Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:31

oh leuk, mag ik meedoen?
Hier een stadstuin(tje) op het zuidwesten. We hebben er drie jaar geleden voor gekozen om een onderhoudsvriendelijke tuin aan te leggen....dwz: stenen hahaha. Alle planten zitten in bakken en potten. Zal zo even uitgebreide foto's maken. Hebben voornamelijk Hortensia's, een zwarte bes, een magnolia boompje, en wat klimmers (blauwe regen...maar die moet nog uitlopen) en clematis (die doet het als een gek)
Achterin de tuin nog een heeeeel oude appelboom (moes appeltjes)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:00

Wat foto's:

de clematis. Heb ik in april als 10cm hoog plantje geplant....klimt nu al boven de 2 mt!
Afbeelding

Hortensia's
Afbeelding

hoekje met oa hortensia's
Afbeelding

Zwarte bes (in mei geplant) tussen twee hortensia's
Afbeelding

De appelboom is zo zwaar door alle appelen, dat hij op de schuur hangt...
Afbeelding

de blauwe regen doet nog niet veel...
Afbeelding

Doorkijkje langs de magnolia naar de veranda
Afbeelding

de magnolia
Afbeelding

veranda
Afbeelding

Zithoek met de wilg van de buurman
Afbeelding

de tuin vanaf de veranda gezien. Let niet op stomme blauwe badje...dat is het "hondenbadje op warme dagen"
Afbeelding

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:42

Blauwe regen wil wel eens even dutten en kan daarna ineens ontploffen en dan vraag je je af waar ben ik aan begonnen.

Had laatst een Clematis Princess Diana aangeschaft. Zag er ineens verdroogd uit. Uitgegraven en op de composthoop gegooid. Zie ik ineens nieuwe groene punten. Als de hazewinden weer terug gezet en nu maar hopen dat ie het snapt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:50

Mijn groententuin is echt ontploft := ga er vanavond en zooi uithalen :P

Verrder groeit alles heel goed, behalve de esdoorn, maar dat komt hopelijk wel goed!
Ik heb alleen een tijdje terug bij de Aldi een rood plantje gehad, met bloedrode bladeren, beetje fluwelig met dikke stengels, maar nu weet ik niet wat voor sort het is. Groeide door de warmte ineens verschrikkelijk snel en ik vind m zo mooi! Maar rara, wat is het. zal er nog een foto van plaatsen hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:07

Siernetel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:24

Yes, vergat alleen aan te geven dat ze in meer kleuren voorkomen en inderdaad Coleus :D
Latijn is redelijk op orde, heel soms moet het even met een bochtje.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:25

Mijn clematissen zijn ook raar dit jaar. Ene zit werk vol met bloemen, al weeeeeeken maar komt niets uit. Vanaf onderaf is alles bruin ah worden. Door drukte geen tijd en zin gehad er wat mee te doen. Beide zijn bijna helemaal verdord ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:38

Mijnes hebben hetzelfde probleem, kijk er maar niet meer naar, zal wel door het droge weer zijn gekomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:07

Vaak wil dieper planten helpen, heb er hier twee die het super doen(piluu en warsawska nike)
En 1 die verwelkt(hagley hibrid) maar die heb ik nu dieper weggestopt in de hoop dat ze weer bijtrekt.
Anders vervang ik die door de clematis die hier al in de tuin stond , die staat nu in pot te wachten tot ik de zevenblad wortels er uit pulk en hij weer de grond in kan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:12

Ik ben trouwens op zoek naar boom opties, noten of fruit, beschaafd formaat (metertje of is toch wel max ) want het is gewoon een tuin midden in een woonwijk.
Voor wil ik een amandelboompje en een hazelnoot(of twee van beide)
Achter langs de schutting wat leifruit maar ook nog twee fruit(oid) boompjes die een mooie kruin mogen maken. Is ivm inkijk van de achterzijde en hoognodige schaduw
Op een paar plekken
Iemand nog leuke opties die dus nit hebben qua bessen/vruchten/noten
En in lei of mooie normale boom vorm te vinden of te maken zijn(gekleurd blad ia ook welkom)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:58

Wow, die tuin en veranda zijn prachtig dems75! Jaloers :D

Ik heb vandaag en superleuke steigerhouten loungset gekocht, wil van de week op jacht voor fijne kussens. Hebben jullie tips waar ik mooie kussen voor een leuke prijs kan kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:02

Bij hazelaars(corylus) heb je er meestal twee nodig om noten te krijgen. Duurt een paar jaar voor je noten krijgt. Zellernoot is een mooie rode.
Amandelen (prunus dulcis) zijn ook leuk evenals platte perzik (prunus persica).
Mijn dulcis staat nu een jaar en heeft 6 noten :Y)

Leilinden(Tilia europaea 'Pallida' ) zijn mooi.
Robinia wit of roze bloemig

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:12

Goof schreef:
Wow, die tuin en veranda zijn prachtig dems75! Jaloers :D

Ik heb vandaag en superleuke steigerhouten loungset gekocht, wil van de week op jacht voor fijne kussens. Hebben jullie tips waar ik mooie kussen voor een leuke prijs kan kopen?

