We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:55

4 kistjes van ca 15 kilo san marzano tomaatjes aan verwerken, vandaag 2 kistjes gedaan, morgen nog 2. Had voor dit jaar een electrische zeef gekocht.. ideaaaaaaaaaal had ik vorig jaar moeten doen hihi, zalig gewoon...
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:36

Welke heb je nou? Ik heb de 9008 geloof ik. Beetje aan de grote kant maar heerlijk werken :D

Ik heb zowel de pressure canner als de weckketel aan staan.

Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer 15 liter pastasaus vandaag. Morgen salsa en passata.

Eergisteren al 8 liter enchilada kippensoep gemaakt.

En dan ga ik maandag beginnen bij mijn nieuwe baan. Het is maar goed dat het maar 2 dagen is want meer tijd heb ik niet :')

Malenka

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:36

Wat goed zeg! Waar koop je zulke hoeveelheden tomaten in?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:49

Dit keer bij Rotilio (Speurneus had ze gehaald daar, uiteindelijk met mijn trailer) in Genk, maar je kunt ook kijken of er een bio kweker niet al te ver bij je vandaan zit en daar eens vragen of ze B-keus hebben af en toe.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:06

Malenka schreef:
Wat goed zeg! Waar koop je zulke hoeveelheden tomaten in?

heb je pb gestuurd met info

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:22

Ik had nog een kleine gadget, die was ik gisteren vergeten.

Maar ook dit is een aanrader, voor een paar euro :D
Haal je heel makkelijk de kern van de tomaat mee uit.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:45

Hoe maken jullie augurken in?

En donderdag heb ik 11 kilo tomaten in huis. Daar wil ik een goede basis saus van maken en wecken. Wat zijn jullie favoriete recepten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:13

Ik maak mijn eigen saus. De beste tip is in ieder geval om ze eerst in de oven te roosteren, wat je er daarna ook mee gaat doen. Kost wel meer tijd en energie maar het geeft echt veel meer smaak.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:23

Dat gaat een uitdaging worden... Met alleen een airfryer. :') (de oven is nog niet aangesloten). _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:59

Augurken doe ik eerst in zout leggen, volgende dag afspoelen en dan zoetzuur wecken. Ik doe er ook nog altijd wat uiensnippers/ringen, laurierblaadjes, peperkorrels, mosterdkorrels, dille en bv piment in.

Tomaten doe ik altijd deels als soep, en deels als gezeefde tomaten inmaken. Na het koken/pureren doe ik ze even in een zeef, en het vocht dat er dan uit loopt geeft meestal nog een pan vol chinese tomatensoep :9 Alles wat in de zeef blijft zitten doe ik dan verder zeven, en zelf doe ik er meestal niks bij zodat ik er later allerlei verschillende sausjes van kan maken. Tomaten uit eigen tuin zijn vaak al zo rijk van smaak dat ik ze zelfs zonder ui/knoflook/kruiden al heerlijk vind in de pasta.
Roosteren klinkt ook heerlijk, dat moet ik ook eens proberen :9

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:26

tomaat eerst ff 10 min koken, dan door de zeef om de pitjes en velletjes eruit te krijgen dan op ruim vers water paar uur pruttelen, heb je grote soeppan vol dan na paar uur een zeef laten zakken kan je zo de tomatenbouillon eruit scheppen, deze kan je ook wecken voor later.

Wij doen hier een paar pannen passata (dus verder ingedikte tomatenprut) al in potten om te wecken, om daar later iets van te maken... In de overige passata gaat paar zakken soepgroente, van te voren had ik al 2 kilo gehakt rul gebakken met italiaanse kruiden en ui, dat gaat er ook bij, eventueel nog meer kruiden naar wens en dan in de potjes en wecken. Ik doe ze in hak potjes is precies voor 1 persoon macaroni spaghetti saus

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 08:07

*schop*

Ik heb sinds deze week een ontsapper, maar het resultaat valt me tegen -O- Hebben jullie nog tips?

Ik had een emmer vol druiven, pakweg 8 liter gok ik. En ik heb er met de ontsapper 3 flesjes van een halve liter mee kunnen vullen -O- De pan heeft eerst drie kwartier gestoomd totdat de eerste helft druiven wat geslonken waren, en daarna nog eens 3 kwartier met de laatste druiven er bovenop.
Met de fruitpers kreeg ik er zeker het dubbele uit voor mijn gevoel en hield ik een mooie, droge pulp over.

