Opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:11

Voor een zandfilterpomp, is 4000 liter per uur voldoende of toch beter een iets duurdere versie kopen?

Edit: Als ik zo'n reparatiekitje gebruik om het lek te dichten, kan ik de plakker dan best aan de binnen- of buitenkant van de liner kleven?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:26

Pally

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:13

Bij Kruidvat hebben ze een Bestway van 3.05m doorsnee in de folder. Incl. pomp voor €90

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:17

Hier weer een half leeg zwembad.
Niet helemaal waterpas. Maar niet heel scheef eigenlijk. Heel vreemd. Vorig jaar ging het wel goed. Vervormde wel iets maar niet zoals nu. Is een 305 cm met opblaasrand. Meer mensen hier last van?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:18

Met opblaasrand luistert het heel erg nauw om waterpas te staan. Ik had die ook eerst maar dat was op mijn hobbelige grasveld geen optie.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:27

MoppieFilou schreef:
Edit: Als ik zo'n reparatiekitje gebruik om het lek te dichten, kan ik de plakker dan best aan de binnen- of buitenkant van de liner kleven?

Ik ben ook benieuwd.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:59

De kant waar het water als eerste tegenaan komt.

Hier ook het zwembad weer neergezet, simpel 3,05x77 rond Intex bad van een jaar of 5-6 oud. Heb hem toen maar 1x gebruikt en daarna nooit meer want het water was te koud. Dit jaar een solar bol erbij genomen en dat werkt vooralsnog vrij goed qua verwarming, al moet het echt nog wel een paar dagen zonnig blijven voordat het echt lekker wordt. Met Hemelvaartsdag van 12 naar 20 graden gegaan in 1 dag door dus de combinatie van solarbol met noppenfolie op het water zelf.

Het valt me wel op dat ik 's nachts een hoop warmte verlies via de grond (staat alleen op een zeil op de tegels, dom dom dom), dus volgend jaar ook EPS100 platen er onder. Wel heb ik de filterpomp (en daarmee dus ook de verwarming) volledig geautomatiseerd, zodra het water in de solarbol warmer is dan in het zwembad zelf wordt de pomp ingeschakeld, en weer uit als het water dezelfde temperatuur heeft. Om 20.00 wordt automatisch gecontroleerd of de pomp al twee uur aan gestaan heeft (voor de filterwerking), zo niet zet de Homey de pomp nog twee uur aan om vervolgens om 22.00 uit te gaan zodat we kunnen slapen zonder de herrie van de pomp. Totale kosten voor dat automatiseren waren iets van 30 euro ofzo omdat ik de Homey al had dus dat was een no-brainer, scheelt een hoop tijd elke dag :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:42

Is zo'n noppenzeil een aanrader voor over het zwembad? Warmt dat echt sneller op? Hebben er nu een normaal zeil bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:32

miccamaaike schreef:
Is zo'n noppenzeil een aanrader voor over het zwembad? Warmt dat echt sneller op? Hebben er nu een normaal zeil bij.

Nee, het koelt minder snel af.

Choiix schreef:
De kant waar het water als eerste tegenaan komt.

Hier ook het zwembad weer neergezet, simpel 3,05x77 rond Intex bad van een jaar of 5-6 oud. Heb hem toen maar 1x gebruikt en daarna nooit meer want het water was te koud. Dit jaar een solar bol erbij genomen en dat werkt vooralsnog vrij goed qua verwarming, al moet het echt nog wel een paar dagen zonnig blijven voordat het echt lekker wordt. Met Hemelvaartsdag van 12 naar 20 graden gegaan in 1 dag door dus de combinatie van solarbol met noppenfolie op het water zelf.

Het valt me wel op dat ik 's nachts een hoop warmte verlies via de grond (staat alleen op een zeil op de tegels, dom dom dom), dus volgend jaar ook EPS100 platen er onder. Wel heb ik de filterpomp (en daarmee dus ook de verwarming) volledig geautomatiseerd, zodra het water in de solarbol warmer is dan in het zwembad zelf wordt de pomp ingeschakeld, en weer uit als het water dezelfde temperatuur heeft. Om 20.00 wordt automatisch gecontroleerd of de pomp al twee uur aan gestaan heeft (voor de filterwerking), zo niet zet de Homey de pomp nog twee uur aan om vervolgens om 22.00 uit te gaan zodat we kunnen slapen zonder de herrie van de pomp. Totale kosten voor dat automatiseren waren iets van 30 euro ofzo omdat ik de Homey al had dus dat was een no-brainer, scheelt een hoop tijd elke dag :)

Ja, hee, E&I engineers moeten er altijd weer een PLC aan knuppen; wat is dat toch met die gasten dat ze te lui zijn om het zelf te doen?

