Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:42

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Is dat niet doordat ze hun prijzen baseren op het gas dat ze eerder hebben ingekocht, dus aan hogere prijzen?

Maar passen ze hun prijzen ook omlaag aan als ze goedkoper in kunnen kopen?

Ik denk van wel en denk dat de regering daar ook op toeziet.

Ik begreep dat al het gas voor deze winter al is ingekocht voor die hoge prijzen dus zal op z’n vroegst wel volgend jaar winter zijn dat we hopelijk beetje normale prijzen hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:43

Spenk schreef:
Berdien schreef:
Dit zijn koopappartementen, dus er is geen sprake van een huisbaas :)

Dan heb je je contract zelf op naam? Dat contract van gas zal toch ergens op naam staan denk ik?

Nee, zoals ik al zei is het opgesplitst:
- blokverwarming via VVE (registratie eenheden via Techem, daarnaast energiecontract CV-ketel Essent voor gehele VVE)
- contract elektriciteit/gas per eigenaar, maar net waar je dat hebt lopen

De blokverwarming betaal je via een voorschot aan de beheerder van de VVE, en 1x per jaar wordt je verbruik afgelezen en verrekend. Dat gaat echter per eenheden, en niet per kubieke meter zoals bij een reguliere CV-ketel. Best heel ondoorzichtig dus :)

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:47

Ik vrees nu weer voor de benzineprijzen nu OPEC-landen Rusland steunen en hun olieproductie verlagen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:59

Dieuwke_ schreef:
Cynthia82 schreef:
Hebben meer mensen problemen met de app van Greenchoice?
Sinds gisteren kan ik mijn verbruik niet meer zien.

Ja hier ook al een paar dagen inderdaad, maar hij lijkt het nu wel weer te doen.

Vanochtend ook een mail gehad van Greenchoice over het prijsplafond. Het is me alleen niet helemaal duidelijk. Iemand die het misschien voor me kan verhelderen? Ga ik nu €1,45/m3 en €0,40/Kwh betalen of hou ik eerst mijn huidige (lagere) tarieven tot het contract afloopt?

[ [url=m/tVlqMu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QwcXkU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pCWTF3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je met je lopende contract qua tarieven onder de tarieven van het prijsplafond zit betaal je de lage tarieven van je lopende vaste contract. Als je variabele tarieven hebt omdat je contract met vaste tarieven is afgelopen (zoals ik :o ) dan gelden de tarieven van het prijsplafond na 1 januari iig

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:02

Top, dan had ik het wel goed geïnterpreteerd. Dankjewel Pallatin!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:03

Dieuwke, bij mij doet hij het gelukkig ook weer :)
En je betaalt inderdaad nog je lagere tarieven. Die 40 cent en €1,45 is een plafond. Daar kom je dus nooit boven. Zolang je eronder zit, blijf je eronder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:19

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Is dat niet doordat ze hun prijzen baseren op het gas dat ze eerder hebben ingekocht, dus aan hogere prijzen?

Maar passen ze hun prijzen ook omlaag aan als ze goedkoper in kunnen kopen?

Dat hebben ze in het verleden ook altijd gedaan, dus zullen ze nu ook weer doen. Dat is ook het voordeel van marktwerking; hoe meer concurrentie, hoe meer bedrijven er ook met de prijzen gaan stunten. Of dat altijd goed is kun je je afvragen.
Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:15

Ik wam deze nog tegen.
Als de airco's bevallen voor verwarmen dan zou dit een oplossing kunnen zijn voor warm water.

Alleen terugwinsysteem douche moet ik me nog een verder in verdiepen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:43

Interresant! De douchekop is dezelfde die wij ook hebben.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:21

Is er iemand in dit topic wie verstand heeft van energiecontracten, prijsplafonds, kan inschatten hoeveel een woning ongeveer verbruikt?
Ik heb morgen een bezichtiging van een appartement en wil dit graag inschatten :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:25

Energie direct is gek geworden of ze moeten terug naar school 8)7 . Maand overzicht van september 110 energie verbruikt en een advies mijn maandbedrag te verhogen van 286 naar 371. Volgens mij kunnen ze niet rekenen daarzo := . Mijn verbruik zal weinig veranderen gezien ik gas enkel nog gebruik voor de douche. Kook elektrisch en verwarming ga ik ook elektrisch doen deze winter.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:26

Hangt heel erg af van de staat van... Je kan wel aan de verkopende makelaar vragen wat het verbruik is geweest afgelopen jaren. Soms staat het ook al in de brochure van de woning.

De netwerkbeheerders gaan zo'n 10 euro per maand bij de rekening opgooien. https://www.nu.nl/economie/6228273/ener ... mhoog.html

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:07

Winged schreef:
Hangt heel erg af van de staat van... Je kan wel aan de verkopende makelaar vragen wat het verbruik is geweest afgelopen jaren. Soms staat het ook al in de brochure van de woning.

De netwerkbeheerders gaan zo'n 10 euro per maand bij de rekening opgooien. https://www.nu.nl/economie/6228273/ener ... mhoog.html

Wat een naaiers. Dus 120 euro per jaar meer. En de zorgverzekering gaat ook al met dat bedrag omhoog. Nou gaat lekker allemaal. En mijn salaris dan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:07

Onze premier (BE) wil zijn eigen loon en dat van alle ministers en staatssecretarissen ( en dat zijn er best veel hier :') ) verlagen met 8% :wow:
Nu maakt dat op 250.000euro op jaarbasis natuurlijk niet gigantisch veel uit om een boterhammetje meer of minder te eten, maar het is het gebaar dat telt natuurlijk :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:14

Suzanne F. schreef:
Winged schreef:

Wat een naaiers. Dus 120 euro per jaar meer. En de zorgverzekering gaat ook al met dat bedrag omhoog. Nou gaat lekker allemaal. En mijn salaris dan?

