Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:40

Liselot schreef:
Bij ons komt nagenoeg alles binnen op de gezamenlijke rekening en alle lasten gaan daar vanaf. Op het moment dat de salarissen gestort worden boek ik een vast bedrag over naar de spaarrekening van ons en voor de kinderen. De rest gaan de lasten af en wat overblijft is “leefgeld” of extra spaargeld.

Heb wel een kasboek gemaakt in excel om zo te kijken wat er elke maand over is. Straks weer even een nieuwe maken met de nieuwe lasten van 2021 en mijn man heeft een andere baan

Komen jullie lonen op een gezamenlijke rekening?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:40

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:
Ik vind het idd ook als veel werk klinken.

Heb een lopende gezamenlijke rekening, daar gaat van ons beide een x maandbedrag op. Daarvan haar meteen een x bedrag van naar duo en spaarrekening.

De rest is vast lasten en wat overblijft weer naar duo.

Het is een hele bekende manier van je geld bij houden, zo raar is het niet.

Ik zeg toch ook niet dat het raar is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:16

PSvanLot schreef:
Liselot schreef:
Bij ons komt nagenoeg alles binnen op de gezamenlijke rekening en alle lasten gaan daar vanaf. Op het moment dat de salarissen gestort worden boek ik een vast bedrag over naar de spaarrekening van ons en voor de kinderen. De rest gaan de lasten af en wat overblijft is “leefgeld” of extra spaargeld.

Heb wel een kasboek gemaakt in excel om zo te kijken wat er elke maand over is. Straks weer even een nieuwe maken met de nieuwe lasten van 2021 en mijn man heeft een andere baan

Ja alles behalve van mijn eigen bedrijf wat ik naast mijn gewone baan heb. We zijn getrouwd en hebben 2 kinderen dus alles gaat gewoon op een grote hoop

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:19

Liselot schreef:
PSvanLot schreef:

Ja alles behalve van mijn eigen bedrijf wat ik naast mijn gewone baan heb. We zijn getrouwd en hebben 2 kinderen dus alles gaat gewoon op een grote hoop

Hier ook, maar vind het erg fijn nog een stuk eigen geld te hebben iedere maand.

Wil mijn eigen hobby's, etentjes en stappen bekostigen.

Een bevriend stel van me doet het ook allemaal op een hoop idd.

denice

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 08:34

Wij ook hoor, snap dat gescheiden houden van geld sowieso nooit. We zijn getrouwd, kids, ongelijke salarissen. Juist daarom is het eerlijk alles delen. En zo heb je altijd goed overzicht in wat er nog over is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:01

Ik vind dat prettig, mijn eigen geld houden. We doen alle vaste lasten gewoon door 2 maar ik heb wel mijn eigen rekening en eigen geld. M’n vriend betaald ook niet mee aan de duo aflossingen, ook al rekent zijn salaris wel mee omdat we kinderen hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:21

denice schreef:
Wij ook hoor, snap dat gescheiden houden van geld sowieso nooit. We zijn getrouwd, kids, ongelijke salarissen. Juist daarom is het eerlijk alles delen. En zo heb je altijd goed overzicht in wat er nog over is.

Nee?
Mijn vriend heeft goedkope hobby's, ik dure. Als we alles op de gezamenlijke rekening zouden gooien zou hij dus ook meebetalen aan mijn hobby's? Daarnaast heeft hij bijvoorbeeld een auto van de zaak en ik gewoon een eigen auto. Dan zou hij dus ook meebetalen aan bijvoorbeeld een APK?

Nee hoor, hij zou het niet erg vinden maar ik vind dat zelf gewoon niet eerlijk. :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:52

Ik wil ook zelf mijn geld kunnen beheren. De paarden zijn een dure hobby en die wil ik graag zelf bekostigen.

We sparen gezamenlijk, maar ik heb ook nog een eigen spaarrekening.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:15

Je hebt toch een gezamenlijk leven en huishouden? Logisch toch dat je daar samen voor betaald. Grote uitgaven overleggen we gewoon even en etentjes en (heel sporadisch) stappen hebben we het niet eens over.
Nu moet ik zeggen dat we ook niet krap bij kas zitten, dus er kan ook gewoon vrij veel zonder zorgen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:17

Liselot schreef:
Je hebt toch een gezamenlijk leven en huishouden? Logisch toch dat je daar samen voor betaald. Grote uitgaven overleggen we gewoon even en etentjes en (heel sporadisch) stappen hebben we het niet eens over.
Nu moet ik zeggen dat we ook niet krap bij kas zitten, dus er kan ook gewoon vrij veel zonder zorgen

Ja maar wat als het nou de studieschuld van de ene is? Moet de partner daar ook aan mee betalen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:57

Ons gezamenlijke leven betalen we van de gedeelde rekening. De huur, internet, spotify, boodschappen, uiteten, nieuwe huis/tuin spullen etc.

