Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:36

Escada schreef:
Voor de nieuwe mensen in dit topic vertel ik het nog een keertje. Op de website van getjobsdone.nl kan je makkelijk een zakcentje bijverdienen :D


Moet je wel in een redelijke stad wonen. Want voor Brabant is er bijzonder weinig.

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:35

Mijn administratie weer gedaan. Helemaal verbaasd, ondanks dat het vakantie is €550 extra kunnen besparen.

Heb op vakantie geld van de vakantiepot gebruikt maar daarbuiten ook verschillende keren gaan eten en leuke dingen gedaan.

Op vakantie heb ik mijn koopzegels van de AH gebruikt voor boodschappen. Echt relaxed, spaar steeds tot de zomervakantie en dan betaal ik daarvan de boodschappen. Voelt niets van het sparen en ik doe voor mijn gevoel gratis boodschappen haha

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:04

PSvanLot schreef:
Mijn administratie weer gedaan. Helemaal verbaasd, ondanks dat het vakantie is €550 extra kunnen besparen.

Heb op vakantie geld van de vakantiepot gebruikt maar daarbuiten ook verschillende keren gaan eten en leuke dingen gedaan.

Op vakantie heb ik mijn koopzegels van de AH gebruikt voor boodschappen. Echt relaxed, spaar steeds tot de zomervakantie en dan betaal ik daarvan de boodschappen. Voelt niets van het sparen en ik doe voor mijn gevoel gratis boodschappen haha


Dat is de moeite waard :)

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:32

Dat is mooi :j

Ik had afgelopen maand geld teruggeboekt van de spaarrekening voor een vakantie. Mijn salaris was binnen vrijdag dus gelijk maar weer het geld voor de vakantie doorgestort. En nu red ik het hopelijk tot mijn volgende salaris. :+

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 02:40

Hoe zouden jullie het doen?

Ik werk momenteel via het uitzendbureau bij een bedrijf. Er een zeer grote kans dat ik over wordt genomen door het bedrijf zelf.

Maar nu wil ik graag gaan sparen. Hoe kan ik het beste aanpakken?


Even een paar puntjes op een rij:
*werk via het uitzendbureau.
*krijg wekelijks uitbetaald.
*het salaris is niet altijd hetzelfde, omdat ik in 5 ploegen werk

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 06:54

Ik zou dan eerst is uitgaven op een rij zetten en dan eind van de maand eerst een paar keer kijken wat je overhoud en daarvan sparen want als je inkomen heel wisselend is dan is het misschien beter om het per maand te bekijken dan om een vast bedrag te sparen

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:50

moonsparkle schreef:
Ik zou dan eerst is uitgaven op een rij zetten en dan eind van de maand eerst een paar keer kijken wat je overhoud en daarvan sparen want als je inkomen heel wisselend is dan is het misschien beter om het per maand te bekijken dan om een vast bedrag te sparen


Ik zou het ook zo doen, en zolang je per week betaald krijgt ook goed noteren welke dagen/weken de grootste kosten betaald moeten worden. Vaak zijn dat de eerste dagen van de maand, zodat je in die dagen zeker voldoende geld op je rekening hebt staan en je niet hoeft te gaan schuiven vanaf je spaarrekening.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:56

Wij sparen volgens het 'Pay yourself first' principe.
Er is via google enorm veel over te vinden, maar kort samengevat betekent het dat je allereerst moet weten wat je uitgaven zijn; de vaste lasten en noodzakelijke kosten. Dan bedenk je wat je moet kunnen sparen, en dat bedrag maak je zodra je je loon binnen krijgt meteen over naar je spaarrekening. Met de rest probeer je dan rond te komen, en als dat goed lukt kun je je spaarbedrag de volgende keer een beetje verhogen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:13

Bij wisselend wekelijks loon zou ik het hetzelfde doen als ik. Ik bankier bij KNAB dus je kan meerdere gratis betaal rekeningen openen.

Rekening 1 laat je je salaris en eventueel toeslagen op storten.

