Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:48

Zijn inderdaad trekvlinders, net als bijvoorbeeld het Gamma uiltje die ik twee jaar geleden erg veel in de tuin had. Die soort kende ik eerst niet, maar twee jaar terug voor het eerst meegedaan met de tuinvlindertelling en dan wordt je soortenkennis meteen wat groter. Vorig jaar ook weer meegedaan, wel minder vlinders dan het jaar ervoor...

Nu zie ik ze hier dus ook erg weinig... Ondanks mijn bloeiende duifkruid waar ze gek op zijn. Hommels en bijen zijn er wel, maar niet erg veel vind ik... En er bloeit veel voor ze in mijn tuin.

Als meer mensen zich geroepen voelen om vlinders te gaan tellen... http://www.vlindermee.nl/ Kost weinig tijd en ik vind het wel erg leuk om te doen! Dit jaar op 1 en 2 augustus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:00

Vannacht 5 mm regen gehad. Helaas geen 50, dus dat wordt gewoon weer sproeien.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:08

Hier heb ik geen plantjes water hoeven geven. Dus dat scheelt weer :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:01

Hier is het plan even aangepast... tijdelijke schuur is van naast het huis naar rechts achterin verhuist in de plannen...
Achterburen hebben gisteren hun hedera gesnoeid en ik kijk nu zodra ik de tuin in loop bij hun op de eettafel...
Daar word ik zo ontzettend niet blij van :n
Dan gooi ik wel een trompetbloem tegen de schuur op en is het ook groen ipv een boomje oid in die hoek.
Serieus, toen ik vanmorgen het eindresultaat zag... ik schrok er van :=

De tijdelijke aard van de schuur beslaat een jaartje of 6 a 7, dan willen we beneden verbouwen +schuur aan huis zetten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:16

Dat lijkt me voor hun toch ook niet fijn Sonja? Wat raar dat ze dat gedaan hebben dan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:08

jaaa...echt , telkens als ik nu de tuin in loop voel ik me gewoon bekeken := zo niet cool.
ik kijk zo de straat aan hun voorkant in....

wij hebben al wel een paar keer aangebeld bij ze de afgelopen weken , telkens niet thuis getroffen .
was om even te babbelen over de schutting die we willen plaatsen , nu dus gisteren tijdens het snoeien besproken. zij willen dus die hedera houden, snap ik en ook geen enkel probleem mee, zetten we er gewoon een schutting voor aan onze kant, is vooral om ons er van te verzekeren dat ons wafje in eigen tuin blijft. maar nu heeft onze ene zijbuur al eens met ze gesproken over onze plannen(ons kent ons enzo) en nu denk ik dat zij dachten (volg je hem nog) dat wij zouden vinden dat die hedera te verwildert was en ingedamd moest worden voor dat wij die schutting kunnen plaatsen.

ding was al een eeuwigheid niks aan gedaan, 2,5 meter hoog en lijkt meer op een struik dan een klimplant ... dus ik vermoed dat ze iets overactief zijn geweest ...maar seriously, ik kan bijna letterlijk zien wat er op het bord ligt bij de achterburen :+ maar zij dus bij ons ook
ik wil theorethisch gezien gewoon in mijn mijn blote kont door mijn eigen tuin kunnen huppelen, in theorie he, in de praktijk moeten pasen en pinksteren 1st op 1 dag vallen voor dat dat gebeurt, maar toch.
vind het echt helemaal niks dit :n

nu dan maar met spoed de schutting tussen ons en de zijburen regelen, tijdelijke schuur achter in die kale hoek bouwen van de oude schutting en er iets van leibomen van het 1 of ander achter plaatsen of een pergola met een trompetbloem ofzo, dat als de permanente schuur geplaatst word en de tijdelijke schuur weg gaat, de opvulling van die hoek al klaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:00

Lijkt me ook niks, ben zo blij dat wij geen inkijk hebben in onze tuin.

Wij hebben gisteren nog wat boodschappen gedaan voor de tuin. We hebben eindelijk grind gehaald, ga vanmiddag eens kijken of ik die verlichting erin krijg.
Verder hebben we een red robin, een eucalyptus(winterhard tot -20) <3, een vlinderstruik en nog wat gehaald. Ik wilde zo graag eucalyptus, maar wist dat ze niet winderhard zijn. Maar je hebt ze bij de intratuin wel winterhard.

De esdoorn heeft inmiddels bijna al zn blad al verloren, en dat ligt nu door de hele tuin :')
En mijn kruiden groeien lekker door :D
Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:21

Ik had in m'n vorige tuin enorm veel inkijken van opzij en van boven. Maar daar zat nooit iemand buiten, heb de buuv pas na 1,5 jaar voor het eerst gezien daar. Nu van opzij vrijwel geen inkijk, schutting mooi om de hele tuin heen. Gebouwen zijn hier alleen hoger dus van boven en achterboven wel meer inkijk. Maar je kunt iig rustig zitten :P

Leuk Jolien! Zelf gezaaid of supermarktversies geplant?
Laatst bijgewerkt door imd op 20-06-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:21

Interessant joolien. Die eucalyptus plant ik ook nog wel eens.
Hier een vijgeboom in pot waar ik net de eerste minivijgjes kon opmerken <3
Qua klimplant heb ik een lonicera gold flame die al goed begint te bloeien. Spijtig dat deze soort niet echt geurend is, maar hij is wel prachtig en groeit heel snel en breed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:35

Ik heb de meeste planten biologisch van de intratuin. Waren een paar weken terug in de aanbieding. Heb het sla, wat overigens groeit als kool :') , van mijn schoonmoeder, die hebben ook een groentetuin thuis.

