Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:16

Is bietenblad lekker ja?
Ik houd dus absoluut niet van radijs. Dus die sla ik over..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:51

absque_dubio schreef:
Is bietenblad lekker ja?
Geen idee :')
Had laatst wat geplukt en samen met een zakje spinazie gewokt. Daar zat geen gekke bijsmaak aan. Het werd zo'n gewas, dat ik dacht: laat ik eens wat knippen. En ik wil vanavond een quiche maken met rode biet, geitenkaas en rucola en dacht dat een beetje bietenblad erbij wokken misschien ook wel lekker is.

absque_dubio schreef:
Ik houd dus absoluut niet van radijs. Dus die sla ik over..
Ik had hou ook niet van radijs :+ . Maar mijn vader wel, dus alles gaat naar hem. Ik las dat de radijzen even koken (soep, stamppot) de hele bittere smaak er vanaf haalt. Dat wil ik nog wel een keer proberen. En radijzen zijn natuurlijk al vroeg en snel klaar.

De slakkenkorrels van de Action zijn ok inderdaad. Ik heb nu andere korrels maar die zijn waardeloos, daar kruipen ze gewoon overheen -O-.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:07

Radijzen in kwarten snijden en een tijdje laten marineren in witte wijnazijn met een beetje suiker (verhouding 2 eetlepels/1 theelepel) maakt de smaak ook veel zachter :j

Ik vind ze rauw ook heerlijk maar mijn vriend niet zo, op deze manier wel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:10

Ik vind rauw bietenblad niet lekker maar gewokt wel

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:43

Onze konijnen zijn dol op bietenblad.
M'n bieten oogst viel tegen -O- heb er zelf van gegeten wel lekker, maar had op meer grote bieten gehoopt. Toch maar zaaien ipv kant en klare plantjes kopen :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:29

Of langer wachten met oogsten :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:40

Ze begonnen al in knop te schieten haha! Zaten ook in kluitjes bij elkaar. Had ze beter los kunnen maken met planten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:45

Afbeelding

Ik had belooft foto's te plaatsen... Intussen hebben we het een en ander veranderd. Ik had alles eerst in potten zitten maar de kruiden waren al weer te groot geworden :')
Dus van wat oud sloophout hebben we bakken gemaakt. In de grote bak zitten basilicum, oregano, peterselie, munt,selerie,rozemarijn en tijm.
In de smallere bak zitten 4 verschillende tomaten, rode pepers,komkommer en een paprika.
In de emmer zitten een paar aardappelen die al flink ontspruit waren. Ik zie al blaadjes *D

Afbeelding

Vandaag nog een nieuwe bak gemaakt voor de braam, frambozen, vijg en wat groenteplantjes (ijsbergsla, andijvie en boerenkool) die ik gisteren voor 1 euro per bakje gekocht heb (6 plantjes per bakje).

Oh en de eerste slakken zijn al in m'n bierval gevallen, hopelijk blijven ze nu van m'n basilicum af -:(-

Afbeelding
Mijn totale terras <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:38

Muizen lusten ook graag basilicum.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:48

Ziet er netjes uit !
Ik heb helaas al mijn prei weg kunnen gooien.
Er zat preivlieg in.
Was mijn eerste keer prei en niet goed ingelezen.
Volgend jaar in een andere bak beter doen met vliegengaas er omheen al doende leert men.
Had vandaag een mooie oogst radijzen en wat uien.
Morgen pasta met spinazie en pesto maken mak spinazie uit eigen tuin zo lekker

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:00

Ik heb destraks rabarber geoogst....
Werd hoognodig tijd...
Ik heb er rabarber moes van gemaakt.
Zal morgen het invriezen..
Ik heb het met kaneel en vanille suiker tot moes gekookt <3

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 08:13

Wat een mooi tuin zie ik voorbij komen! En rabarber moes, klinkt heel lekker. Heb ik denk geen ruimte voor in mijn kleine stukje moestuin.

Zo na 3 weken ongeveer elke dag sugersnaps gegeten te hebben, denk ik dat de plant nu klaar is.

