We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:38

Prairy schreef:
Oh zo. Nee dat heb ik niet gevonden tot nu toe.

Bunq zijn wij een paar weken bij geweest en toen weer opgezegd.

Ik heb nu Rabobank voor de dagelijkse dingen, LeasePlan voor meer rente en snel iets overschrijven en Raisin voor deposito en spaarrekening met hogere rente waar we niet snel bij hoeven te zijn.

Hier ook.
Rabo voor doorlopende rekening en tijdslot rekening.
En leaseplan voor gewone spaarrekening waar we zo bij kunnen met hogere rente.
Dan bij Raisen 2 Deposito rekening en een gewone spaarrekening

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 00:38

Sorry, ik kom heel even binnen vallen. Voor de mensen met een (deposito) rekening via Raisin. Welke rating houden jullie minimaal aan? Er staat nu een deposito uit Italië voor 3maanden tegen 3,75%, maar is BBB. Is het dan alsnog ‘veilig’ om te doen?

Never mind, ik heb het al gedaan :=
Nu nagelbijten aangezien mijn overboeking nog niet op mijn Raisin rekening staat. Misschien niet zo heel handig om dit op dit tijdstip te doen. :+ Iets meer geduld en vertrouwen hebben. Ik ben alleen zo gewend aan het feit dat de overboeking er binnen een paar seconde op staat..

Fitzroy

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:35

Nee, dat gaat meestal overdag.
Ik ga toch wel voor minimaal A-rating. Italië en Portugal blijf ik dus vandaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:13

Raisin duurt meestal wel even, maar een nieuw deposito openen ook een paar dagen. Niks aan het handje dus.

Ik ben voor de grote som ook wel voor A en hoger. Maar ik heb nog niet eerder voor de keuze gestaan om voor een Italiaanse bank te gaan voor 3 mnd omdat die toen nog niet hoger waren. Ik zou er niet het hele bedrag in doen maar misschien een 10k ofzo.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:15

Ik zou willen dat ik 10k had... :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:29

Needje schreef:

Doorsparen dan :P Droog brood en pindakaas :P

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:30

Needje schreef:

Ik ook :') Voor mij is 10k een hele grote som

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:39

Ja voor mij dus ook.
En ik lust geen pindakaas |(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:01

Droog brood dan?

Of uitgaven aanpassen. En vooral een doel stellen als het iets is dat je zou willen bereiken. En zo niet, ook goed :)

Dat is wat ik vooral gemerkt heb, dat het makkelijker gaat als je een specifiek doel hebt waarvoor je het geld wil gebruiken. En dan ook echt de keuze maken om daarvoor te gaan en andere dingen te laten.

Op dit moment heb ik niet het gevoel dat ik een heel duidelijk spaardoel geen (is er wel maar ik voel de urgentie nog niet) en dan vliegt het geld er links en rechts uit, niet alleen aan dingen die gepland zijn (zoals de planten, al zitten daar ook impuls aankopen tussen, vooral van mijn man :P) maar ook aan dingen die eigenlijk niet zo nodig zijn. Even naar de snackbar ipv airfryer aanzetten of iets anders uit de vriezer bijvoorbeeld.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:06

Ik kan niet besparen met droog brood want ik ben niet verantwoordelijk voor de boodschappen :D Flauw he

Laatste tijd echt te veel rekeningen gehad die van m'n spaargeld af moesten. Alles wat ik dit jaar had gespaard, was met een paar weken weer weg. Elke keer als ik denk dat ik het gehad heb, komt er weer iets anders om de hoek kijken. En daar verdien ik eigenlijk gewoon te weinig voor :+ Binnenkort wel gesprek daarover, want anders ga ik oprecht een andere baan zoeken

Morgen ga ik naar kantoor en dan gaan we wel lunchen buiten de deur.. Ik ga nu wel opletten dat ik niet te veel koop. Als we naar de Subway gaan kan ik besparen door met punten een gratis broodje te bestellen :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:15

Ik ben met m'n Bondora rekening al een aardig eindje op weg naar die 10k.
Maar m'n gewone spaarrekening is om te huilen.
Elke maand zeg ik weer dat ik ga besparen maar elke keer komt er weer vanalles tussendoor. :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:23

Haha, ik vind 10k ook een groot bedrag hoor! Ik twijfel nog tussen deposito of spaar, en wil daar 5000 opzetten. Dat vind ik al spannend zat := BBB heb ik ook gezien, vind ik zelf te laag. Ik hou dan A- aan als minimum. Toen ik eergisteren keek kwam dan Coop in Estland er het voordeligst uit, geen bronbelasting.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:48

Dit valt lekker tegen voor het sparen deze maand

Afbeelding

Door een verstopping eerder wisten we dat er een gat zat. We dachten, dat kunnen we zelf wel maken. Grond open halen. Stuk buis eruit zagen. Twee overschuif moffen. Stuk buis ertussen, moffen terug schuiven en klaar.

Maar het kan natuurlijk nooit eens mee zitten en zit de breuk natuurlijk weer op een gare plek ipv midden op een buis.

Dit gaat onze pet te boven, dus toch maar een loodgieter laten komen. Komt woensdag. Prijs valt uiteindelijk mee, gaat ons waarschijnlijk iets van rond de 200 euro kosten. Had erger gekund. Maar leuk is anders. Scheelt dat we het grotendeels al zelf hebben open gehaald.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:54

Ai zuur! Scheelt wel dat jullie zelf al een hoop hebben gedaan en het probleem hebben gevonden.

Hier nu eens een test met Rabo 90 dagen vast. En dit jaar na jaren ook eindelijk weer eens wat rente op de spaarrekening. Dat is een fijn extraatje op 1 januari alvast.

