[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:27

Moniqeu dat was ik inderdaad vergeten toe te voegen er zijn uiteraard andere omstandigheden waarin het heel goed is dat de optie tot garant staan er is! Vind het ook super dat jullie dat gedaan hebben.

Maar in ons geval zodat wij dan nog groter konden kopen vind ik niet echt een goede beredenering dat mijn ouders garant moeten staan.
We hebben geen mega budget, ben geen kapitalist en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Er mankeerd ons beide niks waardoor we allebei gewoon kunnen werken en in zo'n situatie vergelijkbaar als die van ons beide niks mankeren maar voor het mooie meer geld willen hebben vind ik persoonlijk het niet echt "gerechtvaardigd" dat je iemand anders vraagd garant te staan.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, ben niet zo heel goed om mijn duidelijk uitgesproken mening goed in geschrift te krijgen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:35

Mijn schoonouders zouden ook eerst garant staan. Mijn vriend was een tijd werkloos geweest en was net weer aan het werk. Op dat moment kwam net het huis van zijn oma vrij waar wij heel veel belang bij hadden. Doordat hij nog een tijdelijk contract had (wel met het vooruitzicht op een vast contract) zouden wij niet kunnen lenen. Mijn schoonouders hebben toen aangeboden om garant te staan. Uiteindelijk is het bij de bank toch goed gekomen (waarom precies, geen idee) maar kwamen we toch in aanmerking voor de NHG. Persoonlijk had ik er dan geen moeite mee gehad omdat wij het in principe gewoon konden betalen, maar doordat hij nog geen vast contract had gehad zouden we geen lening krijgen. In sommige omstandigheden vind ik het heel goed.

Maar ik zou niet willen dat mijn ouders garant staan omdat we groter willen wonen. Ik vind dat je het dan gewoon moet doen met het geld wat je hebt. Je moet het wel gewoon zelf kunnen betalen. Heel veel mensen denken dan wel groter huis kost meer geld en dat kunnen ze dan misschien nog wel opbrengen, maar de andere kosten die daardoor alleen maar meer worden vergeten ze. En daar gaat het dan mis!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:55

Naath snap dat jullie denken dat jullie het kunnen betalen en is super aangeboden van je schoonouders, maar je hebt het vooruitzich op een vast contract, dan had dat ook in de werkgeversverklaring gestaan en dan heb je niemand nodig die garant staat.
Persoonlijk vind ik jou redenen niet super om iemand garant te laten staan, je denkt dat je vooruitzichten qua vast contract goed zijn maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk krijgt en op het moment dat je het niet krijgt zit je met de problemen een uitkering krijg je niet als je een eigen huis hebt dus dan moet je noodgedwongen de woning weer verkopen.
Ik snap dat het heel verleidelijk is in jou situatie en gelukkig heb je het niet nodig gehad, maar dit zijn wel redenen waarom het wel mis kan gaan al gun je dat niemand uiteraard.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:13

Het is in onze situatie niet zo dat we de woning hadden moeten verkopen, met mijn salaris plus de uitkering kunnen we nog de woning gewoon betalen, we zitten iets boven de grens van wat de bank had geleend bij 1 inkomen als het alleen op mijn salaris moest. Vandaar dat de werkgeversverklaring belangrijk was. Het was alleen in eerste instantie niet zeker of de bank daarmee akkoord zou gaan en dat het dus op 1 inkomen moest en er iemand garant moest staan.

We zitten zeker niet op de top van onze hypotheek anders was de situatie heel anders geweest, dan had ik er nog wel een paar keer over nagedacht om toch zoveel te lenen als het niet zeker was dat je bij beiden een inkomen hebt. Dat gebeurd wel veel te vaak, starters die op hun max gaan zitten en het raar vinden als het mis gaat..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:15

als je een eigen huis hebt krijg je helemaal geen uitkering toch? Tenzij het een soort van ziekenuitkering is.

Even tussendoor waaid het bij jullie ook zo ongelooflijk hard?
Ging net de paarden buiten zetten en waaide bijna weg :+

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:18

Als je werkloos raakt krijg je gewoon altijd een WW-uitkering, alleen wanneer je de bijstand in gaat zegt de overheid, eerst het huis verkopen en dan pas een uitkering. Maar voordat je de bijstand in komt, ben je wel een heel eind verder!

Hier valt het nog mee met de storm! In het noorden begint het volgens mij wat later..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:22

oke dacht dat je ook geen uitkering kreeg als je een eigen huis bezitter bent.

Ik woon in het noorden maar het waaid hier al behoorlijk hard, kan nog niet echt spreken van storm maar duurd denk ik niet lang meer.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:26

Ja klopt, het waait hier wel, maar volgens mij nog geen storm. Zit lekker binnen, dus heb het nog niet gevoeld! Het zal idd niet lang meer duren! Ze verwachten wel heel wat..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:28

ja daarom, heb de paarden vanochtend maar eerder naar buiten gebonjourd dan maar wat eerder op stal vandaag om ze met storm buiten te laten is ook niet wat. Bah het is echt guur weer. straks nog maar even snel naar buiten om de stallen te doen brrr *mist de klappertand smiley :(

Ga vandaag ook echt niet meer naar buiten als dat nodig is.
vriendlief zal bij zijn, die is postbode :+ gna gna

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:06

Pashon, ik snap jouw verhaal prima hoor, je verwoordt het heel duidelijk en je hebt denk ik in 90 procent van de gevallen ook gelijk.