Heeft iemand goede trucs?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 08:41

Droge pulp is mij ook nog nooit gelukt en dan deed ik soms nog uitknijpen.

Van 8 liter had je ongeveer 4 liter moeten krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:24

Hoe lang laat jij de ontsapper lopen bij druiven/bessen? In de handleiding stond 45 minuten, maar misschien moet het gewoon veel langer?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 09:33

Gerust een aantal uren. Tot het er grijs en grauw eruit ziet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:45

Ah top. Ik heb nog kilo's appels aan de boom hangen, dus ik denk dat ik zondag als de stroomprijs laag is eens goed ga testen :D Eens zien of ik meer succes heb met de appels :Y)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:57

Hier staat ie ook net zo lang te stomen tot er nix meer uit tuitje komt bij aftappen. En dat kan best wel lang duren, 1,5/2,5 uur zeker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 15:01

Ploppende deksels. <3 *\o/*

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:32

Ontsappen kan inderdaad erg lang duren! Net zo lang op laten staan tot er niks meer uit komt. En als je tussendoor steeds aftapt is het kleurverschil tussen flesjes erg leuk om te zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:34

Mijn batches druiven hadden een kleine 1,5 uur nodig tot alles eruit was gewrongen. Ik had 6 kilo wijndruiven en 5 liter sap :D

Ik ga komende dagen appelmoes maken en de snijresten wil ik sap gaan kijken of dat lukt.

Mijn voorraadkasten raken langzaam gevuld. En goddank elke supermarkt verkoopt potten in alle maten en soorten *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 14:33

Had ik een keer met ananas gedaan. De stukjes op suikersiroop en de resten in ontsapper had 3x 0,75 liter vol. :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:03

Heerlijk, en wat veel sap allebei <3

Ik merkte wel dat het druivensap uit de ontsapper helemaal niet zoet was, zelfs wat zuur, terwijl de druiven zelf erg zoet waren.
Van de druiven van vorig jaar, uit de fruitpers, kreeg ik mierzoet sap.
Is dat normaal voor een ontsapper?
Ik lees ook dat er vaak suiker wordt toegevoegd. Doen jullie dat ook? Vind ik eigenlijk een beetje zonde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:10

Ik heb er minimaal bijgedaan. Heel zoete druiven en idd wat rins sap. Al vind ik dat zelf lekker, ik kreeg wat gepiep van de mededrinkers :P

Ik ben nu alweer 7 potten pruimencompot/confiture rijker. En heb nog een pan te gaan en daarna nog wat in de emmer :') morgen moet ik weer potten bijkopen.

Ik twijfel nog steeds tussen de echte weckpot met rubber ring of de eenvoudigere "jam" pot. Ik heb vaak ruzie om de weckpotten open te krijgen. -O- Gelukkig kan ik beiden in elke supermarkt kopen. Ze zijn er hier gek op :D dit keer de laatste gewone potjes opmaken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:19

Wel jammer dat het sap wat zuur wordt, maar het is wel super makkelijk inmaken zo rechtstreeks uit de pan :D
En bij de pers had ik veel bezinksel, dat vond ik ook een nadeel.

Heb je nu nog pruimen? Hier zijn ze altijd heel vroeg. Heerlijk, pruimencompote!

Ik ben fan van de echte Weck potten :j
Open maken vind ik hier goed te doen. Ik trek aan het lipje totdat het vacuüm verbroken wordt en dan wip ik even met mes of vork de deksel eraf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:26

Dat lipje werkt met de potten hier niet echt mee. Dik stug rubber. Het is echt prutsen met een mes. Gelukkig zijn de keuze in potten reuze hier. :D Iedereen weckt er lustig op los met en zonder weckmachine. Die gebruik ik normaal ook. Nu volstaat mijn slowcooker kwa temperatuur en tijd :j

De mirabellen zijn meest ergens in augustus. Deze eenzame boom op een heuvel zat nog flink vol wel veel al overrijp. Mogelijk een iets andere microklimaat daardoor. Bijna zwarte spitsere pruimen. Heerlijk zoet. <3

En ah achter me het geruststellende geluid van ploppende deksels *\o/*