Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:01

Tancreda4 schreef:
Wat een achterlijke bedragen. Die 900 en 1100 per maand die dan wordt berekend, is dat inclusief die hogere korting die nu wordt berekend??? Dat is toch echt niet meer te doen voor mensen... Gaat dit om een enorm mega huis dat niet geisoleerd is, of een gewoon huis? Iemand met een minimum loon gaat volledig verzuipen... verschrikkelijk dit :(

Wij zijn echt geen minima maar door de hoge huurprijzen houden we al weinig over in verhouding tot ons inkomen. We hebben wel zonnepanelen op ons huurhuis maar we betalen alsnog 330 euro voor gas op dit moment!!! Dat is absurd veel voor een tussenwoning.

We hebben deze maand 58,99 euro verbruikt aan gas.

Wij overwegen dus elektrische dekens / kachels aan te schaffen. Dus als mensen nog tips / merken hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:10

Voor hoeveel m3?

Ik had vorige maand ook voor 55 euro verbruikt aan gas. Deze maand maar 23, terwijl ik niet echt wat anders gedaan heb? Moet toch echt even uitzoeken waar het aan op gaat of waar het verschil zit. (23m3 en 8m3)

Vorig jaar ook augustus ineens een stuk minder, maar ik stook vanaf maart/ april helemaal niet meer. Daarvoor af en toe een uurtje naar 19.

Krijg wel de melding dat kosten lager zijn als vorig jaar, maar die kosten kloppen blijkbaar niet want moet straks wel gaan bijbetalen. Het leveringstarief is verhoogd volgens overzicht, verder alles veel minder.

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:17

Voor 29m2. En inderdaad ook meer dan vorige maand. Heel bijzonder!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:20

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:39

Wij hebben geen gas, dus daar moeten wij onze hoofden niet over breken, maar wel een vrij slecht geïsoleerd huis dat moeilijk warm te krijgen/houden is.

In de woonkamer hebben wij een pelletkachel (wat ik overigens niet kan aanraden) en in de andere ruimtes zijn van die hele oude elektrische kacheltjes voorzien. Die in de gang heeft nog nooit aangestaan sinds wij hier wonen (3 jaar), omdat die dingen volgens mij zo oud zijn dat ze ontzettend veel verbruiken. Die van de badkamer durven we al eens een kwartiertje voor het douchen aanzetten in de winter. We hebben daar geen ramen maar wel een verluchtingspijp die door het dak naar buiten gaat, waardoor er veel kou binnen komt. In de winter houden we het rooster dicht, we duwen het ding ook vol HEPA-filters want je voeten vallen er anders meteen af als je in de douche stapt. Het zal allemaal niet enorm gezond zijn, maar het is natuurlijk geen nieuwbouw, en dan wordt je creatief. Eerlijk? Wij plakken in de winter onze sleutelgaten af om de kou tegen te houden. We hebben ook van die "deurworsten". Alle beetjes helpen.
Het was vooral de slaapkamer waar wij een oplossing nodig hadden, want daar hebben we temperaturen van 5°c gehad :brr: En dat oude elektrische vuurtje is volgens mij echt een enorme verbruiker, die wil ik echt niet elke avond urenlang moeten aanzetten.

Wij hebben om die reden een olieradiator gekocht voor de slaapkamer. Die is veel moderner en daardoor zuiniger in verbruik, en warmt de boel goed en snel op. De olie wordt verwarmd, en blijft ook lang warm, vandaar dat we een olieradiator wilden. Wij er er tevreden mee.

Mijn broer heeft net zijn eindafrekening gehad. Hij woont alleen in een relatief klein appartementje. Gas en elektriciteit was 1400 euro -O- God mag weten hoe alleenstaanden het nog redden met zulke belachelijke bedragen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:53

MarlindeRooz schreef:
Tancreda4 schreef:
Wat een achterlijke bedragen. Die 900 en 1100 per maand die dan wordt berekend, is dat inclusief die hogere korting die nu wordt berekend??? Dat is toch echt niet meer te doen voor mensen... Gaat dit om een enorm mega huis dat niet geisoleerd is, of een gewoon huis? Iemand met een minimum loon gaat volledig verzuipen... verschrikkelijk dit :(

Wij zijn echt geen minima maar door de hoge huurprijzen houden we al weinig over in verhouding tot ons inkomen. We hebben wel zonnepanelen op ons huurhuis maar we betalen alsnog 330 euro voor gas op dit moment!!! Dat is absurd veel voor een tussenwoning.

Wij overwegen dus elektrische dekens / kachels aan te schaffen. Dus als mensen nog tips / merken hebben?

Zo dat is duur voor zo'n kleine ruimte. Veel ook wel, wij hebben €15 verbruikt in juni terwijl we groter wonen en geen zuinig huis hebben.

In mijn vorige bericht heb ik een link gedeeld met een elektrische deken die fijn schijnt te zijn! :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:59

Wij zitten ook te verzinnen om zonnepanelen aan te schaffen. Maar ik ben gaan nadenken nadat iemand tegen ons zei dat je als klein ondernemer wordt gezien door de belastingdienst. Ik heb het opgezocht en nagelezen maar ik snap er nog niet zo heel veel van. Hoe zit dit nou allemaal in elkaar? Je moet het altijd aangeven, en ik snap dat als je terug levert je een “inkomen” hebt en dat je daar belasting over betaald. Maar dan lees ik over de kor maar ik lees ook dat dat maar voor 3 jaar is en dat je na die 3 jaar ieder kwartaal brieven van de belasting krijgt voor je aangifte. En daar zie ik eigenlijk tegen op. Maar misschien maak ik het in mijn hoofd wel moeilijker dan dat het is. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dat het nou precies werkt? We hebben trouwens een koopwoning.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:45

MarlindeRooz schreef:

Maar aangezien je deze maand niet gestookt hebt (neem ik toch aan...) moet dat in andere dingen zitten. Hier 1 volwassene met 2 kinderen en ook ruim huis in deze maanden 15-20euro. Dat is puur warm water want ik kook elektrisch. Wellicht eens kijken naar je warm water verbruik of gasfornuis?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:46

@Lw: hoe dan? Hoe zo zo'n hoge afrekening?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:10

Het is 122m2 dus niet klein. En we douchen inderdaad best veel en m’n vriend ook erg lang.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:12

MarlindeRooz schreef:

Dat gas wat je nu verbruikt is waarschijnlijk van warm water/douchen?
Korter douchen? Hier wordt max 5 min gedoucht. Zie in de app dat dit best wat scheelt met hoe lang we er eerder onder stonden. Kinderen stonden er gerust een half uur onder.

Zou ook kijken op welke temperatuur je cv staat ingesteld. Vaak staat hij voor het tapwater op 80 graden. Dit is onnodig en kan naar 60 graden. Die van verwarming staat ook vaak veel te hoog. Kan ook lager.

Je maandbedrag is waarschijnlijk niet gebaseerd op wat je nu gebruikt maar ook al vooruit voor wat je van de winter gaat gebruiken. Die maandbedragen zijn het gemiddelde wat je in een jaar (verwacht) kwijt zal zijn.

Mijn maandbedrag is 110 euro. (Eugenlijk 85 euro) Nu in de zomer is m'n maandverbruik ver onder dit bedrag. Zo rond de 35-40 euro. Van de winter is mijn verbruik en de daarbij behorende kosten veel hoger en zal ik op bedragen van 180 euro of hoger uit komen. Het gemiddelde wat ik over een jaar aan kosten heb wordt dus verspreid over alle maanden. Denk da tdit bij jou ook zo is.

Ik heb zelf een electrische kachel van eurom. Deze verwarmd alleen de woonkamer van 28 m2. Binnen een half uur is het hier warm. De cv doet er langer over.
Met kachel ben ik goedkoper uit.
Vorige winter geprobeerd. Voor gas ben Ik rond de 6 tot 8 euro per dag kwijt. Me tnieuwe gasprijzen 3x meer dus 18 tot 24 euro per dag.
Met kacheltje heeft het me afgelopen winter 4 euro gekost.

Bij blokker hebben ze een fleece electrische deken van dacht, rond de 40 euro

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:19

MarlindeRooz schreef:
Het is 122m2 dus niet klein. En we douchen inderdaad best veel en m’n vriend ook erg lang.

Oh ik had snel gelezen en dacht 29m2 woning. Mijn fout. :Y)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:59

elnienjo schreef:
secricible schreef:
En het kastekort dat daardoor ontstaat wordt op magische wijze aangevuld denk je?

Moeten ze maar wat minder aan de COA/azc's geven en minder aan de stikstof.

Eens. Geeft dan gelijk betere kansen voor de jonge jeugd om een huis/appartement te krijgen. Opvang kan voor asielzoekers ook op andere manieren ipv allemaal naar ons toe laten komen. Kunnen de boeren ook gewoon blijven die we hart nodig hebben.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:04

Ik las eerder overdag strijken wassen warm eten alle apparaten opladen zodat je dat ‘s avond niet hoeft te doen. Hoeveel werkgevers gaan daar mee akkoord? Het gros werkt overdag. Dus ook in de winter BUITENSHUIS. Hoe dan?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:14

Wij verwarmen alleen de woonkamer en keuken. De slaapkamer ziet ik het nut niet van in. We hebben altijd het raam open, ook swingers en dan is het meestal 11 graden.
En de badkamer ook niet, niet voor de 15 minuten dat ik daar dagelijks ben.
Wij verbruiken jaarlijks 855 kuub gas. Voor een vrijstaand huis in landelijke omgeving. We douchen 3 keer per week, voor de rest wassen we ons bij de wasbak of douche op werk. Kachel staat meestal op 19 graden. En zetten hem savonds om 7 uur zacht als we om 10 uur op bed gaan.
We gaan binnenkort extra zonnepanelen plaatsen en een elektrische sfeerhaard voor de woonkamer

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:25

elnienjo schreef:
secricible schreef:
En het kastekort dat daardoor ontstaat wordt op magische wijze aangevuld denk je?

