Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Menino schreef:Misschien opportunistisch, maar misschien is dit juist een gunstig moment voor een bieding![]()
We zitten er financieel warmpjes genoeg bij om een crisis te kunnen overleven. En het huis zou zeer toekomstbestendig zijn. Een hypotheek onder water zou altijd zeer ellendig zijn, maar wel een ingecalculeerd risico met de rare markt van nu. Of zie ik consequenties over het hoofd van deze oorlog?
Verder goede tips. Onze financiële adviseur zit thuis met corona maar ga hem even contacten en kijken of een aankoopmakelaar iets kan doen.
Mars schreef:Interessant dat je dit noemt San, dit ging dus ook even door mijn hoofd. Wat heeft deze oorlog straks voor gevolgen en is het beter eerst wat ontwikkelingen af te wachten mbt huizenmarkt? Er zal ongetwijfeld eea in beweging gaan komen en is het dan prettig om een huis te kopen dat in no time onder water komt te staan?
We hebben nu een koophuis met flinke overwaarde, ons laten voorrekenen wat we nu kunnen lenen/uitgeven plus we hebben een flinke spaarpot opgebouwd. Hoe zonde zou het zijn om alles nu in een huis te stoppen dat misschien met een paar maanden al behoorlijk wat minder waard zal zijn.
linda2008 schreef:“Meneer is spekkoper” wauw wat oneerbiedig... dus iemand die zijn huis nu verkoopt tegen een hogere prijs dan waar hij het 4 jaar geleden voor gekocht heeft (wat gewoon conform marktwaarde is) is maar spekkoper...
vreselijk oneerbiedige opmerking. Maar buiten dat kan niemand weten wat het huis werkelijk gaat doen qua prijs. Een makelaar kan vaak wel iets meer zien qua woningen uit de buurt etc. Maar uiteindelijk blijft het “wat de gek ervoor geeft”. Als het een instapklare woning is, en vorig jaar al een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan, dan verwacht ik zelf niet dat de woning onder 3 ton zal blijven....
linda2008 schreef:“Meneer is spekkoper” wauw wat oneerbiedig... dus iemand die zijn huis nu verkoopt tegen een hogere prijs dan waar hij het 4 jaar geleden voor gekocht heeft (wat gewoon conform marktwaarde is) is maar spekkoper...
vreselijk oneerbiedige opmerking. Maar buiten dat kan niemand weten wat het huis werkelijk gaat doen qua prijs. Een makelaar kan vaak wel iets meer zien qua woningen uit de buurt etc. Maar uiteindelijk blijft het “wat de gek ervoor geeft”. Als het een instapklare woning is, en vorig jaar al een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan, dan verwacht ik zelf niet dat de woning onder 3 ton zal blijven....
Menino schreef:linda2008 schreef:“Meneer is spekkoper” wauw wat oneerbiedig... dus iemand die zijn huis nu verkoopt tegen een hogere prijs dan waar hij het 4 jaar geleden voor gekocht heeft (wat gewoon conform marktwaarde is) is maar spekkoper...
huh? Spekkoper is toch geen oneerbiedige uitdrukking? Zo bedoelde ik het lig niet.,
Bedoel hoogstens dat hij geluk heeft gehad dat de prijzen in zijn omgeving zo hard gestegen zijn, en dat hij een flink rendement heeft.
Booooo schreef:Menino: ik ken de huizen natuurlijk waar je het over hebt. Ik zou er nooit van mijn leven 3 ton voor overhebben, maar dat is de marktKun je geen bod doen, en erbij vermelden dat je er echt samen met de koper uit wilt komen?
Zo laat je blijken dat er nog ruimte is.
Mars schreef:Interessant dat je dit noemt San, dit ging dus ook even door mijn hoofd. Wat heeft deze oorlog straks voor gevolgen en is het beter eerst wat ontwikkelingen af te wachten mbt huizenmarkt? Er zal ongetwijfeld eea in beweging gaan komen en is het dan prettig om een huis te kopen dat in no time onder water komt te staan?
We hebben nu een koophuis met flinke overwaarde, ons laten voorrekenen wat we nu kunnen lenen/uitgeven plus we hebben een flinke spaarpot opgebouwd. Hoe zonde zou het zijn om alles nu in een huis te stoppen dat misschien met een paar maanden al behoorlijk wat minder waard zal zijn.
Booooo schreef:Menino: ik ken de huizen natuurlijk waar je het over hebt. Ik zou er nooit van mijn leven 3 ton voor overhebben, maar dat is de marktKun je geen bod doen, en erbij vermelden dat je er echt samen met de koper uit wilt komen?
Zo laat je blijken dat er nog ruimte is.
MarjanB schreef:Mars schreef:Interessant dat je dit noemt San, dit ging dus ook even door mijn hoofd. Wat heeft deze oorlog straks voor gevolgen en is het beter eerst wat ontwikkelingen af te wachten mbt huizenmarkt? Er zal ongetwijfeld eea in beweging gaan komen en is het dan prettig om een huis te kopen dat in no time onder water komt te staan?
Ook je huidige huis wordt minder waard. Die overwaarde is gewoon nep geld. Wij hebben gekeken naar wat we “netto” kwijt zouden zijn.. we waren ook spekkoper met meer dan 3 ton overwaarde op een huis dat we in 2017 kochten. Die overwaarde gaat nu in de verbouwing waardoor we ons nieuwe verbouwde huis voor net zoveel geld hebben als in de oude markt (op basis van hypotheek) nou ja voor ons dikke prima. Zolang die overwaarde in je huis blijft zitten kan die ook minder waard worden.
Alleen voor starters is het nu gewoon klote..