Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:46

Misschien een idee om alleen nog maar bij winkels te kopen die hun deuren dicht hebben en niet de hele straat opwarmen.

https://www.deondernemer.nl/inflatie/in ... rs~4158778

Het is toch eigenlijk van de zotte dat je thuis in de kou zit. Maar dat winkeliers hun deuren de hele winter wagenwijd open gooien. Het is toch ook wel de laatste decennia enorm scheef gegroeid met energie verbruik.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 03-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:48

Tja, blijkbaar verdienen die dan genoeg om de hoge prijzen te betalen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:51

De link doet het bij mij niet :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:27

mysa schreef:

Ja dat moeten ze toch echt zelf weten. Als ze het kunnen betalen zonder de prijzen van hun koopwaar te verhogen prima toch? Maar ze kunnen ook investeren in automatische schuifdeuren als ze voor de pietjes stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:28

Loretta schreef:
Misschien een idee om alleen nog maar bij winkels te kopen die hun deuren dicht hebben en niet de hele straat opwarmen.

https://www.deondernemer.nl/inflatie/in ... rs~4158778

Het is toch eigenlijk van de zotte dat je thuis in de kou zit. Maar dat winkeliers hun deuren de hele winter wagenwijd open gooien. Het is toch ook wel de laatste decennia enorm scheef gegroeid met energie verbruik.

Ik heb me daar ook over verbaasd. Nog steeds warmtegordijnen in de stad := Dat kan toch echt niet meer zou ik zeggen…

Weet iemand al meer over de maatregelen in november? Er is zo weinig bekend gemaakt naar wat ik kan vinden. Maar ze moeten toch weten hoe ze dit over 28 dagen willen implementeren := .

Kan zelf slecht dealen met de onzekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:49

Hier in Wageningen is het gelukkig al even normaal om de winkeldeur dicht te hebben. Gewoon een herkenbaar bordje erop dat ze wel open zijn. Werkt echt prima.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:21

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Ja dat moeten ze toch echt zelf weten. Als ze het kunnen betalen zonder de prijzen van hun koopwaar te verhogen prima toch? Maar ze kunnen ook investeren in automatische schuifdeuren als ze voor de pietjes stoken.

Nou nee.... iets met vraag en aanbod. Als er in het bedrijfsleven nou eens niet op deze manier energie weggesmeten werd hadden we een andere balans tussen vraag en aanbod (namelijk minder vraag bij hetzelfde aanbod) En met de basiskennis van economie: dan daalt de marktwaarde. Profiteren wij ook weer van.
Waarbij winkeldeuren een druppel zijn, wat mij betreft mag er veel breder naar gekeken worden. Grootverbruik zit niet bij de consument en daar het verschil halen is oneerlijk.

Heb je de terrassen vandaag gezien in de steden? Overal terrasheaters. Want poeh als we niet buiten kunnen zitten... daar kan ik mijn huis een maand mee van electriciteit voorzien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:15

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5337227/hak-energieprijzen-productie-stilgelegd
Groentefabrikant HAK legt in januari de productie zes weken stil vanwege de hoge energieprijzen. Volgens HAK is het met de huidige energietarieven niet haalbaar om de hele winter door te produceren. Het bedrijf wil met de productiestop de duurste periode van het jaar omzeilen. Maar consumenten hoeven niet te vrezen voor lege schappen, zegt het bedrijf.

Het eerste bedrijf moet zijn productie al 6 weken stilleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:26

purny schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5337227/hak-energieprijzen-productie-stilgelegd
Groentefabrikant HAK legt in januari de productie zes weken stil vanwege de hoge energieprijzen. Volgens HAK is het met de huidige energietarieven niet haalbaar om de hele winter door te produceren. Het bedrijf wil met de productiestop de duurste periode van het jaar omzeilen. Maar consumenten hoeven niet te vrezen voor lege schappen, zegt het bedrijf.

Nee hoor, ze moeten niks.. Het is gewoon volgens een simpele berekening dat productie dan niet uit kan, dus zij kiezen ervoor 6 weken niet te produceren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:37

Ik vraag me sowieso af wat er in die periode dan wordt geproduceerd. Er komt dan nauwelijks nog groente van het veld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:40

Boerenkool onder anderen spruitjes en mogelijk kasgroentes, appel en perenmoes, aardappels die ook in porties worden verwerkt vanuit de opslag. Het is triest dat ze moeten besluiten de productie neer te leggen die weken. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met het personeel.

Ik kwam er trouwens achter op het andere adres dat daar de tarieve door vattenfall zijn verhoogd zonder dat daar een melding van is geweest. Niet per brief, niet per mail. Is daar ook die voorbeeld brief voor te gebruiken? Mijn vader heeft hem verstuurd die heeft 14 dagen te laat bericht gehad

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:42

Maaruhm, stel je bent Hak medewerker… heb je dan straks onbetaald 6 weken verlof?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:44

8nnemiek schreef:
Ik vraag me sowieso af wat er in die periode dan wordt geproduceerd. Er komt dan nauwelijks nog groente van het veld.