Moeten ze maar wat minder aan de COA/azc's geven en minder aan de stikstof.

God gaan we weer. We zouden ook eens wat minder aan de mensen kunnen geven die hun handje ophouden en vertikken om een tegenprestatie te leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:38

MarlindeRooz schreef:

Waar verbruik je dan zoveel gas aan?

Hier afgelopen maand bijna niks verbruikt aan gas. Voor 125m3 huis.

Dan sta je toch enorm lang en warm te douchen? Lijkt me niet nodig als je besparen wilt... Douchen kan natuurlijk in 5 minuten wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:46

Je hoeft toch niet dagelijks te strijken? Het gros van de mensen werkt maximaal 5 dagen in de week. Daarnaast is er een behoorlijke groep die gedeeltelijk thuis werkt. Begin een uur vroeger, eindig een uur later en je hebt dan midden op de dag 2 uur de tijd om dingen te doen met maximaal zonlicht/elektriciteit.

Koken kan je door middel van een slowcooker overdag doen, hoef je echt niet thuis voor te zijn. Ovenmaaltijden kan je vooraf klaarmaken zodat degene die als eerste thuis is hem de oven in kan schuiven, dan is het meestal ook nog ruimschoots licht.

Dingen opladen wisselt, het moet wel brandveilig gebeuren maar als dat met die apparaten geen probleem is, 's ochtends eraan hangen, 's avonds eraf halen. Wassen kan je met tijdsuitstel inzetten.

We laten asielzoekers niet "allemaal" naar ons toekomen, meer dan 90% blijft in eigen regio. Maar goed, dat is een discussie voor een ander topic, net als de verdeling van het overheidsgeld. Daarvan gaat overigens meer dan 75% naar: zorg (26%), sociale lasten (27%; 13% AOW), onderwijs/cultuur/wetenschap (13%) en provincie-/gemeentefonds (11%).

Regelmatig als ik mensen hoor/zie over dat ze de energiekosten niet meer kunnen betalen en er worden foto's bij getoond, zie ik grote open ruimtes, met grote ramen zonder gordijnen en geen extra isolatie tegen de muren geplaatst, regelmatig ook nog een open traphuis in de woonkamer. Allemaal grote warmteverliezers. Deel de ruimtes op zodat je niet de hele kamer hoeft te stoken als je enkel het hoekje van de computer of tv gebruikt. Zet boekenkasten met boeken neer of hang gordijnen langs de wanden. Hang sowieso gordijnen voor de ramen (achter de eventuele radiatoren, niet ervoor). Boekenkasten hoeven niet duur te zijn, boeken kan je vaak dozen voor een habbekrats kopen of plaats een zoekertje bij de lokale facebookgroep, dan kan je ze waarschijnlijk gratis ophalen.

Lang douchen is uiteraard niet handig, maar kijk ook of je boiller niet te warm afgesteld staat. Zeker in de zomer echt nergens voor nodig.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:52

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:56

Maar hoe stel je de temperatuur van een cv ketel in? Geen idee of ik dat überhaupt mag in mijn huurwoning. Minors heefr het over boiler, maar die heb ik niet. Alleen ketel op zolder waar ik nooit naar gekeken heb, onderhoud gebeurt vanuit de verhuurder, als ze komen tenminste

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:57

Ik ga wel kijken voor een thermostaat kraan. Deze zijn ook zuinig toch

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:42

Spenk schreef:
MarlindeRooz schreef:

Waar verbruik je dan zoveel gas aan?

Hier afgelopen maand bijna niks verbruikt aan gas. Voor 125m3 huis.

Dan sta je toch enorm lang en warm te douchen? Lijkt me niet nodig als je besparen wilt... Douchen kan natuurlijk in 5 minuten wel.

Ik douche altijd binnen 5 minuten, tenzij ik mijn haar was want dat is veel werk. Maar mijn vriend doucht langer en die kan dat natuurlijk zelf bepalen en hij betaald ook het meeste per maand. Dus ja, heb weinig inbreng dan he. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:46

Maar als je het hebt over net aan kunnen betalen lijkt me het een makkelijke keuze toch? Hij zal niks krijgen van minder vaak en minder lang douchen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:46

Ik had het toen over wanneer de prijzen 900-1100 euro per maand worden, je moet wel lezen. :P Dat is 3x zoveel als dat we nu betalen. Vind ik nogal een verschil. Maar het is overlegd en hij zei dat het inderdaad korter kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 13:51

MarlindeRooz schreef:
Ik had het toen over wanneer de prijzen 900-1100 euro per maand worden, je moet wel lezen. :P Dat is 3x zoveel als dat we nu betalen. Vind ik nogal een verschil. Maar het is overlegd en hij zei dat het inderdaad korter kon.

Ja dat lijkt me ook. 330 euro voor een tussenwoning is sowieso heel veel :=

Betaal hier 150 voor 2 onder 1 kap.