Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:06

De huur wordt voor mij iets hoger. Het nieuwe huis is wat groter en de huur is behoorlijk hoger, maar de huurtoeslag verkleint het verschil. Ik ga ongeveer 60 euro per maand meer betalen. Dat vind ik op zich prima, voor zo'n mooi splinternieuw huis. Maar als de energiekosten ook veel hoger worden dan ga ik er financieel wel erg veel op achteruit.
Ik woon nu in een maisonette en krijg dus warmte van (beneden)buren. Het nieuwe huis is een rijtjeshuis op een hoek, maar dus wel supergoed geïsoleerd.

Edit: Ik bedenk net dat mijn stroomkosten eigenlijk altijd negatief zijn, vanwege de heffingskorting. Als dat zo blijft dan komt er misschien nauwelijks iets bij wat betreft stroomkosten. Dan zou het nog wel te overzien zijn.

mylittlejoy

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:45

Voor diegenen die het verbruik willen verminderen, kijk echt eens naar de aanvoertemperatuur van je ketel. Deze wordt standaard op 80 gezet, maar hierdoor gaat je ketel heel kort op hoge temperatuur stoken, wat veel gas kost. Je kan beter de temperatuur naar beneden zetten, dan stookt de ketel langer op lagere temperatuur. Zeker voor nieuwere huizen is dit prima te doen, in een oud huis redt ie het misschien in een koude winter niet.

Bijkomend voordeel is dat je de omgeving meeverwarmt, wat een comfortabelere warmte oplevert dan wanneer je kort op hoge temperatuur stookt. Daarnaast is de luchtkwaliteit beter doordat je geen stof van de radiatoren verschroeit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:24

Fitzroy schreef:
En dan vind ik mezelf al stoer met 18 graden _O- (oké, ik kom van 21 graden). Maar heb nu al 2 broeken aan en een dekentje over me heen. Bij 15 of 16 moet ik een skipak aan.

Idem haha. Alleen gisteravond heb ik in die kou gezeten, geloof dat het 16 was. Na een uur zwemmen, daarna douchen en nog evbe halfuur op de bank met thee en in m'n onecie. Warm zat. Maar als ik overdag moet werkennof thuis gaat hij echt wel aan.

Nu snachts op 15, en overdag op 18. Maar gisteren hoger gezet, bleef het fris houden. Ik wil me niet suf stoken maar het hoeft ook niet te koud te worden.

Dit is overigens al jaren mijn beleid. Enige dat veranderd is is dat ik nu thuis werk en zonnepanelen heb. Dat heft elkaar wel wat op qua kosten dat meer verbruik gas, en de teruglevering.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:40

ìk vind het ook lastig om met het thuiswerken balans te houden. wil toch snel even de verwarming aanzetten.. nu staat die op 19 graden, maar heb het eigenlijk wel een beetje koud..

zit er ook aan te denken om mijn werkplek te verhuizen naar boven - kleine slaapkamer. dan hoef ik van de winter minder snel de kachel aan te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:49

De hema heeft een elektrische overdeken, ik hoop dat dat fijn is tijdens het studeren straks!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:05

Wel grappig, ik heb overdag als ik zelf op kantoor ben de verwarming op 15 graden staan... Nu was het vandaag prachtig zonnig weer tot zonsondergang. Als het zonnig is warmt mijn huis snel op. Ik heb beneden de ramen dicht en kwam net thuis en was de temperatuur alweer gezakt naar 18,7! Amper een half uur na zonsondergang!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:40

Ik heb een elektrische onderdeken op de bank, en een gewone deken voor over mijn benen. Dan is het heel goed uit te houden met de thermostaat laag. Wel alleen als je veel zit natuurlijk. Veel efficiënter ook, om alleen de plek te verwarmen waar je zit, in plaats van de hele ruimte. Dat wordt pas interessant als je met meerdere mensen in een ruimte bent, maar dat zijn we tegenwoordig steeds minder.

Van de week heb ik ook een elektrische bovendeken gehaald bij de Aldi. Daar was ik al lang naar op zoek. Hij is fijn, maar voor mezelf vind ik een onderdeken handiger. Je kunt trouwens ook zo'n autostoelverwarmer nemen. Daar heb je alleen wel een 12V-adapter voor nodig. En soms is alleen zo'n klein matje onder je voeten of onder je kont al genoeg. Die hebben ze vaak bij de Lidl.

Ik vind het vooral 's ochtends handig. Ik heb een hekel aan de kou 's ochtends, maar wil niet hard stoken om vervolgens na een half uur alweer de deur uit te gaan. Als je je ontbijt op een verwarmde stoel of bank kunt eten ga je lekker voorverwarmd de deur uit, zonder dat je hebt hoeven stoken. Dat kan echt veel schelen, elke dag weer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:44

Ik ben begonnen met warme huissokken/kousen breien die ook mijn kuiten warm houden. Ik heb een rare maat waardoor ze meestal te smal of te kort zijn. Nu kan ik ze zelf op maat maken. De meest basis kale vorm maar dat boeit niet, voor stilzitten zijn ze lekker warm

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:02

Doen we een nieuw topic, of gaan we gewoon door?
Ik heb mijn verbruik van november ook binnen. 112,4 m3 en 73,5 kWh.
Ligt weer een stukje hoger dan oktober. Een deel is uit te leggen. In oktober was ik een week op vakantie, en in november heb ik ook meer thuis gewerkt. Ik ga toch meer letten op het afsluiten van bepaalde ruimtes, zodat dat toch weer scheelt. Maar een 3 meter hoog plafond helpt toch ook echt niet mee.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:06