Dat werd gisteren op de radio idd gezegd door hak. In die tijd hebben ze idd nauwelijks wat te verwerken, omdat zowat alles al van het land is. En daarom juist een goede periode om dat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:44

Waarschijnlijk gaat personeel gewoon in de WW, zoals dat ook in andere sectoren gebeurt als er tijdelijk geen werk is.. Of ze gaan meteen onderhoud ed doen en daar het personeel voor inzetten. Beetje slim bedrijf gebruikt die periode nuttig :j Kantoorpersoneel gaat sowieso wel door en expeditie ook wel..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:45

Dat vroeg ik me dus af. Of 6 weken alles heel grondig schoonmaken, alles van de plek en uit elkaar. Procedures checken enz.

Een papierfabriek gaat ook een paar weken productieplat maar de medewerkers moeten gewoon naar het werk komen en dan maar schoonmaken of zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:49

O ja, boerenkool en spruitjes kom ik heel af en toe wel eens in pot tegen. Dat lijkt me toch echt niet lekker := Die horen lekker vers van het land te komen :9
Maar dus inderdaad verder weinig te verwerken. Slim om dan die periode te kiezen.
Hopelijk heeft het personeel er niet te veel last van en krijgen ze gewoon doorbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:50

Er is altijd genoeg werk wat gewoon gedaan kan worden :j Op mijn vorige werk plukten we ook wel eens mensen uit de productie om op de kantoren te komen ondersteunen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:51

Relaxed schreef:
purny schreef:

Nee hoor, ze moeten niks.. Het is gewoon volgens een simpele berekening dat productie dan niet uit kan, dus zij kiezen ervoor 6 weken niet te produceren.

Ze hadden liever door geproduceerd, maar goed.
Maar dat ze stoppen is een gevolg van de hoge prijzen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:41

Er werd wel vast verteld dat er geen tekorten zullen ontstaan, maar de prijzen van Hak zouden wel 30% kunnen stijgen.
Ik denk dan wel, HAK bestaat al zolang ik het me herinneren kan. Kunnen ze dit niet opvangen, of willen ze dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:43

thequeensmum schreef:
Er werd wel vast verteld dat er geen tekorten zullen ontstaan, maar de prijzen van Hak zouden wel 30% kunnen stijgen.
Ik denk dan wel, HAK bestaat al zolang ik het me herinneren kan. Kunnen ze dit niet opvangen, of willen ze dat niet?

Weet je wat het is, iedereen wil mee profiteren. De mensen betalen ook de 30% meer wel want weinig andere keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:45

thequeensmum schreef:

klinkt voor mij wel een beetje als een marketingstunt :o .

6 weken dicht gaan. drama drama. Prijzen 30% verhogen en ze vervolgens nooit meer naar beneden bijstellen.
Snap dat het een dure grap is hoor. Maar heb dan toch liever 6 weken geen appelmoes dan zo'n prijsstijging.

Maar misschien ben ik cynisch omdat ik richting marketing gestudeerd heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:57

Ook HAK heeft met concurrentie te maken. Als de potjes van Bonduelle 30% goedkoper zijn dan gaan mensen die kopen, dus ze zullen zeker niet zomaar de prijs omhoog gooien als dat niet nodig is.
Ik heb geen idee hoeveel stroom en gas zo'n fabriek gebruikt, maar ik gok op héél veel.. Zelfs zo'n oude bedrijven hebben geen enorme spaarpot voor noodgevallen, en steken zich ook liever niet in de schulden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:58

thequeensmum schreef:

Waarom zou je het zelf willen opvangen als je het ook gewoon kan doorberekenen aan de klanten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:00

8nnemiek schreef:
Ook HAK heeft met concurrentie te maken. Als de potjes van Bonduelle 30% goedkoper zijn dan gaan mensen die kopen, dus ze zullen zeker niet zomaar de prijs omhoog gooien als dat niet nodig is.
Ik heb geen idee hoeveel stroom en gas zo'n fabriek gebruikt, maar ik gok op héél veel.. Zelfs zo'n oude bedrijven hebben geen enorme spaarpot voor noodgevallen, en steken zich ook liever niet in de schulden.

Idd en de marges zijn ook niet echt ruim in de voedselproductie :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:01

verootjoo schreef:
thequeensmum schreef:

Waarom zou je het zelf willen opvangen als je het ook gewoon kan doorberekenen aan de klanten?

Omdat er een limiet zit aan hoeveel genoeg mensen voor je product willen betalen en die moet in balans zijn met hoeveel de productie voor zoveel stuks kost.