Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:41

Hier een beetje hetzelfde als Carola.

Ik doe 1x per week boodschappen op zaterdag en combineer dit gelijk met de markt, eventueel haal ik doordeweeks nog wat als ik het echt nodig heb/vergeten ben mee te nemen zaterdags.
Zaterdag is er hier markt en groente en fruit haal ik daar, vaak neem ik ook een visje (pangafilet bijv.) en/of wat kip (van de poelier) mee van de markt afhankelijk van wat ik in mijn hoofd heb om te maken.

Als vlees bij de supermarkt een scherpe aanbieding is neem ik het mee en gooi het in de vriezer in portie pakjes (bijv. deze week waren de braadworstjes in de aanbieding, 4 voor 1,50). Gehakt, kipfilet en worstjes heb ik eigenlijk standaard wel in de vriezer liggen vanuit aanbiedingen.

Met de hamsterweken (2e gratis)laatst bij de AH heb ik meer meegenomen (dus wat duurdere weken in verhouding) voor de voorraad, wasmiddel, shampoo, thee, vlees, schoonmaakmiddelen heb ik nu dus voor een tijd weer in huis en hoef ik een paar maanden niet naar om te kijken.

Ik drink vrijwel geen frisdrank en ben sowieso geheelonthouder, ik heb siroop in huis, drink koffie/thee en melk en heel af en toe neem ik frisdrank (of 's winters chocomel bijv) mee, maar omdat ik niet zo goed maat kan houden is dit over het algemeen met een dag op en vind ik het ook weer zonde :P
Nu het zomerfruit lekker goedkoop is maak ik in het weekend/maandags (daarna is het fruit niet echt goed meer, dus de rest van de week niet) smoothies, om deze wat vloeibaarder te maken gooi ik er een scheut vruchtensap doorheen, dus daar koop ik momenteel 1 pak van.

Ik bezuinig behoorlijk op vlees, bio vlees is helaas boven mijn budget meestal. Maar waar ik vorig jaar toch minimaal 200 gr vlees per maaltijd at (en soms meer), zit ik nu over het algemeen op ong. 100 gr vlees met af en toe eens een uitschieter. Vooral omdat ik veel eenpansmaaltijden maak, dan gebruik ik 400-500 gr vlees maar kan ik ook 4 a 5 keer van eten (met behulp van de vriezer).
Gisteren bijv. een pangafiletje meegenomen á 2 euro, deze heb ik door de helft gedaan voor mijn avondmaaltijd, vanavond de andere helft :P

Ik koop eigenlijk zelden A merken, meestal het goedkope Euroshopper merk, of het huismerk. Soms moet ik wel een duurdere versie nemen aangezien ik glutenvrij eet en dan in de goedkope versie gluten zitten en in de duurdere versie niet.

Glutenvrij is enigzins wel een kostenpost, specifiek glutenvrije producten zijn een stuk duurder dan normale boodschappen, avondmaaltijden maak ik meestal met producten die van nature glutenvrij zijn. Ik eet dus in verhouding weinig pasta en eet regelmatig ook een warme lunch, glutenvrij brood is duur en vind ik ook niet zo lekker, ontbijtproducten echter moet ik wel naar glutenvrij uitwijken want er is weinig wat en vullend genoeg voor mij is en voldoende kcal heeft (ik kan wel wat aankomen nl), nu eet ik tegenwoordig havermout, een relatief goedkoop glutenvrij product maar nog altijd 3 tot 4x duurder dan bijv. een pak Quaker Havermout (en 10x duurder dan Euroshopper)

Verder ben ik groot fan van mijn vriezer daardoor bespaar ik echt veel, als ik alleen een vriesvak had gehad bijv zou ik een heel stuk minder kunnen besparen, met een eenpersoonshuishouden eet ik dus regelmatig ingevroren maaltijden die ik eerder over had/extra gemaakt had.

Nell_

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:53

Hier worden ook weekmenu's gemaakt en aan de hand daarvan doen wij boodschappen.
Maar echt 1x in de week naar de winkel redden wij niet. Vooral met brood niet. Onze vriezerruimte is beperkt helaas. En wil graag genoeg vlees op voorraad hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:50

Beperkte vriezerruimte is een kostenpost, geen optie om een kleine vriezer erbij te nemen? In het weggeeftopic kwamen er een paar gratis af t halen langs.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:18

:j vriezer is echt een grote bezuinigingsmaatregel. Sla daarin veel acties in. Simpele dingen bv een grote pot bietjes van de Lidl is veel te veel voor mij alleen. Ik verdeel het in minimaal 200 gr. en vries het onopgewarmd in. Prima te eten daarna.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:51

Ik kom hier eens meelezen. Woon sinds 6 weken op mezelf na een lange relatie, maar moet echt de eindjes vier keer aan elkaar knopen, dus alle tips zijn welkom!

