[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:52

waxmeltsenzo schreef:
Maar wat ik wil zeggen is dat alles wat je meer moet lenen een hoger risico is, dat mort ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen. Idd niet iedereen heeft een spaarpotje. Echter kun je ook een kleiner huis kopen die af is en vaak blijft de waarde dan bestaan.

Koop je echt een klus huis, denk ik dat het handig is als je weet hebt van bepaalde zaken en van wat de waarde doet als het af is. Ik denk dat nog altijd heel veel mensen maar wat doen.

Daarom moet je ook laten taxeren voor je je financiering krijgt. Daar zijn ze echt wel streng in.

Stel dat je een huis koopt voor €100.000 en je wilt voor €50.000 een bouwdepot om te verbouwen. Dan komt er een taxatierapport en uit dat rapport moet blijken dat het huis na verbouwing een verkoopwaarde heeft van €150.000

Komt uit het taxatie dat het huis na verbouwing een marktwaarde heeft van €140.000 dan zal de bank je geen bouwdepot geven van €50.000 maar van max €40.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:53

waxmeltsenzo schreef:
[naam] schreef:
Maar dat vind ik heel wat anders dan met verstand een huis kopen en met verstand verbouwen. Met een bouwdepot is echt niets mis mits je je verstand gebruikt.

Ik kan niet geloven dat er iemand is geweest die je vrienden heeft gezegd: 'Goed plan! Dit moet je vooral zo doen...'

Ik ook niet. Maar het huis was oud er zat dus wel waarde vermeerdering in ;)
De nieuwe bewoners hebben het weer verbouwd en verkocht met winst :j het huis is dus weer verkocht en die hebben het slimmer aangepakt kan ik wel zeggen.

Zitten ze mooi te kijken met een enorme restschuld. Dat is wel balen.

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:57

Wij doen alles vanuit eigen geld, maar hoeven gelukkig nu niet direct heel veel te doen. De grotere projecten zoals de zolder opsplitsen doen we gewoon een keer tussendoor. Met mijn ex had ik wel een klushuis, nadat ie vreemdging en het halve huis kort en klein had geslagen heb ik em er uit gegooid. Helaas was nog niet alles af en werd er ook flink onder de financiering verkocht. Gelukkig hadden we NHG, die eerst werd afgewezen op mijn loon. Gelukkig kon ik met alles zelf berekenen laten zien dat het echt niet op te brengen was in mijn eentje en is het alsnog kwijtgescholden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:06

vonneke schreef:
vonneke schreef:
Maar dat vind ik heel wat anders dan met verstand een huis kopen en met verstand verbouwen. Met een bouwdepot is echt niets mis mits je je verstand gebruikt.

Ik kan niet geloven dat er iemand is geweest die je vrienden heeft gezegd: 'Goed plan! Dit moet je vooral zo doen...'

Zitten ze mooi te kijken met een enorme restschuld. Dat is wel balen.

Zeg dat, en deze andere mensen lachen zich kapot er was een keuken ingegaan van een bedrag waar je van achterover slaat. Kennissen hebben er nog geen jaar gewoond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:27

Ok poep ik ga een bouwtechnische keuring aanvragen voor huis met de kleine tuin en het ik weet het niet gevoel. Geen idee waarom maar iets zegt me dat ik dat moet doen, heb weer niet goed geslapen omdat ik erover blijf knagen in mijn hoofd. Woning spookt eigenlijk nu al vanaf eind juli in mijn hoofd rond. -O-

zou nog wel eens verhelderend kunnen werken. Kan best dat mijn twijfel zit in een aantal punten in de woning die op het oog onschuldig lijken maar mogelijk meer ellende geven dan op het eerste gezicht lijkt. Misschien geeft het me meer duidelijkheid. Anders blijf ik ermee zitten. Misschien dat een bod nog eens 10000 onder de huidige vraagprijs en misschien aankoop ruim 10000 onder oorspronkelijke vraagprijs een mogelijkheid is. Dan zou ik rond de 480 euro per maand hypotheek zitten bruto.