Hij wordt rap lelijk en zie geen bloemen meer… zo af en toe nog eens een peultje, maar geen hele bossen zoals eerst.
De app zegt dat die over 5 dagen klaar is, dus die skip ik gewoon.

Dus die gaat er vandaag uit! Bijna 1,20 hoog, dus dat word een klusje.
Maar dan kan de wortel die ernaast staat, weer wat meer zon/ruimte krijgen.
Die doet het goed hoor, maar extra zon is altijd fijn.

De knoflook moet volgens de app nog 53 dageb, maar blad is al heel geel en heb er stiekem al 1 uitgetrokken. Deze zag er goed uit, geen mega bol, maar wel een leuk formaatje.

Dus denk dat die er ook uit gaat.

Verder oogst ik de laatste mini kropsla (had er van de 4 al 2 geoogst).

Dus langzamerhand begint alles weer wat leger te worden.
Ik vul het nu niet meer op, pas na de vakantie weer.
Zo hoeft de “oppas” niet op al dat kleine grut te passen en uitdunnen enz enz…

Van het weekend de aardappels geoogst, had 650 gram! Uit 1 vak. Ik vond het super leuk en lekker.
Heb nog 1 vak, die laat ik tot vlak voor de vakantie erin staan.

De sperziebonen gaan ook goed, overal zitten al soort knoppen in?!

De goudsbloem duurde lang, maar is nu op stoom. De ene na de andere bloem.

Ook aardbeien kan ik dagelijks een handje van af halen.
En komkommers ook.

Mijn tomaat heeft een identiteitscrisis denk ik, iedereen zegt dat de soort cherry is, maar ik vind ze heel fluffy en groot en ze hebben een soort “billen” vorm?

Zal wel een foto plaatsen, misschien weet iemand welke soort het is.

Het waren mijn kneusjes, dus vind het allang leuk dat ze het zo fantastisch doen!

Zo dat was mijn update weer!

Nu snel klusjes in huis doen, zodat uk de moestuin in kan!

Tomaat:
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:11

Fijn dat alles zo lekker loopt !
Denk dat je tomaat gewoon een trostomaat is zo te zien?
Misschien een kleine soort.

Ik heb gisteren bij het tuincentrum een orange paprika en aubergine plant gekocht.
Was te laat met voorzaaien dit jaar dus super blij mee !

Verder gaan de courgettes iets te goed en ook de rest schiet de lucht in !

Afbeelding

En mijn speciale pepertje die ik aan het opkweken ben.
Bedoeling is dat hij binnen ook overwintert en volgend jaar hopelijk flinke oogst!

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:14

De rabarber moes is echt lekker.
Flinke portie kunnen invriezen.

Verder groeit alles gestaag... Maar het was ook niet extreem warm hier.
Het zal mij benieuwen wat voor groeispurt nu komt met het iets warmere weer

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:06

@Judith_H, misschien nog even wachten met de sugarsnaps! Mijne deden precies hetzelfde sinds een paar weken geleden, ze leken klaar te zijn, zagen er niet zo mooi meer uit en de grijpers hadden niet de energie om wat te grijpen. Maar sinds vorige week is de plant weer begonnen aan een nieuwe ronde, heeft weer helemaal energie, groeit weer en maakt veel nieuwe bloemen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:05

Sugar snaps en peulen geven meestal inderdaad nog een korte tweede keer :D ik laat die hangen zodat ik de erwtjes eruit kan halen om volgend jaar te zaaien. Hier zijn de eerste tomaten heel langzaam aan aan het verkleuren

Als het look van de knoflook geel is en slap hangt zou ik ook oogsten

Gisteren bijna 500 gr bieten geoogst en daar weer sperziebonen erin gezet

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Kan je nu nog dingen planten?? Ik vind het jammer dat ik niet eerder begonnen ben. Ik heb er zo veel plezier in :o ik had vroeger ook een moestuin maar die was veel te groot en ik had geen tijd.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 13:29

crazycactus schreef:
Kan je nu nog dingen planten?? Ik vind het jammer dat ik niet eerder begonnen ben. Ik heb er zo veel plezier in :o ik had vroeger ook een moestuin maar die was veel te groot en ik had geen tijd.

