Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Ik breek even in: de enige manier waarop ik mijn oven écht schoon krijg is met groene zeep en ammoniak. Je smeert de hele oven in met groene zeep (de vaste variant, niet de vloeibare) en zet er dan een nacht lang een bakje ammoniak in. De volgende dag haal je de ammoniak eruit en poets je alle oppervlakken die je met groene zeep had ingesmeerd. Vraag me niet hoe het werkt, maar hiermee krijg ik zelfs de meest ingebrande vlekken weg.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

rien10 schreef:
Iemand de gouden tip voor het dagelijks schoonmaken van de inductie kookplaat? Ik kook nu een week of 3 op inductie, maar heb "de" methode nog niet gevonden.
Ik doe nu een druppeltje afwasmiddel, microvezel vaatdoen en heet water, napoetsen met een Izi clean streepvrij doek. Maar toch blijft er iets achter. Ik poets me suf.....

Speciale inductie-kookplaat reiniger.
Ik wil ook nog wel eens glassex gebruiken, als het vettig/dof blijft na het afwasmiddel.

Ik woon in Ierland en daar gebruikt bijna iedereen dit:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hob-brite-k ... 188839272/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Ik maak mijn elektrische kookplaat gewoon schoon met water? En dan droogmaken met keukenrol. Dan glanst hij gelijk. :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

Bellatrix schreef:
Ik maak mijn elektrische kookplaat gewoon schoon met water? En dan droogmaken met keukenrol. Dan glanst hij gelijk. :D

Wat doe je dan tegen vetplekken? Water alleen ontvet toch niet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Ik pak een stoffen schoonmaakdoekje, die maak ik nat met heet water en knijp hem gedeeltelijk uit.
Dan over de kookplaat tot het goed nat is.
Dan met de keukenrol eroverheen om het droog te maken. Dan zijn alle vlekken weg.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Heeft iemand de gouden tip voor ramen zemen, ik krijg het gewoon niet goed voor elkaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Ik ook niet.
Ik heb het geaccepteerd. :')

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Bellatrix schreef:
Ik ook niet.

Ik ben nu op het punt dat ik mezelf schaam als ik visite krijg en de zon staat op de ramen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Ja, haha dat gevoel ken ik. :=
Ik doe ze wel en dan zie ik her en der nog strepen...ach, dan kunnen ze iig zien dat ik een poging heb gedaan. :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Heet water met spiritus. Streeploze ramen hier.

Petpa

L_iek schreef:
Bellatrix schreef:
Ik ook niet.

Ik ben nu op het punt dat ik mezelf schaam als ik visite krijg en de zon staat op de ramen :')

Ik heb de gouden tip voor dit moment.
Doe maar even niks aan je ramen.
Vanaf donderdag saharazand!

https://www.nu.nl/algemeen/6387098/woen ... azand.html

foxy80

Wat ramen betreft: alle vlekken zijn sowieso de schuld van onze 2 katten omdat ze op de rammen meppen als ze binnen willen of insecten jagen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

@Petpa, dit is een hele goede tip.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

Herfstblad schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij mij is vrijdagmiddag mijn schoonmaakmiddag. En op zaterdagochtend doe ik boodschappen en daarna nog de rest van het schoonmaakwerk tot een uur of 2. Dus ik ben best per week wat uren aan het schoonmaken en wassen en bedden verschonen etc.

Aan de ene kant lijkt het mij ook heerlijk! Ik zie wel eens van die schoonmaak vlogs op tiktok voorbij komen. Sochtends wakker worden, koffie erin en lekker ontbijt. Ondertussen wasje draaien en dan zorgen dat alles mooi schoon wordt. Ik zag laatst iemand die deed alle verwarming uit, ramen open en dan schoonmaken. Dan werd alles heerlijk fris. Nadat alles schoon is lekkere geur in huis en een heerlijke cappuccino met je lievelingsserie. Maar de realiteit is vaak snel dit en snel dat even doen want ik moet weg. Alles moet bij mij ook snel gaan haha

Dit lijkt mij dus ook zooo fijn! Echt zo een 'slow living' gevoel. Ik heb dus wel de tijd eigenlijk maar het lukt in mijn hoofd gewoon echt niet. (ik wacht op een andere woning waar ik wel thuis zal zijn en mezelf dan wel precies zo voor me zie :'))
Ik maak dus nu ook amper schoon, heb een robotstofzuiger die ook dweilt. En een schoonmaakster om de week die alles doet (appartement van 55-60m2).
Gewoon doen als je dat wil.

Maar ik wil voor mezelf wel weer wat meer gaan doen in de hoop wat meer daar te zijn een schoner huis te hebben en me er fijner te voelen dus ik lees weer lekker mee.

Eerlijk gezegd moet ik echt weer vanaf de basis beginnen.. :o, de dagelijkse dingen die ik nu eigenlijk niet eens doe en geen idee meer heb hoe te beginnen, welke routine etc. Iemand tips?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

L_iek schreef:
Heeft iemand de gouden tip voor ramen zemen, ik krijg het gewoon niet goed voor elkaar.

Eerst gewoon wassen met allesreiniger in water met een spons en trekkertje.
Daarna, als de ruit weer droog is:
Een droge theedoek en een sprayfles glasreiniger. Vooral niet teveel glasreiniger gebruiken en dan droogvegen met de theedoek

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Kookplaat doen we altijd met een microvezeldoek met heet water en na met een droge theedoek, hebben de kookplaat nu zo’n 4 jaar en hij is nog perfect!
Voor de erge vlekken gebruik ik een wondersponsje met een drupje Jif.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

L_iek schreef:

Wassen met een microvezel doek en afwasmiddel. Droogtrekken. Nadrogen met een IZI clean doek.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Bellatrix schreef:
Ja, haha dat gevoel ken ik. :=
Ik doe ze wel en dan zie ik her en der nog strepen...ach, dan kunnen ze iig zien dat ik een poging heb gedaan. :D

Dit is ook mijn instelling. En mijn man weet dat als hij vindt dat hij het beter kan, ik hem niet tegen hou….
Verder heb ik zo’n ramen-stofzuiger (raamwisser die op batterij het raam droog zuigt). Dat helpt ook goed!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

L_iek schreef:
Bellatrix schreef:
Ik ook niet.

Ik heb sunscreens gekocht en laat die zakken...Met grote ramen en 6 honden lijkt het anders al snel of er niet gepoetst is

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ramen insoppen met heet water en glazenreiniger van HG (of Evt drupje dreft, de originele groene), droogtrekken met Kärcher ramenwisser, nadrogen met een droge microvezeldoektor het streeploos is. Hier geen strepen maar lap ze ook veel te weinig :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

rien10 schreef:
Iemand de gouden tip voor het dagelijks schoonmaken van de inductie kookplaat? Ik kook nu een week of 3 op inductie, maar heb "de" methode nog niet gevonden.
Ik doe nu een druppeltje afwasmiddel, microvezel vaatdoen en heet water, napoetsen met een Izi clean streepvrij doek. Maar toch blijft er iets achter. Ik poets me suf.....

Speciaal schoonmaakmiddel voor de inductie kookplaat. Werkt top.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:36

L_iek schreef:

Glazenwasser laten komen.