Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_mickey

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:26

Wij zaten bij Hypotheekvisie Vijzelstraat. Hele fijne begeleiding van a tot z en altijd bereikbaar en vooruitdenkend. Echt een aanrader!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:33

Menino schreef:
Misschien opportunistisch, maar misschien is dit juist een gunstig moment voor een bieding :=

We zitten er financieel warmpjes genoeg bij om een crisis te kunnen overleven. En het huis zou zeer toekomstbestendig zijn. Een hypotheek onder water zou altijd zeer ellendig zijn, maar wel een ingecalculeerd risico met de rare markt van nu. Of zie ik consequenties over het hoofd van deze oorlog?

Verder goede tips. Onze financiële adviseur zit thuis met corona maar ga hem even contacten en kijken of een aankoopmakelaar iets kan doen.

Ik zou zelf, ondanks dat vriendje en ik er zelf financieel ook heel warmpjes bij zitten, geen risico nemen door nu, op de top van de markt een huis te kopen. Maar dat is onze persoonlijke overweging na maanden de situatie in Europa en op de internationale markten in de gaten houden en erop anticiperen.

Als jullie ervan overtuigd zijn dat jullie een economische crisis kunnen overleven, en het huis kunnen behouden mochten jullie, of een van jullie, in het ergste geval werkloos worden, dan snap ik dat je toe wilt happen. Ik vind zelf de toekomst te wankel om daarin risico's te nemen.

Succes met welke keuze jullie ook maken +:)+.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:43

Interessant dat je dit noemt San, dit ging dus ook even door mijn hoofd. Wat heeft deze oorlog straks voor gevolgen en is het beter eerst wat ontwikkelingen af te wachten mbt huizenmarkt? Er zal ongetwijfeld eea in beweging gaan komen en is het dan prettig om een huis te kopen dat in no time onder water komt te staan?
We hebben nu een koophuis met flinke overwaarde, ons laten voorrekenen wat we nu kunnen lenen/uitgeven plus we hebben een flinke spaarpot opgebouwd. Hoe zonde zou het zijn om alles nu in een huis te stoppen dat misschien met een paar maanden al behoorlijk wat minder waard zal zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:48

Mars schreef:
Interessant dat je dit noemt San, dit ging dus ook even door mijn hoofd. Wat heeft deze oorlog straks voor gevolgen en is het beter eerst wat ontwikkelingen af te wachten mbt huizenmarkt? Er zal ongetwijfeld eea in beweging gaan komen en is het dan prettig om een huis te kopen dat in no time onder water komt te staan?
We hebben nu een koophuis met flinke overwaarde, ons laten voorrekenen wat we nu kunnen lenen/uitgeven plus we hebben een flinke spaarpot opgebouwd. Hoe zonde zou het zijn om alles nu in een huis te stoppen dat misschien met een paar maanden al behoorlijk wat minder waard zal zijn.

Ja weet je, het is in ons geval ook vooral speculatie, maar wel gebaseerd op economische trends.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:58

Geen paniek graag San87. Dit conflict is al tig jaar gaande. Nu een opleving ja. Gaat ook weer voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:00

paars schreef:
Geen paniek graag San87. Dit conflict is al tig jaar gaande. Nu een opleving ja. Gaat ook weer voorbij.

Ik heb helemaal geen paniek. Volgens mij leg ik alleen maar netjes uit wat mijn/onze overwegingen zijn en respecteer ik andere keuzes gewoon :?.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:05

Nah hier ook geen paniek hoor.
Maar oorlogen hebben nu eenmaal gevolgen op zaken als economie en dus ook huizenmarkt. Niks mis mee om de trends een beetje in de gaten te houden toch?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:07

Ik ben het niet met je eens San. Wonen is een basisbehoefte. Bevolkingsgroei in optima forma extra vluchtelingen juist door oorlog. De rente is historisch laag zo extreem laag zelfs dat het hogere prijzen zelfs kan rechtvaardigen.

Reken maar eens voor de gein door wat een rente van 5% doet op de totale looptijd.
En dit is geen raar bedrag historisch gezien.

We hebben een oorlog die nog niet zo wijd uitstrijkt als die van 19040-45. De situatie is vooralsnog niet vergelijkbaar.

