Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:47

hielkebro schreef:
Zijn er ook Bokkers met blauwe regens ? hoeveel ruimte moeten die hebben ? en moeten ze in de zon of schaduw of...

Gaan per strekkende meter en als je ze laat gaan halen ze met gemak 6 meter. Kunnen alles hebben.
3x per jaar terugsnoeien is geen uitzondering.

jokari

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:27

Blauwe regen staat hier in volle zon en moet idd verschillende keren per jaar teruggesnoeid worden. Het is nog niet zo erg als bij de bruidsluier het geval was, maar damn' dat ding loopt uit zeg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:52

Jeetje wat een tips van de doorgewinterde bokkers met een tuin *D

Morganlefay Vijver zie ik net niet zitten , de steentjes kan ik herbruiken voor het slingerpaadje naar de schuur en naar de schutting poort :j . De rozen hartstikke leuk , hartstikke in de weg :') . Clematis is wel fleurig , en maar licht giftig als mijn vuilnisbak konijn hem opeet .

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=559A33A6

Vanaf ongeveer het hok , de tuinbank en vuurkorf gaan naar de buurman.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=559A14CE

Vanaf de deur van de keuken

Heerlijk een rauwe diamant als tuin <3

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:53

Ipv blauwe is het een witte geworden. blauwe waren op en ze waren nu voor 50% korting.
Zo te horen is het een vrij sterke boom ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:23

jokari schreef:
Blauwe regen staat hier in volle zon en moet idd verschillende keren per jaar teruggesnoeid worden. Het is nog niet zo erg als bij de bruidssluier het geval was, maar damn' dat ding loopt uit zeg. :D

Campsis is ook zo'n schatje. Zie het helemaal voor me.
Een of andere idioot heeft alle drie geplant en houdt het netjes bij, maar gaat na 3 jaar opeens een half jaartje op vakantie. }>

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:28

Ik moet zeggen dat mijn mama na een paar jaar de bruidsluier uit frustratie compleet weggehaald heeft en vervangen door kamperfoelie, die was (is) veel beter bij te houden.

Met die ervaring in het achterhoofd, ben ik zelf dus nooit aan bruidsluier durven beginnen. :D Mama heeft nl véél groenere vingers dan mij. En als zij het al niet ziet zitten... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 01:16

Bruidssluier is ook wel echt onkruid wat dat betreft. Van alle klim planten de sterkste groeier en vrijwel niet uit te roeien. Kan in enkele jaren en schuurtje of muur volledig bedekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:22

Pispotje |o Ook zo'n rampenverhaal en vlak een braam niet uit }>

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:06

oooh zwijg mij van bramen ! De grond naast ons heeft jaren braak gelegen en stond vol met bramen, dat was elk jaar opnieuw verschillende keren per jaar een gevecht met die planten om die van onze tuin te houden. Ben ik blij dat er nu eindelijk gebouwd is op dat stuk ! :=

Ik ga echt eens moeten googlen op dat pispotje, heb geen flauw idee over welke plant jullie het hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:58

Pispotje (klimmende winde) vind ik echt nog meevallen vergeleken met bruidssluier. Maarrrr bruidssluier bloeit wel mooi.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:05

We hebben 1 border gevuld
Binnenkort daar ook gras leggen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:21

Fuchsia, Clematis, Phlox, Monnikskap, dat rode ziet eruit als Lobelia.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:27

Ha, dat pispotje is haagwinde. *grmblfrt* Onding !!

Ik heb Lobelia als moerrasplantje in de vijver staan, die heeft deze keer gewoonweg de winter overleefd. :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:29

jokari schreef:
Ha, dat pispotje is haagwinde. *grmblfrt* Onding !!

