Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:19

manzano schreef:
Voorlopige koopcontracten bestaan niet.

Soms zou je willen dat mensen wisten hoe slecht hun makelaar is. Huis staat al een tijdje te koop. Super dure, chique makelaar (nee, real estate agent :+ ) en ik belde vanmorgen voor een afspraak.
Duurde lang voor er opgenomen werd. Een of andere dame zonder zicht op de agenda en ik zou terug gebeld worden.... Niet gebeurd dus. Echt slecht vind ik dat.

Ik weet er alles van.
Ik had een leuk huis bij een makelaar gezien maar het is mij nooit gelukt om een bezichtiging te maken
Het huis staat inmiddels al een jaar te koop. :+
Ik heb ooit bij deze makelaar een meisje aan de lijn gehad die geen afspraak ik kon plannen vanwege de wet op de privacy. Dus ze zit wel op kantoor maar mocht de agenda van de makelaar niet beheren. En ondanks dat ik tich keer heb gebeld werd ik nooit terug gebeld.

Ook valt het mij op dat in het noorden van het land zo rondom Emmen/Stadskanaal er veel makelaars zijn maar dat zij kwalitatief minder goed zijn dan de makelaars in het midden van het land.

Esplendido

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:23

Een voorlopig koopcontract is gewoon een definitief contract alleen nog met een of meer ontbindende voorwaarden er in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:26

Ons bod is zoals verwacht afgewezen, dus hopen dat er weer wat op funda komt.

Wel te horen gekregen dat de verkoop 25 juni al onvoorwaardelijk kan worden ipv 25 juli dus dat geeft wel wat meer ruimte om wat nieuws te zoeken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:31

tjiftjaf schreef:
manzano schreef:

Soms zou je willen dat mensen wisten hoe slecht hun makelaar is. Huis staat al een tijdje te koop. Super dure, chique makelaar (nee, real estate agent :+ ) en ik belde vanmorgen voor een afspraak.
Duurde lang voor er opgenomen werd. Een of andere dame zonder zicht op de agenda en ik zou terug gebeld worden.... Niet gebeurd dus. Echt slecht vind ik dat.

Ik weet er alles van.
Ik had een leuk huis bij een makelaar gezien maar het is mij nooit gelukt om een bezichtiging te maken
Ik heb ooit bij deze makelaar een meisje aan de lijn gehad die geen afspraak ik kon plannen vanwege de wet op de privacy. Dus ze zit wel op kantoor maar mocht de agenda van de makelaar niet beheren. En ondanks dat ik tich keer heb gebeld werd ik nooit terug gebeld.

Ook valt het mij op dat in het noorden van het land zo rondom Emmen/Stadskanaal er veel makelaars zijn maar dat zij kwalitatief minder goed zijn dan de makelaars in het midden van het land.

Wow dat is helemaal bijzondere redenering zeg. Heel apart!!

@esplendido: het is gewoon een koopcontract... Zonder de toevoeging "voorlopig". Je tekent een koopcontract/overeenkomst bij de makelaar (uitgezonderd in Amsterdam) en een "leveringsakte" bij de notaris. Zo simpel is het. Of er nou ontbindende voorwaarden zijn of niet.

@Azmay: super balen zeg!! Hopelijk krijgen jullie wat extra mogelijkheid op die manier. Wil je perse vasthouden aan voorbehoud verkoop eigen woning tot die tijd?
Laatst bijgewerkt door manzano op 26-05-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:36

Dat weet ik, maar in de volksmond wordt het, vanwege de ontbindende voorwaarden, vaak wel een voorlopig koopcontract genoemd. Maar ontbindende voorwaarden is iets heel anders dan ‘voorlopig’.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:38

Esplendido schreef:
Dat weet ik, maar in de volksmond wordt het, vanwege de ontbindende voorwaarden, vaak wel een voorlopig koopcontract genoemd. Maar ontbindende voorwaarden is iets heel anders dan ‘voorlopig’.

Dat is helemaal niet de oorsprong van die volksmond-term. Die is ontstaan omdat je nog een keer naar de notaris moet en dan pas echt eigenaar wordt. Heeft niks met ontbindende voorwaarden te maken dus.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:57

Vero, wij hebben eerst een ander huis gekocht en verkopen nu ons huis idd. We krijgen pas 1 oktober de sleutel, dus we hebben gelukkig ruim de tijd.