Huis biedt zoveel, meer dan voldoende ruimte inpandig. Mogelijkheid eventueel kantoor aan huis te hebben als ik zou willen. Ik weet inmiddels dat ik mag gaan werken van uwv zonder mijn wao kwijt te raken. Als fysiek echt uit de hand loopt kan ik beneden slaapkamer en kleine douche maken. Dat was oorspronkelijk ook de reden dat huis is blijven knagen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:29

Spannend karuna!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:30

Word namelijk langzaam gek erdoor en onrustig. Dus moet iets om gevoel weg te krijgen, als kan is ie maandag of dinsdag al.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:33

ik zou het gewoon doen idd.
van daaruit kun je weer verder kijken, maar dan ben je iig van het "geknaag" af...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:37

Karuna, als het zo in je hoofd blijft spoken is een bouwkundige inspectie idd een goede stap.
Als het echt niets was had je het wel los kunnen laten denk ik ...
Dus of de bouwkundige keurig brengt zaken aan hee licht waardoor je het wel kunt loslaten
Of geeft je info die je een duwtje in de richting koop zou kunnen geven
Beide goede uitkomsten denk ik?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:45

Ik sluit me aan bij bovenstaande posts.
Het gaat toch wel structureel beter op de huizenmarkt vergeleken met mijn eerste posts hier. Helaas is mijn huis nog steeds niet verkocht, ondanks verbeterte presentatie op funda zoals eerder in dit topic aangeraden. Huis van mijn vriend is wel verkocht, dus zijn we toch al een beetje verder aan het kijken (willen als beide huizen verkocht zijn nieuw gaan bouwen). In het kader daarvan: iemand beweerde hier dat je voor 100.000 een nieuw huis kan bouwen, maar die persoon wil ik graag uit de droom halen. Dat kan echt niet!!! Het allergoedkoopste casco, standaard, huis is 150.000 en dan heb je nog lang geen bewoonbaar huis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:59

Spannend Karuna! Lijkt me ook een goede stap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:02

Wat spannend!!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:47

anneve schreef:
Ik sluit me aan bij bovenstaande posts.
Het gaat toch wel structureel beter op de huizenmarkt vergeleken met mijn eerste posts hier. Helaas is mijn huis nog steeds niet verkocht, ondanks verbeterte presentatie op funda zoals eerder in dit topic aangeraden. Huis van mijn vriend is wel verkocht, dus zijn we toch al een beetje verder aan het kijken (willen als beide huizen verkocht zijn nieuw gaan bouwen). In het kader daarvan: iemand beweerde hier dat je voor 100.000 een nieuw huis kan bouwen, maar die persoon wil ik graag uit de droom halen. Dat kan echt niet!!! Het allergoedkoopste casco, standaard, huis is 150.000 en dan heb je nog lang geen bewoonbaar huis.

Als je een beetje kan metselen kom je met 100.000 echt ver. Een huis is te bouwen voor dat bedrag.
Niet als je het moet laten bouwen dat zijn 2 verschillende dingen. Met familie in de bouw, schoonfamilie die een huis hebben gebouwd en als je kozijnen zelf kunt aanleveren kan dat dus. Ik sprak dan ook over onze situatie. Omdat wij opzoek zijn naar iets en natuurlijk wel op de hoogte zijn van de prijzen daardoor. Of het iedereen lukt om binnen dat bedrag te bouwen, dat denk ik idd niet ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:03

Met een ton en handige handjes hebben kom je idd echt wel een eind
(En natuurlijk tijd)
Laten bouwen word een ander verhaal

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:22

Mijn schoonouders hebben een huis gebouwd voor minder iig.
Mooi huis en groot. Wij zouden dit wel willen maar het probleem is dat het bijgebouw aan een bepaalde hoogte moet voldoen en dat lukt vaak niet. Zijn al 6 jaar bezig eigenlijk met zoeken. En hebben ook al gekeken met een stuk grond voor de vergunning en dat was niet mogelijk. Er heeft hier ook in de buurt een boerderij te koop gestaan waarvan aal bijgebouwen afgebroken moesten worden problemen met vergunningen, wij ook toch gekeken of er 1 gebouw voor terug zou mogen komen dat mocht maar niet in de hoogte dat nodig is. Dus we zijn nu definitief naar iets bestaands wat aan de formaten voldoet naar opzoek hebben er even iets langer voor moeten sparen maar dan jopen we natuurlijk wel wat te vinden,

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:43

vonneke schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Een kennis van ons had aardig wat geld extra geleend voor de verbouwing het stel is inmiddels uit elkaar en het huis verkocht. Nog voor minder dan waar ze het voor gekocht hadden en de verbouwing van 75000 zat daar ook niet bij. Ik vind het riskant om daar extra voor te lenen. Ik geloof best dat banken er niet moeilijk over doen. Ik zou er nog eens 3 keer over na denken iig als ik geen extra spaarpotje and om een klushuis te kopen. Ik zou dan eerder gaan voor iets wat af is.

Hebben ze de verbouwingen nog niet uitgevoerd dan?

Het krijgen van een bouwdepot is nog niet zomaar gedaan. Er moet een taxatie komen of het huis na verbouwing het geld wel waard is wat de bank je extra geleend heeft.

