Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 23:05

@Fitzroy heb je de accommodatie dan al of nog niet? Als je zeg maar 100 Euro per dag 'leefgeld' hebt moet makkelijk kunnen, lijkt mij. Ik reken zelf altijd met dat bedrag (100 Euro per dag) (dus excl accommodatie).

Klopt is prachtig werk alleen afgelopen 2 jaar met corona is het heel heftig geweest.
Is de reden dat ik elke keer toch weer richting dat lesgeven trek want alhoewel dat minder boeiend is, is dat emotioneel veel makkelijker.
En ook saaier :P :+

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 23:15

Ik vind de combinatie ook apart. Dat hoor je volgens mij niet veel, zowel in het onderwijs als in de zorg.

Ja, verder is alles betaald. Pakketreis en parkeren op Schiphol ook al. Ik zou ook zeggen dat het moet lukken.

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 04:56

100 euro per dag moet makkelijk lukken lijkt mij.
Ik hou meestal 20 tot max 50 p.p. per dag aan voor een luxe vakantie in een land als griekenland (dat is dan wel ex heen/terugreis en accommodatie). Maar meestal blijf ik daar zelfs nog wel onder zitten en dan heb ik wel echt een hele actieve vakantie met veel tripjes en uit eten :j ben geen strandhanger.
Moet wel zeggen dat ik voor het laatst voor corona tijd in dat soort landen geweest ben, heb geen idee wat de prijzen nu doen, zal vast duurder geworden zijn.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:32

Nouja Panty :')

ik denk dat een boel geldklopperij is in deze massa consumptie maatschappij zelfde met make-up
Ondergoed, eten in de koelkast, paracetamol en medicatie.
Wil je een dief zijn van je eigen portemonnee dan hou je aan alle regels.

Vroeger deed je jaren met een cap …zelfde geneuzel dat autostoeltjes heet.
Ik ging vroeger in de kinderwagenbak op de achterbank in de gordels :')
Uiteraard doe ik daar aan mee maar dat ik voor de 3x een stoeltje moet kopen voor mijn dochter vind ik echt overdreven geneuzel van de overheid.

Vanhuisuit is wel beide een zorgend beroep maar super interessant

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:37

Ja als je met vroeger was alles beter aan komt zetten dan is het gesprek snel afgelopen. Voortschrijdend inzicht heet zoiets toch?

Eten is een kwestie van gezond verstand gebruiken en niet blind naar datums kijken. Maar als het advies is om een cap zo ongeveer elke 5 jaar te vervangen je doet er 10 jaar over vind ik dat wel dom ja.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:54

Tita heb je wel eens botsproeven gezien met kindjes in autostoeltjes? Daar word je echt niet vrolijk van en vind ik zeker geen overdreven geneuzel...

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:09

corinep schreef:
Tita heb je wel eens botsproeven gezien met kindjes in autostoeltjes? Daar word je echt niet vrolijk van en vind ik zeker geen overdreven geneuzel...



Nee hoef ik niet te bekijken.
Maar ja een up kan nu eenmaal minder hebben dan Range Rover. Dus

Kijk ik doe er braaf aan mee, maar wil niet zeggen dat ik er achter sta.
En dat is met veel in deze maatschappij….. overdreven acties van allerlei instanties maakt niet uit over we praten als er geld in spel is….. is er hebzucht van bedrijven, mensen.

Ik heb geen cap van 10 jaar….geen idee eigenlijk hoe oud de vorige 2 zijn maar ik denk dat ik met een oude bruine zeker 10 jaar heb gereden…. had nooit gehoord dat ie vervangen moest worden
Ik deed tenminste een cap op in de jaren 90 en dat was al uniek :')

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:22

Ik wist het oprecht niet. Maakt het nog uit of de cap veel gebruikt is of niet? Want ik heb ook nog een nieuwe wedstrijdcap liggen. En als je bedenkt dat mijn laatste wedstrijd in 2012 was, kun je wel nagaan dat die de 10 jaar ook al aantikt. := Ik zou het echt zonde vinden om die weg te moeten doen, puur vanwege leeftijd.

Ik heb overigens ook mijn eerste cap nog, maar die bewaar ik uit nostalgie. Met bandje over het klepje, die zette je zo los op _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:17

Wij houden altijd 100pp per dag aan op vakantie.. dan zit je altijd ruim genoeg. Maar wij doen niks anders als wandelen, terrasjes pakken, bier drinken en lekker veel eten _O-

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:25

Haha, nou, vervang de biertjes door wijn en het wandelen door zonnen en dan is mijn vakantie ook wel geschetst _O-

Samantha_

Berichten: 10858
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:30

Ik zou een cap vervangen als hij echt slecht word of niet meer goed zit eigenlijk.
Ik heb vorig jaar een Samshield gekocht.

