AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:34

Ik ben jaloers op al die bakken en kasjes die langskomen.
Ik heb een jonge, nou ja, hij is ruim 1, Dobermann die álles sloopt. Hij knaagt zelfs aan de klimop-rozen... -O-

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:47

Dacht dat ik de enige was met 1 stekkie andijvie , staat zo zielig tussen al die andere haha.
Hier gaat de aubergine wel goed met 9 stekkies , en die kunnen helaas nogal hoog worden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:13

Al mijn verspeende plantjes zien er goed uit alleen de broccoli die ik 2 weken terug verspeend heb kijkt opeens heel zielig blaadjes een beetje verschrompeld. Grond oogt niet te droog of nat.

Iemand een idee of reddingsplan? Ik hou wel van broccoli namelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:52

Grond misschien een beetje losmaken voorzichtig.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:09

onne schreef:
Dacht dat ik de enige was met 1 stekkie andijvie , staat zo zielig tussen al die andere haha.
Hier gaat de aubergine wel goed met 9 stekkies , en die kunnen helaas nogal hoog worden.

Ik dacht dat ik de enige was die er maar 2 had :+ Ik vind het niet zo heel erg want ik lust toch geen andijvie, maar ik ga het wel weer eens proberen als ze straks groot zijn.

Ik was van plan om afgelopen weekend ook die moestuinbak te halen bij intratuin, maar helaas geen tijd voor gehad. Bevalt zo'n bak een beetje? Ik vroeg me af of ie wel hoog genoeg is om in te werken zonder rugpijn te krijgen van het voorover bukken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:10

hier ook maar 1 andijvie maar vind het ook niet lekker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:54

Hij is ook winter andijvie en had eigenlijk pas in mei gezaaid moeten worden en dit geld eigenlijk ook voor de prei. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:29

Oh dan hebben we dus andijvieplantjes met een identiteitscrisis :') Mijn prei doet het trouwens gewoon heel goed!

Vandaag laatste paar zaadjes zaaien. En dan weer afwachten geblazen. Zeker de bosaardbei.. die moet het wel beetje gaan doen. Hele eigen bak voor gereserveerd tenslotte.

Iedereen die dingen buiten had, is het vannacht goed gegaan? Het zou de koudste nacht van maart worden. En ik had inderdaad weer een ijslaagje op m'n dakraam. Aardbeiplant had ik ook maar binnen gehaald :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:33

Mijn plantjes staan nog binnen, lekker warm.

Mijn cherrytomaat en bosaardbei hebben hun koppie boven de grond gestoken, de plantjes waar ik het meest naar uit keek.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:37

idinn schreef:
Iedereen die dingen buiten had, is het vannacht goed gegaan? Het zou de koudste nacht van maart worden. En ik had inderdaad weer een ijslaagje op m'n dakraam. Aardbeiplant had ik ook maar binnen gehaald :o

Hier net even gekeken en alles staat nog net zo als gister! Hebben nergens last van gehad gelukkig!
Maar zijn ook wel plantjes die tegen vorst kunnen!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:07

Mijn radijs heeft de aarde laten ontploffen. :P

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:50

mijn radijs en broccoli staan buiten sinds vrijdag, die leven nog allemaal! wel met een plastic folie er overheen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:04

friesam schreef:
Al mijn verspeende plantjes zien er goed uit alleen de broccoli die ik 2 weken terug verspeend heb kijkt opeens heel zielig blaadjes een beetje verschrompeld. Grond oogt niet te droog of nat.

Iemand een idee of reddingsplan? Ik hou wel van broccoli namelijk.

Dit heb ik ook. Dacht dat ik ze niet voldoende water gaf, maar dat lijkt het niet te zijn. De blaadjes zijn echt verschrompeld inderdaad.. Hoe staat ze bij jou? Bij mij hebben ze in de middag veel zon en de hele dag veel licht. Misschien heeft hij het te warm binnen in de zon en moet die dan buiten staan? Ik weet het ook niet, vind het ook jammer!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:07

Even in de schaduw zetten. Brocolli moet zeker niet in de volle zon staan. Je wil nl. 'kool' ipv bloemen. En die kool is het voorproduct van de bloem wat niet uitkomt.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:30

Oke ga ik dat proberen, maar hij groeide niet hard door ofzo. Er kwamen juist blaadjes bij en toen begonnen de oude te verdorren.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:45

Ben benieuwd wat er uiteindelijk eetbaar is. Op dit moment hangt t allemaal een beetje. Spinazie was ok vannacht vergeten binnen te zetten... die is nu slapjes. := :')

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:51

Mijn kamille begint een heel klein beetje te groeien :D

Ik heb de rest van de groenten(wortel/radijs/ui/komkommer etc) gewoon buiten staan, deze zijn nog niet ontkiemt maar ik wil eens proberen wat ze doen. Mocht dat niet lukken dan zaai ik ze volgend jaar gewoon eerst binnen. Vorig jaar lukte het redelijk, alleen toen werd het meeste aangevreten door de door mieren(of iets bladluis kan ook nog) en slakken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:06

Ik heb net mijn wortel verpot maar denk dat ik hele lelijke wortels krijg. :') Zijn niet helemaal heel overgeplaatst. :')

Afbeelding
Links wortel rechts spinazie

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:34

Ik kreeg van een collega nog een paar bakjes dus als iemand nog interesse heeft in aubergine? Ik ben al compleet maar zou eventueel nog wel een ruccola willen.
Stuur maar een pbtje

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:01

@Melia, leuk dat ze zo groeien! Erg benieuwd hoe je wortels er dan uitkomen xD

Toch de plantjes maar binnen gezet, blijft nu ook binnen tot het goed ontkiemt is, sommige blijven dan in de zelfde pot, groot zat daarvoor.

Ook kijken of ik van het weekend zelf een moesbak in elkaar kan zetten, zodat we die volgend jaar ook weer kunnen gebruiken. Daar kunnen dit jaar de wortellen, uien en radijsjes in.

Kunnen thee kruiden (dille,lavendel.kamille,munt en anijs) ook buiten? Of kan ik die beter binnen laten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:05

Alles op de broccoli en lenteui staat binnen. Broccoli en lenteui in de kas, maar daar wordt het 's nachts ook best koud. Hier ook alles goed gegaan ondanks de vorst. Het staat nog overeind tenminste.
Bosaardbei gaat langzaam.. maar er komt wat boven gelukkig.
Kropsla met hele stengel in de grond gestampt en nu willen ze geloof ik wel :+
Rucola maar wel uit elkaar gedaan. Anders krijg je toch een grote wirwar of niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:29

Ik laat de kruiden binnen :j

Rucola kan samen, zijn individuele blaadjes toch?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:31

Maar dan wordt het toch een grote wirwar. Of valt dat mee?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:58

Ik las dit net:

Citaat:
Wie geen tuin, terras of balkon heeft, kan de meeste moestuintjes in de prullenbak mikken. Alleen rucola, aubergine, veldsla, jonge spinazie, basilicum en paprika kunnen binnen groeien. De oogst zal minder en minder smaakvol zijn, dat wel.

Zou het echt zo zwart-wit zijn? Ik heb namelijk geen buiten -O- Heb trouwens wat van de sla weer rechtop kunnen zetten, de meeste zien er nog best goed uit opzich!

Meliaforever, ik ben ook benieuwd hoe mijn wortels heb gaan doen, als ze het dus al gaan doen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:19

Nou nee dat lijkt mij dikke bullshit. Voor een raampje en voldoende grond moet prima kunnen :j Ze moeten dan wel echt voldoende ruimte hebben.

Gewoon proberen joh! :)