Zeker kan dat! Op de app van makkelijke moestuin methode word precies aangegeven wat je nu nog kan zaaien en wat niet.

Gewoon doen! Ik ben vorig jaar ook op 1 juli pas begonnen, ging prima!
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 17-06-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 13:37

Lunameyza schreef:
@Judith_H, misschien nog even wachten met de sugarsnaps! Mijne deden precies hetzelfde sinds een paar weken geleden, ze leken klaar te zijn, zagen er niet zo mooi meer uit en de grijpers hadden niet de energie om wat te grijpen. Maar sinds vorige week is de plant weer begonnen aan een nieuwe ronde, heeft weer helemaal energie, groeit weer en maakt veel nieuwe bloemen!

Whoeps, te laat. Nouja voor de volgende keer dan maar. Wilde sowieso denk wel binnenkort hem eruit hebben, wil de rest ook de mogelijkheid geven om te kunnen groeien.

Kon het toch ook niet laten, in de bak van de mini kropsla toch weer iets nieuws gezaaid.

Wortelen, dat vind ik ook altijd erg leuk en erg lekker. Heb er al 2 vakken mee vol staan, dus voorlopig kunnen we ermee vooruit hahaahah. Als goed is zijn ze dan allemaal achter elkaar klaar voor oogsten.

Ik zie wel hoe dat dan gaat in de vakantie, of ik kan misschien al uitdunnen voordat we gaan, dan hoeft mijn oppas dat niet te doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:46

Wat een supergezellig plekje heb je gemaakt crazycactus <3

Wat Judith zegt: je kan nu nog van alles zaaien. Zie de MM-app: andijvie, bietjes, wortels, radijzen, diverse soorten sla en boontjes. Zelfs in augustus kan je nog bijv. winterpostelein zaaien.
Vind jij het moestuinieren op kleine schaal ook zo fijn? Ik zou ook nooit aan een "echte" moestuin beginnen (slakken, spitten, pfff) maar dit vind ik hardstikke leuk zo bij de keukendeur.

Bij mij groeit het allemaal goed. Al een paar keer rucola geoogst. De bietjes oogst ik als ik ze wil eten. Geen haast mee. De sugarsnaps schieten weer helemaal in bloei en ook bij de sperzieboontjes laten de eerste bloemetjes zich zien. De andere sla zal binnenkort wel aan de oogst toe zijn denk ik.

Verder wat kruiden gezaaid met wisselend succes. De citroenmelisse is boven, maar de kruizemunt heb ik bij gezaaid. Daar zie ik nog niets (en zodadelijk groeit het waarschijnlijk de pot uit :') ). Wel een leuk experiment :D .

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:28

Hoe vaak zou je t bier in de bierval moeten vernieuwen? Ik had afgelopen dagen een aantal slakken gevangen in de val naast de basilicum, in de andere 2 nog niets.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:30

Ligt er aan hoe warm het is.
Bij mij was het na 3 dagen verdampt en helemaal vies geworden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:19

Wat gaat het hard... Mijn sla loopt een beetje uit de hand....
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:24

Wat een mooie tuintjes komen er voorbij!

Mijn paprika plantjes zijn verpot. De eerste grote aardbeien komen eraan. Zl heeft de eerste mogen proeven en is goedgekeurd. Heb nu ook 2 druiven staan. Alleen de druiven staan echt in de grond. Zl trekt alles uit de grond dus het is nog geen optie om meer in de grond te zetten. Ik kijk wel rond of ik een bak kan vinden op bijv mp

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 10:13

Hier even rustig. Oogst veel komkommer en aardbeien. De rest groeit heerlijk door!
Volgende week weer wat vakken leeg oogsten, o.a. Aardappel en wortel denk ik…

Zag volgens mij de eerdte sperzieboon komen. Heb wel al bloemetjes, dus verwacht ze binnenkort.

De tomaten groeien lekker door, worden groot. Zijn nog wel knalgroen, dus verwacht die nog niet zo snel.

Hoop dat ik voor de vakantie nog de wortel kan uitdunnen, maar vrees dat het net niet uitkomt.
Nouja dan moet de oppas dat doen.