Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:55

Oh dat met die prei ga ik zo eens even doen. Ik heb weer zo'n zak met drie preien erin en dat krijg ik nooit op en de konijnen mogen het ook niet.
De groente zien er hier bijna allemaal na een week nog vers uit, scheelt trouwens wel per winkel en per keer. Woonde vroeger tegenover een super de boer en alles wat ik daar kocht was snel rot. Maar ook al ziet iets er nog vers uit, betekent niet dat de voedingswaarde en vitamines niet ontzettend zijn teruggelopen. En tomaten bijvoorbeeld smaken minder door ze in de koelkast te leggen. Probeer er wel op te letten dat de verse groente een beetje uit de buurt komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:56

Wij gebruiken de kelder juist wel voor groenten en andere consumptiewaren. Er ligt prei, ui, knoflook, wortel, citrusfruit en ook conserven en onze drankenvoorraad (sapjes, frisdrank, flessen licht bruisend bronwater, etc).
Ideaal zo'n grote gekoelde voorraadkast!

En prei is bij de groenteboer bij ons per stuk ook spotgoedkoop, dus als we iets met prei eten, koop ik er gewoon 1 stuks.

Sheran

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:58

Ik ben gek op prei, het is zo'n multifunctionele groente! Het kan eigenlijk over bij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:58

ja maar bij de aldi/lidl koop je volgens mij een hele kilo vor 60cent ofzo?
Dunne prei bij de C1000 ben ik volgens mij al 20cent voor kwijt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:00

Volgens mij moet ik maar eens gaan snuffelen bij de Lidl :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:01

Klopt heel veel prei voor weinig, het is ook eigenlijk de enige groente die ik weleens weggooi, want ik gebruik er nooit zo heel veel van en bij de lidl heb je er dan meteen drie. Maar nu niet meer, nu ga ik invriezen!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:03

Niet alleen prei is goed in te vriezen, ook champignon, ui en paprika. Vroeger kocht ik bij Bas v.d. Heijden altijd een bakje gesneden bakmix, en die mikte in z'n geheel in de vriezer tot ik het nodig had :)
En nog, als ik wat over heb snel even in stukjes en dan in een doosje de vriezer in tot de volgende keer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:06

In plaats van wasmiddel en wasverzachter werken soda en azijn ook erg goed. Hoewel ik wel merk dat ik eens in de drie maanden toch weer even met gewoon wasmiddel was.

Was opsparen werkt ook goed. Kleding buiten uithangen, geen was draaien als de machine niet vol zit. Ik heb niet zoveel spullen dus was ook regelmatig mijn handdoeken op 30 graden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:22

Wij hadden laatst voor de erwtensoep voor nog geen 5 euro groenten bij de groentenboer, alles los ingekocht (1 dikke prei, 2 winterwortels, een knolselderij mét blad (in de supermarkt kun je dat alleen los van elkaar kopen), spliterwten, bos peterselie, uien en volgens mij vergeet ik nu nog iets). En dat werd een pan erwtensoep waar we met 10 man van gegeten hebben.
Weet dus niet wat alles precies los gekost heeft, maar voor mij loont het om het bij de groenteboer 'precies pas' in te kopen ipv te veel via voorverpakte hoeveelheden die een supermarkt voor mij bedenkt.

Wasmiddel zou ik toch niet willen vervangen, vind azijn en soda nu niet echt producten waar was weer fris van gaat ruiken. Wasverzachter gebruik ik niet, daar krijgen we jeuk van. De droger draait alleen als iets met spoed droog moet (die stamt nog uit mijn vriend zijn huwelijk, ik laat eigenlijk altijd het liefst alles gewoon aan het rek drogen, de handdoeken zelfs het allerliefst buiten).
Wasmiddel ben ik ook redelijk gehecht aan 'ons' product, heeft voornamelijk met gevoelige huid/snel jeuk te maken en welke geur er in het middel zit.
Maar wasmiddel is altijd wel ergens in de aanbieding, dus daar hoef je echt niet altijd heel veel voor te betalen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:27

Siamsmeesje schreef:
Niet alleen prei is goed in te vriezen, ook champignon, ui en paprika. Vroeger kocht ik bij Bas v.d. Heijden altijd een bakje gesneden bakmix, en die mikte in z'n geheel in de vriezer tot ik het nodig had :)
En nog, als ik wat over heb snel even in stukjes en dan in een doosje de vriezer in tot de volgende keer.