Ik kan helaas niet terug vinden wat de kosten voor lenen toen waren.

Wat je kunt verwachten:

Zekerheid dat bevolking groeit
Krapte in de bouw stijgende prijzen.

Waar je ook wel zeker van kan zijn is dat banken in tijden van crisis en dat is nu aan de gang voorzichtiger gaan worden met kredietverstrekking en stijgende rente.

Dat laatste in combinatie met stijging bevolkingsgroei is dadelijk killing voor de starter en niet voor de doorstromer.
Ik verwacht door al deze punten daardoor een stagnering van de prijsstijging maar geen daling.

De situatie zoals in de jaren 50 (grote geboortegolf en gigantisch veel huizen bouwen) gaan we niet zien gezien de krapte. Want alleen in dat geval trek je de problemen recht.

De ECB pompt in tijden van (hyper)inflatie geen goedkoop geld de economie in (de heilige Graal van 2-3% inflatie is leidend).

Om een lang verhaal kort te maken huis is voor de happy few/investeerders en dat wordt steeds krapper en schrijnender.
Laatst bijgewerkt door Horsy83 op 24-02-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:08

“Meneer is spekkoper” wauw wat oneerbiedig... dus iemand die zijn huis nu verkoopt tegen een hogere prijs dan waar hij het 4 jaar geleden voor gekocht heeft (wat gewoon conform marktwaarde is) is maar spekkoper...
vreselijk oneerbiedige opmerking. Maar buiten dat kan niemand weten wat het huis werkelijk gaat doen qua prijs. Een makelaar kan vaak wel iets meer zien qua woningen uit de buurt etc. Maar uiteindelijk blijft het “wat de gek ervoor geeft”. Als het een instapklare woning is, en vorig jaar al een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan, dan verwacht ik zelf niet dat de woning onder 3 ton zal blijven....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:14

Als wij ons huis nu zouden verkopen zouden we ook na 1.5 jaar wonen 80.000 op de vraagprijs plakken.
Daarmee zijn we geen spekkoper, maar gaan we marktconform mee.
Het zou ons de overwaarde geven die ons kan laten doorstromen uit een normale eengezinswoning ( starterswoning) naar groter.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:15

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom de uitdrukking spekkoper oneerbiedig hoeft te zijn. Ik zou hem niet zo opvatten in ieder geval en qua definitie is het ook geen negatieve uitdrukking.

Ik zie de prijzen ook niet snel dalen, misschien wel stagneren als de hypotheekrentes blijven stijgen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:18

linda2008 schreef:
“Meneer is spekkoper” wauw wat oneerbiedig... dus iemand die zijn huis nu verkoopt tegen een hogere prijs dan waar hij het 4 jaar geleden voor gekocht heeft (wat gewoon conform marktwaarde is) is maar spekkoper...
vreselijk oneerbiedige opmerking. Maar buiten dat kan niemand weten wat het huis werkelijk gaat doen qua prijs. Een makelaar kan vaak wel iets meer zien qua woningen uit de buurt etc. Maar uiteindelijk blijft het “wat de gek ervoor geeft”. Als het een instapklare woning is, en vorig jaar al een vergelijkbare woning voor 290 is weggegaan, dan verwacht ik zelf niet dat de woning onder 3 ton zal blijven....

Nee spekkoper zeker niet. Het pand wat terug gekocht gaat worden (mits geen emigratie naar een goedkoper land) zal navenant gestegen zijn. Nu zitten er regionaal wel grote verschillen en ook in welke prijsklasse je koopt, maar er vanuit gaande dat hij regulier doorstroomt dan heb je de stijging net zo hard om de oren gemept gekregen.

Met een beetje geluk kan hij wel goedkoper bijlenen dat dan weer wel.

Onder de 3 ton verwacht ik ook geen deal. Vorig jaar 10% boven de vraagprijs. Maar zeker weten doe je het toch nooit. Je kunt via het kadaster wel vergelijkbare transacties uit de buurt opvragen dan heb je een idee/gevoel. Kun je dan nog altijd besluiten om niet in de gekte mee te gaan.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:22

Huis van de buren stond afgelopen maand te koop voor een bieden vanaf bedrag dat 20.000 hoger was dan dat van de overburen afgelopen oktober. Zijn zij dan ook spekkopers?

Van mijn oude buurman staat te koop voor een bieden vanaf bedrag 235.000, mijn huisje stond vorig jaar rond deze tijd te koop voor bieden vanaf 187.500. Dat had achteraf gezien wel iets hoger gekund al hadden we er dan niet meer voorgekregen dan dat er nu op geboden werd.

Ik vind mijn oude buurman zeker geen spekkoper. Al denk ik niet dat er bij hem dezelfde 20 a 25% overboden gaat worden als vorig jaar bij mij maar dat heeft ook te maken met de bieden vanaf prijs. Ik denk dat hij op rond de 10% overbieden mag rekenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:27

linda2008 schreef:

huh? Spekkoper is toch geen oneerbiedige uitdrukking? Zo bedoelde ik het lig niet.,

Bedoel hoogstens dat hij geluk heeft gehad dat de prijzen in zijn omgeving zo hard gestegen zijn, en dat hij een flink rendement heeft. Ken de meneer niet. Misgun het hem ook verre van. Was een papa van 2 kinderen die zijn droomhuis gevonden heeft dus ik hoop dat hij de overwaarde goed heeft kunnen inzetten. En denk ook niet dat hij een oplichter ofzo is.

Maar zijn plekken waar de stijging minder hard heeft doorgezet. De huizenprijzen van mijn ouders zijn ook gestegen, maar geen 60% in 3 jaar. Ik denk dat je dat mazzel mag noemen. Zelfs als hij het in een ander huis moet stoppen, lijkt het me toch beter dan andersom.
Betekent verder helemaal niet dat ik het een nare meneer ofzo vind.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:51

Menino schreef:
linda2008 schreef:

huh? Spekkoper is toch geen oneerbiedige uitdrukking? Zo bedoelde ik het lig niet.,

Bedoel hoogstens dat hij geluk heeft gehad dat de prijzen in zijn omgeving zo hard gestegen zijn, en dat hij een flink rendement heeft.

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar ook "geluk" weet ik niet of je dat wel zo kunt zien. Er zal toch hoogstwaarschijnlijk een woning moeten worden teruggekocht.
Ik vind dit nogal een gevoelig onderwerp :') omdat tegen mij ook vaak werd gezegd "oh wat een geluk dat je het huis nu gaat verkopen". Geluk? geluk? Dat ik ga scheiden en een veel te duur, oud krot moet terug kopen, geen euro van mijn overwaarde terugzie en het financieel mega zwaar ga krijgen omdat ik die veel te dure woning in mijn eentje moet ophoesten, dat vinden jullie een geluk?!?! :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:57

Ik ben dan ook spekkoper als je puur naar de cijfers kijkt: 1,5 ton winst in 2 jaar tijd. Maar ik heb er ook een halve ton ingestoken om het naar mijn zin te krijgen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:05

Ik kan me goed vinden in San87 haar verhaal en het is realistisch maar goed dat is mijn mening .

Wij hebben een leuke goede woning met flink overwaarde en lage lasten verkopen doe ik hem niet maar ben wel benieuwd wat de huizenmarkt en onze economie nu gaat doen met alles wat er gaande is .

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:09

Menino: ik ken de huizen natuurlijk waar je het over hebt. Ik zou er nooit van mijn leven 3 ton voor overhebben, maar dat is de markt :+ Kun je geen bod doen, en erbij vermelden dat je er echt samen met de koper uit wilt komen?
Zo laat je blijken dat er nog ruimte is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:11

Booooo schreef:
Menino: ik ken de huizen natuurlijk waar je het over hebt. Ik zou er nooit van mijn leven 3 ton voor overhebben, maar dat is de markt :+ Kun je geen bod doen, en erbij vermelden dat je er echt samen met de koper uit wilt komen?

Als je niet uit eigen zak wil betalen is er weinig ruimte, dus zou ik die ook noet benoemen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:30

Hoezo? Ze zegt dat de vraagprijs ruim binnen budget zit. Ze hoeven niet meteen mega te overbieden.
Misschien scheelt het 5k met het hoogste bod. En komt de verkoper er dan liever met hun uit in combinatie met motivatiebrief of iets.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:31

Ik zag deze op Facebook, aardig toepasselijk momenteel :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:54

Aan de kant.. die wil ik!! :')

Maar een woning kan ruim in je hypotheekbudget liggen, alles boven de taxatiewaarde betaal je gewoon uit eigen zak. En die zak geld is er zo te lezen dus niet? Dus heb je grofweg 2 opties:

1. Vraagprijs bieden en hopen op gunning.
2. Meer bieden en hopen dat als je het wordt, dat ook de taxatiewaarde gaat zijn.

Je kan er vaak wel vanuit gaan dat een huis iig op de vraagprijs getaxeerd wordt. Zeker als het niet heel vreemd geprijsd is ten opzichte van andere woningen in de buurt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:58

Mars schreef:

Ook je huidige huis wordt minder waard. Die overwaarde is gewoon nep geld. Wij hebben gekeken naar wat we “netto” kwijt zouden zijn.. we waren ook spekkoper met meer dan 3 ton overwaarde op een huis dat we in 2017 kochten. Die overwaarde gaat nu in de verbouwing waardoor we ons nieuwe verbouwde huis voor net zoveel geld hebben als in de oude markt (op basis van hypotheek) nou ja voor ons dikke prima. Zolang die overwaarde in je huis blijft zitten kan die ook minder waard worden.

Alleen voor starters is het nu gewoon klote..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:10

Booooo schreef:

Moet je eens in de randstad komen :D .

Huis van mijn papa, bovenwoning van 100 m2 met achterstallig onderhoud is een half jaar geleden getaxeerd op 5 ton :D

Ik woon in een naastgelegen grote stad. In een buurt die zeer slecht bekend staat. En huizen van 80 m2 bij mij in de straat gingen er in oktober vandoor voor 4 ton :P

Dat is ook het lastige natuurlijk, mijn referentiekader is totaal verpest nu we buiten de regio zoeken :') Alle huizen waarbij je een dansje kan doen in de woonkamer zonder dat je 3 stoelen omgooit en die in onze budget passen voelen als een walhalla, en iets wat we tot 3 maanden geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden. We zijn snel enthousiast dus. Ik weet dat jouw vriendin er gewoond heeft en je het dus goed kent :P Dus het is wel weer even positief ontnuchterend om je mening te zien :D .

Ik ga vandaag informeren bij wat mensen. En denk dat we gewoon op goed geluk laag inzetten en onder voorbehoud van. Als het dan niets wordt kunnen we volgende week op zoek op de manier zoals we voor ogen hadden.... Met een uitgebreid hypotheekadvies (hebben nu laag ingezet mbt wat we kunnen besteden) en een aankoopmakelaar +:)+

MarjanB schreef:
Mars schreef:

Ook je huidige huis wordt minder waard. Die overwaarde is gewoon nep geld. Wij hebben gekeken naar wat we “netto” kwijt zouden zijn.. we waren ook spekkoper met meer dan 3 ton overwaarde op een huis dat we in 2017 kochten. Die overwaarde gaat nu in de verbouwing waardoor we ons nieuwe verbouwde huis voor net zoveel geld hebben als in de oude markt (op basis van hypotheek) nou ja voor ons dikke prima. Zolang die overwaarde in je huis blijft zitten kan die ook minder waard worden.

Alleen voor starters is het nu gewoon klote..

Als je op leeftijd bent kun je overwaarde ook opnemen via een verzilveringshypotheek. Ken ook iemand die kleiner is gaan wonen en van de overwaarde een tweede huis heeft gekocht als investeringsobject. In dat opzicht is overwaarde opbouwen toch wel echt gunstig.

In dat opzicht is het dus fijn. Al kun je er in de meeste reguliere situaties weinig mee, inderdaad. En bij zo'n situatie als een scheiding zoals eerder genoemd ben je gewoon net zo hard de l#l als een starter.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 16:51

Hadden een bezichtiging aangevraagd. Makelaar klonk aan de telefoon echt al eens een arrogante botte banketstaaf..
Kregen de mail voor de bezichtiging.
Je mag pas bieden vanaf 550000, ehm waarom doe je de vraagprijzen dan niet bieden vanaf 550000..
Vraagprijs is 475000
Aan de telefoon zijn die ik kan je alleen inplannen als je boven de 600000 bied.
Hebben vriendelijk bedankt.
Succes met je flinke klus huis.