn de knoppen eruit gegeten door de slakken en nummer drie had hele rare knoppen die niks meer deden? Die heb ik getopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:44

Voor kleine hoeveelheden maar o zo leuke zaden : Belevenissen van een tuinkabouter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:05

Jaaaa... die heeft idd leuke dingen en in kleine hoeveelhede ... netjes verpakt en leuk geprijsd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:16

Yessss.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:33

oh.... waar kan ik je moeder mee lokken? Hier een boerderijtuin (lees: erg veel m2 tuin) met nog heeeeeel veel interessante plekjes (lees: ongewenste plantjes) :D

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:37

arggg.... mieren!!

Op dit moment graven ze praktisch mijn roos uit en deze begint er last van te krijgen.

Normaal bestrijd ik mieren met koken water, maar daar kan mijn roos ook niet tegen.
Wat te doen. Lokdoosje heeft nul komma nul effect... Verzuipen ook niet :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:44

karin1985 schreef:
arggg.... mieren!!

Op dit moment graven ze praktisch mijn roos uit en deze begint er last van te krijgen.

Normaal bestrijd ik mieren met koken water, maar daar kan mijn roos ook niet tegen.
Wat te doen. Lokdoosje heeft nul komma nul effect... Verzuipen ook niet :/

Niet de enige dus, mijn rose roos is ineens voorzien van een extra laag aarde.
Zet er gewoon de tuinslang op.
Zou er een nieuwe laag grond overheen gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:11

Mieren niet echt last van -klopt af-

Hmmm de konijnenren gaat helemaal anders moeten , nieuw hekwerk erbij word echt te prijzig. Dus hun krijgen de halve tuin :Y) . Van het hok naar de schutting maar met een pad voor de vrouw ertussen in , container/fiets en bezoek pad. Doordat ik daar lagere afscheiding zet kan ik er ook zo in komen , nu nog bedenken wat ik ervoor heen span.. Rot katten in deze buurt , mijn eigen kat ook hoor die is gevaarlijk als ze alleen met de konijnen is

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:51

Plien91 schreef:
Volgens mij zitten hier mensen met meer verstand van bloemen dan ik :D.

Op ons balkon heb ik o.a rozen (en veel lavendel, maar die doet het wel). Laatste weken zie ik een witte waas op de blaadjes/knoppen en er bloeit ook nog maar weinig meer.

[ [url=m/k9fs6o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet ik hier iets aan doen? En zo ja wat? Ik kies het liefst wel voor een eco-vriendelijke oplossing, dus geen gekke chemische dingen ofzo.

Je hebt meeldauw én veel bladluis.
Bladluis kun je doodknijpen, eraf spuiten met water of spuiten met een oplossing van spiritus en groene zeep.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:57

Dat is wel een heel kleine plaatje Morganlefay.

Heeft een van jullie nog een tip voor mij? Ik heb aan de voorkant van het huis een lange bak staan waar nu hortensia's en skimmia's in staan, maar ik wil daar graag iets wat hoog is zodat er wat meer privacy is. Het zijn alleen niet zulke grote bakken en de stoep is er pal naast dus dus het mag niet enorm uitsteken. Wel naar links en rechts, boven de bak, maar niet naar de stoep en het huis toe.
Ik zat te kijken naar leibomen maar dat is best een duur geintje zeker als ik er 3 of 4 moet hebben.
Heeft iemand van jullie nog een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:26

Yep, heb nog wel eens ruzie met mijn mobiel. ^)
Ga weer een poging wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:27

Afbeelding

Nee, geen krokussen die de weg kwijt zijn maar herfsttijloos en dan de kleine Byzanthium.

Ja, wel duur(tenzij je zaailingen kan opduiken), maar Taxus is erg mooi, blijft groen en kan je goed snoeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:42

O wat grappig. Je zou idd denken dat het krokussen zijn :P

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:18

@Morganlefay: Mooie zachte tint die herfststijloos! Ook leuk om in de herfst zo nog wat bloemetjes te hebben. Hoewel er genoeg nog bloeit bij mij :) Veel langbloeiende planten o.a. veel ooievaarsbekken.

De passiebloemen doen ook hun best. Mijn roze Pierre Pomie bloeit heel goed, is lekker groot geworden dit jaar en bij dezelfde pergolapaal staat sinds begin zomer nu ook een gewone standaard caerulea. De eerste bloemen had ik 1 september :p

Mijn mooie paarse wordt niks dit jaar, leeft nog, maar slakken aten harder dan de passiebloem groeide, hopelijk volgend jaar veel bloemen... Mijn ouders hebben hem ook en bij hun is het een en al bloemen en doet juist de Pierre Pomie het niet zo best.

Hieronder de Pierre Pomie :)

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:43

Is meeldauw iets wat volgend jaar terug komt als je er niets aan doet?
Het is bij mij nu behoorlijk extreem en ik krijg het niet onder de duim.