[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:32

Wij hadden ook iemand die had na (laten?) kijken wat voor hypotheek wij nog hadden. Degene bood netjes dat bedrag en wilde niets meer betalen (want het was niet netjes dat wij wilde verdienen aan ons huis........ wij moesten starters ook een kans geven, volgens hun _-:( )

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:33

Brainless schreef:
Wij hadden ook iemand die had na (laten?) kijken wat voor hypotheek wij nog hadden. Degene bood netjes dat bedrag en wilde niets meer betalen (want het was niet netjes dat wij wilde verdienen aan ons huis........ wij moesten starters ook een kans geven, volgens hun _-:( )

Ja, dat gebeurt tegenwoordig ook steeds meer. Lekker is dat als je een woning vrij van hypotheek hebt. Moet je die dan maar weg gaan geven?

fokfanaat

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:34

tja proberen kan altijd, geef ze geen ongelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:35

pmarena schreef:
So Mystic jeetje dat is wel heel erg !

Maar kwam je dan wel uit met die 230 ?

Ik ga toch van m'n leven geen 50.000 euro zelf erbij leggen bij de bank om van mijn hypotheek af te komen :P

Mijn ouders hebben dat huis gekocht in 1987, toen kostte het nog maar 125.000 in guldens ;) Ze hadden de hypotheek inmiddels bijna afbetaald. De eerste makelaar had het huis erg hoog geschat. Het was dan wel een mooi groot herenhuis in een dure wijk, maar de inrichting was 20 jaar oud.. Tweede makelaar schatte het op 250.000 ipv 280.000.. en uiteindelijk dus toch nog 20.000 moeten zakken omdat net die crisis op zn ergst was. Maargoed uiteindelijk hebben ze er toch nog veel winst op gemaakt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:37

fokfanaat schreef:
tja proberen kan altijd, geef ze geen ongelijk.

Ze vergeten even dat wij ondertussen de woning volledig hebben opgeknapt.
Volledig nieuwe voor- en achtergevel (incl nieuwe hardhouten kozijnen en dubbelglas), nieuwe leidingen, nieuwe keuken, dakkapel, 2 extra slaapkamers gemaakt en de tuin gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:00

Mystic : ja kijk , dan hèb je de ruimte natuurlijk ook :)
Maar het is wel jammer als je dan natuurlijk minder te besteden hebt voor je nieuwe huis , of als de vraagprijs eigenlijk gewoon een eerlijke prijs was.

Maargoed , je bepaald natuurlijk altijd nog zelf of je wel of niet verkoopt :)

De eerlijke prijs hoeft voor mij "de markt" of weet ik wie niet te bepalen hoor , de markt kan zoveel zeggen :P

Het hangt gewoon van ieders eigen omstandigheden af welke prijs een huis moet opbrengen.

Zo vertelde de makelaar van mijn vriend zijn huisje van het weekend nog even doodleuk dat zijn huisje een bepaalde waarde heeft , en die zou dan een heel stuk onder de waarde liggen die hij zelf in gedachten had , gebaseerd op de vraagprijzen van andere huizen in de straat.

Zijn woning is ruimer en er is zeer recent heel veel aan opgeknapt , en die woning zou dan ineens 10% minder waard zijn dan de andere woningen in de straat ??

Terwijl die dus gewoon wat oudere voorzieningen hebben en een kamertje minder , snap jij het , snap ik het.

Ja doei daar doen we niet aan mee hoor om hem voor zo'n lage vraagprijs te koop te zetten.

Ik snap ook wel dat makelaars expres laag inzetten , dan hebben ze zelf tenminste nog kans op een snelle verkoop :P

Ik snap best dat kopers proberen een zo goed mogelijke slag te slaan , dat hebben wij ook gedaan :P

Maar de waarde van een huis wordt nog altijd bepaald door een combinatie van wat de verkoper er minimaal voor wil hebben , en wat de koper er maximaal voor wil geven.

En dat kan best afwijkend zijn van wat iemand anders in "de markt" er voor prijs op wil plakken.

Sommige mensen kijken niet meer naar de waarde van een huis , maar domweg naar het idee dat je overal wel 20% van de vraagprijs af kunt krijgen in deze tijd , en dat is ook nu niet realistisch op een enkel geval na waar de mensen al lange tijd de woning in bezit hebben :)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:03

Tja er zijn mensen die hun huis er wel voor verkopen, zeker in deze tijd.

Vind het wel een rare reactie dat je starters ook een kans moet geven. Daar ben jij niet persoonlijk verantwoordelijk voor. Moeten ze maar bij een ander gaan zeuren...

Het is van zoveel dingen afhankelijk hoeveel je gaat bieden en wat je er voor wil hebben. Wie geen haast heeft kan ook verwachten dat hij meer gaat krijgen dan iemand die het perse kwijt wil.

Wij doen trouwens ook een bod dat ver onder de vraagprijs ligt... Zorgvuldig afgewogen zodat er ook nog verbouwd kan worden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:04

De uiteindelijke verkoopprijs hangt van zoveel zaken af, meestal kan je de markt wel een beetje inschatten of een huis scherp geprijsd is of niet. Ons eigen huis hebben we maar 5.000 onder de vraagprijs verkocht, maar ja dat was al messcherp geprijsd. We wilden er dan ook snel vanaf.

Welke motivatie mensen ook hebben, ze proberen je toch een poot uit te draaien ;)

Wij hebben een tegenbod gehad dat voor ons acceptabel is, maar wel enkele voorwaarden aangegeven.We wachten weer op reactie ( dat duurt lang.....).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:22

Ja vooral als het zo spannend is , dat is echt moordend :=

Succes :j

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 07:48

Nog steeds niks gehoord |( We wachten maar weer even af vanochtend.
Vandaag is echt zenuwslopend, vanmiddag mijn paard door de röntgenkeuring, en dan dit.
Gisteren zijn ze van de bank langs geweest, dat was ook al geen pretje. Die man is 3,5 uur bezig geweest ( we willen wel wat zekerheid natuurlijk :o ), wat een drama is dat zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:04

Het huis waar wij donderdag naar gaan kijken staat al zeker 2 jaar te koop. Exact dezelfde Huizen in dezelfde straat zijn voor 30 meer verkocht! Er hoeft in principe weinig aan te gebeuren.
Toch raar dat zoiets dan blijft staan.

Overigens vertelde de bank ons dat het volledig aflossen van hypotheek zowiezo niet slim is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:06

Welke motivatie gaf de bank daarvoor aan? Ik ben wel benieuwd, voor iedereen is de situatie anders natuurlijk.

Wel raar dat dat huis nog te koop blijft staan, is er misschien iets bouwtechnisch/bestemmingsplanmatig mee mis? ik zou dat maar goed uit laten zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:20

Het huis is tiptop in orde maar staat al lang leeg. Ik ken de verkopers en hij is een gerespecteerd bouwkundige hier in de buurt. Heb er altijd op gepassen en ken het huis goed.

Donderdag maar eens met eigen ogen gaan kijken hoe het nu is.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:29

Zesiram schreef:
Welke motivatie gaf de bank daarvoor aan? Ik ben wel benieuwd, voor iedereen is de situatie anders natuurlijk.

Wel raar dat dat huis nog te koop blijft staan, is er misschien iets bouwtechnisch/bestemmingsplanmatig mee mis? ik zou dat maar goed uit laten zoeken!

Ivm de belastingdienst ;)

Wij gaan komende vrijdag voor de 2e keer kijken naar een huisje.
Moet wel helemaal verbouwd worden van binnen, maar dat zien we wel zitten.
Er zijn alleen 2 dingen in het nadeel, mijn man heeft nog een maand proeftijd en ons huis is nog niet verkocht.
Zul je zien dat het huisje onder onze neus verkocht word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:30

Zesiram schreef:

als je zeker weet dat je er 60 jaar blijft wonen is het geheel aflossen van je hypotheek idd niet gek, maar als je weet dat je er na bv 10 of 20 jaar weer uit wilt kun je beter zo min mogelijk aflossen.
Als je dan wat moet toeleggen op je vraagprijs is dat net wat minder erg en de belastingsdienst komt wat minder fel om de hoek :P

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:33

vonneke schreef:
Overigens vertelde de bank ons dat het volledig aflossen van hypotheek zowiezo niet slim is.

Ons werd dat wel aangeraden, misschien een klein stukje niet aflossen ivm kosten drukken. Maar het liefst alles aflossen. Dit was bij de Rabo en bij de ABN. Maandag gesprek bij de Fortis.