Vriezertje is aangeschaft! Koop voor 90% boodschappen wat in de aanbieding is en werk met weekmenu's, al houd ik me er niet altijd aan....
Eet 1x per week bij mn ouders :D

Heb een Emte en C1000 dichtbij, voor aldi en action moet ik naar de stad.

Ik dacht dat er ook een topic was met budgetgerechten, weet iemand dat toevallig? Bedankt!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:08

Een extra vriezer zou in ons geval niet handig zijn. Geen idee waar ik dat ding moet zetten.
We hebben wel gewoon 3 lades, maar 1 (de kleinste) zit vol met vlees, 1 met friet/snacks en wat groente, en de 3e is met 2 broden wel vol omdat we ook elementen in de vriezer hebben :+

Jaan81, je bent zo te lezen al best goed bezig!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:40

Ik heb in de keuken alleen een koelkast, dus mkjn vriezer staat in de schuur.
Bovenste lade bakjes met ingevroren gerechten, middelste aardappelschijfjes en broden en knderste vlees en vleeswaren.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:42

Ik heb maar 1 vriesvak en geen ruimte voor een vriezertje erbij.
In het vak ligt 1 brood, 4 stukjes kipfilet, 1 sudderlapje, 1 pakje bio rundergehakt en een doosje koolvis. Met een beetje stouwen kan er toch nog redelijk wat in.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:49

Ik heb sindskort een grote vriezer met 7 lades in de garage staan. 2 lades voor vlees, 1 lade frituur, 1 lade pizza's, 1 lade ijsjes en fruit, 1 lade brood en 1 lade is nog leeg. In huis ook nog de vriezer met 3 lades, daar liggen de groentes en bakjes met left-overs en nog meer brood.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:26

Dat is lekker veel diepvriesruimte.
Hier 3 lades waarvan 1 kleine. Daar zitten brood, vlees (bio), doos diepvriesgroente bio, zelfgemaakte babyhapjes in bakjes en een paar kliekjes. Een extra diepvriezer zou ik nog graag willen maar we hebben nu geen praktische ruimte hiervoor.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:39

Ik alleen zo'n klein diepvriesje in een koelkast.. Zo vervelend!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:52

We wilden die grote vriezer eerst op de 1e verdieping, maar hij pastte niet door het trapgat := Manlief absoluut niet blij want die wilde absoluut geen vriezer in de garage, alle ruimte daar benut 'ie graag voor de autowerkzaamheden... Helaas pindakaas voor hem, weer op marktplaats zetten was voor mij geen optie }:)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:26

ik heb een vriezer met 4 lades, waarvan 1 kleine (de onderste), bovenste 2 lades ligt vlees en ingevroren maaltijden want de invrieselementen zitten daar dus invriezen gaat daar sneller. Derde la is bij mij ook maaltijden en röstirondjes of aardappelschijfjes en ovenfriet (heb geen friteuse), onderste lade zit diepvriesgroente als spinazie, doperwtjes, boontjes die ik kant en klaar heb gekocht, maar ook 1 portie/wokportie zakjes met versneden groente als prei, paprika, broccoli, bloemkool etc

IJsjes liggen overal en nergens, brood heb ik niet in de vriezer (dat scheelt), ik eet nl geen brood :P

Tegen de tijd dat ik moet gaan proppen en puzzelen om alles erin te krijgen wordt het tijd om weer eens een weekje 'diepvries' te eten.

