Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:14

manzano schreef:
Nadir schreef:
Verootjoo, hoe heb je uitgezocht hoe snel jullie huis verkocht wordt? Want dan wil ik dat ook graag even weten :D

Manzano, oh jee, wat was er zo ongemakkelijk? :=

Gefeliciteerd Nymeria!

Ja was echt heel erg. Konden ook totaal niet vrijuit praten en eigenlijk wilde hij daarna rond de tafel voor een evaluatie van de bezichtiging :=
Toen heb ik echt gezegd dat we dat wel zouden doorgeven aan de makelaar.

Oh wat verschrikkelijk haha. Soms heb je dat..
Ik wilde een keer het liefst ook asap weg door de makelaar. Soms heb je dat gewoon dat je iemand al de hand schud en je dan al weet dat het hem niet gaat worden haha.. huis was uiteindelijk ook niet leuk.

Ook een keer gehad, redelijk recent nog. Dat ik net in het huis was en het zo tegenviel dat ik ook zo om had gedraaid en naar huis was gegaan..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:16

Electra63 schreef:
Dit staat echter niet in de koopovereenkomst vermeld.
Wel in de acte van de hypotheek.

Ik heb vast de hypotheek-akte niet goed gelezen maar daar wordt toch alleen het bedrag genoemd dat je leent en welk onderpand je verbeurt?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:03

Nadir schreef:
Ik probeer juist niet te ‘verkopen’. Mensen moeten een goed gevoel hebben bij het huis, verkooppraatjes werken in mijn ogen juist averrechts. Ik laat ze het huis zien, vertel iets over de buurt en de mogelijkheden tot uitbouw/dakkapel. En that’s it.

Inderdaad, meestal weet je al heel snel of een huis goed voor je voelt.

Ik weet nog het eerste huis wat wij gingen bekijken. Wat een teleurstelling dat was :') We kwamen de woonkamer binnen, keken elkaar aan en dachten precies hetzelfde: Nee!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:40

SaskiaB schreef:
Nadir schreef:
Ik probeer juist niet te ‘verkopen’. Mensen moeten een goed gevoel hebben bij het huis, verkooppraatjes werken in mijn ogen juist averrechts. Ik laat ze het huis zien, vertel iets over de buurt en de mogelijkheden tot uitbouw/dakkapel. En that’s it.

Inderdaad, meestal weet je al heel snel of een huis goed voor je voelt.

Ik weet nog het eerste huis wat wij gingen bekijken. Wat een teleurstelling dat was :') We kwamen de woonkamer binnen, keken elkaar aan en dachten precies hetzelfde: Nee!

Ik had preciés hetzelfde. Ik mocht via een kennis van mijn moeder al in een huis kijken voor het in de verkoop kwam. Op papier had het alles wat ik wilde, en toen ik naar binnen stapte wist ik al dat het niet voor mij was.
Die rondleiding werd ook gedaan door de eigenaresse, en blijkbaar heeft die opgevat dat ik laaiend enthousiast was, en ook al aan die kennis verteld dat ik het zo leuk vond. Die heb ik toen maar een mooie kaart gestuurd dat ik haar bedankte, dat het niet voor mij was en dat ik hoopte dat ze het snel zou verkopen.

Equisync

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:57

Wij hadden het precies andersom bij ons (hopelijk) toekomstige nieuwe huis :')

De foto's waren zo "meh" dat het huis totaal niet was blijven hangen. Had online bezichtiging aangevraagd(een stuk of 6 die avond) en toen de makelaar belde had ik geen flauw idee welk huis hij het over had maar ik deed maar heel vrolijk mee :')
Toen de dag erna gaan kijken zo van ach dan hebben we wat gezien en tsja de rest is geschiedenis haha. Over een paar weken is het van ons als het goed is!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:26

Ik zou dus nooit potentiele kopers in mijn huis zelf rondleiden. Daar heb je makelaars voor. Zelf hebben we een hele fijne makelaar uitgezocht om ons huis te verkopen. Een makelaar met een open persoonlijkheid en toch ook zakelijk en boven al eerlijk.

Ik vind het zelf ook niet fijn om rondgeleid te worden door de verkopers in hun huis. Voel mij dan bezwaard om eerlijk te zijn en ik zit ook niet te wachten op de persoonlijke verhalen van verkopers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:55

Tja, als kopers graag op een bepaald tijdstip willen komen en de makelaar kan dan niet, zul je een oplossing moeten vinden. Zeker als je je huis toch écht wilt verkopen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:10

Ik denk zeker niet dat iedereen er geschikt voor is om zijn huis zelf te verkopen. Veel kijkers vonden het hier juist wel prettig omdat bewoners toch meer kunnen vertellen over het huis. En ik steek die €4500 die het mij nu bespaart liever in mijn nieuwe huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:19

Heb je überhaupt geen makelaar dan?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:23

Nadir schreef:
Ik denk zeker niet dat iedereen er geschikt voor is om zijn huis zelf te verkopen. Veel kijkers vonden het hier juist wel prettig omdat bewoners toch meer kunnen vertellen over het huis. En ik steek die €4500 die het mij nu bespaart liever in mijn nieuwe huis.

Ik begrijp dat je dat graag bespaard maar ik denk dat het via een 'gewone' makelaar toch echt sneller verkoopt.
In onze zoektocht ook verschillende huizen op Funda of marktplaats bekeken maar nooit een bezichtiging van gekomen. En al die huizen staan na dik een half jaar nog steeds te koop. Ook al zijn ze in prijs gezakt.
Ik weet niet waarom maar het is wel opvallend.

