Ik ben as we speak met een klein projectje bezig voor in de wc.
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie The Scarlet Witch
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-25 15:11
Ik wilde nog iets voor in de wc, iets waar mijn tijdschriften in kunnen en ik er ook nog wat op kan zetten. En het is ook een krukje dus ik kan hem ook gebruiken om op te staan.
Losse plankjes eerst geschilderd.
Hier zit hij in elkaar, en het ging in 1x! Geen foutjes gemaakt.
En hier staat hij in de wc. Ik twijfel welke plantjes ik erop wil. Hier staat alles.
En dan heb ik ook nog deze versies:
Maar die laatste 2 vind ik te saai denk ik dus voorlopig laat ik alles erop staan. Ben er weer erg blij mee.
Volgens mij als de wind op mijn kant van het dak staat. Maar dat is niet altijd zo. Het kan ook recht naar beneden regenen en dan lekt het ook.
speurneusc
Geplaatst: 09-06-25 10:35
miss gek idee om de dakgoot er eens af te laten halen, blijkbaar zit er ergens een naadje los of een scheur die niet altijd door het water bereikt wordt, bv als er een dammetje van blaadjes is dat het water wat hoger komt en net door die opening gaat lekken, of als de wind golfjes blaast of er genoeg water per cm. neervalt dat de waterstand ook net het lek bereikt. Allemaal opties die niet bij elke regenbui hoeven voor te komen maar af en dan wel.
Ik heb zelf een soort van hor gefixt voor mijn zolderraam. Het is niet mooi maar een testje. Het gaas was te kort of te smal (hoe je het ook wil zeggen) dus ik moest er nog een lapje bijdoen. Maar het is een beetje sloppy.
Maar het werkt. Nu een beter manier bedenken voor het raam ernaast, dat het netter wordt.
Shadow0
Geplaatst: 09-06-25 12:09
Ziet er uit als een heel prima test. Hoe heb je het nu bevestigd? Is het makkelijk los te halen als je het raam wilt bedienen, en daarna weer vast te maken?
5Muzketiers
Geplaatst: 09-06-25 12:10
Wat een gedoe zeg met die lekkage zeg.
Ik zou als het kan het horgaas in latjes nieten en met magneetjes vast zetten . Kan je het zo strak mogelijk vastzetten als dat kan natuurlijk
Het gaat niet zo heel makkelijk los nee. Ik heb er niet goed over na gedacht.
Hmm, dat is ook een idee met magneetjes...maar het gaas is niet breed genoeg, ik moet er dus een baan bij maken zoals je ziet.
ikke
Geplaatst: 09-06-25 12:20
Maakt niet uit hoe je die hor maakt, het zal altijd gaan doorhangen. Iets met die malloot van een Sir Isac Newton en z'n zwaartekracht Je zou er ook voor kunnen kiezen om het in twee frames te delen. Dan wordt het minder groot, dus hanteerbaarder.
Het enige wat langere tijd strak blijft is een rolhor omdat de veer voorkomt dat het gaat doorhangen.
Shadow0
Geplaatst: 09-06-25 13:37
Ik denk dat dat gaas ook wel in andere formaten is, zonder band.
Ik denk dat het met magneetband goed te doen is. Rondom dus magneetstrips, en de hor op maat maken.
Daarna zou ik de boven- en onderkant verstevigen met bv een afwerkingslatje, terwijl je de magneetstrips aan de zijkant flexibel houdt. Je kunt dan makkelijk een deel van de hor los maken om het raam te bedienen, en bij het opbergen kun je de hor oprollen en heb je geen frame dat je in z'n geheel weg moet zetten.
Omdat het rondom bevestigd is zou het tamelijk strak moeten blijven.
(Je kunt het ook met klittenband doen denk ik, dan is je hor een stuk lichter, waarschijnlijk goedkoper maar je moet het iets beter handmatig sluiten, en ik denk dat een nette afwerking net wat anders gaat zijn.)
Koper
Geplaatst: 09-06-25 13:56
Met magneetjes is te zwak, is mijn ervaring. Paar jaar geleden had ik een op maat gemaakte hor in een aluminium frame waarvan het de bedoeling was dat het op het raamkozijn zou gaan met magneetjes zodat het verwijderbaar was ivm openen raam. Gewoon een verticaal raam, geen kantel. De magneetjes bleven goed zitten op zowel het kozijn als het frame. Aan lijmkracht geen gebrek, aan magnetische kracht wel. Misschien met heel veel of heel sterke, en dus grote/zware magneten. Wij hadden magneetjes van ongeveer anderhalve centimeter doorsnee, op een onderlinge afstand van rond de 20 centimeter. Maar ik zou het niet op deze manier oplossen. Met alleen ophangen bij rustig zomerweer werkte het al niet, laat staan als het gaas wind vangt.
Uiteindelijk heb ik maar een constructie met scharnieren gemaakt, en een haakje om het frame tegen het kozijn te houden.
Ik zou, als je het geld kunt missen, investeren in een goede op maat gemaakte hor die voor je wordt gemonteerd. Daar kun je jaren plezier van hebben en zit je niet met een net-niet oplossing, overal gaatjes of plakresten.
Koper
Geplaatst: 09-06-25 14:07
Wat voor contact heb je met je buren? Weet je toevallig, of kun je uitvogelen, wat zij voor constructie hebben? En hoe dat bevalt?
Deze ramen zijn horren voor in ieder geval. Een rolhor. Ik heb hem op zolder.
Koper
Geplaatst: 09-06-25 14:11
Rolhor voor zo'n schuin kiepraam is een uitkomst Heb ik veel plezier van gehad. Als je 'm naar beneden en naar boven schuift met gelijke druk links en rechts blijft 't ook lang goed.