Bijzonder idd mananzo, zo verkoop je toch geen huis...

Jammer dat jullie bod is afgewezen Azmay.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:08

Ja slechte zaak. Zeker voor zo'n exclusieve. Maar ja, de verkoper merkt er niks van. Dat is eigenlijk ergste.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:52

@tjiftjaf, ik was dan juist weer heel tevreden over de makelaars in Stadskanaal. Nou speelde dat vorig jaar zomer en iedereen heeft natuurlijk ander referentiekader.

Balen pantykous dat ze het op zo een manier af laten weten, zal je wel niks meer van horen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:50

tjiftjaf schreef:
manzano schreef:

Ik weet er alles van.

Als het al zo lang te koop staat en je krijgt nog steeds geen afspraak zou ik gewoon eens een briefje in de bus doen of aanbellen. Wie weet denken die mensen wel dat er helemaal geen interesse is in hun huis en hebben ze gewoon een slechte makelaar.

Manzano, ik kan me ook heel erg ergeren aan het gebruik van 'voorlopige koopcontract' :')

Er is niks voorlopig aan. Je tekent een contract, kunt er binnen 3 dagen nog onderuit en daarna moet je wel heel sterk staan wil je er nog onderuit kunnen. Voor verkopers is het sowieso bijna onmogelijk.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:54

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:06

Ik heb wel eens gehoord dat een makelaar potentiële kijkers gewoon afwimpelde, waardoor verkopers dachten dat er geen interesse was om het huis vervolgens voor een leukere prijs aan een bekende te verkopen met een beetje extra commissie.

Als ik trouwens echt interesse had in een huis en de makelaar zou niet reageren belde ik gewoon aan bij het huis om het via de bewoners te spelen. Die mogen best weten dat hun makelaar niet netjes werkt, ze betalen hem/haar er flink voor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:19

Plukje schreef:
Als zelfs Vereniging Eigen huis de term gebruikt, dan kun je de gemiddelde sterveling echt niet kwalijk nemen dat zij dit ook gebruiken.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... contract#/

Ook de eerste alinea gelezen? Dat is puur een zoekterm op hun site.
Niet dat ik VEH nou erg hoog in achting heb, maar dat is ander verhaal.

@zonnebloem: dat is gewoon tuchtwaardig. Echt slecht.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:34

Ik heb dat ook een keer gehad, toen ik voor een bezichtiging belde kreeg ik een jong klinkende meid aan de telefoon die zei dat zij niet over de afspraken ging (belde gewoon hun algemene nummer) en dat ik teruggebeld zou worden. Nooit gebeurd dus :+ was ook zo’n makelaar met een té fancy site. Ben blij dat ik voorlopig niet meer met makelaars hoef te bellen haha, vrijdag krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis :D

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:51

manzano schreef:
Plukje schreef:
Als zelfs Vereniging Eigen huis de term gebruikt, dan kun je de gemiddelde sterveling echt niet kwalijk nemen dat zij dit ook gebruiken.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... contract#/

Ook de eerste alinea gelezen? Dat is puur een zoekterm op hun site .

Nee :o :D . Ik heb niets gezegd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:29

Klis schreef:
Ik heb dat ook een keer gehad, toen ik voor een bezichtiging belde kreeg ik een jong klinkende meid aan de telefoon die zei dat zij niet over de afspraken ging (belde gewoon hun algemene nummer) en dat ik teruggebeld zou worden. Nooit gebeurd dus :+ was ook zo’n makelaar met een té fancy site. Ben blij dat ik voorlopig niet meer met makelaars hoef te bellen haha, vrijdag krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis :D

Spannend *\o/* *\o/*

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:02

Ik lees al een tijdje mee maar heb nog niet gereageerd. De laatste paar weken een paar huizen bezichtigd en vanmorgen eentje waar we ook daadwerkelijk een bod wilden doen. Bod gedaan, afspraak met de makelaar en de verkopende partijen (3 kinderen, huis te koop van overleden ouders) is dat de 14! Bezichtigingen van vandaag en morgen afgewacht worden en dat iedereen een eenmalig bod mag neerleggen.