Wow zo’n laag salaris zeg, maar idd met toeslagen etc kom je dan weer beter uit denk ik.

Mijn kids zijn weer terug van 3 weken bij vader, dus ik heb weer eens flink boodschappen in moeten slaan haha.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:39

Fitzroy schreef:
Ik wacht wel even met een cap kopen. Ik heb net even uitgerekend wat mijn budget is voor de vakantie als ik geen geld overboek van mijn spaarrekening.
Zou € 100,- per dag genoeg zijn met uit eten gaan, boodschappen ontbijt, souvenirs en nog een scooter huren ? Edit: in Griekenland voor de duidelijkheid.



Voor dat geld drink ik elke avond een fles wijn, eten we meestal buiten de deur en betaal ik alle overnachtingen, vluchten, auto’s en alles wat er bij komt kijken eigenlijk :D ken de prijzen in Griekenland niet maar ik zou denken van wel en dat het vrij ruim is zelfs?

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:46

Mijn cap is denk ik ook wat ouder dan 5 jaar inmiddels, maar heb hem sinds ik 'm heb gekocht weinig meer gebruikt :+ . Hij ligt ook altijd binnen, weet niet in hoeverre het beschermingsmateriaal slechter wordt en welke omstandigheden daar aan bijdragen?
Hoe dan ook, het ziet er niet naar uit dat ik de komende 2 jaar veel ga rijden. Denk dat ik wel een nieuwe ga kopen als ik weer vaker ga rijden.

En onze vakantie is ook gepland *\o/* In november gaan we 2 weken naar Marokko, met het idee een beetje rond te reizen. Heb er veel zin in! Ken veel mensen die vaak naar Marokko gaan maar voor mij is het een erg exotische bestemming zo helemaal op een ander continent :D

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:47

Ik zou er makkelijk mee uitkomen maar ik heb meestal genoeg aan hoofd en nagerecht en ik drink geen alcohol en wij zijn met z'n 2en. Meestal reken ik heel ruim met 75 voor ons 2en per dag maar dan wel exclusief auto (scooter) huur
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-08-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:47

tita schreef:
corinep schreef:
Tita heb je wel eens botsproeven gezien met kindjes in autostoeltjes? Daar word je echt niet vrolijk van en vind ik zeker geen overdreven geneuzel...



Nee hoef ik niet te bekijken.
Maar ja een up kan nu eenmaal minder hebben dan Range Rover. Dus

Kijk ik doe er braaf aan mee, maar wil niet zeggen dat ik er achter sta.
En dat is met veel in deze maatschappij….. overdreven acties van allerlei instanties maakt niet uit over we praten als er geld in spel is….. is er hebzucht van bedrijven, mensen.

Ik heb geen cap van 10 jaar….geen idee eigenlijk hoe oud de vorige 2 zijn maar ik denk dat ik met een oude bruine zeker 10 jaar heb gereden…. had nooit gehoord dat ie vervangen moest worden
Ik deed tenminste een cap op in de jaren 90 en dat was al uniek :')


Dat van die auto’s is niet zo. Elke auto op de markt ondergaat de veiligheidstests. Wij zeiden altijd: de dikke bakken zijn erop gebouwd om heel te blijven. De kleintjes zijn erop gebouwd om jou heel te houden. Grote verschil is idd de veiligheid van de passagiers, met name die vooraan. Die zit vol in de kreukelzone.
Maar vaak komen de compacts als beste naar voor qua veiligheid. Niet achter een kinderstoelen staan vind ik wel een bijzonder standpunt :=

Samantha_

Berichten: 10858
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:06

Met 100 euro kom je een heel end ja. En de ene dag zal je eroverheen gaan, en de andere dag houd je ruim over, dan heft het elkaar weer op toch.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:11

Ik hou ook 100 euro pp aan. In ieder geval voor eten en drinken.

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:16

100 p.p lijkt me voldoende! Wij hebben 50 p.p. Gedaan ongeveer afgelopen vakantie en dat was prima te doen! Maar dat was vooral voor eten, bijna geen activiteiten gedaan overdag die geld kosten. Maar scheelt heel erg aan wat je allemaal wilt doen. Smiddags een belegd broodje van de bakker of er en uitgebreid lunchen bijvoorbeeld en welke activiteiten je wilt doen! Fijne vakantie alvast!

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 17:37

En als je ultra basic gaat kom je met de helft zelfs met 2 personen ook zeker goed uit (ben jaren ultra basic gegaan maar heb daar tegenwoordig geen zin meer in :P ) Vind de prijzen in de horeca zowel in binnen- als buitenland (dwz Duitsland, België, Frankrijk, rest weet ik niet) echt flink gestegen... -O-

Er zijn wel meer mensen die van bijv zorg naar onderwijs gaan maar van onderwijs naar zorg zie je niet zo vaak nee.