Rekening 2 laat je alle vaste lasten van af schrijven, dit bedrag is altijd hetzelfde en zorg je dat dat er begin vd maand op staat(ik heb hier zelf nog 1 extra maand op staan voor het geval dat)

Rekening 3 is voor boodschappen en alle andere uitgaven, hier zou je per week een bedrag op kunnen storten. Stel hier een realistisch budget in en zet de rest op een spaarrekening.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:20

Dan zou ik twee rekeningen gebruiken (scheelt weer een paar euro per maand :)) ); een rekening waar je loon op binnen komt, maar waar je verder inderdaad niet aan komt, en een tweede rekening waarop je jezelf aan het eind van elke maand een vast bedrag uitbetaalt waarmee je zowel je vaste lasten als andere kosten kan betalen. Dan betaal je jezelf min of meer een vast maandloon uit. En vanuit diezelfde rekening waarop alles binnen komt maak je je spaargeld over naar de spaarrekening.

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:31

Ik ga deze week eens uitzoeken welke bank redelijk ‘groen’ is. Zit nu bij de Rabo en daar wordt je niet heel blij van.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:33

Ik ben jaren geleden naar ASN bank gegaan. Hartstikke fijne bank, fijne app.. Maar ze hebben nog steeds geen Apple Pay -O- Dat vind ik echt een nadeel, want dat gebruik ik heel vaak, dus heb ik nog steeds mijn oude ING rekening niet kunnen opzeggen.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:43

Ik heb Rabobank. Ik vind de kosten van een pakket bij de bank erg hoog.

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:32

Super bedankt voor de tips. Als ik zo lees is zo logisch. Dat ik daar niet aangedacht heb. Ik ga van de week eens goed voor zitten.

Nog een klein vraagje. Houden jullie dan ook een soort 'huishoudboekje' bij voor jullie in- en uitgave?

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:09

Succes!
Ik houd het bij in mijn bank-app (bunq). Die heeft daar (vind ik) fijne mogelijkheid voor.

Ook deze maand viel weer duurder uit dan gehoopt. Komende maand ook weer extra uitgaven (paard verhuizen, heb zelf geen auto+trailercombinatie dus ben afhankelijk van anderen).
Ik vind het wel weer welletjes. Het gaat steeds allemaal net. Dus sparen voor mijzelf is ook niet gelukt. Het ging zo lekker voor de zomer maar daar is niets meer van terug te zien :'). Gelukkig zit er de komende tijd wat meer voorspelbaarheid in, dus heb ik nu al rekening gehouden en mijn budget daar op aangepast. Na september hoef ik - naar verwachting - alleen nog m'n eigen risico zorgverzekering af te betalen en dan hoop ik op weer wat financiële rust.

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:30

Black_Moon schreef:
Super bedankt voor de tips. Als ik zo lees is zo logisch. Dat ik daar niet aangedacht heb. Ik ga van de week eens goed voor zitten.

Nog een klein vraagje. Houden jullie dan ook een soort 'huishoudboekje' bij voor jullie in- en uitgave?


Zeker. Ik heb het ‘simpel huishoudboekje’ programma. Is in excel

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:20

8nnemiek schreef:
Dan zou ik twee rekeningen gebruiken (scheelt weer een paar euro per maand :)) ); een rekening waar je loon op binnen komt, maar waar je verder inderdaad niet aan komt, en een tweede rekening waarop je jezelf aan het eind van elke maand een vast bedrag uitbetaalt waarmee je zowel je vaste lasten als andere kosten kan betalen. Dan betaal je jezelf min of meer een vast maandloon uit. En vanuit diezelfde rekening waarop alles binnen komt maak je je spaargeld over naar de spaarrekening.


Maar als je zowel vaste lasten als pinnen van 1 rekening doet blijf je toch rekenen of er wel genoeg op staat? Niet alles wordt op dezelfde dag afgeschreven dus moet je dat steeds in de gaten houden.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:23

Ik vind het zelf wel fijn om een beetje te moeten opletten en rekenen, zo blijf ik iets meer bewust van wat erop staat en eraf gaat. Ik heb wel ingesteld dat ik rood kan staan voor geval van nood, als er onverwachts eens iets wordt afgeschreven.
Een aantal banken hebben ook een 'vooruit kijk' functie waar je kan zien welke kosten er nog aan zitten te komen.

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:25

Ik vind allerlei betaalrekeningen sowieso onhandig.
Met mijn Excelbestand weet ik wat er per maand exact uit gaat aan vast lasten.
Ik heb ze daar ook op volgorde van afschrijving staan.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:47

En ik doe gewoon x bedrag naar vaste lasten rekening, gaat altijd goed en staat 1 maand extra op. Water gaat bijvoorbeeld ook per kwartaal maar gaat dus iedere maand automatisch 1/3e al op.

Rekening puur voor boodschappen en andere pin uitgaves, die kijk ik af en toe na of het nog goed gaat, desnoods stort ik bij of stop ik even met pinnen :+

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:47

Ik heb de laatste dagen best wat verkocht op MP. Tikt lekker aan

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:53

Black_Moon schreef:
Hoe zouden jullie het doen?

Ik werk momenteel via het uitzendbureau bij een bedrijf. Er een zeer grote kans dat ik over wordt genomen door het bedrijf zelf.

Maar nu wil ik graag gaan sparen. Hoe kan ik het beste aanpakken?


Even een paar puntjes op een rij:
*werk via het uitzendbureau.
*krijg wekelijks uitbetaald.
*het salaris is niet altijd hetzelfde, omdat ik in 5 ploegen werk


Ik werk nu ook nog via uitzendbureau en ook in 5 ploegen en krijg wekelijks betaald. Ik doe het zo.

Kijk wanneer je vaste lasten worden afgeschreven en hoe groot het bedrag is.
Per week zag ik hoeveel ik die week nodig had, en de rest boekte ik over na de spaarrekening.
Je kunt eventueel ook nog aan het uitzendburo vragen, of ze de 6de dag die je in 1 week krijgt uit kunnen betalen. In een week van 3 dagen, dan pakt de belasting er minder van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:00

Black moon: ik heb alles in potjes in de app goodbudget. Daar bepaal je eigenlijk obv je gemiddeld maandelijks inkomen hoeveel er maandelijks in elk potje kan. Als je mijn posts in dit topic doorleest kun je er meer over vinden :)

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:17

Ik heb een rekening voor vaste lasten (onderdeel daarvan is een vast bedrag naar de spaarrekening) en een rekening “maak maar op”. Als op die laatste rekening wat overblijft gaat het ook naar de spaar. Het mag op, hoeft niet ;)

Ik heb een schriftje waar mijn vaste lasten in staan en ook “algemeen” hoeveel ik vrij mag besteden aan overige zaken (dat gaat naar de maak maar op rekening). Specifiek bijhouden wat die overige zaken zijn doe ik niet.

Is het weekloon steeds (ongeveer) hetzelfde of heel wisselend? Anders kun je het weekloon omrekenen naar maandloon, de vaste lasten er af halen en wat je overhoudt weer omrekenen naar weekloon. Dan weet je welk deel van het weekloon voor de vaste lasten is en wat je op mag maken. Dus 500 weekloon = *52/12 = 2166 maandloon - 1200 vaste lasten = 966 *12/52 = 223 per week te besten. Of is dat heel onhandig bedacht van mij? Mocht het loon per week heel erg wisselen dan is dat lastiger.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-08-21 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:19

poes schreef:
Black moon: ik heb alles in potjes in de app goodbudget. Daar bepaal je eigenlijk obv je gemiddeld maandelijks inkomen hoeveel er maandelijks in elk potje kan. Als je mijn posts in dit topic doorleest kun je er meer over vinden :)



Ik zit bij ING en ik zie dat die ook een soort van potjes hebben. Is de app goodbudget hetzelfde?