Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:42

Lijkt me heerlijk, zo'n banaan achter je boot :D

Wat fijn dat jullie elektra helemaal wordt vervangen. Moet bij ons ook gebeuren, maar vriendlief wil daar nog even mee wachten. Hier inderdaad ook veel kroonsteentjes, een wirwar van kabels, veel kabels in het zicht, kabels die gewoon ergens los hangen.. Ik wil het ook compleet vernieuwd hebben, en dan ook alles met led licht en overal genoeg 12v en 220 stopcontacten, en we willen ook een zonnepaneel :)

Onze boot moet sowieso even het water uit om het onderschip te bekijken en antifouling vernieuwen. Daarna denk ik dat we hem weer terug leggen zodat we er 's winters makkelijker aan kunnen werken.

YvonneV
Berichten: 9026
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:55

Yavanna schreef:
yvonnedv schreef:

EFM, we zijn nog in afwachting hoe goed of ze zijn


Wij hebben er alleen maar goede ervaringen mee. Voordeel is, als je een groot schip hebt, zoals wij, ze je boot "gratis" komen keuren op het vlak. Dit moet iedere 7 jaar.. Dit zijn ze bij ons vorige week nog komen doen, en dit gebeurd zeer grondig. En deprijs kwaliteit verhouding is echt goed, vergeleken bij andere verzekeraars..[/quote]

He he eindelijk is alles afgehandeld na de inbraak in juni.. Ze heten trouwens nu EOC

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:26

Onze boot moet ook nog gekeurd worden en getaxeerd van de verzekering.Maar dat doen we pas als alles klaar is. We hebben nu alvast 1 schuifdeur mee naar huis genomen om te verven.Morgen of zondag de andere deur.

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:55

8nnemiek schreef:
Lijkt me heerlijk, zo'n banaan achter je boot :D

Wat fijn dat jullie elektra helemaal wordt vervangen. Moet bij ons ook gebeuren, maar vriendlief wil daar nog even mee wachten. Hier inderdaad ook veel kroonsteentjes, een wirwar van kabels, veel kabels in het zicht, kabels die gewoon ergens los hangen.. Ik wil het ook compleet vernieuwd hebben, en dan ook alles met led licht en overal genoeg 12v en 220 stopcontacten, en we willen ook een zonnepaneel :)

Kijk voor LED's even bij Velleman: https://www.velleman.eu/products/list/?id=421128

Enne, even voor de duidelijkheid: kroonsteentjes zijn niet brandgevaarlijk, het is de (incorrecte) beveiliging die een installatie onveilig maakt.

YvonneV
Berichten: 9026
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:45


8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:19

De led lampjes koop ik vaak via Ebay, kost geen drol daar!
En voor de armaturen zoek ik echt het ouderwetse of vintage, oude, goudkleurige spul :j

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:27

8nnemiek schreef:
De led lampjes koop ik vaak via Ebay, kost geen drol daar!
En voor de armaturen zoek ik echt het ouderwetse of vintage, oude, goudkleurige spul :j

Moet je eens kijken naar de lichtopbrengst, in verhouding tot opgenomen vermogen.....

8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:37

Daar mag vriendlief naar kijken :Y)
Jammer dat er geen prijzen op de site staan.
We willen in ieder geval niet te veel lichtopbrengst per lamp (op de kaarttafellamp na). Op het moment wordt je echt verblind door het licht.. Niet fijn! 150-200 lumen is al meer dan genoeg, en 350-400 lumen voor de richtbare spot.

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:17

Bij ons is t botenseizoen bijna afgelopen. Afgelopen woensdag met de grote dame terug naar de thuishaven gevaren, grappig, onverwacht dichte mist hebben op de Plas en dan nog beter de weg weten dan vriendje.. We moesten echt onverwacht op t kompas varen door die mist. Echt leuk. Gelukkig was t in de Drecht weer goed te doen.
De "kleine" ligt nog op de plas voor de weekendjes weg tot ze uit t water gaat. En dan van t voorjaar in de antifouling en een dag later t water weer in... Wou dat t al zo ver was.

Ik las ook nog over het schilderen van bootjes.. Wij hebben op de dame, van ijzer, geen staal, 2componenten lak gebruikt, van DD lak, ideaal, maakt als een trein schoon en de glans blijft zo mooi. Op de kimmen en vrijboord hebben we zwarte verf voor vrachtschepen zitten, t is toch een klassiek vrachtscheepje en dan moet je geen hoogglans, gladde verf op zetten :D T is geen goedkope verf, en bewerkelijk en t stinkt <<) maar t effect is geweldig.

En een electrische installatie is vaak hetgeen waar op wordt gekort in een schip, je ziet t meeste namelijk niet terug. Maar veel mensen vergeten wel dat het toch wel de aorta van het schip is. Een verkeerd aangesloten of slecht gemonteerde verbinding kan zoveel schade veroorzaken. Ik ken helaas door t werk van mijn vriend veel gevallen. Ik kan daarop alleen maar zeggen, laat je goed voorlichten, kijk wat je precies wilt en beknibbel er niet op. Vaak gaan mensen zelf aan de slag, ondanks dat ze er niet veel verstand van hebben, ik kan alleen maar aanraden om dan echt iemand met kennis te zoeken en na te vragen..

Nou watersporters, wanneer is t weer voorjaar, dan kunnen we weer t water op :D

Oh en Corinne, heb je die pony's al zien lopen bij dat grote huis bij Holtus eiland? Zo grappig, die diertjes hebben een gouden stalletje daar, vrij overal rondlopen. Dit is op een privé eiland op de Loosdrechste Plas, ze hebben bomen, water, strand, gras, een complete pony droom gewoon <3

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:45

Ach, zo moeilijk is zo'n installatie niet om te bouwen. Het probleem zit 'm voor het belangrijkste deel in het gebrek aan het juiste gereedschap.
Ik bedoel: een beetje schip kost 10k+ en dan ga je bezuinigen op 500 euro gereedschap?

Ik heb wat minder met schepen, maar voor auto's geldt gewoon hetzelfde. Je wil niet weten wat voor ellende ik tegen gekomen ben. Ik maak me geen illusies dat dat op boten anders is.....

Voorjaar duurt nog 4 maanden maar als jullie langs varen, zal ik zwaaien. Jullie de boot, ik mijn Range Rover, mogen jullie naar mijn auto kijken, kijk naar jullie boot :D

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:59

ikke schreef:
Ach, zo moeilijk is zo'n installatie niet om te bouwen. Het probleem zit 'm voor het belangrijkste deel in het gebrek aan het juiste gereedschap.
Ik bedoel: een beetje schip kost 10k+ en dan ga je bezuinigen op 500 euro gereedschap?

Ik heb wat minder met schepen, maar voor auto's geldt gewoon hetzelfde. Je wil niet weten wat voor ellende ik tegen gekomen ben. Ik maak me geen illusies dat dat op boten anders is.....

Voorjaar duurt nog 4 maanden maar als jullie langs varen, zal ik zwaaien. Jullie de boot, ik mijn Range Rover, mogen jullie naar mijn auto kijken, kijk naar jullie boot :D


Laten we het er op houden dat een schoenmaker beter bij zijn leest kan blijven ;) en moet je zeker niet te licht hierover denken.. Ik weet uit ervaring wel beter, en geloof me, de zekeringkasten die je op een boot tegenkomt zijn echt wel heel wat complexer dan die in een auto...daarnaast meerdere accusets, complexere omvormers etc..

Goed gereedschap is idd erg belangrijk, maar nog belangrijker zijn goede kwaliteit materialen en geen waaibomenbokkiewokkie merk omdat die 100 euro goedkoper is. Je hele installatie is namelijk net zo sterk als de zwakste schakel, dus moet je er voor zorgen dat je geen zwakke schakels hebt.

Enne is goed hoor, zwaai wel terug :wave: :D

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:11

Yavanna schreef:
ikke schreef:
Ach, zo moeilijk is zo'n installatie niet om te bouwen. Het probleem zit 'm voor het belangrijkste deel in het gebrek aan het juiste gereedschap.
Ik bedoel: een beetje schip kost 10k+ en dan ga je bezuinigen op 500 euro gereedschap?

Ik heb wat minder met schepen, maar voor auto's geldt gewoon hetzelfde. Je wil niet weten wat voor ellende ik tegen gekomen ben. Ik maak me geen illusies dat dat op boten anders is.....

Voorjaar duurt nog 4 maanden maar als jullie langs varen, zal ik zwaaien. Jullie de boot, ik mijn Range Rover, mogen jullie naar mijn auto kijken, kijk naar jullie boot :D


Laten we het er op houden dat een schoenmaker beter bij zijn leest kan blijven ;) en moet je zeker niet te licht hierover denken.. Ik weet uit ervaring wel beter, en geloof me, de zekeringkasten die je op een boot tegenkomt zijn echt wel heel wat complexer dan die in een auto...daarnaast meerdere accusets, complexere omvormers etc..

Goed gereedschap is idd erg belangrijk, maar nog belangrijker zijn goede kwaliteit materialen en geen waaibomenbokkiewokkie merk omdat die 100 euro goedkoper is. Je hele installatie is namelijk net zo sterk als de zwakste schakel, dus moet je er voor zorgen dat je geen zwakke schakels hebt.

Enne is goed hoor, zwaai wel terug :wave: :D

Ach, het wordt pas echt leuk boven de 1000A :D
Zo ingewikkeld is een boot niet, maar wellicht is mijn referentiekader niet helemaal eerlijk. Het is namelijk mijn vak om elektriek in goede banen te leiden. Ik kijk niet op een mm² meer of minder.

Het probleem zit 'm niet in de hoeveelheid accu's, omvormers of spanning maar in de doordachtheid en documentatie bij de opbouw van de installatie. DAT maakt of storingen vindbaar zijn en blijven of dat het uitdraait op het slopen van halve installaties. En ja, dat kom je overal tegen, zelfs in de Beneluxtunnel........

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:29

Hier waren de accu's gevaarlijk met elkaar door verbonden,was duidelijk gedaan door iemand die er geen verstand van had.Je zag ook zwarte brandplekken op verschillende stroom draden.Ze hebben gewoon 2 boodschappen karren vol bedrading en stopcontacten uit de boot gehaald,alles is vernieuwd.Kost aardig wat,we hebben nu al 750,- aanbetaald,de rest van de rekening komt nog.Maar nu hebben we wel een veilige boot,met veilige accu's,kachel en stroom.Ook de bedrading bij de motor is vernieuwd.
Er liepen stroom draden die gewoon nergens op uitkwamen en gewoon open en bloot lagen.

8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 06:47

Het opnieuw leggen van de kabels lijkt me een leuke klus :) ik heb veel met elektra gewerkt, en met een goede stroomkast moet er ook ruimte zat zijn om alles netjes te ordenen. We hebben maar een accu, dat scheelt. Wel moet ik even kijken naar de dikte van de kabels en de zekeringen. Die zijn nu allemaal 5A, maar ik wil er een omvormer tussen zetten zodat we op een paar plekken gewoon 220V apparaten kunnen gebruiken (tot 150W gaat ie), maar daarvoor hebben we dus waarschijnlijk dikkere kabels nodig en een zekering die meer kan hebben, dus dat moet ik even opzoeken tegen die tijd. En dan wil ik er eigenlijk een switch tussen zetten zodat we diezelfde stopcontacten in een haven kunnen omswitchen op de 220V walstroom. Een stuk lastiger dan een auto dus, maar ik vind het wel een leuke uitdaging :)
Verder wil ik er graag een paneel bij met een zeilboot erop met ledlampjes die aangeven welk licht je aan hebt :D gewoon omdat het zo leuk uitziet :Y)
Enige waar ik een beetje tegenop zie is het doortrekken van stroom onder de vloer door en achter de wanden door. Ik heb namelijk geen idee of we daar goed bij komen en of we die wanden zonder te beschadigen weg kunnen halen :=

Weet iemand van jullie toevallig wat ouderwetse lichten aan stroom gebruiken? (Toplicht, heklicht, ankerlicht enz) Zou het verstandig zijn om die te vervangen door ledlicht?

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:56

8nnemiek, ik doe echt zelf geen installaties, maar weet er inmiddels wel wat van. Ik raad je wel aan om een aparte startaccu te nemen en een set voor licht etc..kun je met je lichten nooit je startaccu leeg trekken. Is zo banketstaaf als je een dag weg bent en blijkt dat je niet meer kan starten omdat je startaccu leeg getrokken is :D
En wat ik je al per pb had aangegeven, kijk dan voor een combi van of Mastervolt of victron, dat is omvormer en acculader ineen, maar ook waar je de walstroom mee kan gebruiken..
En gebruik zeker niet te dunne bedrading, dat kan brand veroorzaken..

Enne Ikke, dan ga je aardig naar industrieel niveau:-D en ja, een goede zekeringenlijst etc is zeker belangrijk, en hoort ook bij een installatie, maar als je zorgt voor goede verbindingen en materialen hoef je niet zo snel een storing te hebben. Hoewel altijd mogelijk natuurlijk..

8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:09

Een aparte startaccu hebben we idd, die zit helemaal los van de rest dus daar hoeven we verder ook helemaal niets qua bedrading aan te passen :) Onze motor kan ook met de hand gestart worden in noodgevallen :))

Die combi idd, helemaal niet meer aan gedacht, maar dat is ook nog een idee. Alleen is het zo dat wij de accu niet laden via walstroom (hebben we helemaal niet bij onze ligplek), maar via de motor en eventueel later via zonnepanelen. Walstroom zouden we in principe alleen gebruiken op vakantie als we eens ergens in een haven liggen waar we toevallig stroom hebben, dus of het dan voor ons zin heeft om zo'n dure lader te kopen die we nooit gebruiken, daar moeten we het nog eens over hebben :)

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:15

Yavanna schreef:
Enne Ikke, dan ga je aardig naar industrieel niveau:-D en ja, een goede zekeringenlijst etc is zeker belangrijk, en hoort ook bij een installatie, maar als je zorgt voor goede verbindingen en materialen hoef je niet zo snel een storing te hebben. Hoewel altijd mogelijk natuurlijk..

:j Ik zit bij de bron, letterlijk :D

Storingen zijn nooit uit te sluiten maar een deugdelijk gebouwde installatie doet inderdaad heel veel.

Mastervolt heb ik geen ervaring mee; Victron is soort van hufterproof. We hebben hier ook enkele sets van Victron in gebruik die 24/7 redelijk op de grens van hun specs gebruikt worden en ze blijven het gewoon doen.

@ 8nnemiek: Zelf leggen is een flinke klus, maar als je plan goed is, is het inderdaad en leuke klus.
Als je inhoudelijke adviezen wil, mijn PB is beschikbaar. Bootje, auto of centrale, ik word er niet meer warm of koud van (nou ja, warm is het hier soms wel.....) :D

Gescheiden accu's is altijd een goed plan, niet alleen op de boot. Vooral doen, maar wel goed opletten met je scheiding.

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:54

Nou ja, Ikke, ik ga er iig geen wedstrijd over houden, jij weet er door je werk meer van, dus prima zo toch?

Keuze tussen Mastervolt of Victron is ook echt een persoonlijke keuze. Wij zijn Mastervolt minded en hebben heel onze electrische installatie aan boord hier van. Staat er al jaren in, werkt ook 24/7 en werkelijk nooit problemen. Victron is ook goed, maar minder stabiel dan MV. Zien hier heel wat meer problemen van.

Enne 8nnemiek, we hebben ook wel eens inruilers, Mastervolt en victron, die nog jaaaren mee kunnen, maar wel tegen een aantrekkelijke prijs. Dus als je weet wat je precies wilt.. You're welcome

8nnemiek

Berichten: 45142
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:04

Het wordt voor ons sowieso pas na de winter, misschien zelfs pas na de volgende zomer. We hebben nu nog wel wat zaken liggen die eerst moeten.. Luiken die wat water doorlaten, putjes en gaatjes opvullen, houtwerk aanpakken.. Maar daarna hoor je sowieso van me. Tweedehands zou inderdaad een goede optie zijn!

Wat hebben de mensen met boten hier zoal voor apparatuur aan boord? Dingen als een stuurautomaat, is dat nu echt handig? Wij hebben eigenlijk helemaal niets op het moment, op de lichten/lampen, koelkast en waterpomp na :+ Dieptemeter willen we sowieso erbij. Maar verder? GPS handig, of kan dat net zo goed via je telefoon? Windmeter? Snelheidsmeter? Die laatste is misschien ook niet nodig als je je telefoon erbij hebt.

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:11

Yavanna schreef:
Nou ja, Ikke, ik ga er iig geen wedstrijd over houden, jij weet er door je werk meer van, dus prima zo toch?

Keuze tussen Mastervolt of Victron is ook echt een persoonlijke keuze. Wij zijn Mastervolt minded en hebben heel onze electrische installatie aan boord hier van. Staat er al jaren in, werkt ook 24/7 en werkelijk nooit problemen. Victron is ook goed, maar minder stabiel dan MV. Zien hier heel wat meer problemen van.

Enne 8nnemiek, we hebben ook wel eens inruilers, Mastervolt en victron, die nog jaaaren mee kunnen, maar wel tegen een aantrekkelijke prijs. Dus als je weet wat je precies wilt.. You're welcome

Jij zit kennelijk ook in het vak? Be my guest, ik sta altijd open voor zinnige meningen. Wedstrijdjes over vermogen zijn niet zinvol; het principe blijft uiteindelijk gelijk of het nu om 10 of 1000A gaat. De juiste materialen zijn de sleutel tot een veilige installatie.

Ik ben ook van mening dat je het beste voor een merk kunt kiezen. Verschillende merken door elkaar geeft een groter risico op compatibiliteitsproblemen. Wil je dat toch doen, moet je wel heel goed weten waar je over praat.

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:17

Nee, ik niet, maar mijn vriend wel. Ga vaak met hem mee en doe t uitzoekwerk, dus inmiddels weet ik er wel wat van af, maar t installeren laat ik aan hem over :D ik doe zelf bekledingen in schepen en kappen etc.
Maar doordat je veel mee gaat, veel ziet en hoort en ik supernieuwsgierig ben weet ik een beetje. Maar de dingen die ik hierboven vermeldde zijn eigenlijk logisch toch..

Stuurautomaat is handig, wij hebben er geen, niet op de grote en ook niet op de kleine. Verder hebben we op de grote niet zo heel veel extra, is een klassieker, waar je niet te veel moderne poespas op wilt hebben. Hoewel we nu voor het CVO ( soort van apk voor schepen boven de 20 meter, dure onzin en veel dingen zijn erin overbodig ) wel veel aanpassingen moeten doen. In de speedcruiser hebben we ook geen stuurautomaat oid, wel een dieptemeter, das wel heel handig.
GPS, duur ding, en via kompas op je telefoon of gps op je telefoon varen gaat super, doen wij altijd indien nodig.
En we hebben een AIS aan boord, maar dat is verplicht bij schepen >20 m.. Die ziet precies waar je vaart etc. En natuurlijk een marifoon, onmisbaar, maar om deze te mogen gebruiken moet je eerst je marifoon certificaat halen, anders krijg je geen MMSI nummer.. En die heb je nodig om te kunnen zenden. Zonder dit certificaat kun je wel een marifoon afluisteren, maar zelf niks verzenden. Alles moet geld kosten 8)7
Enne 8nnemiek, we hebben regelmatig 2e hands en nieuw en dan eigenlijk van alles op gebied van scheepselectronica..

YvonneV
Berichten: 9026
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:57

1 tip, leg alle bedrading in mantelbuizen. De inbrekers hebben tijdens de inbraak alle bedrading achter/door de betimmering heen getrokken. Nu moet zowat alle betimmering er uit om nieuwe bedrading te kunnen trekken. Als er mantelbuizen in hadden gezeten was dat een heel stuk makkelijker geweest.

Nu is dit een uitzonderlijk geval maar in geval ban uitbreiden/vernieuwen van de elektrische installatie is het ten alle tijden makkelijker.

gohya

Berichten: 33013
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:12

Wat is een stuurautomaat?

Yavanna

Berichten: 3243
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:25

De een noemt het de automatische piloot en de ander een stuurautomaat. Je voert je koers in en t schip vaart de ingegeven koers. Handig voor op groot open water als je even naar het toilet toe moet. Maar ik of wij, zouden er niet blindelings op vertrouwen.
Enne, ik kan er niet genoeg op hameren, zorg voor de juiste bekabeling. Nu weer iemand die we kennen met brand door te dunne kabels.. Partij ellende en schade.. Pfoe

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:37

Yavanna schreef:
De een noemt het de automatische piloot en de ander een stuurautomaat. Je voert je koers in en t schip vaart de ingegeven koers. Handig voor op groot open water als je even naar het toilet toe moet. Maar ik of wij, zouden er niet blindelings op vertrouwen.
Enne, ik kan er niet genoeg op hameren, zorg voor de juiste bekabeling. Nu weer iemand die we kennen met brand door te dunne kabels.. Partij ellende en schade.. Pfoe

_-:( _-:( Ik hamer even met je mee.

Want niet alleen is de direkte schade groot, de chloordampen die vrijkomen als de brand een beetje meer is dan wat smeulen van de draad, die vreet zich in allerlei metalen en het kost je veel werk om dat allemaal weg te krijgen, ALS je het al helemaal weg krijgt. Denk hierbij ook aan je electronica.......