[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:49

waxmeltsenzo schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Wij hebben veel gezien inmiddels tussen de 400000 en 550000 maar zo slecht als in Benthuizen nog niet tegengekomen je kunt hier voor dat bedrag wel iets goeds kopen vaak is het net niet wat we zoeken. Maar dit object klopt gewoon niet ;)

Hebben jullie ook echt geboden op het huis in Benthuizen? Want soms is het wel de moeite waard om gewoon een bod te doen ook al zegt makelaar dat het geen zin heeft. Dit staat leeg en er zal vast een familie achter zitten die geld willen. Soms heeft dat tot gevolg dat de 1 wel wil verkopen en de ander niet waardoor er toch een gaatje ontstaat.

Wij hebben niet echt geboden. En gaan dat ook niet doen ;) mensen die die instelling hebben met zo,n huis daar valt niet mee te onderhandelen. Het huis gaat voor ons niet door anders had ik hem hier niet gedeeld hoor ;) totdat we het zouden hebben. Het ligt ook niet gunstig. Dus het heel de rompslomp niet waard.

Eerste huis wat wij bekeken hebben was volgens ons ook veel te hoog ingezet qua vp. Stond al 10 jaar te koop. Toch verkocht voor rond vp. Verkoper's hebben gewacht op de gek die t er voor over hadden. Qua plekje en uitstraling geweldig, qua klussen uitdaging die wij niet aandurfden.

Wij zitten nog even in spanning qua financiering koper. Die heeft week uitstel. Hopelijk deze week alles rond.

BeFunny

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:02

O spannend Nimmy, ik hoop dat het afgerond wordt deze week.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:24

waxmeltsenzo schreef:
O spannend Nimmy, ik hoop dat het afgerond wordt deze week.

Wij ook. Was hier al bang voor. Vorige week telefoontje dat hij uitstel nodig had.

Past niet in onze planning wij willen graag eind februari overdracht huis wat wij gekocht hebben en maand later overdracht ons huidige huis. Hij wil als 't kan eerder. Had gekund als hij sneller was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:50

Dat is echt balen Nimmy, ik ben er bijna zenuwachtig van wbt financiering van ons huis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:58

Je mag dacht ik nu de helft van verbouwen meefinancieren, althans dat is wat mij verteld is. Wij hebben ook 101% en moeten ook heel wat spaargeld bijleggen voor kk en deel van de spaarhypotheek die we fiscaal geruisloos omzetten. Dat bleek goedkoper op de lange termijn maar kost nu wel even wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:03

wij kunnen nog net voor de 102% mee omdat we het in gang hebben kunnen zetten voor 31-12.
Moeten we het wel voor 01-02-2017 voor elkaar hebben.

Ben ook blij met een hele adequate f. adviseur. Die zag aankomen dat de rente per 01-01-2017 ietsje omhoog zou gaan en heeft paar dagen daarvoor onze hypotheekaanvraag al in gang gezet terwijl we de 3de pas een afspraak hadden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:33

vonneke schreef:
Dat is echt balen Nimmy, ik ben er bijna zenuwachtig van wbt financiering van ons huis.

Dat had ik ondanks vooraf goed informeren en rekenen ook. Gelukkig komt dat goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:36

Nimmy schreef:
[naam] schreef:

Dat had ik ondanks vooraf goed informeren en rekenen ook. Gelukkig komt dat goed.

Ik bedoel de financiering van de kopers.
Die van ons is al lang rond. We gaan veel goedkoper wonen dan nu.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:41

Dat doe je goed, wij niet.

Hopelijk deze week t verlossende telefoontje (of desnoods niks en de 10%, dan kunnen wij ook verder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:47

Gaat de koper in gebreken blijven dat je de 10% krijgt?

Tja als deze mensen het niet rond krijgen dan moet het opnieuw te koop helaas. Maar het huis waar we heen gaan wacht op ons dus dat geeft geen stress.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 01:21

Ik meld me hier ook. :D
Onlangs mijn eerste eigen huis gekocht. Nu lees ik een beetje mee in dit topic en dit gaat voornamelijk om de aankoop en verkoop. Superleuk, maar ben eigenlijk op zoek maar het vervolgtopic : tips en trucs voor verhuizing, kortingen bij bouwmarkt, Ikea, dat soort dingen. Weten jullie of er een soortgelijk topic bestaat? :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:56

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:58

vonneke schreef:
wij kunnen nog net voor de 102% mee omdat we het in gang hebben kunnen zetten voor 31-12.