Tja.. die 2x190 gaat dus daarheen... ene gat met het andere vullen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:45

Pandora2 schreef:
Onze premier (BE) wil zijn eigen loon en dat van alle ministers en staatssecretarissen ( en dat zijn er best veel hier :') ) verlagen met 8% :wow:
Nu maakt dat op 250.000euro op jaarbasis natuurlijk niet gigantisch veel uit om een boterhammetje meer of minder te eten, maar het is het gebaar dat telt natuurlijk :D

Dat vind ik idd een goed gebaar itt Ursula die zichzelf een fikse inflatiecorrectie kado deed en onze koning die het ook weigert om de verhoging terug te storten uit solidariteit.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:49

Roosje01 schreef:
Energie direct is gek geworden of ze moeten terug naar school 8)7 . Maand overzicht van september 110 energie verbruikt en een advies mijn maandbedrag te verhogen van 286 naar 371. Volgens mij kunnen ze niet rekenen daarzo := . Mijn verbruik zal weinig veranderen gezien ik gas enkel nog gebruik voor de douche. Kook elektrisch en verwarming ga ik ook elektrisch doen deze winter.

Heb je vorig jaar ook elektrisch verwarmd? Zo niet, dan rekent je leverancier er natuurlijk op dat je ook komende winter weer met gas verwarmd….

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:56

Ik kreeg vandaag mail van mijn energieleverancier. De twee keer 190 euro gaat over de stroomleverantie alleen. Ze verrekenen het idd met je maandbedrag de komende twee maanden. Heb je twee huizen met twee stroomaansluitingen ontvang je twee keer twee keer 190 euro.

Vaste kosten gezellig omhoog met 10 euro per maand, dat zal zo hoog blijven -O- grrrrr kan er ook nog wel bij toch 8)7

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:04

Als die 190 alleen over de stroom gaat dan is dat voor ons duidelijk, daar kunnen wij een tijdje van teren, gezien we geen gas hebben en zonnepanelen die voldoende opwekken nu we nog salderen mogen.

Onze pellets voor de kachel zijn van 380 euro per kuub naar 900 euro per kuub gegaan.
De gas prijzen hebben wij geen last van maar hier duidelijk wel. We verbruiken zo'n anderhalve kuub per jaar.
Hoop echt dat onze warmtepomp snel wordt geleverd.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:04

Jobbeltje schreef:
Roosje01 schreef:

Heb je vorig jaar ook elektrisch verwarmd? Zo niet, dan rekent je leverancier er natuurlijk op dat je ook komende winter weer met gas verwarmd….

Nee vorige jaar had ik nog een vast contract die is helaas afgelopen juli geëindigd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:07

Citaat:
Maatregelen november en december 2022
Om huishoudens begin deze winter al te helpen, ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december een vaste korting van € 190,00 per maand voor elektriciteit op de energierekening. Deze compensatie is voor alle kleinverbruikers hetzelfde en wordt door ons verrekend met de termijnbedragen voor deze maanden. Deze maatregelen gelden dus voor iedereen die met een kleinverbruik elektriciteit aansluiting bij ons klant is. Ben je alleen klant bij ons met een gasaansluiting dan loopt dit niet via ons.

Termijnbedrag aanpassen
De bovenstaande maatregelen hebben invloed op jouw verbruikskosten en daarom ook op het termijnbedrag. De korting van € 190,00 zal door ons in mindering worden gebracht op je termijnbedrag van november en december. Je hoeft dit niet zelf bij ons aan te vragen. Vanwege de uitvoering hiervan is het niet mogelijk om van deze vermindering af te zien.

Door de maatregelen vanaf 1 januari 2023 kan jouw termijnbedrag naar verwachting structureel verlaagd worden. Deze aanpassing naar beneden zullen wij doorvoeren vanaf 1 januari. Wanneer alle details vanuit de overheid bij ons bekend zijn en wij aan de hand daarvan het nieuwe termijnbedrag kunnen berekenen zullen wij je hierover informeren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:11

Ik heb nog niets gehoord van Eneco -O-
Ik krijg wel in december de eindafrekening dus ben zeer benieuwd want kan niets zien in de app.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:32

chanicha schreef:
Ik heb nog niets gehoord van Eneco -O-
Ik krijg wel in december de eindafrekening dus ben zeer benieuwd want kan niets zien in de app.

Het is 2 dagen geleden dat ze dat bekend hebben gemaakt. Geef het even de tijd.
Essent wist ook nog niet hoe ze het gingen doen stond op hun site

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:43

I know maar ben gewoon nieuwgierig :+

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:44

ik kon ook al poosje niet in de app, heb in november mijn afrekening, mag ik nog heel wat verbruiken als ik wil verbruiken waar mijn voorschot op gebaseerd is ‍.
Leven zuinig, douchen kort, wel geïsoleerd in huis.
Vrijstaande Jaren 30 woning, we hebben wel houtkachel in de koudste maanden, maar dat is meer voor de enkele avonden dat we samen thuis zijn..
Paarden hebben en een man die ook regelmatig nachtdiensten werkt scheelt de tijd dat je in een verwarmd huis bent aanzienlijk
Afbeelding