Ik moet vanmiddag boodschappen doen en ik merk nu al dat ik dat beter voor had moeten bereiden. geen idee wat ik allemaal nog in de kast heb liggen eigenlijk :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:57

O, dat is balen, Shiloh.

Prairy, dat geen doel hebben herken ik wel. Ik ben nu aan het sparen voor later als ik met pensioen ben. Maar dat is eigenlijk niet concreet genoeg. Want hoeveel heb je nodig en hoeveel ga je krijgen? Ik moet me nog verdiepen in het nieuwe pensioenstelsel. Misschien dit weekend maar eens induiken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:58

Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:00

Ik doe daar iig ruim 3 jaar over met 6,76% rente. :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:05

tita schreef:
Er zitten hier mensen in topic die meer dan gemiddeld hebben dikke prima maar laten we niet doen alsof 10k niks voorstelde en alsof je dat in jaartje aan spaart

Een tijd geleden op bokt vroeg iemand wat gemiddelde spaarbedragen waren. Er zijn toen meerdere antwoorden gegeven in de strekking: "Ik heb meestal 25k altijd paraat en alles daarbovenop is extra, als je niet minstens dat hebt doe je iets fout."

Ik snap idd dat op bokt veel paardeneigenaren zitten die het behoorlijk goed hebben, maar niet iedereen kan dit zomaar helaas. Vind het in dit topic wel nog een stuk respectvoller dan toen, dat scheelt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:06

10k "even" parkeren op een deposito? Dat gaat niet iedereen makkelijk lukken, ook niet als je droog brood eet. Moet je wel hoge inkomsten en lage uitgaves hebben, en dat heeft niet iedereen. Leuk als je een goed salaris hebt, maar met minimum loon wordt sparen voor 10k toch een stuk lastiger!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:09

:) Ik moet een nieuwe laptop. -O- Ding is al jaren gaar, en gebruikte daarom vaak de laptop van het werk. Maar sinds gisteren nieuw beleid en zijn er heel veel sites geblokkeerd. Kan niet eens meer prive mail lezen. -O-

Die 10k, over de eerste ook jaren gedaan. Nu hebben we het ruimschoots, maar vast zetten doen we toch niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:10

VuurVleugels schreef:
Een tijd geleden op bokt vroeg iemand wat gemiddelde spaarbedragen waren. Er zijn toen meerdere antwoorden gegeven in de strekking: "Ik heb meestal 25k altijd paraat en alles daarbovenop is extra, als je niet minstens dat hebt doe je iets fout."

Ik snap idd dat op bokt veel paardeneigenaren zitten die het behoorlijk goed hebben, maar niet iedereen kan dit zomaar helaas. Vind het in dit topic wel nog een stuk respectvoller dan toen, dat scheelt.

Haha ja, dat valt me ook altijd op in die topics. Veel mensen hebben echt geen idee 'how the other halve lives'. Bemerk ook dat het voor mensen met meer vermogen ook echt moeilijk is om armoede te begrijpen, zij denken vaak van zichzelf dat ze niet rijk zijn en hebben dan een buffer van 50k en een koophuis.

Collega van mij ook, iets jonger dan ik. Klaagt ook mee over de huizencrisis en de levenskosten etc. Zij woont nog thuis en hoeft niks bij te dragen, heeft twee paarden, wonen op een grote vrijstaande boerderij, reist ieder jaar de hele wereld af. Geen studieschuld, ze gaat met haar vriend nu voor het eerst een huis kopen van 650k. Vind zichzelf Jan Modaal! Sommige mensen hebben gewoon geen idee :') #rantover

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:12

tita schreef:

Zeker met de huidige prijzen niet. De meesten zijn al blij als er aan het einde van het jaar een paar honderd euro bij op is gekomen. (overigens heb ik zelf wel de ruimte om ruim te kunnen sparen, maar ook het besef dat ik geluk heb)
Daarom is het juist wel mooi om tips met elkaar te kunnen delen over inzicht en kansen. Voor de mensen met instagram: ga ook porterenee.nl eens volgen. Daar staan soms ook hele handige tips.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:16

maar dat is toch wel meer? Met 'gewoon even zonnepanelen leggen" of "een EV kopen" of op een andere manier een investering doen waar je eerst best wat geld voor moet hebben :+
En als je dat begin bedrag niet hebt (om bijv te isoleren en dus de energiekosten te beperken) dan spaar je het er voorlopig ook niet bij..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:25

Dat is het inderdaad; je moet geld hebben om geld te kunnen sparen :j
Wij betalen bijna niks aan gas en elektra, maar dat is ons gelukt door eerst voor €5000 zonnepanelen te plaatsen en voor €10.000 een tuinkamer aan te bouwen.
En juist doordat we dat geld vroeger hebben geïnvesteerd, en verder zuinig leven, kom ik met mijn kleine loontje wel bij die 10k spaargeld op een jaar in de buurt. Met moeite, dat wel! Maar als je met weinig begint, in een oud huis of appartement, dan vind ik de helft al een hele prestatie. Ik was vroeger al blij met duizend euro.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:26

Maar ik heb totaal niet het idee dat Prairy het op een vervelende manier bedoelde? :)

Ik merk wel dat ik het in mijn omgeving soms lastig vind. Ik spaar behoorlijk, maar houd mijn uitgaven ook strak bij en kijk goed wat ik daarvoor over heb. Ik ken mensen die dan 'zeuren' dat ze weinig spaargeld hebben, maar die wel altijd een broodje op het werk halen oid. Dan denk ik: tja, ik heb m'n eigen brood mee, dat maakt al een verschil.