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door Jigglemouse op 09-05-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:08

November 88 m3 gas, iets minder dan oktober. Stroom verbruik /teruglevering nagenoeg gelijk aan oktober. Maar op zich niet ontevreden. Als dit doorgaat kom ik op een lager verbruik uit dan vorig jaar. Dat zat toen op 1200 m3 iedere maand gemiddeld 100 m3 dan.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:12

November hier 56Kwh stroom en 17m3 gas. Ik begrijp niet waarom het gas nu zo veel hoger is dan vorige maand. Verwarming heeft 2x aan gestaan.
Vorige maand 61kwh stroom en 9m3 gas. Via de app krijg ik geen echte duidelijkheid waarom het nu zo veel hoger is. Soms op vreemde tijden waarop ik niet eens thuis ben..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:15

Eve_16 schreef:
November hier 56Kwh stroom en 17m3 gas. Ik begrijp niet waarom het gas nu zo veel hoger is dan vorige maand. Verwarming heeft 2x aan gestaan.
Vorige maand 61kwh stroom en 9m3 gas. Via de app krijg ik geen echte duidelijkheid waarom het nu zo veel hoger is. Soms op vreemde tijden waarop ik niet eens thuis ben..

Ik vraag mij echt af hoe je voor elkaar krijgt om pas 2x verwarming aan te doen :’) hier is rond de 15/16 graden zonder verwarming

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:17

hier in november 289m3, oktober was 183m3, juni 40m3

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:20

karuna schreef:
Stroom verbruik /teruglevering nagenoeg gelijk aan oktober.

wat bijzonder, wij zaten in oktober op 191 kwh teruggeleverd en in november op 56kwh teruggeleverd
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 01-12-21 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:25

117m3 gas en 237kWh stroom in november .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:32

fokfanaat schreef:
karuna schreef:
November 88 m3 gas, iets minder dan oktober. Stroom verbruik /teruglevering nagenoeg gelijk aan oktober.

wat bijzonder, wij zaten in oktober op 191 teruggeleverd en in november op 56kwh teruggeleverd

Om de een of andere reden zit ik op een iets zonnigere drogere plek dan elders lijkt wel. Dezelfde installatie ligt ook 30 km verderop en deze levert steevast minder terug dan die van mij. En tot mijn verrassing was november aardig gelijk aan oktober wat niet logisch is gezien de mindere zonuren. Mij hoor je niet klagen erover. :D de panelen zitten ook echt pal zuid en geen enkele zonbelemmering in de buurt. Alleen de laatste week was een beetje een drama maar de 29 e weer een topdag kwa opwekking. Net als 20 en 21 zie ik net. Misschien hebben die wat gecompenseerd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:42

begin november nog 8 kwh en op die (20 en 21) dagen lever ik dan 4 of 5 terug, op goede dagen begin oktober 15 kwh. Afgelopen 2 jaar in oktober ook duidelijk veel meer dan November, panelen liggen hier ook hele dagen in de zon. Echt bijzonder

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:45

Gianti schreef:
Eve_16 schreef:

Ik vraag mij echt af hoe je voor elkaar krijgt om pas 2x verwarming aan te doen :’) hier is rond de 15/16 graden zonder verwarming

Haha, ik ben heeel weinig thuis. Dus tegen de tijd dat het “‘lekker warm is” moet ik al weer weg, wat het weggaan en naar de kou&regen “ toe gaan “ nog erger maakt. Voor dat ene half uurtje 2x per dag met eten & savonds om 2300 ga ik na het douchen eigenlijk altijd gelijk in bed Netflix kijken, dus dat scheelt echt enorm.
Het is hier nu 17 graden.

Overal liggen fleecekleedjes en ik draag goede warme sloffen. Dat laatste is echt zooooo belangrijk! Dat scheelt enorm

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:48

De 29/11 was 13, 20 en 21/11 waren 11 en 12. Zo zitten er meer dagen tussen. Oktober was misschien iets minder kwa weer. Geen idee hoe het kan maar ik ben er wel blij mee.

17 graden zonder verwarming red ik bij lange na niet, Zonder verwarming is het 15 graden in de kamer hooguit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:08

Ons gasverbruik was in November 12m2, zelfde als in Oktober.. Wat ik raar vind, want in Oktober zijn we twee weken weg geweest, en in November heb ik veel meer gedouched en ben ik een paar keer uitgebreid in bad geweest.
De verwarming hebben we nog niet aan gehad.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:12

Wij zitten op 138 m3 gas.

Onder dekens gaan liggen op de bank is leuk maar daar heb ik toch echt geen tijd voor.

Hij staat bij ons op 20.5 en dan heb ik nog dikke sloffen aan. Warme trui en bodywarmer.

En je krijgt toch ook wel eens visite of gewoon even eten aan keukentafel etc. Ik vind 18 of zelfs nog minder graden geen leeftemperatuur.

Vind het super knap dat mensen daar tegen kunnen maar moet er niet aan denken :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:24

Hier overigens 136m3 verbruikt.. maar moet eerlijk zeggen dat het soms wel afzien is :(

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:25

net het gasgebruik voor de maand november binnen gekregen. dit was 35 m3.
Ben echt onwijs trots, want vorig jaar hadden we dus 63 m3 gebruikt. We proberen er nu echt op te letten.

Zo heb ik de toon ingesteld. Zodat we de verwarming niet perongelijk aan laten staan enz.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:25

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door Jigglemouse op 09-05-23 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt