Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:14

Dat valt wel mee hoor. Het enige wat ik niet aanraad is 's nachts buiten gooien nu ;) maar hier altijd honden gehad die binnen zaten als we thuis waren en buiten als we weg waren. Ook in de auto met koud weer. Ze hebben een goede dubbele vacht he. En het is geen kleine pup meer.

En hey, misschien kruipt ze bij je anders :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:49

MyWishMax schreef:
Dat valt wel mee hoor. Het enige wat ik niet aanraad is 's nachts buiten gooien nu ;) maar hier altijd honden gehad die binnen zaten als we thuis waren en buiten als we weg waren. Ook in de auto met koud weer. Ze hebben een goede dubbele vacht he. En het is geen kleine pup meer.

En hey, misschien kruipt ze bij je anders :')

Hier een hond die het daadwerkelijk écht koud heeft bij temperaturen onder de 16°c.

Hoe ik dat weet?

Hond mag altijd mee naar boven om op de slaapkamer te slapen.

De maanden dat de verwarming uit staat, laat ik de kamerdeur naar de gang gewoon open staan. Het gebeurt dan wel eens dat Skip in eerste instantie beneden op de bank kruipt, maar vaak is ie vervolgens al boven voordat ik in bed lig. Maar meestal gaat hij gelijk mee naar boven.

Nu de verwarming weer aan staat en het boven kouder is (verwarming staat daar wel open, maar omdat het beneden zo goed geïsoleerd is, slaat de cv niet lang en vaak genoeg aan om de slaapkamer echt warm te krijgen) krijg ik Skip écht niet meer mee naar boven!

Na de laatste plas kruipt hij direct op de bank, maakt echt geen aanstalten om naar boven te komen.

Eerste winter in mijn huidige huis kwam hij wél mee naar boven, maar kroop iedere keer op bed, iets wat hij uitsluitend deed als het fris was in de slaapkamer. Maar een éénpersoonsbed is niet echt ruim genoeg voor 1 volwassenen + hond en ik sliep slecht iedere keer. Dus Skip duidelijk gemaakt dat hij een fijne mand heeft en dat hij dáár mag slapen. Sindsdien blijft hij dus beneden in de winter want meneer vind het boven te koud. (In de zomer was er nooit "discussie" dan ging hij automatisch al op zn eigen mand)

Ik laat de verwarming dan ook altijd op 16,5°c staan voor Skip.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 12-11-21 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:50

Ik snap werkelijk waar niet dat je in 15 graden gaat zitten, kan ook gewoon niet gezond zijn voor je lichaam en spieren lijkt me.
Snachts of overdag als ik er niet ben zet ik hem op 16 maar anders echt niet lager dan 20. Gezondheid is belangrijker dan geld.

Weten jullie precies hoe het zit met overstappen, mag je nu per 1 december weg of als ik bijvoorbeeld nu opzeg dan mag ik pas over die 30 dagen weg?
Eneco heeft zowat de hoogste tarieven van alle aanbieders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:04

AshleyRol schreef:
Ik snap werkelijk waar niet dat je in 15 graden gaat zitten, kan ook gewoon niet gezond zijn voor je lichaam en spieren lijkt me.
Snachts of overdag als ik er niet ben zet ik hem op 16 maar anders echt niet lager dan 20. Gezondheid is belangrijker dan geld.

Weten jullie precies hoe het zit met overstappen, mag je nu per 1 december weg of als ik bijvoorbeeld nu opzeg dan mag ik pas over die 30 dagen weg?

Ik zit overdag met 15 graden omdat ik het ook best fijn vind om geld over te hebben voor eten :) op mijn hond, school, verzekeringen en telefoonabonnement kan ik niet verder besparen dus het gaat direct af van mijn budget om te eten als mijn maandbedrag omhoog gaat.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:10

[***] schreef:
AshleyRol schreef:

Ik zit overdag met 15 graden omdat ik het ook best fijn vind om geld over te hebben voor eten :) op mijn hond, school, verzekeringen en telefoonabonnement kan ik niet verder besparen dus het gaat direct af van mijn budget om te eten als mijn maandbedrag omhoog gaat.

Dat is echt heel triest.
Ik bedoel het ook niet om iemand te veroordelen maar ik vind het gewoon echt erg om te horen dat jij en waarschijnlijk nog vele anderen hierdoor letterlijk in de kou zitten.
Ik vind het ook heel k.. die prijzen maar ik spaar nu gewoon wat minder dan normaal en heb ook meer dan genoeg om het op te vangen. Vind het al mega balen en zonde dat het me ruim 1000 kost wat ik anders aan iets anders had kunnen besteden maar als ik dan jouw verhaal hoor mag ik eigenlijk niet klagen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:12

Ja, gezondheid is belangrijker als geld. Door die gezondheid heb ik juist geen geld :') Het is nogal moeilijk voor te stellen, maar er zijn ook gewoon mensen die niet meer kunnen uitgeven en dus ook moeten besparen op stookkosten. Ik wil niet zeggen dat ik hem altijd op 20 graden zou zetten, want ik vind een dekentje en trui ook gewoon lekker, maar ik zou hem wel vaker aanhebben.

Ik blijf wel benieuwd wat het in januari gaat doen als ik moet overstappen. Maar ook wat die compensatie van overheid straks echt betekent. Dat snap ik nog niet helemaal, bedrag korting op belasting voor 2022. Maar hoe wat en wanneer snap ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:20

AshleyRol schreef:
[***] schreef:

Dat is echt heel triest.
Ik bedoel het ook niet om iemand te veroordelen maar ik vind het gewoon echt erg om te horen dat jij en waarschijnlijk nog vele anderen hierdoor letterlijk in de kou zitten.
Ik vind het ook heel k.. die prijzen maar ik spaar nu gewoon wat minder dan normaal en heb ook meer dan genoeg om het op te vangen. Vind het al mega balen en zonde dat het me ruim 1000 kost wat ik anders aan iets anders had kunnen besteden maar als ik dan jouw verhaal hoor mag ik eigenlijk niet klagen.

Ik heb nog de oude tarieven, ik houd mijn hart vast voor als ik moet verlengen per 1 mei. Ik studeer, leen bijna maximaal (er kan nog €50 bij), heb een huurwoning (ik red me niet in een studentenhuis) met energielabel F en ernaast werken lukt helaas niet. Ik krijg wel nog een bijdrage van mijn moeder en mijn vader betaalt de zorgverzekering gelukkig.
Voor nu red ik het nog redelijk en ik ga proberen het met elektrische deken en bijvoorbeeld sloffen comfortabeler te maken.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik tot een paar maanden terug zeer goed tegen kou kon, ik had maar een paar weken per jaar een (winter)jas nodig en verder redde ik me met een trui over mijn shirt met korte mouwen. Die trui ging binnen gewoon weer uit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 01:12

Even een hele stomme vraag hoor, maar je hebt wel een hond. Wat als die ziek wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 01:36

Yv_ schreef:
Even een hele stomme vraag hoor, maar je hebt wel een hond. Wat als die ziek wordt?

Mijn hond is mijn assistentiehond :) dus mijn kans op een normaal leven. Als ze ziek wordt heb ik de hulp van mijn ouders nodig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 08:46

Het is nog een pup dus nu assisteert ze je ook niet toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:06

Wat een nare vraag. Ze heeft die hond met een reden toegewezen gekregen en traint er met een reden zelf mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:16

chanicha schreef:
Het is nog een pup dus nu assisteert ze je ook niet toch?

Ze groeit in haar taken, we zijn samen in opleiding. Ik heb de hond inderdaad niet voor niets. Niet voor iedere aandoening zijn er (genoeg) opgeleide honden beschikbaar en teamtraining geeft gewoon een volwaardige assistentiehond die ADI en ADEu geaccrediteerd is.
Ze is een half jaar oud en begint te signaleren.

Ik vind het inderdaad een nare suggestieve vraag. Ik hoef me niet te verdedigen tegenover een willekeurig online wildvreemde.
Wat zou het alternatief moeten zijn? Haar weg doen (zou ik al niet meer kunnen), stoppen met mijn opleiding, financieel er veel slechter voorstaan, een nieuwe pup, opnieuw beginnen en waarschijnlijk trainingen bij moeten kopen omdat ik er niet meer genoeg heb? Voor de duidelijkheid: zo'n opleiding kost €20.000 en wordt niet vergoed door de zorgverzekering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:27

Yv_ schreef:

Logische vraag wel. Hier helpen mijn ouders me erbij. Ik had in betere tijden 3 honden, nu nog maar 1. Gelukkig waren mijn ouders van mening dat een dier weg doen iets is wat je probeert te voorkomen. Was niet goed voor de hond geweest maar ook niet voor mij. Hierna zal ik in deze situatie geen dieren meer nemen, want idd wat als. Naast aanschaf :+

Ik vond dit ook geen nare vraag? Of bedoelden jullie niet deze?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:38

MyWishMax schreef:
Yv_ schreef:

Logische vraag wel. Hier helpen mijn ouders me erbij. Ik had in betere tijden 3 honden, nu nog maar 1. Gelukkig waren mijn ouders van mening dat een dier weg doen iets is wat je probeert te voorkomen. Was niet goed voor de hond geweest maar ook niet voor mij. Hierna zal ik in deze situatie geen dieren meer nemen, want idd wat als. Naast aanschaf :+

De vraag van Chanicha.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:04

Nee niet zo bedoeld maar omdat ze in haar appartement gaat wonen dan zijn haar ouders er ook niet en de hond is nog erg jong.
Dat bedoelde ik.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:22

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

De vraag van Chanicha.

Oh, ik schrok ook een beetje, want ik bedoelde het totaal niet verwijtend! Het was zuiver een oprechte vraag vanaf mijn kant.

Duidelijk [***]. Fijn dat je je ouders achter je hebt staan. Is het eventueel een mogelijkheid om -met hond- terug te keren naar de ouders, desnoods tijdelijk? Of wellicht voor een ander, goedkoper huis kijken (al weet ik hoe moeilijk dat in deze tijd is, dus dat is wellicht een giga nutteloze tip). Het lijkt mij echt héél zwaar om je levensgenot te moeten beperken omdat het geld er niet is. Ik vind het sowieso écht heel erg wat deze prijsstijgingen allemaal voor nare consequenties heeft, zeker voor de mensen die al niet breed zitten :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:34

Yv_ schreef:
Oh, ik schrok ook een beetje, want ik bedoelde het totaal niet verwijtend! Het was zuiver een oprechte vraag vanaf mijn kant.

Duidelijk [***]. Fijn dat je je ouders achter je hebt staan. Is het eventueel een mogelijkheid om -met hond- terug te keren naar de ouders, desnoods tijdelijk? Of wellicht voor een ander, goedkoper huis kijken (al weet ik hoe moeilijk dat in deze tijd is, dus dat is wellicht een giga nutteloze tip). Het lijkt mij echt héél zwaar om je levensgenot te moeten beperken omdat het geld er niet is. Ik vind het sowieso écht heel erg wat deze prijsstijgingen allemaal voor nare consequenties heeft, zeker voor de mensen die al niet breed zitten :(.

Ik ben momenteel nog bij mijn vader en ga juist terug omdat dit niet vol te houden is en ik ga zeker niet meer terug naar mijn ouders.
Ik ben aan het zoeken naar een gezinswoning (die zijn ongeveer €30 duurder dan waar ik nu zit en ik krijg daar €20 meer huursubsidie). Die hebben gelukkig bijna allemaal energielabel A of B! En daar zal ik ook alleen de woonkamer verwarmen dus dan zal het prima te betalen zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:47

Yv_ schreef:

Wat een stomme rot vraag zeg. Zeker in vorm van een hulphond. Alsof je in iemands situatie kan kijken. Wie weet had ze die hond gekocht in betere tijden. Jij doet je dieren direct weg als het een tijdje niet goed gaat qua financiën dus? Of direct weer je huis verkopen en terug naar je ouders als het even minder gaat? Je hebt niet alles in de hand. Of je hebt mooie berekeningen gedaan en kon 200 euro weg zetten voor je dier, maar ivm stijgende gasprijzen moet die 200 euro opeens naar je energie rekening. Dat is ook iets dat mensen kan overkomen helaas...

Gelukkig heb je je ouders als achtervang! Hopelijk geeft je dat wat meer lucht :)

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:06

Volgens mij gaat dit topic over dat welkom energie failliet is ...
Laten we gewoon niet persoonlijk worden en op het onderwerp blijven :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 13:10

AshleyRol schreef:

Je mag idd per 1 december weg, tenminste, dat zeiden ze bij vattenfall. Mijn nieuwe contract gaat per dan in.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:16

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:22

Tancreda4 schreef:
Yv_ schreef:

Wat een stomme rot vraag zeg. Zeker in vorm van een hulphond. Alsof je in iemands situatie kan kijken. Wie weet had ze die hond gekocht in betere tijden. Jij doet je dieren direct weg als het een tijdje niet goed gaat qua financiën dus? Of direct weer je huis verkopen en terug naar je ouders als het even minder gaat? Je hebt niet alles in de hand. Of je hebt mooie berekeningen gedaan en kon 200 euro weg zetten voor je dier, maar ivm stijgende gasprijzen moet die 200 euro opeens naar je energie rekening. Dat is ook iets dat mensen kan overkomen helaas...

Gelukkig heb je je ouders als achtervang! Hopelijk geeft je dat wat meer lucht :)

Wat een stomme rotreactie zeg. Misschien moet je even iets verder lezen :). Je maakt aannames die ik met mijn vraag niet gesteld -en bedoeld- heb, dus je reactie slaat echt nergens op :=.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 13:36

Wij hadden ook nog 400 euro + welkomstbonus tegoed, dus 650 euro down the drain, helaas. Heb even gevraagd wat het verbruik was van de vorige bewoner die hier woonde, was een oude gepensioneerde alleenstaande vrouw die de kachel op 20 zette overdag, en 's nachts op 16. Die verbruikte 2600 kuub op jaarbasis. Wij hebben ons eerste jaar 1750 kuub verbruikt (ik dacht iets meer, viel dus nog mee). Met ons nieuwe vattenfall contract zou dat dus al 1000 euro per jaar extra kosten, met ons korte Eneco contract zelfs 1500 per jaar. Het gaat dus niet om een paar euro, maar om echt veel geld.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:41

Badeendje schreef:
AshleyRol schreef:

Je mag idd per 1 december weg, tenminste, dat zeiden ze bij vattenfall. Mijn nieuwe contract gaat per dan in.

Tip: zet bij Vattenfall "Blijven loont" aan. Je krijgt dan meteen 5% korting op je variabele energiekosten en die korting loopt ieder jaar met 5% op. Alle beetjes helpen. Er zit verder niks aan vast. Dus niet dat je dan verplicht bij Vattenfall moet blijven. Hier meer informatie: https://www.vattenfall.nl/service/6serv ... ven-loont/
Voor bestaande klanten is de startkorting zelfs 10%.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:53

Ik kan dat dus niet aanvragen. Kan het nergens vinden en zelfs met uitleg zie ik het tabje niet waar ik het kan aanvragen. :=

Edit, ik kom er niet voor in aanmerking? Pas met nieuwe contract blijkbaar