Ons bod is gisteren gedaan. Nog geen reactie gehad, ook wel logisch maar heb wel kriebels in mijn buik.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:34

Dat snap ik niet, want wat voor voordeel levert het op om niet af te lossen? Het gedeelte dat je niet aflost, daar mag je over 30 jaar toch geen rente meer voor aftrekken. Het enige voordeel dat je i.m.o. hebt, is nu minder maandlasten ( kan een groot voordeel zijn natuurlijk ;) ).
Als je een beleggingsverzekering neemt, waarvan je hoog rendement verwacht, dan lijkt het me logisch om minder te financieren. Maar belastingtechnisch levert het niks op volgens mij?

Dat zo min mogelijk aflossen, ja daar zijn de meningen over verdeeld. Wij lossen nu wel af, omdat het ook onze spaarpot is voor het pensioen. Als je over 20 jaar weer verkoopt, en je hebt niet afgelost, mag je voor het aflossingsvrije gedeelte nog maar 10 jaar renteaftrek berekenen. Dat gaat er flink inhakken tegen die tijd......Wij hebben nu een tijd een gedeelte aflossingsvrij gehad, voor dat bedrag mogen we nog maar 22 jaar aftrekken. Dat lijkt nu ver weg, maar dat komt snel dichterbij :D :o

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:36

Marjolein schreef:
Ons bod is gisteren gedaan. Nog geen reactie gehad, ook wel logisch maar heb wel kriebels in mijn buik.

Spannend! Wij hebben nu met twee banken gepraat, maar ik zit erg lastig met mijn medische acceptatie. Voor ons is het het veiligst om bij onze eigen bank te blijven waarschijnlijk, omdat die misschien makkelijker accepteren, omdat wij al een goede relatie met ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:36

wij hebben als voordeel dat mijn ouders een hypotheek hebben bij de rabo en mijn broer ook. Ook zitten mijn ouders met het bedrijf bij de rabobank

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:38

Ja, dat kan echt schelen. Ik zit dus echt heel lastig met mijn medische acceptatie ( hartpatiënt ), en maak bij heel veel banken geen kans ( ja met een premie van 300% of meer ). We hopen dat onze eigen bank iets gunstigere voorwaarden kan aanbieden, maar dat is nog even afwachten.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:04

De huizen hier gaan als wamre broodjes over de toonbank! Mijn naaste buren niet, maar die daarnaast hebben hun huis binnen 1 week verkocht...De achetrburen hebben er slechts 4 dagen over gedaan...Andere straten hier in de buurt hetzelfde eigenlijk...

Het enige wat de buurt zo aantrekkelijk is, is dat het redelijke nieuwe buurt is (2001) die nog steeds in aanbouw is..Veel scholen een groot wkc op loopafstand en grote huizen voor een prikkie als ik het vergelijk met huizen die ik hier voorbij heb komen..Daarnaast is het een jonge wijk, met veel kinderen ;)

Maar goed ik woon dan ook in het verre oosten van Nederland, dus daar liggen de prijzen sowieso al lager als de randstad...

To, naar welk deel van nederland ga je verhuizen?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:41

Zesiram schreef:
Ja, dat kan echt schelen. Ik zit dus echt heel lastig met mijn medische acceptatie ( hartpatiënt ), en maak bij heel veel banken geen kans ( ja met een premie van 300% of meer ). We hopen dat onze eigen bank iets gunstigere voorwaarden kan aanbieden, maar dat is nog even afwachten.

Heb je op dit moment nog geen levensverzekering, zodat je die gewoon aan kunt houden?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:42

Zesiram schreef:
Marjolein schreef:

Spannend! Wij hebben nu met twee banken gepraat, maar ik zit erg lastig met mijn medische acceptatie. Voor ons is het het veiligst om bij onze eigen bank te blijven waarschijnlijk, omdat die misschien makkelijker accepteren, omdat wij al een goede relatie met ze hebben.

Als je een hypotheek zonder NHG zou kiezen, hoef je bij de ABN geen verplichte levensverzekering.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:48

Dat is natuurlijk afhankelijk van het type hypotheek dat je kiest.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:50

Ja, uiteraard heeft een spaarhypotheek een levensverzekering, maar in dat geval kun je ook banksparen kiezen. Zonder verplichte levensverzekering. Maar dan moeten wel de risico's goed bekeken worden in geval van overlijden natuurlijk.