Maar mijn hobby en kleding etc betaal ik van mijn eigen rekening. Ik verdien meer en geld rolt bij mij ook meer. Daar hoeft mijn vriend zijn geld niet in te steken.

Huur is ook naar rato.. niet gewoon door de helft. Onze studieschuld is wel vrij gelijk, die van hem 10K hoger. Maar beide redelijk veel door langstuderen. Dat is wel fijn, dan ligt het niet aan 1 persoon dat de hypotheek lager uitvalt _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:02

De DUO rekent in een aantal gevallen het salaris van de partner mee als het om afbetalen gaat.

En uiteindelijk ben je samen en maak je het elkaar mogelijk dat je je leven kunt leven zoals je doet en bijvoorbeeld ook je hobby's kunt uitvoeren.

Als het niet in geld is, dan wel in tijd of ruimte.

Voor beide redeneringen valt wat te zeggen, maar het is echt niet zo dat je door een gezamenlijke rekening en 1 grote hoop minder onafhankelijk zou kunnen zijn dan met volledig aparte rekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:22

Dat zeker niet. Maar door een deel apart te houden, voelt het voor mij wel zelfstandiger. Als ik dan eens los wil gaan met kleding shoppen, dan hoef ik me ook niet te verantwoorden. En ook geen zorgen te maken of ik zojuist een deel van zijn salaris er doorheen gejaagd heb, terwijl hij misschien andere plannen had ermee.

En op de grote hoop staat genoeg voor alle leuke spontane dingen die we samen doen. En komen we volgens berekening tekort (doen we teveel leuks _O-) dan betaald de ene of de andere. En dat ligt niet op een weegschaal, dat de ander dan terug betaald. Gewoon wat uitkomt, wie nog geld heeft of een pinpas bij heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:23

Marije_jiplover schreef:
Voor beide redeneringen valt wat te zeggen, maar het is echt niet zo dat je door een gezamenlijke rekening en 1 grote hoop minder onafhankelijk zou kunnen zijn dan met volledig aparte rekeningen.

Je kan wel zeggen dat je onafhankelijkheid geborgd is door aparte rekeningen ;-)
Wij sparen apart en betalen het gezamenlijke leven samen. Studieschuld betaal ik uiteraard ook zelf af. Zou me er ongemakkelijk over voelen als vriendlief daaraan mee zou betalen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:26

Suzanne F. schreef:
Liselot schreef:

Ja maar wat als het nou de studieschuld van de ene is? Moet de partner daar ook aan mee betalen dan?

Ja. Ik werk minder en zorg meer voor de kids. Hij kan daardoor meer werken en carrière maken. Ik zie ons als een team en er is geen van jou en van mij. Als hij een dure hobby heeft en we kunnen het samen betalen, dan maakt het mij niks uit dat dit meer kost. Ons geld is van ons. Eerlijker kan het ook juist niet in mijn ogen.

Maar wellicht dat een ander daar anders over denkt, misschien als de een een onverantwoord uitgavenpatroon erop nahoudt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:28

Doubtless schreef:
Marije_jiplover schreef:

Je kan wel zeggen dat je onafhankelijkheid geborgd is door aparte rekeningen ;-)
Wij sparen apart en betalen het gezamenlijke leven samen. Studieschuld betaal ik uiteraard ook zelf af. Zou me er ongemakkelijk over voelen als vriendlief daaraan mee zou betalen.

Maar waarom dan? Als wij zouden scheiden gaat alles door de helft en de mazzel. Of bedoel je bijvoorbeeld geld wegsluizen lastiger maken in zo'n situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:31

In jullie geval, kies je samen ervoor dat de ene bewust minder werkt. Dan zou het vreemd wezen als, in dit geval, jij minder te besteden hebt aan leuke dingen.

In ons geval werken we beide 40 uur per week. En is mijn uitgavenpatroon gewoon wat losser. Niks onverantwoords aan, maar mijn vriend hoeft niet bij te dragen aan het feit dat ik als hobby een paard en bijen heb. En dat ik liefst maandelijks nieuwe kleding koop. En elk jaar een tattoo laat zetten of meerdere.

En ik geloof prima dat als we om een rare reden uit elkaar zouden gaan, dat ieder de helft prima gaat. Maar mijn vriend spaart meer, belegt.. en zou dan dus wel met minder achter blijven. En dat is niet omdat ik onverantwoord uitgeef, maar wel gewoon meer geld laat rollen. Verdien er ook naar gelukkig :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:33

denice schreef:
Maar waarom dan? Als wij zouden scheiden gaat alles door de helft en de mazzel. Of bedoel je bijvoorbeeld geld wegsluizen lastiger maken in zo'n situatie?