Hier even een overzicht van mijn tuin tot nu toe. Vandaag het grind in het gootje gelegd, was mijn idee met verlichting en het is echt supermooi geworden <3

Hier een overzicht van de border. De middelste struik die ik gratis had afgehaald gaat er toch uit, doet toch afbreuk aan de schoonheid van de rest van de planten :P De steen die in t midden ligt wordt voor de waterpartij die we er volgende week in gaan leggen.
Afbeelding

Border met de verlichting, niet helemaal goed te zien, maar het glanst schitterend tegen het natte cortenstaal.
Afbeelding

De border van de achterkant van de tuin, hoef niet te zeggen hoe blij ik met dat cortenstaal ben <3
Afbeelding

Van onder naar boven, Red Robin, vlinderstruik en bovenin de rozen die al in de tuin stonden. Die willen nog niet helemaal lekker bloemen dit jaar, maar hoop dat ze volgend jaar weer mooi doortrekken.
Afbeelding

Het sla komt wat in de verdrukking, ga de wilde rozemarijn en oregano(geloof ik) nog verplaatsen.
Afbeelding

De bio aardbeitjes groeien lekker :D (hoop alleen niet dat ze teveel last hebben van het cortenstaal...? )
Afbeelding

De peterselie groeit als een gek, maar de rest nog niet. Iemand idee of dat nog komt? Ze staan er nu 4 weken in.
Afbeelding

En de fluweelboompjes, groeien gestaag. Moet de knop er nog even af halen, dat wordt het wat meer een struik(is mijn verteld).
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:30

Ik ben een stille meelezer :)

Ik vind dat staal echt heel mooi!
Maar het roept wel wat vragen bij me op.
Is het eten van gewassen die erin of erbij geplant zijn onschadelijk?
Krijg je door regenval geen roestvlekken op plekken waar je die niet wilt hebben, maar bv op je grint of bestrating, of weglekkend in de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:32

Boras schreef:
Ik ben een stille meelezer :)

Ik vind dat staal echt heel mooi!
Maar het roept wel wat vragen bij me op.
Is het eten van gewassen die erin of erbij geplant zijn onschadelijk?
Krijg je door regenval geen roestvlekken op plekken waar je die niet wilt hebben, maar bv op je grint of bestrating, of weglekkend in de grond?

Het cortenstaal geeft niet af, dus roestvlekken of in het regenwater komt het gelukkig niet. Al vraag ik me dus wel af of het zo gezond is dat mijn aardbeitjes erop leunen :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:39

word gaaf Joolien :)

hier is het tuinplan even op de schop ivm de onverwachte en ongewenste inkijk ,
kennel komt nu rechts achterin te staan ipv linksachter, die word 250 op de hoogste kant en 22 op de laagste kant, hier willen we dan klimmers overheen laten groeien...
liefst wintergroen , en bloeiend, als we tussen beide moeten kiezen, dan mag ie in de winter kaal zijn :+
voor wintergroen kunnen we altijd nog uitschieters van de klimop van hierachter hun gang laten gaan
maar ik wil dus blommen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:30

Joolien, je grond ziet er redelijk arm uit. Vermoedelijk zijn de rozen om die reden een beetje zielig.
Van de winter gooien met goede potgrond, paardenmest en compost.
Als je aan fijn haksel kan komen ook erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:18

Ik heb ze terug gezet met potgrond. Kan ik dat ook nu er overheen en er tussen strooien? Of heeft dst nu geen zin meer?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:08

Koemestkorrel doen ze het ook prima op. Ik zou ook niet zo gauw mijn gewassen in zo'n bak zetten. Misschien zit het tussen mijn oren maar lijkt me niet zo gezond.

Basilicum houdt er niet zo van om nat te staan, denk niet dat die nog gaan ontkiemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:13

Ah ok, ik sproei iedere dag een beetje. Ik heb wel koemestkorrels. Kan ik die gewoon op de grond strooien of moet ik dat wat ingraven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:09

Joolien schreef:
Ik heb ze terug gezet met potgrond. Kan ik dat ook nu er overheen en er tussen strooien? Of heeft dat nu geen zin meer?

Helemaal goed ;) ja er omheen, tussendoor.
Als je nog aan de mestkorrels van de Lidl kan komen de (schrub fertiliser) worden je planten helemaal blij.
Alleen nu niet meer mesten of anders echt alleen nog in juli. En niet vergeten in het najaar met kalk te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:24

Ik heb mestkorrels van de Aldi, niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:31

Joolien schreef:
Ik heb mestkorrels van de Aldi, niet goed?

Maak niet uit, dat Duitse spul kost geen drol maar werkt als de beste

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:58

HELP!!!!! Ik heb een mieren nest in m'n plant op tafel. Ik dacht eerst luizen maar zag allemaal mieren lopen dus gok miereneitjes. Hoe krijg ik die er uit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:01

Eehh van die roze muisjes halen van Bayer( O:))

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:33

Ik heb nog mieren gif staan mag dat op planten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:43

Ik heb natuurlijk mierenverdelger van de aldi, kan gewoon op de planten. Maar daar gaan ze niet dood van, jaag je ze alleen maar mee weg.