Ik heb Lobelia als moerrasplantje in de vijver staan, die heeft deze keer gewoonweg de winter overleefd. :wow:

Welke winter }>

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:35

Bijna goed! (Knap zeg van zo'n foto).
De monnikskap is ridderspoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:34

Oeh die border is tof :j

Volgens broer moet ik de rozen gewoon laten hangen , ze ruiken geweldig <3 . Dus de rozen naja die blijven :') , maar hij wil ze wel snoeien in het najaar voor me. Heb al bedacht dat ik een soort border wil rond een terras die overdekt is met terrastegels op de grond , en die vullen met moestuin zaden. In de voortuin de gekke boom dingen eruit en die vervangen voor een appelboompje , de stenen eruit en gras erin . De steentjes uit de voortuin naar de achtertuin voor paadjes naar de konijnen de berging en de schuttingdeur , achterhuis nog een grasveldje tussen achterdeur en schuur maar niet helemaal recht aan recht toe. 2 konijnenrennen , geloof dat ik mijn tuin wel vol heb dan :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:43

Rozen moet je in 't voorjaar snoeien, niet in het najaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:46

Hmm ben nogal een vergiet , misschien zij hij voorjaar hmm. In elk geval ze worden kopje kleiner gemaakt :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:03

Rebecca schreef:
Hmm ben nogal een vergiet , misschien zij hij voorjaar hmm. In elk geval ze worden kopje kleiner gemaakt :P .

En niet te voorzichtig, wel een tak laten staan anders heeft ie te weinig blad om uit te lopen.
Kan als er weer flink wat leven in zit, alsnog worden gekortwiekt.
Heb laatst bij een vriendin zo'n wildebras tot bijna op de grond teruggehakt.
Nu een bloeiende massa, met de melding erbij m volgende jaar weer netjes terug te snoeien ;) .

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:11

Om te voorkomen dat ze té hoog worden kan je ze ook wel licht snoeien in het najaar. Heb ik bij mijn ramblers toen ook gedaan, die staken ver boven de schuur uit. In het voorjaar dan iets verder snoeien, al is het bij klimrozen wel een beetje anders dan bij struikrozen e.d. Als je ze helemaal kort snoeit dan heb je geen bloemen, de bloemen komen aan de zijtakken van de hoofdtakken. Die dus wel de kans geven om te groeien.

Eén rambler nu weg, daar staat de toch niet New Dawn, tja :P En die andere gaat nog weg, komen daar tegels voor mijn konijnenhok. Die is na flink snoeien, want zou eruit gehaald worden, alweer aardig aan het groeien... Maar of daar bloemen nog in gaan komen? Meestal bloeide die rond deze tijd. Zo'n doorbloeiende klimroos is ook leuker, heb je langer plezier van dan van zo'n eenmalig bloeiende rambler roos.

Fijn dat die rozen ook lekker ruiken :) Dat is dan een extraatje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:22

Morganlefay schreef:
[naam] schreef:

En niet te voorzichtig, wel een tak laten staan anders heeft ie te weinig blad om uit te lopen.
Kan als er weer flink wat leven in zit, alsnog worden gekortwiekt.
Heb laatst bij een vriendin zo'n wildebras tot bijna op de grond teruggehakt.
Nu een bloeiende massa, met de melding erbij m volgende jaar weer netjes terug te snoeien ;) .

Hij heeft opleiding hovenier gedaan :) , ze zijn in goede handen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:55

Ik wou net zeggen dat het ook nog wel uitmaakt watvoor rozen je hebt, niet alles moet je tot de grond afknippen. Maar als hij hovenier is zal hij het allicht wel weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:04

Heeft ervoor gestudeerd maar door wat problemen etc is hij na 2 jaar gestopt , kennis zit prima :) . Hij heeft er verder nooit meer wat mee gedaan zonde

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:51

Nog een tip gevraagd; ik heb aan de voorkant het grootste deel bestraat en daarlangs is een bloembak gemetseld. Daar staat om en om hortensia en groenblijvende struikjes in dus vrij saai. Nu heb ik halverwege iets laten sneuvelen en helemaal op het einde is nog ruimte voor een mooie blikvanger. Midden voor het huis, rondom bestraat en vrijwel de hele dag vol in de zon. Bij voorkeur iets met veel bloemen en/of geur.
Wie heeft er een idee?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:07

Stamrozen?