Eenmaal thuis gekomen bekroop me het gevoel dat we net achter het net gaan vissen met het bod dat we gedaan hebben dus nog met 4250 verhoogd. Ene makelaar heeft dat net aan de makelaar doorgegeven die de bezichtigingen vandaag doet en ik heb het bod nog via de website ingediend. We zouden er van balen als we op 4000 euro het huis mislopen.

Makelaar gaat ons vandaag nog terug bellen wanneer ze tijd heeft, maar Jezus.. Ik knijp hem.

Als we te laag zitten komt er voorlopig niks vrij met zo veel ruimte als dit huis.
Zitten nu ruim 15.000 boven de vraagprijs.

Huis is echt geweldig onderhouden, dak zit er aan te komen maar dat zijn de grootste kosten nog niet eens, had verwacht dat dat duurder uit zou vallen (tussen de 3500 en 7500 afhankelijk van of er opnieuw geïsoleerd moet worden of de oude isolatie her te gebruiken is)

Verder is er echt niks op aan te merken. En ik ben echt wel een pietleut :+. Duimen jullie met ons mee? :=

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:31

Ik duim mee MissBambi! Zenuwslopend he? Ik ben zo blij dat ik niet meer in die rollercoaster zit.

Hoeveel % heb je dan ongeveer overboden t.o.v. de vraagprijs?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:50

4,62 volgens mijn rekenmachine :+ maar 15.500 boven de vraagprijs in ieder geval.

Dit is inderdaad echt zenuwslopend :') heb dit gevoel nog niet bij eerdere huizen gehad waar ik gewoond heb of waar we zijn gaan kijken. Waren beide al akkoord dat we gingen bieden toen we alleen al de woonkamer gezien hadden, de rest van het huis moesten we nog zien :+

Zie ons er ook echt helemaal zitten. <3 dus hoop echt dat we geen teleurstellend bericht krijgen _O-

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:54

Spannend MissBambi! Ik kan mij je zenuwen goed voorstellen! Wij hebben aan de andere kant van het verhaal gezeten vorige maand. Ons huis in de verkoop en ook rond de 14 bezichtigingen. Eerste kijker had ook gelijk geboden. :j Ik duim voor jullie!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:54

Aah, missbambi, bieden op inschrijving is zooo rot :=
Hopelijk krijgen jullie het!

Ik snap het gedoe om voorlopig koopcontract niet zo; het is toch gewoon een voorlopig contract? Voorlopend op de leveringsacte wat je tekend bij de notaris..?

Wat een rare makelaar verhalen hier... Gelukkig staat die van ons goed bekend.
What’s in a name...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:03

Voorlopig is niet hetzelfde als voorlopend.
Voorlopig is iets dat nog niet definitief is en dat is dit wel.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:09

Ja klopt, net al wel bericht gehad dat een van de kinderen enthousiast was en dat ze vanavond gingen overleggen. Hebben graag de tijd om het huis leeg te ruimen omdat dit een stukje afsluiting is (ouders overleden en dit is hun ouderlijk huis). Wij hebben daarop aangegeven dat we ze die tijd gunnen en onze hypotheekadviseur (stiefmoeder O:)) heeft er goede kijk op. Dus vanavond weten we als het goed is dat we tot dinsdag moeten wachten (sluitingsdatum voor de biedingen) of dat ze akkoord gaan.

Heb straks helemaal niet opgeslagen dat iedereen tot dinsdag de tijd heeft om te bieden, was veel te enthousiast :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:09

Inschrijving is echt lastig ja. Je wil niet net misgrijpen. Echt voor jezelf bepalen wat het je waard is. Je kan met 5000 euro ophogen net misgrijpen en met 10.000 ook. Dat weet je gewoon niet. Echt je eigen grens stellen en als het je niet op 1000 euro uitmaakt zou ik die bijbieden. Misschien betaal je dan 1000 te veel, maar dat ben je echt binnen no time vergeten als je in je droomhuis woont en in lasten ga je het ook amper merken.
Uiteraard alleen als je het je kan veroorloven

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:11

Inderdaad! Dat hebben we nu dus gedaan. Als we het nu mislopen hebben we er vrede mee (enigszins dan) :')