Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:21

Black_Moon schreef:
poes schreef:
Black moon: ik heb alles in potjes in de app goodbudget. Daar bepaal je eigenlijk obv je gemiddeld maandelijks inkomen hoeveel er maandelijks in elk potje kan. Als je mijn posts in dit topic doorleest kun je er meer over vinden :)

Ik zit bij ING en ik zie dat die ook een soort van potjes hebben. Is de app goodbudget hetzelfde?

Als ik in de app-store kijk zie ik wel iets anders dan de ING potjes. Het ziet er interessant uit, ik ga eens kijken!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:23

Snorlex schreef:
Ik heb een rekening voor vaste lasten (onderdeel daarvan is een vast bedrag naar de spaarrekening) en een rekening “maak maar op”. Als op die laatste rekening wat overblijft gaat het ook naar de spaar. Het mag op, hoeft niet ;)

Is het weekloon steeds (ongeveer) hetzelfde of heel wisselend? Anders kun je het weekloon omrekenen naar maandloon, de vaste lasten er af halen en wat je overhoudt weer omrekenen naar weekloon. Dan weet je welk deel van het weekloon voor de vaste lasten is en wat je op mag maken. Dus 500 weekloon = *52/12 = 2166 maandloon - 1200 vaste lasten = 966 *12/52 = 223 per week te besten. Of is dat heel onhandig bedacht van mij? Mocht het loon per week heel erg wisselen dan is dat lastiger.

Ik heb een schriftje waar mijn vaste lasten in staan en ook “algemeen” hoeveel ik vrij mag besteden aan overige zaken. Specifiek bijhouden wat die overige zaken zijn doe ik niet.

Ik heb momenteel alle vast lasten op een rijtje (huur, water, licht enz)

Alleen de boodschappen en het tanken zit nog even in dubio waar dat neer zet. Moet dat als vast last rekenen? Dat schilt nog wel eens.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:26

Bij mij staat het op de maak maar op rekening. Juist omdat het verschilt. Hello Fresh gaat overigens wel van de “vaste lasten” rekening. Iedere week drie gerechten. Maar eigenlijk klopt het niet helemaal want soms bestel ik wel eens iets bij. Iets om over na te denken (of gewoon geen dingen bijbestellen haha). Er ontstaan overigens niet direct “problemen” door, want heb wel een buffertje op de vaste lasten. Benodigde bedrag beetje naar boven afgerond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:28

Ik mik vaste lasten gezamenlijk als salaris binnen komt naar die rekening (incl boodschappengeld). Zet dan al het overige in potjes op mijn spaar en hou een buffer van +- €250 op mijn lopende rekening voor zorgverzekering, telefoon en extra (zodat ik niet voor elke kleine uitgave in een winkel eerst moet overboeken vanaf de spaar). Zo ga ik bewust om met mijn spaarpotjes. Behalve deze maand, ook het bijen spaarpotje moest het weekend bijdragen aan alle terrasjes die ik heb gepakt. Dat potje is toch te vol :+

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:37

Nieuwe maand is weer begonnen. Gisterenavond de twee lopende rekeningen leeg gemaakt naar de spaarrekening en vandaag weer loon gehad en 'vers' geld naar de gezamenlijke en spaarrekening.

Altijd een fijn gevoel om de dag voor het loon het geld wat over is naar de spaar te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:02

Ik ga wat over is laten staan, binnenkort komt er een extra stal aan mijn kostenlijstje bij. Datgene wat ik nu over heb wil ik daarvoor gebruiken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:24

Dat is inderdaad slim.

Ik vind het altijd heerlijk om met 0 te beginnen.

Zo eens naar de markt, al is die hier zeker niet goedkoper dan de supermarkt!
Vandaag 2 TGTG, een bij Lidl en een bij de bakker.
Hoop bij de Lidl op wat groente voor een paar liter lekkere soep.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:39

Ja dat doe ik ook meestal, rekening leeg maken. Hier morgen payday.
De markt is inderdaad duur, ik was er laatst eens met een collega, kom er normaal nooit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:45

Probeer er ook een sport van te maken om er zoveel mogelijk op te hebben de dag voor betaling haha.

De markt maakt heel erg uit per plaats heb ik gemerkt. Hier in het dorp is hij duur, maar de grote markt in de stad, die is echt stukken goedkoper!

Daar heb ik van het voorjaar 10 kilo klasse A asperges gehaald voor €12,50. Die schil ik en vries ik in en werkt perfect.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:09

O dat zou kunnen ja. Ik heb in mijn dorp geen markt, maar waar ik was is vlakbij m’n werk en is ook een dorp.
Ik denk dat het voordeel van een markt alleen is als je er dichtbij heen kan. Als ik er voor naar Utrecht moet rijden is er geen voordeel natuurlijk.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:55

Bij ons is de markt ook niet goedkoop vrees ik, maar ik ga elke week naar de groentekraam en die kwaliteit is echt nergens anders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:56

Ik ga dan liever naar de groentewinkel. Vind het fijn dat je daar van alles 1 kunt nemen (kan bij dr markt natuurlijk ook).