Maar er zijn inderdaad mensen zoals onze dochter die nooit meer zullen gaan verdienen en dus nooit zelf een huis kunnen kopen. De bank zou ook geen genoegen nemen met onze garantstelling vanwege haar lage inkomen, dus hebben wij haar het geld geleend om het huis te kopen. Het staat wel op haar naam, zij kan namelijk de rente aftrekken, wij niet.

Ze betaalt netjes elke maand rente aan ons, maar lost niet af. Mocht ze een partner vinden waarmee ze wat anders wil, kan ze verkopen en aflossen. Is dat niet zo, dan vervalt later haar schuld aan ons in haar erfenis en wordt het verrekend.

Ze heeft trouwens een mooi appartement met maar één slaapkamer en woont dus zeker niet overdreven luxe.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:10

het is geen weertopic :P

mijn moeder wil ons graag financieel steunen als wij gaan verhuizen door een eenmalige schenking te doen. Hiervan kunnen we lekker verbouwen/inrichten. Daar ben ik heel blij om omdat dat onze zoekruimte vergroot, dan hoeven we niet meteen huizen waar veel werk in zit weg te schuiven. Ik zou liever niet hebben dat er iemand garant voor mij zou moeten staan, gewoon, ik ben daar misschien wat te, uhm, eigenwijs ofzo voor. Ik wil het graag zelf kunnen onderhouden. Schenkingen doen we niet moeilijk over :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:23

Hihi, ja we gaan nu weer ontopic :p

Altijd fijn schenkingen he! Zulke schoonouders heb ik ook. Wij hebben het huis van de oma van mijn vriend gekocht en dat was al van alle kinderen, dus van mijn schoonmoeder en haar broer en zussen. Mijn schoonmoeder wilden hun deel wat ze er van over hielden aan mijn vriend en zijn broers en zus schenken voor wat maximaal fiscaal was toegestaan! Altijd fijn om daar de nieuwe meubels van te kopen!

Ik had het liever ook niet hoor dat mijn schoonouders garant staan, voel ik me toch te goed voor. :P Was ook blij dat het achteraf niet nodig was!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:12

Garant staan is niet echt moeilijker geworden, de regels zijn wat verduidelijkt/verscherpt. Bij de ING is het zo dat je als ouder voor max 15% van de hoofdsom garant kunt staan, als kind dien je dus min. 85% zelf te kunnen financiëren. Daarnaast ben je als ouder inderdaad mede schuldeigenaar. Ik spreek nog wel eens klanten die dat willen, garant staan voor hun kinderen. Ik ben er zelf redelijk neutraal in, wanneer je je goed voor laat lichten door een adviseur en de optie van alle kanten bekijkt..

Mijn ouders staan niet garant voor mij, wij doen nog weer een andere constructie.

Gisteren is er post van de notaris gekomen over het passeren van de akte, het wordt echter en echter :):)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:15

pffff we staan nog steeds niet online, zou ik hem dan verkeerd hebben verstaan? Ik dacht echt dat hij 'morgen' zei (dat zou dus afgelopen dinsdag zijn) en dan woensdag waarschijnlijk wel op Funda. Ben ik nou te ongeduldig?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:57

Funda heeft nachtverwerking, dus als die m vandaag doorstuurd sta je er morgen op....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:22

bij ons duurde het ook een week voordat hij op funda stond, hij stond dus al een week bij onze makelaar op de site.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:32

Dat van Funda duurt idd ff. Heel verschillend hoe lang; ene keer binnen een paar uur, andere keer duurt het een paar dagen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:08

ok, maar we staan dus ook nog niet op de site van de makelaar. Maar hij had gezegd 'waarschijnlijk morgen op onze site en dan waarschijnlijk woensdag op funda'

ik ben gewoon een beetje ongeduldig :o

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:48

Qimm gewoon even afwachten, wanneer is jullie makelaar geweest/ gebeld? Anders gewoon even bellen hoe het zit.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:22

Qimm schreef:
ok, maar we staan dus ook nog niet op de site van de makelaar. Maar hij had gezegd 'waarschijnlijk morgen op onze site en dan waarschijnlijk woensdag op funda'

ik ben gewoon een beetje ongeduldig :o

Normaal gesproken, althans bij ons, staat ie echt met een uur op onze eigen site en enkele uren (soms een dag of 2 dagen) later op Funda. Dus als ie nog niet op hun site staat, hebben ze um denk nog niet geplaatst. Kan me niet voorstellen dat het bij hun heel anders gaat als bij ons :n

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:31

how, we staan op de site... maar geen foto's? Zouden de foto's niet gelukt zijn misschien? Het was al begonnen te schemeren... hmm vreemd.
Ik wil ook niet 'vervelend' zijn of 'zeuren' Daar maak je meestal geen vrienden mee en ik wil wel een beetje een prettige relatie onderhouden met de makelaar. Dus om nu metaan aan de bel te trekken...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:56

Soms duurt het ff voor de foto's 'geupload' zijn.
Overigens is foto's maken met schemer niet bepaald handig :\

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:06

nee klopt ook wel, nou ja het was kwart over 4 dus er was nog wel licht. de buiten foto's moeten zowieso gelukt zijn. Bovendien heb nik ze gezien op het scherm van de camera.
Gezien het feit dat alle neiuwe woningen van vandaag nog geen foto hebben denk ik dat ik, wederom, wat ongeduldig ben :P

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:45

Nou bij ons loopt het momenteel helemaal de soep in omdat er mensen zo vriendelijk zijn geweest even contact op te nemen voor ons met onze makelaar...Ben echt zooo pist off _-:( |o

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:48

Huh?
mensen hebben voor jullie contact gezocht zonder dat jullie het wisten?