}:) }:)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:54

Nou, PLC, ik heb gewoon een Homey en twee ESP8266 met 2 DS18B20's en een simpele KaKu switch voor de pomp hoor, geen fancy PLC's ;-)

En wat je zegt, het koelt minder snel af. Het schijnt ook iets bij te dragen aan verwarming maar daar heb ik niet heel veel van gemerkt tot nu toe, rendement van de solarbol is veel hoger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:22

Het is Logisch, Programmeerbaar en het Controleert; een PLC dus :j :D

Ik zou er een Logo!-tje voor gebruiken, meer mijn ding.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:08

Ja als je het zo bekijkt ;-)

Ook leuk spul, vroeger tijdens de studie nog met Simatic S7's gewerkt.

Met de huidige hoeveelheid zonlicht heb ik overigens een delta T van 4 graden via de solarbol. Valt me niet tegen, zo warm is de zon niet momenteel.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:21

Zijn er hier ook mensen die zo'n overkapping voor hun zwembad gebruiken?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:54

Ons zwembad staat ook weer, voor het 3e jaar. Ben een week geleden bevallen dus ik mag er voorlopig niet in maar dan staat ie er maar. En vriend mag er natuurlijk gewoon in :D

Ben nu weer wat mobieler dus ik ga straks eens kijken of alles goed is met de waardes.
Wij hebben ook zo'n grote zandfilterpomp voor een bad van 7000L

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:55

Aangezien ik er helemaal niets van ken, als ik deze pomp koop, zit de zandfilter er dan ook al bij of moet ik die nog apart aankopen?

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:01

Je moet 'm nog vullen met zand/glasparels. Die vulling dien je dus nog apart bij te bestellen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 10:04

Top, bedankt voor je bericht!

Nog één vraagje, deze pomp heeft een 38 mm aansluiting en mijn zwembad een 32 mm, maar ik heb al een gewone Intex filterpomp staan. Klopt het dat ik dan genoeg heb aan twee Intex connectoren 32mm/38mm om deze pomp aan te sluiten?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:08

Pally schreef:
Zijn er hier ook mensen die zo'n overkapping voor hun zwembad gebruiken?

Ow daar ben ik ook naar aan het kijken ja, was ook aan het denken zoiets neer te zetten. Ben ook wel benieuwd of zoiets bevalt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:20

Mijn zandfilterpomp kwam met de benodigde aansluitingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:24

Pally schreef:
Bij Kruidvat hebben ze een Bestway van 3.05m doorsnee in de folder. Incl. pomp voor €90

Ik heb deze zelfde maat, ook Bestway en ook inclusief pomp, een maand of 2 geleden voor 55 euro bij de Action gekocht :) Zag hem toevallig staan, 1 aan de kopse kant van een schap en dacht: dat is volgens mij wel héél goedkoop! Dus maar meegenomen :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 10:30

elnienjo schreef:
Mijn zandfilterpomp kwam met de benodigde aansluitingen.

En heeft jouw zwembad een 32 of 38 mm aansluiting? Want als ik in de handleiding van de filterpomp die ik ga bestellen kijk, staat er dat de hulpstukken om hem aan te sluiten op 32 mm niet meegeleverd zijn :\

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:33

Wellicht heb ik er toen gelijk de juiste dingen bijbesteld, dat weet ik niet meer precies. Ik had wel advies gevraagd aan Heine (waar ik mijn zwembad en een jaar later ook mijn pomp) vandaan had.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 10:35

Omg ik zie net dat de pomp die ik zoek voor €55 minder te koop is in een winkel om de hoek *\o/* . De pomp voor 6 m³/h kost evenveel als die voor 4m³/h. Is een pomp voor 6m³/h voor alle formaten zwembad effectiever of verbruikt het alleen maar extra energie zonder dat het iets meer doet dan de 4m³/h?

En als ik dan toch naar een fysieke winkel kan, kan ik het inderdaad meteen even vragen! :D

Edit: Ben net nog even naar het zwembad gaan kijken en de plek waar ik dacht dat er een lek zat had ik gisteren volledig drooggemaakt, en vanmorgen was er geen drupje te zien, dus dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat mijn zwembad helemaal niet lek is! *D Hoe dat water daar in eerste instantie dan gekomen is blijft een raadsel, maar het komt erop neer dat ik toch wel blij ben dat ik niet moet gaan klungelen om dat ding te plakken!

Om toch even 100% zeker te zijn dat er geen lek is voor ik mijn zwembad verder vul, zou het kunnen dat (in de veronderstelling dat er onderaan een lek zit) door de druk van het water dat erin zit, er via dat gat onderaan geen water kan ontsnappen? Of had ik toch echt wel water moeten zien liggen vanmorgen als er effectief een lek zou zitten?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:40

pmarena schreef:
Ik heb deze zelfde maat, ook Bestway en ook inclusief pomp, een maand of 2 geleden voor 55 euro bij de Action gekocht :) Zag hem toevallig staan, 1 aan de kopse kant van een schap en dacht: dat is volgens mij wel héél goedkoop! Dus maar meegenomen :)

Dat is idd niet duur!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:26

Ik heb ook een bestway gekocht, 366 x 100 cm.
Alleen lekt de pomp. De deksel is niet waterdicht te krijgen. Hebben jullie ook problemen met je pomp?