Als je het zo geregeld hebt (dus daadwerkelijk vastgelegd), dan is dat mooi. Maar ik heb in mijn omgeving echt al verschillende vrouwen er slecht vanaf zien komen. Man al die jaren gewerkt & blijft met huis en geld achter. Vrouw heeft geen cent te makken en ziet maar hoe ze het oplost.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:39

Liselot schreef:

We hebben een gezamenlijk leven, maar ook zeer zeker allebei een eigen leven.

Mijn paarden zijn iedere maand een grote uitgave. Daarbij wil ik ook gewoon voor een paar honderd euro wat willen kopen zonder overleg.
Etentjes/borrels komen hier voor mij met regelmaat meerdere keren per week voor, dat voelt voor mij niet goed om gezamenlijke rekening te betalen. Als we samen gaan, dan weer wel.

We hebben beide een goede baan en hoeven nergens naar te kijken maar ik wil gewoon uit kunnen geven wat en wanneer ik wil. We storten ruim op de gezamenlijke rekening en houden daarbij ook ruim beide over. Of ik dat nu spaar of over de balk smijt kan ik zelf bepalen zonder schuldgevoel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:12

PSvanLot schreef:
Liselot schreef:

We hebben een gezamenlijk leven, maar ook zeer zeker allebei een eigen leven.

Mijn paarden zijn iedere maand een grote uitgave. Daarbij wil ik ook gewoon voor een paar honderd euro wat willen kopen zonder overleg.
Etentjes/borrels komen hier voor mij met regelmaat meerdere keren per week voor, dat voelt voor mij niet goed om gezamenlijke rekening te betalen. Als we samen gaan, dan weer wel.

We hebben beide een goede baan en hoeven nergens naar te kijken maar ik wil gewoon uit kunnen geven wat en wanneer ik wil. We storten ruim op de gezamenlijke rekening en houden daarbij ook ruim beide over. Of ik dat nu spaar of over de balk smijt kan ik zelf bepalen zonder schuldgevoel.

Precies hetzelfde hier :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:14

xSwanHeart schreef:
Ja, daar ben ik stiekem dus ook bang voor als wij ooit een huis gaan kopen :') Mijn ouders hebben altijd flink afgelost op hun hypotheek, dus het idee dat je die op een gegeven moment ook afbetaald moet hebben, zit wel flink ingebakken hier.

Overigens bedoel ik met grote uitgaven wel 'echt' grote uitgaven. Wij overwegen bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen, maar dan zit je zo op het bedrag van mijn volledige studieschuld. Dat vind ik dus heel erg moeilijk, ook als we de kosten delen.

Met dat soort uitgaven snap ik het inderdaad wel! Ik koop pas een andere auto als het echt moet en de vorige was een occasion van 4.500, als je een auto van 20k koop is het inderdaad wat anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:46

Tja aan de andere kant.. leen je volle bak voor een vervolgstudie en dan maak je die niet af op je scriptie. Dan snap ik wel dat je die schuld heel vervelend vindt. Want eigenlijk heb je die voor niks opgebouwd :o

Ik wist echt prima hoe mijn schuld opliep, daar ben je gewoon bij. Dat is niet na je studie opeens een verrassing. Mijn master heb ik langer over gedaan, wegens een periode overspannen zijn en letterlijk niks kunnen. Maar ik wist toen wel: dat diploma komt er. Ga geen bakken met geld terug betalen, terwijl het me uiteindelijk niks heeft opgeleverd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:00

Ook met aparte rekeningen ben je dingen naar elkaar verschuldigd na een scheiding. Of de een nu een enorme eigen spaarrekening heeft en de ander niks, op het moment dat je daadwerkelijk samen verplichtingen bent aan gegaan (via bv een samenlevingscontract, huwelijk of kinderen of een huis) zijn er zaken te verdelen.

Hier een enorm verschil in inkomen, ik ben de kostwinner momenteel, maar manlief had een veel groter eigen vermogen dan ik. Ik studeerde nog en hij had een goedbetaalde fulltime baan toen wij elkaar leerden kennen en ik bij hem introk in zijn koophuis.
Dus we zijn er scheef ingegaan, en het is ook nu scheef aan hoe het binnenkomt, maar wel wat andersom dan toen we startten.
Ik geef vervolgens nu relatief ook veel meer uit door paardenhobby, maar dat is alsnog mede mogelijk gemaakt door mijn partner, want dankzij zijn huis zitten we met idioot lage maandlasten, waardoor er meer dan zat overblijft om uit te geven en te sparen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:08

Ik zie daar ook echt dingen dat ik denk: is het nou echt zo'n openbaring dat je niet elke maand nieuwe kleren nodig hebt? Nounou :o En dat ze erachter komt dat 3 kinderen hebben geld kost, dat is toch ook geen staatsgeheim ofzo?

Ik vind het vooral bijzonder dat zoveel mensen blijkbaar zo weinig zicht op hun financiën hebben.