Edit: Want er is nog helemaal geen sprake van sneeuw. Ja het zou kunnen, maar het kan ook 10+graden worden (kijk maar naar de groene lijntjes in de kaarten

Daarom post ik dit ook even hier, wat ik in het stormchasetopic ook neer heb gezet.
Vraag: hoe zit het met het winterweer?
Niks van te zeggen nog. Er wordt heeeeeeel veeel gespeculeerd momenteel op internet, maar het is echt koffiedik kijken en wachten wat de stromingen gaan doen. De modellen geven iets aan vanaf volgend weekend/na vrijdag, maar het is nog te vroeg om daar een grove uitspraak over te doen. Zoals extreemweer(facebook) dat dus wel doet, maar dat soort lui moet je echt niet serieus nemen. Die zijn naast dat ze zwaar winterweer voorspellen voor volgende week(vanaf de 18e) dus ook procentuele berekeningen aan het maken voor een 11stedentocht enzo, helemaal waus die gast

Enfin, er zijn kansen, maar het is nog even afwachten hoe stabiel dat blijft. Ik ga er dan verder ook geen uitspraken over doen, maar ik kan wel even wat laten zien op de kaart.
Als we alleen naar deze temperatuur kaart kijken denk je, nou dat wordt leuk. Legenda spreekt redelijk voor zich. (kaart EMCWF van weerplaza)

Maar leggen we er een kaart naast van GFS(meestal wat realistischer beeld), dan ziet het er al heel anders uit.

Te zien is dat ECMWF omlaag duikt op vrijdag, maar GFS doet dat wat later, en die schuift dat eigenlijk de hele week al een week door. Dus afgelopen dinsdag stond de daling op dinsdag een week later, afgelopen donderdag op donderdag een week later en nu dus op zondag een week later. GFS is de wat realistischere kaart, ECMWF is wat uitgesprokener en nuanceert zich pas een paar dagen voor de tijd.