Ook gewoon wassen en rauw?

Sheran, heb je wel eens preikaas soep gemaakt? Ik heb het ooit op een verjaardag gegeten (ze doen hier niet aan gebak maar aan broodjes, soep en vlees grillen) en meteen het recept gevraagt. Nu maakt ik het zeker 1x per 2 weken.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:28

Nouja de meeste groentes blijven wel goed. Maar ik ben groot fan van champignons, en die worden na een paar dagen wat zachter. Dat vind ik dan wel jammer! Die haal ik dan meestal tussendoor nog.
Paprika, courgette, boontjes etc zijn geen probleem!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:29

hotchocolat schreef:
Nu maak ik de laatste tijd veel prei kaas soep en dan gaat het wel weer snel.

Recept, please?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:41

ongeveer 300gr gehakt aanbraden in een pan, flinke hoeveelheid prei erbij
Ongeveer een halve liter water en een pakje slagroom (ik gebruik die van de aldi/lidl) bouillon blokje groente en een rundvlees erbij.
Dan hebben de aldi/lidl (hier, Duitsland) smeerkaas in het assortiment (deze verpakkingen zijn twee x zo groot als die van goudkuipje) Ik doe er dan 1verpakking bij met smeerkaas met kruiden bij een een smeerkaas cremig (is op slagroombasis). Wat kruiden erbij en klaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:43

Van soda en azijn wordt de was wel schoon, maar het krijgt inderdaad geen geurtje zoals bij de meeste wasmiddelen.

Prei-kassoep klinkt lekker, ga ik eens proberen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:44

Azijn neutrliseerd toch?

dat moest ik er bijdoen ivm allergie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:45

Ik gebruik wel azijn bij de was, om kleuren vast te houden. Nieuwe (kleurrijke) kleding gaat voor de eerste keer wassen een paar uur in een teiltje met koud water en een flinke scheut azijn.
Maar daarna toch gewoon in de wasmachine met gewoon wasmiddel :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:52

hotchocolat schreef:
Siamsmeesje schreef:

Ook gewoon wassen en rauw?

Ja, gewoon rauw. Gebruik ik het daarna wel in gerechten waar het verwarmd wordt, soep e.d., maar het is heel goed bruikbaar ingevroren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:20

Azijn maakt kleding ook zacht, werkt wasverzachtend.
Dingen zoals kleden van de dieren enz. kun je er prima mee wassen, die hoeven niet bloemig te ruiken.
En bij zomerdag als je genoeg ophangruimte hebt buiten, zou je best je was met azijn kunnen wassen en vervolgens buiten hangen voor de frisse geur.
Doe ik bij zomerdag / als het droog is ook vaak met kleding die ik 1 dag heb gedragen; dagje aan de waslijn en ze ruiken weer heerlijk fris.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:30

Maandag en dinsdag had ik ook de was buiten (het was hier voorjaar) en daarna nog een extra rondje droger.
Zodra het weer erna is gaat het hier ook naar buiten (heb zeker 10 wassen in de week)

Ik gebruik tegenwoordig ook poeder voor de vaatwasser. 1 Koffie maatschepje gaat erin. Dit komt overeen met een half blokje van een tablet. Dit was ooit het advies van een reperateur die bij ons de vaatwasser had gemaakt.
Waspoeder wordt ook vaak te veel gebruikt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:34

wat voor poeder gebruik je dan voor de vaatwasser?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:46

gewoon voor de vaatwasser haal ik bij de Lidl. Zit ook alles in. Vroeger brak ik de blokjes in tweeen maar dit is gemakkelijker.

Zout is in grootverpakkingen voordelig bij de Makro.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:48

daar hebben ze dus vaatwaspoeder ipv tabs?
Nog nooit gezien, zal eens even kijken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:53

Ik woon wel in DLD, hier is het assortiment anders dan in NL.
Het zit hier in een blauwe zak van het merk W5 Koffielepeltje is ongeveer 11 gram. Advies is ik geloof 24 gram.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:22

Iemand nog een idee? Ik heb nog een half blik ananas staan... Hier wil ik van het weekend iets mee maken, anders kan ik het weg gooien. Heb nog een pak rijst, kipfilet heb ik in dr vriezer, maar er moet overduidelijk nog wat meer bij. Paprika hou ik niet zo van, verder sta ik voor van alles open :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:23

Prei en kerrie saus?