Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
miccamaaike schreef:Is zo'n noppenzeil een aanrader voor over het zwembad? Warmt dat echt sneller op? Hebben er nu een normaal zeil bij.
Choiix schreef:De kant waar het water als eerste tegenaan komt.
Hier ook het zwembad weer neergezet, simpel 3,05x77 rond Intex bad van een jaar of 5-6 oud. Heb hem toen maar 1x gebruikt en daarna nooit meer want het water was te koud. Dit jaar een solar bol erbij genomen en dat werkt vooralsnog vrij goed qua verwarming, al moet het echt nog wel een paar dagen zonnig blijven voordat het echt lekker wordt. Met Hemelvaartsdag van 12 naar 20 graden gegaan in 1 dag door dus de combinatie van solarbol met noppenfolie op het water zelf.
Het valt me wel op dat ik 's nachts een hoop warmte verlies via de grond (staat alleen op een zeil op de tegels, dom dom dom), dus volgend jaar ook EPS100 platen er onder. Wel heb ik de filterpomp (en daarmee dus ook de verwarming) volledig geautomatiseerd, zodra het water in de solarbol warmer is dan in het zwembad zelf wordt de pomp ingeschakeld, en weer uit als het water dezelfde temperatuur heeft. Om 20.00 wordt automatisch gecontroleerd of de pomp al twee uur aan gestaan heeft (voor de filterwerking), zo niet zet de Homey de pomp nog twee uur aan om vervolgens om 22.00 uit te gaan zodat we kunnen slapen zonder de herrie van de pomp. Totale kosten voor dat automatiseren waren iets van 30 euro ofzo omdat ik de Homey al had dus dat was een no-brainer, scheelt een hoop tijd elke dag

Pally schreef:Bij Kruidvat hebben ze een Bestway van 3.05m doorsnee in de folder. Incl. pomp voor €90
Zag hem toevallig staan, 1 aan de kopse kant van een schap en dacht: dat is volgens mij wel héél goedkoop! Dus maar meegenomen
. De pomp voor 6 m³/h kost evenveel als die voor 4m³/h. Is een pomp voor 6m³/h voor alle formaten zwembad effectiever of verbruikt het alleen maar extra energie zonder dat het iets meer doet dan de 4m³/h?
Hoe dat water daar in eerste instantie dan gekomen is blijft een raadsel, maar het komt erop neer dat ik toch wel blij ben dat ik niet moet gaan klungelen om dat ding te plakken!