Ben ook blij met een hele adequate f. adviseur. Die zag aankomen dat de rente per 01-01-2017 ietsje omhoog zou gaan en heeft paar dagen daarvoor onze hypotheekaanvraag al in gang gezet terwijl we de 3de pas een afspraak hadden.

Hadden wij ook in eerst instantie gedaan... Maar doordat we boven de NHG grens zitten kon dat helaas niet. Hypotheekverstrekkers wilden alleen 101% geven, best balen hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:00

Er worden nogal wat uitspraken gedaan hier, maar ze kloppen net niet. Een verbouwing kan nog steeds meegefinancierd worden. Door de verbouwing (en daarmee waardevermeerdering) in het taxatierapport op te laten kun je de kosten mee financieren. Dus stel waarde voor verbouwing is € 200.000 (en daarmee max financiering € 202.000) en na verbouw € 225.000 dan mag je dus € 227.250 financiering. Wel gaat dat inderdaad in een bouwdepot.

Daarnaast zijn er nog wel andere manieren om meer te financieren dan 101% van je koopprijs. Wij doen in ieder geval altijd ons best dat een klant zo min mogelijk aan eigen middelen hoeft in te brengen, en dat lukt best heel aardig. Niet iedereen heeft een € 10.000 op de bank, of overwaarde na verkoop woning. Een goede adviseur kan je hier zeker bij helpen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:07

Berdien schreef:
Er worden nogal wat uitspraken gedaan hier, maar ze kloppen net niet. Een verbouwing kan nog steeds meegefinancierd worden. Door de verbouwing (en daarmee waardevermeerdering) in het taxatierapport op te laten kun je de kosten mee financieren. Dus stel waarde voor verbouwing is € 200.000 (en daarmee max financiering € 202.000) en na verbouw € 225.000 dan mag je dus € 227.250 financiering. Wel gaat dat inderdaad in een bouwdepot.

Daarnaast zijn er nog wel andere manieren om meer te financieren dan 101% van je koopprijs. Wij doen in ieder geval altijd ons best dat een klant zo min mogelijk aan eigen middelen hoeft in te brengen, en dat lukt best heel aardig. Niet iedereen heeft een € 10.000 op de bank, of overwaarde na verkoop woning. Een goede adviseur kan je hier zeker bij helpen.

Dankjewel voor de opheldering! Ik was laatst aan het pben met iemand uit dit topic en gaf aan qua 101% financieren incl. bouwdepot. Maar dacht later... Klopt het eigenlijk wel wat ik zeg := .

Vandaar dat ik het hier na ging vragen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:12

Op zich klopt het wel, 101% incl bouwdepot. Maar dan moet je wel van de juiste waarde uit gaan. Kijk, een verbouwing moet wel waardevermeerdering opleveren. Zet je overal gouden kranen in, dan is dat niet perse een waardevermeerdering :P Maar over het algemeen kun je zeker nog wel een verbouwing/kwaliteitsverbetering meefinancieren :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:30

Een kennis van ons had aardig wat geld extra geleend voor de verbouwing het stel is inmiddels uit elkaar en het huis verkocht. Nog voor minder dan waar ze het voor gekocht hadden en de verbouwing van 75000 zat daar ook niet bij. Ik vind het riskant om daar extra voor te lenen. Ik geloof best dat banken er niet moeilijk over doen. Ik zou er nog eens 3 keer over na denken iig als ik geen extra spaarpotje and om een klushuis te kopen. Ik zou dan eerder gaan voor iets wat af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:33

Cardy schreef:
[naam] schreef:

Hadden wij ook in eerst instantie gedaan... Maar doordat we boven de NHG grens zitten kon dat helaas niet. Hypotheekverstrekkers wilden alleen 101% geven, best balen hoor.

Wat raar? Degene die ons huis kopen zitten ook boven NHG en daar was het geen probleem.
Voor 1 februari is toch voor 1 februari?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:35

waxmeltsenzo schreef:
Een kennis van ons had aardig wat geld extra geleend voor de verbouwing het stel is inmiddels uit elkaar en het huis verkocht. Nog voor minder dan waar ze het voor gekocht hadden en de verbouwing van 75000 zat daar ook niet bij. Ik vind het riskant om daar extra voor te lenen. Ik geloof best dat banken er niet moeilijk over doen. Ik zou er nog eens 3 keer over na denken iig als ik geen extra spaarpotje and om een klushuis te kopen. Ik zou dan eerder gaan voor iets wat af is.