Voor mij voelde het wat ongemakkelijk om toch te gaan kijken. Ik vind een bezichtiging via een makelaar toch net wat meer afstand geven en daardoor ben ik bij twijfel toch gaan kijken. Dat kijken bij twijfel doe ik zelf niet als ik de verkopende mensen tref.

Zelf zou ik nooit op een goede verkoopmakelaar besparen. Die mensen hebben er voor geleerd.
En wat is nou €4500,-- op een prijs van een huis?
Onze verkoopmakelaar heeft zijn geld dubbel en dwars terug verdiend,

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:32

verootjoo schreef:
Heb je überhaupt geen makelaar dan?

Jawel, die doet alles voor ons behalve de bezichtigingen.

Tjiftjaf, dat ben ik niet met je eens, dat het dan sneller verkoopt. Hier in het dorp maakt dat iig echt geen verschil. Ons vorige huis heeft 9 jaar in de verkoop gestaan bij een goede makelaar hier uit het dorp, en het is nou niet zo dat zij heel veel meer konden doen om ons huis te verkopen. Er waren toen gewoon geen kopers. Ons huis staat nu gewoon op Funda en bij de makelaar op de website.

Edit: hier in de wijk staan alle huizen in onze prijscategorie (400k +) net zo lang in de verkoop als die van ons. ;)
Laatst bijgewerkt door Nadir op 05-06-20 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:34

Heb je zo'n internetmakelaar Nadir?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:36

Snelheid zal wel meevallen.
Denk dat in de onderhandeling wel echt winst te behalen is als je makelaar de "tegenpartij" zelf heeft gezien. Heb ik zelf ook zo ervaren.

Edit; heb zelf een internet makelaar gehad en die wilde gewoon bod accepteren. Had geen zin om er moeite in te stoppen om er meer uit te halen.
Laatst bijgewerkt door manzano op 05-06-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:38

Ik woon in hetzelfde dorp als Nadir en ik denk echt dat het hier weinig verschil maakt of er een makelaar of de eigenaar zelf bij aanwezig is tijdens de bezichtiging. De huizen in de normale prijsklassen zijn hier allemaal snel verkocht.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:11

Ik kom even binnen vallen. Ik ben ook benieuwd wat jullie kwijt waren aan makelaarskosten. (Verkoop makelaar)

Ik denk dat zelf verkopen me toch net iets te tricky is maar lees bedragen van 1 tot 2 procent van de verkoopprijs.

Als ik met 1.25% reken zou dat redelijk zijn?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:25

Mijn makelaar zat op 1,5%

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:29

Mijn makelaar ook op 1.5%. En daar kwamen de foto's, 3D foto's en video nog bij van €750,- Dus best een heel bedrag bij elkaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:42

Mijne is 1,21% + 600€ opstartkosten.

Ik vond het best veel geld maar blijkbaar is die van ons best goedkoop :P
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-06-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:42

Wij kregen een aanbod van 1,35% van de makelaar.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:50

Nou vind ik wel heel veel verschil in makelaars zitten. Dus misschien dat daar ook het prijsverschil in zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:15

Kijk niet alleen naar het percentage maar ook naar de extra kosten.
Sommige hebben bv een zeer laag percentage maar vragen best veel geld voor opstartkosten en bv het maken van foto's, het plaatsen op Funda en het opstellen van de koopakte.
Ben ook al tegen gekomen.. 250E voor het plaatsen van een bord in de tuin.

Let wel op..
Bij een vast afgesproken tarief (stel.. 2500 E) zal een makelaar niet altijd moeite doen om een hogere prijs te proberen te krijgen, maar sneller aandringen op de eerste koper die een (redelijk) bod doet.
Hij verdiend nl geen extra geld als het huis wat langer te koop staat en voor een hoger bedrag verkocht wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:19

Brainless schreef:
Ben ook al tegen gekomen.. 250E voor het plaatsen van een bord in de tuin..
Zouden ze ook akkoord gaan met zelf het bord ophalen en in de tuin zetten :D
Wat een belachelijk bedrag ;(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:14

Voor tuinborden wordt vaak extra gevraagd. Worden zo vaak gejat ook. In de stad willen ze liever dat je driehoeksbord aan raam neemt.

Tarieven zijn erg wisselend. Hangt ook echt af van je regio en idd let op wat er bij in zit en dat geldt ook voor de BTW.
Sommigen doen nog steeds aanbod ex BTW om goedkoper te lijken.

Voor mij is prijs niet doorslaggevend. Een goede makelaar kan z'n extra courtage terug verdienen. In prijs, maar ook in service en kwaliteit.
Zie zo vaak prijsstunters die maar onbeperkt klanten aannemen en vervolgens als je binnen bent niks meer voor je doen, slecht dingen controleren en waar je zelf continu achteraan moet. Dan betaal ik echt liever wat meer om al die ergernis te voorkomen.
Gelukkig heb ik in deze regio gewerkt en weet ik dus precies welke makelaar m'n huis mag verkopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:16

Ik weet het niet meer precies, het was niet goedkoop in ieder geval. Wel hadden wij bedongen dat wij na 3 maanden een lagere courtage zouden krijgen, in tegenstelling tot wat vaak gebruikelijk is (eerste 3 maanden lagere courtage). Dit had ermee te maken dat wij wilden dat ze een extra prikkel hadden om het huis snel te verkopen. Uiteindelijk is het niet binnen 3 maanden verkocht en dus kostte hen dat geld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:42

Wij hebben gewoon vast tarief. Alleen bij verkoop voor de markt uit zit daar korting op.
Verder zijn we een huis net zo graag kwijt als de verkoper en zijn we uiteindelijk wel afhankelijk van diens beslissing op een bod.