Denk bij een kinderstoel(tje) dat het vooral belangrijk is dat het stoeltje niet losschiet / cq het kind goed vast zit... Dus dat je gordels van je auto echt goed zijn. En goed vast zitten. Dus niet snel ff doen en er dan achterkomen als je hard remt dat je kind zo'n beetje halverwege de zitting is geschoven :+

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:42

Ik wil een keer naar Azië zou de totaal prijs voor 2 weken misschien goedkoper zijn dan 2 weken Spanje, Griekenland, Italië?

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:40

moonsparkle schreef:
Ik wil een keer naar Azië zou de totaal prijs voor 2 weken misschien goedkoper zijn dan 2 weken Spanje, Griekenland, Italië?



Nee ik vind van niet alles is duur overal
Azië wordt je ook heerlijk opgelicht

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:48

Varekaj schreef:
Dames, graag advies!

Ik rij met enige regelmaat crossen in BB/B volgens NL normen, maar als dit weekend Westdorpe vlot gaat wil ik dit najaar B- Belgische norm starten (L in NL) en tijdens de winter jumping starten richting 90-1m. Ik nam daarnet de lining uit mijn Cap om te wassen en zag dat de cap een productiedatum heeft van 09/2014. Kortom, cap is 7 jaar oud dus ik zal 'm nu ongeveer wel 5 jaar hebben ook. Het betreft een Samshield.

Nu twijfel ik een beetje. Normaliter vervang je best elke 5 jaar je cap ivm veiligheid. Dus ik zou volgens de regels dan dit jaar een andere Cap moeten scoren. Ik doe dit trouwens altijd op Helmet awareness day, dan zitten er fijne kortingen op alle merken :P

Maar de cap an sich ziet er op wat krasjes na nog prima uit. Zit ook nog makkelijk en stevig. Dus what to do... Deze nog een jaartje of 2 gebruiken, of toch uitkijken naar een andere? Ik heb ook nog een uvex, een goudkleurige, dus de nieuwe cap zal zwart worden.

De uvex past niet bij mijn dressuuroutfit (eenvoudig zwart en wit) en ik heb sowieso wel graag een reserve in geval van nood. Beide caps worden dus ook heel regelmatig gebruikt.

De reden van twijfel is dat ik dus gewoon graag mijn hersentjes veilig hou in dat koekenpannetje van me, en daar hoort een goede cap dus absoluut bij.


Als ik er nog nooit mee was gevallen was, had ik het nog niet vervangen.
Maar is altijd beter natuurlijk

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 00:26

moonsparkle schreef:
Ik wil een keer naar Azië zou de totaal prijs voor 2 weken misschien goedkoper zijn dan 2 weken Spanje, Griekenland, Italië?


Ja

Om een idee te geven: 25 dagen zuid Afrika. Elke dag een goede fles wijn bij de lunch met twee en regelmatig nog wel één en ander in de avond. Meestal uit eten. Af en toe zelf koken.
Huurauto, overnachtingen, vlucht, activiteiten (helicopter, walvis watching, bungee , veel nationale parken af en toe met gids) alles in. 2300 euro pp. Dat lukt in Europa niet. Azië is goedkoper ook e meeste plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:46

Fitzroy schreef:
Ik wacht wel even met een cap kopen. Ik heb net even uitgerekend wat mijn budget is voor de vakantie als ik geen geld overboek van mijn spaarrekening.
Zou € 100,- per dag genoeg zijn met uit eten gaan, boodschappen ontbijt, souvenirs en nog een scooter huren ? Edit: in Griekenland voor de duidelijkheid.

Ik denk dat het in de meeste gevallen prima uit komt. Wij waren in Barcelona ongeveer €100 kwijt pp per dag (met 1 dag een uitschieter naar €200 ivm uitgaan) incl lunch en diner buiten de deur, strandbedjes huren en elektrische stepjes. En wat standaard boodschappen in de supermarkt. En wat ik begreep van een vriendin die nu in Griekenland zit is het daar flink goedkoper.

Wij hebben ook wel cocktails gedronken etc van dat bedrag en een fles, dus het had veeel goedkoper gekund.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:56

Varekaj ben je er al uit wat je cap-technisch gezien gaat doen?

Azië, geen idee :o ben er nog nooit geweest. Ligt denk ik ook weer erg aan hoe je het wilt gaan doen, basic of luxe. Misschien als je andersom denkt, dus dit is mijn budget en daar wil ik heen, dat je het zo in kunt passen dat het je past zeg maar (sorry weet niet hoe ik dat anders moet zeggen }:0 ).