Hebben ze de verbouwingen nog niet uitgevoerd dan?

Het krijgen van een bouwdepot is nog niet zomaar gedaan. Er moet een taxatie komen of het huis na verbouwing het geld wel waard is wat de bank je extra geleend heeft.

Toch raar als je er €75.000 in steekt en er dan voor nog meer mee in het schip gaat. Dan is het toch al mis gegaan met aankoop?

Wij kunnen het verbouwen ook uit eigen zak betalen maar nu met de lage rente hebben we ervoor gekozen om een bouwdepot te nemen. Maakt voor het maandbedrag van de hypotheek zo bijzonder weinig uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:40

waxmeltsenzo schreef:

Bouwdepot is niet echt meer risico dan gewoon een hypotheek
Je zult er alleen wel zorg voor moeten dragen dat de beoogde verbouwingen goed worden uitgevoerd etc zodat ze het beoogde resultaat hebben

En natuurlijk de correcte prijs voor het huis betalen, een correcte taxatie voor na de verbouwing en hopen dat de markt biet op zijn gat gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:44

Sonja_vR schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Bouwdepot is niet echt meer risico dan gewoon een hypotheek
Je zult er alleen wel zorg voor moeten dragen dat de beoogde verbouwingen goed worden uitgevoerd etc zodat ze het beoogde resultaat hebben

En natuurlijk de correcte prijs voor het huis betalen, een correcte taxatie voor na de verbouwing en hopen dat de markt biet op zijn gat gaat

En niet al te grote risico's willen nemen.

Wij hebben het huis echt goedkoop kunnen kopen en na verbouwing zit het nog een 10 tot 20 duizend euro onder de marktwaarde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:44

vonneke schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Hebben ze de verbouwingen nog niet uitgevoerd dan?

Het krijgen van een bouwdepot is nog niet zomaar gedaan. Er moet een taxatie komen of het huis na verbouwing het geld wel waard is wat de bank je extra geleend heeft.

Toch raar als je er €75.000 in steekt en er dan voor nog meer mee in het schip gaat. Dan is het toch al mis gegaan met aankoop?

Wij kunnen het verbouwen ook uit eigen zak betalen maar nu met de lage rente hebben we ervoor gekozen om een bouwdepot te nemen. Maakt voor het maandbedrag van de hypotheek zo bijzonder weinig uit.

Ja verbouwing uitgevoerd, teveel geld betaald bij de koop. Veel te veel ;) veel te luxe verbouwd, van een 5 persoonshuis een twee persoons huis gemaakt e.d. En veel belangrijker scheiding huis moest verkocht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:48

Maar dat vind ik heel wat anders dan met verstand een huis kopen en met verstand verbouwen. Met een bouwdepot is echt niets mis mits je je verstand gebruikt.

Ik kan niet geloven dat er iemand is geweest die je vrienden heeft gezegd: 'Goed plan! Dit moet je vooral zo doen...'

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:48

Maar wat ik wil zeggen is dat alles wat je meer moet lenen een hoger risico is, dat mort ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen. Idd niet iedereen heeft een spaarpotje. Echter kun je ook een kleiner huis kopen die af is en vaak blijft de waarde dan bestaan.

Koop je echt een klus huis, denk ik dat het handig is als je weet hebt van bepaalde zaken en van wat de waarde doet als het af is. Ik denk dat nog altijd heel veel mensen maar wat doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:51

vonneke schreef:
Maar dat vind ik heel wat anders dan met verstand een huis kopen en met verstand verbouwen. Met een bouwdepot is echt niets mis mits je je verstand gebruikt.

Ik kan niet geloven dat er iemand is geweest die je vrienden heeft gezegd: 'Goed plan! Dit moet je vooral zo doen...'

Ik ook niet. Maar het huis was oud er zat dus wel waarde vermeerdering in ;)
De nieuwe bewoners hebben het weer verbouwd en verkocht met winst :j het huis is dus weer verkocht en die hebben het slimmer aangepakt kan ik wel zeggen.