Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Misschien een idee om alleen nog maar bij winkels te kopen die hun deuren dicht hebben en niet de hele straat opwarmen.
https://www.deondernemer.nl/inflatie/in ... rs~4158778
Het is toch eigenlijk van de zotte dat je thuis in de kou zit. Maar dat winkeliers hun deuren de hele winter wagenwijd open gooien. Het is toch ook wel de laatste decennia enorm scheef gegroeid met energie verbruik.
elnienjo schreef:mysa schreef:Tja, blijkbaar verdienen die dan genoeg om de hoge prijzen te betalen.
Ja dat moeten ze toch echt zelf weten. Als ze het kunnen betalen zonder de prijzen van hun koopwaar te verhogen prima toch? Maar ze kunnen ook investeren in automatische schuifdeuren als ze voor de pietjes stoken.
purny schreef:https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5337227/hak-energieprijzen-productie-stilgelegd
Groentefabrikant HAK legt in januari de productie zes weken stil vanwege de hoge energieprijzen. Volgens HAK is het met de huidige energietarieven niet haalbaar om de hele winter door te produceren. Het bedrijf wil met de productiestop de duurste periode van het jaar omzeilen. Maar consumenten hoeven niet te vrezen voor lege schappen, zegt het bedrijf.
Het eerste bedrijf moet zijn productie al 6 weken stilleggen
8nnemiek schreef:Ik vraag me sowieso af wat er in die periode dan wordt geproduceerd. Er komt dan nauwelijks nog groente van het veld.
Relaxed schreef:purny schreef:https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5337227/hak-energieprijzen-productie-stilgelegd
Groentefabrikant HAK legt in januari de productie zes weken stil vanwege de hoge energieprijzen. Volgens HAK is het met de huidige energietarieven niet haalbaar om de hele winter door te produceren. Het bedrijf wil met de productiestop de duurste periode van het jaar omzeilen. Maar consumenten hoeven niet te vrezen voor lege schappen, zegt het bedrijf.
Het eerste bedrijf moet zijn productie al 6 weken stilleggen
Nee hoor, ze moeten niks.. Het is gewoon volgens een simpele berekening dat productie dan niet uit kan, dus zij kiezen ervoor 6 weken niet te produceren.
thequeensmum schreef:Er werd wel vast verteld dat er geen tekorten zullen ontstaan, maar de prijzen van Hak zouden wel 30% kunnen stijgen.
Ik denk dan wel, HAK bestaat al zolang ik het me herinneren kan. Kunnen ze dit niet opvangen, of willen ze dat niet?
thequeensmum schreef:Er werd wel vast verteld dat er geen tekorten zullen ontstaan, maar de prijzen van Hak zouden wel 30% kunnen stijgen.
Ik denk dan wel, HAK bestaat al zolang ik het me herinneren kan. Kunnen ze dit niet opvangen, of willen ze dat niet?
8nnemiek schreef:Ook HAK heeft met concurrentie te maken. Als de potjes van Bonduelle 30% goedkoper zijn dan gaan mensen die kopen, dus ze zullen zeker niet zomaar de prijs omhoog gooien als dat niet nodig is.
Ik heb geen idee hoeveel stroom en gas zo'n fabriek gebruikt, maar ik gok op héél veel.. Zelfs zo'n oude bedrijven hebben geen enorme spaarpot voor noodgevallen, en steken zich ook liever niet in de schulden.
verootjoo schreef:thequeensmum schreef:Er werd wel vast verteld dat er geen tekorten zullen ontstaan, maar de prijzen van Hak zouden wel 30% kunnen stijgen.
Waarom zou je het zelf willen opvangen als je het ook gewoon kan doorberekenen aan de klanten?