Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:43

Ik vind het allemaal een wassen neus, ook dat eigen financieren. Niemand van de verkopende partij heeft inzicht in jouw financiele situatie, je kunt dus zeggen ik financier een ton zelf en uiteindelijk voor het hele bedrag een hypotheek pakken omdat je die ton helemaal niet hebt. Wel mooi voorrang gekregen bij het huis want "meer zekerheid"? Allemaal schijnzekerheid.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:55

Neonlight schreef:
Ik vind het allemaal een wassen neus, ook dat eigen financieren. Niemand van de verkopende partij heeft inzicht in jouw financiele situatie, je kunt dus zeggen ik financier een ton zelf en uiteindelijk voor het hele bedrag een hypotheek pakken omdat je die ton helemaal niet hebt. Wel mooi voorrang gekregen bij het huis want "meer zekerheid"? Allemaal schijnzekerheid.

Dat is niet helemaal waar.... als ik een koper heb die iets koopt van 5 ton en aangeeft ik financier 1 ton zelf (en daarmee voorrang hoopt te krijgen) die krijgt in de koopovereenkomst een financieringsvoorbehoud van 4 ton en niet van 5 ton.

Je kan dus alleen ontbinden als de bank je geen 4 ton wil lenen. Als je 5 ton aanvraagt en dat wijzen ze af, maar 4 ton niet, dan kan je dus niet ontbinden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:57

Het lijkt mij toch ook helemaal niet handig om zonder voorbehoud van financiering te kopen als je voor het hele bedrag een hypotheek moet krijgen?
Stel dat de bank alsnog voor een domme reden nee zegt moet je binnen een paar weken een paar ton ergens vandaan zien te toveren?
Lijkt me doodeng en veel te veel stress. Zou dat nooit doen..

Wij zitten inmiddels op dag 2 van onze wettelijke bedenktijd van 3 dagen dus nog 1 dag en dan kunnen we er niet meer "onderuit" haha.
Tenzij de financiering niet door gaat dus ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:00

Nadir schreef:
Verootjoo, hoe heb je uitgezocht hoe snel jullie huis verkocht wordt? Want dan wil ik dat ook graag even weten :D

Manzano, oh jee, wat was er zo ongemakkelijk? :=

Gefeliciteerd Nymeria!

Haha nee garantie heb je nooit, maar wel ff makelaar laten kijken en gevraagd hoe deze huizen het doen momenteel :+

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:50

Wanneer de bedenktijd voorbij is, je geboden hebt zonder voorbehoud van financiering en het lukt echt niet om het huis te bekostigen kun je de koop nog wel ontbinden. In het koopcontract staat alleen wel een boete beschreven meen 10% van de koopprijs. Kost je dus alsnog een hele hoop geld. Ik zou het persoonlijk niet aandurven tenzij het geld op de bank stond.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:54

Beau_Myrthe schreef:
Wanneer de bedenktijd voorbij is, je geboden hebt zonder voorbehoud van financiering en het lukt echt niet om het huis te bekostigen kun je de koop nog wel ontbinden. In het koopcontract staat alleen wel een boete beschreven meen 10% van de koopprijs. Kost je dus alsnog een hele hoop geld. Ik zou het persoonlijk niet aandurven tenzij het geld op de bank stond.

Ik bedoelde in mijn post idd ontbinden met gebruik van ontbindende voorwaarden. Dat was niet helemaal compleet geformuleerd. Ging me meer even om het geval dat als je zegt dat je een ton zelf mee neemt, dat dus wel gevolgen heeft voor je positie en geen volledig wassen neus is.

Ontbinden met 10% boete kan idd ook nog zonder financieringsvoorbehoud (of na verlopen daarvan).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:40

Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Ik heb helemaal niet aan hoeven geven hoeveel eigen geld ik had. Gewoon onder voorbehoud van financiering. Er is geen bedrag genoemd in mijn koopovereenkomst. Sterker nog, er is niet eens naar gevraagd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:53

Fitzroy schreef:
Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Ik heb helemaal niet aan hoeven geven hoeveel eigen geld ik had. Gewoon onder voorbehoud van financiering. Er is geen bedrag genoemd in mijn koopovereenkomst. Sterker nog, er is niet eens naar gevraagd.

Dat kan ook prima zo.
Maar als jij biedt met de toevoeging "ik heb x-bedrag zelf, dus daarvoor heb ik geen financiering nodig" in de hoop dat je zo een voordeel haalt, dan zou je het als verkopend makelaar dus wél moeten opnemen in de koopovereenkomst.

Als ik tegen mijn verkoopklant zeg "ik zou voor die koper kiezen, want die heeft eigen geld", dan ga ik die niet een 100% financieringsvoorbehoud geven, daarmee doe ik mijn verkoper tekort en dan is het idd een wassen neus en een onterechte extra zekerheid.

Als iemand gewoon een bod doet onder voorbehoud financiering dan ga ik er idd gewoon vanuit dat het om 100% gaat en dan hoef ik ook niks te weten over eigen geld. Kopers geven dat zelf wel aan als ze hun positie willen versterken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:06

Nadir schreef:
Verootjoo, hoe heb je uitgezocht hoe snel jullie huis verkocht wordt? Want dan wil ik dat ook graag even weten :D

Manzano, oh jee, wat was er zo ongemakkelijk? :=

Gefeliciteerd Nymeria!

Ja was echt heel erg. Konden ook totaal niet vrijuit praten en eigenlijk wilde hij daarna rond de tafel voor een evaluatie van de bezichtiging :=
Toen heb ik echt gezegd dat we dat wel zouden doorgeven aan de makelaar.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:32

Bij de verkoop van ons huis werd er duidelijk vermeld voor welk bedrag de kopende partij financiering nodig had. Bijzonder Manzano!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:18

Wij hebben ons huis ook gekocht zonder voorbehoud financiering. We waren de zoveelste kijkers, er lag al,een bod en we wilden het heel graag hebben. We hoefden maar voor een deel te financiering ivm flinke overwaarde....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:07

O ja zo, Manzano, dan snap ik het wel. Ik vond het op zich wel bijzonder want het was bij de verkopers al 2 x misgegaan. Dus lijkt me dat je dan als makelaar wel wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar misschien had ik wel gezegd wat verkochten, dat weet ik niet meer.

Bijzondere bezichtiging hadden jullie := Wij hebben de bezichtigingen ook zelf gedaan maar gaf ze de tweede keer gewoon alle ruimte om rond te kijken en hield me op de achtergrond.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:48

Oh dat is niet prettig idd Manzano...

Ik vraag altijd aan mensen wat ze willen, ik kan meelopen maar ze mogen ook zelf rondkijken. Vandaag kijkers gehad, morgenochtend weer. Ben benieuwd.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:53

Spannend Nadir. Hopelijk lukt het deze keer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:02

Bij 3 biedingsformulieren van verschillende makelaars stond er hoeveel je van het bedrag gefinancierd moet hebben. Is hier dus zeker gangbaar...

Succes met de kijkers nadir!

Onze sleuteloverdracht komt mega dichtbij, nog 11 dagen :):)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:07

Doen jullie de bezichtigingen zelf dan? Doet de makelaar toch?

Hopelijk is er een geïnteresseerde nadir :)

Hier vandaag de foto’s gehad, hebben we dat ook weer gehad. Volgende week gaat het op funda.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:14

Fitzroy schreef:

Klopt, wij hadden ons vorige huis vrij en konden dus een behoorlijk deel inleggen bij de aankoop van ons nieuw huis.
Dit staat echter niet in de koopovereenkomst vermeld.
Wel in de acte van de hypotheek.
Nu waren er bij ons geen andere gegadigden, dus was het ook niet belangrijk. :D

De kopers van ons oude huis, zouden het huis betalen zonder hypotheek.
Het aanbod was flink boven de waarde van het huis en onze vraagprijs.
Op aanraden van onze makelaar hebben wij daarom voor deze kopers gekozen.
Later bleek echter, dat zij er meerdere mensen bij betrokken hadden en toch voor een deel een hypotheek wilden. Dat maakte niet uit voor ons als verkopers, maar toen brak Corona uit en was het toch even spannend. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:28

Nadir schreef:
Oh dat is niet prettig idd Manzano...

Ik vraag altijd aan mensen wat ze willen, ik kan meelopen maar ze mogen ook zelf rondkijken. Vandaag kijkers gehad, morgenochtend weer. Ben benieuwd.

Spannend joh!!!

En ik denk ook dat sommige mensen het prima zelf kunnen hoor. Maar dit was geen succes.
Ging ook alle deuren van de vaste kasten open doen en laten zien.... Het idee van een vaste kast snappen we hoor haha. Zeker na 1 deur. Maar goed, wel aardig inkijkje in de hele kledingcollectie :')

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:46

Wij doen de bezichtigingen idd zelf, de makelaar doet de rest.

Haha dat is wel een beetje overbodig ja, om alle vaste kasten te laten zien :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:16

Bij ons verliep het allemaal nogal chaotisch. En dat voor zo’n bekende makelaar :

Succes morgen, Nadir.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:23

Fitzroy schreef:
Bij ons verliep het allemaal nogal chaotisch. En dat voor zo’n bekende makelaar :

Succes morgen, Nadir.

Zou bij die van jullie niet mogen nee.... Al gaat overal wel eens wat mis natuurlijk

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:36

Wij hebben meerdere keren zelf verkocht en dus ook zelf de rondleidingen gedaan. 1 van mijn kijkers heeft een rondleiding gehad van zowel mijn makelaar als van mij en was over mij velen malen enthousiaster :') maargoed meeste particulieren die zelf verkopen, bakken er in mijn ervaring niet zoveel van of projecteren hun eigen liefde voor het huis erg op de potentiële koper. Zo heb ik eens een verkoper gehad die wel 5 minuten heeft staan vertellen hoe blij hij met zijn werkbank was en hoeveel vogelhuisjes hij daar wel niet op gemaakt had etc. Of een paardenliefhebber die eeuwig door bleef zagen over de paarden faciliteiten :')

Ons oude huis is inmiddels ook opgeleverd en ben inmiddels echt heel dankbaar voor de keuze die we toen hebben gemaakt. We hebben nu zo'n zeeeeeeee van ruimte, zowel voor onszelf als voor de dieren. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:59

Oooh dat is ook wel echt erg Pinda_dipje := :=

Er zijn idd ook meer dan genoeg waardeloze makelaars hoor. Al voel ik me dan wel wat vrijer om daarover heen te stappen of wat ervan te zeggen dan tegen zo'n verliefde verkoper.

Fijn dat je nu al zo blij bent met je keuze! Dan is het idd top beslissing geweest!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:11

Ik probeer juist niet te ‘verkopen’. Mensen moeten een goed gevoel hebben bij het huis, verkooppraatjes werken in mijn ogen juist averrechts. Ik laat ze het huis zien, vertel iets over de buurt en de mogelijkheden tot uitbouw/dakkapel. En that’s it.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:12

prutsmuts is toevallig vandaag weer een huis terug op de markt (funda) gekomen omdat kopers de financiering niet rondkregen. Toch zure hap haha.