Vaak doe ik fruit in een smoothie, dan maakt de kwaliteit niet zo uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:15

Bij ons in de stad is de groentekraam op de markt ook veel te duur. Ik haal mijn groente en fruit meestal bij de Lidl. Goedkoop en prima kwaliteit.
Een stad verder, in Roermond, daar staat wel een heel goede en goedkope marktkraam. Daar is het wel altijd belachelijk druk, en het is vanaf hier erg ver rijden, dus daar ga ik niet vaak heen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:45

Ik vind het op de woenselse markt ook fijn kopen. Toen ik nog op zaterdagochtend bij mijn moeder in de winkel stond haalde ik daar mijn fruit en groente. Nu ga ik er niet om rijden. Heel soms een ritje op de fiets, maar het is best een eindje fietsen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:20

Ik vind dat kneuterige dus heerlijk. Grote boodschappenmand mee, lekker de markt op en allerlei lekkere en mooie producten kopen. :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:21

Net bij de dierenarts geweest en ik hoopte dat mijn hond een vetbult had maar ik vond het al wat hard voelen. Nu hebben ze een biopt genomen en zagen ze zo gauw geen vetweefsel maar is natuurlijk pas goed vast te stellen als het onderzocht is, wel al meer dan 100 euro voor een biopt en dan is er dus eigenlijk nog niks aan de bult gedaan :o maar ik vind het ook wel spannend, ergens deze week bellen ze de uitslag door

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:00

Een topic naar mijn hart haha. Ik word er gewoon blij van om met financiën bezig te zijn en te sparen :D

Ben op dit moment bezig met het afronden van mijn studie maar kijk er nu al naar uit om te gaan werken en opnieuw naar onze financiën te kijken! Word ook zeer blij van het bekijken van de aanbiedingen en boodschappen lijstjes maken haha. Kom hier graag gezellig meelezen en kletsen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:20

Ik ga waarschijnlijk meer uren werken, dus meer salaris en dus meer sparen. En dan geen verantwoording meer af leggen aan het uwv :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 19:10

Heerlijk Purny _/-\o_

Zo hier net bijna 3 weken budget-verslindende vakantie in Frankrijk gehad {:} :+

Gelukkig kreeg ik voor het aflopen van mijn jaarcontract bij de onderwijsinstelling waar ik werkte een transitievergoeding. Had daar helemaal geen rekening mee gehouden omdat ik zelf het contract niet heb verlengd (was mijn keus te stoppen). Geen wereldbedrag maar wel net het bedrag voor het hondenpension :D kijk dat zijn leuke extra's dan }:0

Zal ff gaan bijlezen :list:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:59

Ik heb net Starbucks op het werk laten komen :D
Zag een tijdje geleden een uber eats mannetje daar. Had een kortingscode van 15 euro gekregen.
Dus koffiebonen, muffin en stroopwafeltjes erbij besteld :D en een skinny macciato

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:17

Nu heb ik trek in een stroopwafel :P
Lekker!

@VanHuisUit: Fijn dat je een goede vakantie hebt gehad! En fijn zo'n extraatje :)

Ik ga mijn opties op de arbeidsmarkt onderzoeken. Ik ben wat bedrijven tegen het lijf gelopen die concreet interesse hebben getoond, wellicht kan ik elders minder uren werken tegen meer salaris. Weet niet of ik überhaupt ergens anders wil halen, maar op z'n minst sta ik dan wat sterker in een salaris onderhandeling bij mijn huidige werkgever.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 15:43

Goed idee LE +:)+

Ik heb a.s. woensdag een gesprek voor weer een ZZP opdracht. Ook weer bij mooie opdrachtgever. Dus ben benieuwd :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:37

Spannend! Succes!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:03

Leuk, lunareclipse en VHU. Succes!

Ik ben zo fout bezig := Ik kreeg een mail van Tommy Hilfiger over de final sale. Ik had de link gewoon niet aan moeten klikken. Voor ik het wist lag en voor 140,- in mijn mandje :o :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:30

**is niet gaan kijken** :+

Gisteren bericht dat concert Live at the Beach met oa Krezip en Danny Vera weer niet door gaat... baal er zo van. Maar ook weer het bericht van ja, volgend jaar wel, hou je kaartjes, steun de artiesten etc etc.
Nou ik steun mezelf, ben onderhand al honderden Euro's kwijt aan uitstel geen afstel etc. ~~}>

Omdat ik ernstige shopping aandrang had naar de kringloop gegaan en daar een aantal erg leuke dingetjes gekocht voor bij elkaar het mega bedrag van 8 Euro :7 :))