Tips:
Je hoeft een maaltijd niet persé in een (tupperware)bakje in te vriezen, een diepvrieszakje werkt ook prima en neemt minder ruimte in. Bij ruimte gebrek vries geen porties rijst/pasta in. Ik eet bijv chili con carne met rijst, maar vries dan alleen de chili con carne in, of saus voor pasta, rijst/pasta koken duurt maar een minuut of 10 en hoef je niet bij te blijven zoals je normaal met koken wel doet.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:43

Idd overgebleven aardappelen/rijst/pasta vries ik niet in, dat zijn ook niet de kosten. Maar soms ook weer wel aangezien ik zo'n bakje nog wel eens meeneem naar m'n werk.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:41

Precies Annemiek :j

en vlees uit verpakkingen halen en los in diepvries zakjes doen. Ik verpak ze altijd per portie (100 gr. kip/100 gr gehakt bv). Als ik dan een hele pan maak haal ik er meerdere zakjes uit. Dan geburik ik niet meer dan nodig en scheelt me veel loze ruimte van de verpakkingen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:49

Vlees indrdaad uit de orginele verpakking halen. Ik verdeel het altijd in porties wat we hier nodig hebben; 2 stuks of bv 300 gram gehakt en dat gaat in een diepvrieszakje.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:20

Ik heb de diepvries stickers van Lidl gehaald om alles mee te labelen. Ook alles wat de koelkast in gaat en geen eigen datum heeft.
Ideaal!

Kost geen drol bij Lidl! :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:32

Wij doen vlees ook in diepvries zakjes verpakken per portie. Scheelt ruimte en is handig bij het bereiden van de maaltijden!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:45

Wij hebben ook een extra vriezer, gratis gekregen toen we op onszelf ging, ideaal! In totaal hebben we nu 5 lades en 2 diepvriesvakken, dus we hebben erg veel ruimte :)
Hij staat in de schuur, dus we hebben er binnen geen last van. Anders had ik hem op zolder gezet.

Wij doen ook alles per portie invriezen in diepvrieszakjes, ideaal!

Gisteren bij de emté een goede aanbieding ingeslagen :oo Daar is een kg satévlees voor 5 euro :D
Dus we hebben 1,5 kg gehaald, aangezien we binnen 2 weken 2 keer gaan bbqen en dan eters krijgen :9

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:07

Sinds ik dit topic lees moet ik eerlijk zeggen dat ik veel beter met de boodschappen uit kom.

Vaak voor 8 - 12 € boodschappen bij de Aldi waar ik voor de hele week genoeg heb. Eens in de zoveel tijd haal ik brood bij de Plus en eens in de zoveer tijd ca ik bij de C1000 vlees inslaan.

Onze baby krijgt elke dag een banaan en kiwi, die haal ik vaak vers eens in de 3/4 dagen net waar ik langs kom. Markt, Plus, Aldi of Lidl.

Luiers: ben met 3 maand overgegaan op katoenen, hoef me niet druk te maken of ik wel luiers in huis heb :+ Echt ideaal.
Eén keer wat meer geld uitgeven en je bent voor 2 jaar compleet klaar en daarbij, ons meiske is al vanaf 4 maand 's nacht zindelijk :):)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:08

Wij vriezen ook per portie in. Doorgaans is dat één stuk kipfilet of twee varkensfiletlapjes voor twee personen. Alleen gehakt doe ik in het doosje in de vriezer, bedenk me net dat ik daar op zich ook wel twee porties uit kan halen (225g). Dus dat doe ik in het vervolg ook maar in diepvrieszakjes.

Dat is veel vriezerruimte Chantal! Ik ben ook een beetje jaloers op mijn moeder, die heeft ook een grote vriezer met vijf lades en een groot vak.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:41

Paulien, is dat 1 vriezer van je moeder :oo ?
Dan heeft ze wel een hele grote of niet?

Doen jullie ook altijd 1 kipfiletje voor 2 personen? Dat doen wij ook, is over het algemeen zat als je het bijv in blokjes ergens doorheen doet :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:37

Ik zit er ook aan te denken om aardappels voor te gaan koken en per maaltje in te vriezen. Doe dat nu ook. Zo'n zakje schijfjes van de Aldi (€0,49) gaat dan door drieën, maar als ik een zak bintjes van 2,5kg koop voor €1,- dan ben ik nog veel goedkoper uit natuurlijk!
En is bijvoorbeeld een overschotel AardappelAnders in te vriezen? Ik vind dat zoooo lekker, maar nu voor alleen maak ik het nooit meer, maar zou t prima in vier porties in kunnen vriezen.

Morgen misschien grote pan soep maken, die gaat dan ook in porties in de vriezer.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:39

Jaan81, aardappelschotels invriezen vind ik zelf geen groot succes, het werd bij mij heel droog bij het opwarmen in de oven :=

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:43

Ook als je ze dus nog niet bereid hebt verder? Dus dan echt ook per portie in de oven bereiden?