Toch raar als je er €75.000 in steekt en er dan voor nog meer mee in het schip gaat. Dan is het toch al mis gegaan met aankoop?

Wij kunnen het verbouwen ook uit eigen zak betalen maar nu met de lage rente hebben we ervoor gekozen om een bouwdepot te nemen. Maakt voor het maandbedrag van de hypotheek zo bijzonder weinig uit.

En na 10 jaar, hoeveel betaal je dan extra aan rente voor het deel bouwdepot in totaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:16

Retlaw dat hebben we in onze berekening en overweging meegenomen.

Maar aangezien we binnen 5 jaar het bouwdepot afbetaald willen hebben valt dat enorm mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:50

Ik heb geen ervaringen met bouwdepot en hoop ze ook nooit nodig te hebben.

Maar ik heb zweethanden, doe het bijna in mijn broek maar heb vanmiddag een twee drie hup gedaan %) . Lijkt er na een autoritje heen en weer naar de dierenarts en wandlingetje in bos en mijn hoofd even geordend. Ik vermoed dat mijn tot nu toe steeds ik weet het net niet gevoel bij welk huis dan ook domweg afkomt van mijn afkeer voor verandering. Ik houd niet van wijzigen en laat graag dingen zoals ze zijn die vertrouwd zijn. Dat is met autos, vriendschappen, spullen in huis, bokt layout, kleding maar dus ook huizen en omgeving. -O- op zich niks mis mee maar in dit geval wel een lastige.

Ik vind het dood en dood eng een dergelijke beslissing te moeten nemen en zelf verantwoordelijk te zijn voor een hele hoop geld in mijn uppie. :x en weet dat ik me geen enkele vergissing kan veroorloven hierin, een foute keuze is domweg dakloos worden of financieel ten onder gaan. En ik houd niet van gokken met geld, heb daarin graag zekerheid ook al is het tig keer doorgerekend en meer dan verantwoord.

Alleen waar ik nu zit moet ik veel geld en tijd insteken om het op orde en werkzaam te krijgen. Omgeving en woonplaats ben ik ontgroeid, sociale leven speelt zich vooral af op 20 km afstand aan de andere kan van de rivier en ook voor de honden moet ik met de auto weg wil ik ze lekker kunnen uitlaten. En ik weet dat ik over 12 jaar hier weg moet omdat ik het dan niet meer kan betalen of ex moet heel aardig zijn en iets gaan regelen daarin.

Tijdens de wandeling was er ook opeens een moment van paniek. De gedachte oh help iemand anders gaat dat huis kopen dan kan ik er niet gaan wonen. :oo En zie ik me al heel lang als ik wakker schrik daar wonen over het algemeen. Ik heb gewoon last van koud watervrees, in combinatie met perfectionisme en controle drang. Dus heb de makelaar opgebeld en een bod gedaan onder voorbehoud van bouwtechnische keuring (noodzakelijke kosten meer dan 5000 euro) en financiering. Ietsje hoger dan ik in gedachte had als eerste bod maar echt minimaal (6500 onder vraagprijs wat ongeveer 5% is) En gelukkig niet zo laag dat eigenaar meteen de boel afwijst. Morgen vroeg is er nog een bezichtiging daar en dat willen de eigenaren eerst afwachten.

Iiieeeeekks eng maar het spel is begonnen. Brrr

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 07:50

Spannend Karuna! Je hebt er zo te lezen goed over nagedacht :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:06

Spannend Karuna en ben benieuwd wanneer je wat van ze hoort.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:53

Hier ook een bod op een huis gedaan... dinsdagmiddag gedaan en nog geen reactie.... hopenlijk heb ik toch snel een reactie zodat we verder kunnen (met of bieden of verder kijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:53

Dat duurt lang Arabella! Nog eens een telefoontje er aan wagen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:25

arabella2000 schreef:
Hier ook een bod op een huis gedaan... dinsdagmiddag gedaan en nog geen reactie.... hopenlijk heb ik toch snel een reactie zodat we verder kunnen (met of bieden of verder kijken)

Verder kijken kan altijd. Wij hebben tot nu toe altijd binnen 24 uur reactie op een bod.
Op overige andere vragen bijv om een bezichtiging hebben we wel altijd langer moeten wachten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:28

Wij hadden op vrijdag een eerste bod gedaan en op maandag pas reactie. Daarna gingen ze met stapjes van 1000 lopen klooien dus heb toen gezegd we bieden dit en niet meer en bod staat tot morgenochtend 12 uur, nou s middags waren we er uit qua geld :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:33

Dinsdag bod , nu nog geen reactie
Niet vreemd lang toch
tis fijn als je de ZElfde of de dag er na reactie hebt
Maar dat is echt niet standaard