Schuimrubberbetaalbaar.nl

Kun je alles kopen om zelf te maken maar ook complete kussens. Wij hebben daar kussens vandaan, waren 34 per set kwijt (rug en zit kussen, 50*50 en 10cm dik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:38

Zit binnen te tikken en ruik hier mijn bloeiende bladcactus. Epiphyllium crenatum
Iets met citroentjes ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:22

Dit vind ik nu ook heerlijk van de tuin! Bloemen plukken en heerlijk in huis van genieten!

Afbeelding

Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:25

Ik heb het andersom gedaan. In Noorwegen een hortensia gekocht, bijna alle bloemen gebruikt op de tafels en in mijn bruidsboeket. Daarna heeft mijn vader de plant meegenomen en nu staat die in de tuin erbij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:06

ik zit er idd aan te denken een rode en een groene hazelaar neer te zetten, samen met een platte perzik en een amandel (voortuin) ipv twee amandels, dat geeft toch wat meer variatie (goeie, thanks)

achter , liefst ook allemaal nuts boompjes/struiken, dus als het maar oogstbaar is zeg maar , maar wil liever niet alleen de standaard appels en peren :+ (das saai)
sowieso wel een vlier ergens achterin, die zuipen best wel wat en water hebben we daar genoeg

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:48

Nou mijn overkapping is helemaal goedgekeurd. Vandaag en gisteren mijn verjaardag gevierd inclusief BBQ. Ook tijdens en zomerstorm gaan wij gewoon vrolijk door.

Echt super blij. Had er niet aan moeten denken om het uiteindelijk toch binnen te moeten vieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:13

wow ik ben blij, er komt nu al nieuw blad in de esdoorn *\o/*

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:51

Wij hebben gister de voortuin weer wat opgeknapt. Er stonden twee inmiddels dode buxussen in potten, die hebben we eruit gehaald. Nu hebben we twee kleine fruitbomen voor in de plaats. Deze hebben we in de volle grond geplaatst.
Een winterharde vijgenboom en een pruimenboom.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:39

Onze achtertuin is bijna klaar!
Alleen nog een stukje betegelen.

Afbeelding
Voor

Afbeelding
Na. Alleen de passiebloem staat er niet bij op. Staat rechtsonder van de foto.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:44

Sjee, wat een ruimte heb je gewonnen door die hedera te kortwieken zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:22

Idd :oo , mooi tuintje!

Ik heb al wat steentjes weggehaald , zaterdag komt de konijnenren achter te staan. Dan de rest van de aankleding nog

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:11

Hallo hallo!!

Ik kom me ook melden hier. Mijn vriend en ik zijn sinds een dikke maand trotse eigenaar van een nieuwbouw huis. We zijn nu hard aan het klussen binnen. Maar als we klaar zijn moet de tuin er ook aan geloven.
We hebben achter een tuintje van 5m breed en 10m diep. En voor 5m breed en 2meter diep ongeveer. Bij het plan van de nieuwbouwwijk krijgt iedereen in het najaar een buxus hegje in de voortuin, dus dat hoeven we zelf al niet meer te doen!
Laatst hebben we overleg gehad met de buren wat voor schutting ze willen. En de ene buur wil net als ik hek met hedera en de andere buur net als mijn vriend half gemetselde muur met pilaren en daartussen hout.
Achterin de tuin moet nog een hokje gemaakt worden waar ik de kliko's en fietsen en tuingereedschap kwijt kan.

Ik heb best al een idee hoe ik het wil hebben. Maar waar begin ik als het zover is?! Het is nu gewoon zwart zand met behoorlijk wat ongewild groen wat de kop bovensteekt. Het is al een keer omgewoeld. Iemand tips?
Ik lees graag meer en mee!

Ooh dems75! Jij hebt allemaal planten staan die ik supermooi vind. Jaloers op je magnolia vooral! .