[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:14

bruceandnoon schreef:
Ik wil weg uit de amsterdamse binnenstad help!!!

Klinkt bekend, waar woon je ergens? Hier hetzelfde dus, we hebben wel een ruim appartement maar geen buiten en het huis is gewoon supervochtig/ schimmelig. Wij wonen in de Jordaan, wel huur :)

_Nelleke_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 22:08

Wauw Joolien! Super mooi die petrol-achtige kleuren. Zeker die mistige petrol Love it!

MissAnnemijn, ik wil hier ook zooo graag weg. Ik woon trouwens in de buurt, staatsliedenbuurt. ;) Stinkstad... Blegh...

Bruceandnoon, ik hoop voor jullie dat het huis eindelijk verkocht gaat worden en dat de geruchten in het nieuws en in de krant waar zijn, dat de Amsterdamse huizenmarkt aan het aantrekken is. Ik hoop dat jullie een prachtplekje vinden in de Beemster. Komt vast goed, gezien ik ook he-le-maal weg ben van jullie huidige huis en stijl. Heb er alle vertrouwen in dat jullie uiteindelijk ook een prachthuis in het buitengebied weten te realiseren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:08

Ik ben dol op petrol <3 Ben er echt blij mee :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 22:12

Schiet het al een beetje op? En ben je zelf al een beetje opgeknapt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:57

Leuk, kleuren uitzoeken. Wij gebruiken geen kleur, en houden het gewoon bij 9010. Die kleur blijven wij mooi en rustig vinden, en de kleur in huis maken we met accessoires. Nu hebben we natuurlijk dadelijk ook een gekleurde keuken en badkamer (knalrood).

Mochten er nog mensen binnenkort opslagruimte nodig hebben, Shurguard heeft mooie acties. Meeste ruimtes hebben 1 euro de eerste maand, en de volgende maanden voor de duur van het contract (is voor onbepaalde tijd, 15 dagen opzegtermijn) 50% korting. Je kunt zo omschalen naar een andere ruimte, met dezelfde voorwaardes. Wij hebben daarom vandaag een opslagruimte gehuurd, scheelt ons 500 euro en we hebben de ruimte nog eens 1,5 maand langer dan gepland. Je kunt dus ook 1,5 m2 nu huren en later opschalen naar een grote ruimte om dat voordeel mee te pakken. Had ook al een man gedaan, hoefde pas over 10 maanden opslag te hebben, maar 10 maanden die 1,5 m2 huren en daarna 50% korting houden bleef een heel stuk goedkoper.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 09:47

Oh Neonlight, wat goed om te horen. Ik ga gelijk even kijken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:52

Ga ook ff kijken... Had al besloten een en ander bij mijn ouders neer te zetten, maar die zitten er ook niet echt op te wachten en gaat bij mij maar om 3-4 maanden.

Edit: Zo dat is zeker een mooie aanbieding. Kan 9m2 krijgen voor 64/maand (78 inc btw) en eerste maand voor 1 euro... En dat is ook nog eens vlak om de hoek. Zal ff aan mijn ouders vragen wat zij willen. Jammer dat daar niet net nog een tussenmaatje is van 6m2 ofzo.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:43

Haha, mijn moeder's reactie: "Misschien kun je beter dat geld in je zak houden". Lief :-)

Ik heb net min of meer besloten met welke makelaar ik verder wil. Is toevallig ook nog de goedkoopste, maar een klein kantoor waarvan die jongen zei dat wat hem betreft bezichtigingen op zaterdag of avond ook gewoon moeten kunnen... en aangezien ik toen ik aan de koperskant zat het debiel vond dat men in deze markt zich daar niet flexibel over opstelde sprak dat me erg aan :-) Nu nog een beslissing maken over voor hoeveel ik het in de markt wil zetten... Spannend!

En dan nog ff muurtje witten en een paar dozen puin ruimen, haha.

Maar eerst vakantie!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:01

Shurguard box is hier net geregeld. Thnx Neon, voor de tip!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:40

Ik kom hier eens meelezen. Ik ben me aan het oriënteren op de woningmarkt, maar ik heb er nog maar weinig verstand van.

Ik start 1 januari met mijn eerste baan. Een PhD in Nijmegen. Salaris en salaris stijgingen voor de komende 4 jaar liggen daarmee helemaal vast in CAO. Ik zal eerst een contract voor 1 jaar en dan een contract voor 3 jaar krijgen. Ik ken verhalen van mensen die op 1 enkel PhD salaris een woning hebben kunnen kopen (ondanks dat het dus niet voor vast is.) in theorie is daar hopelijk dus wel iets in mogelijk.

Dus nu een beetje aan het rondkijken. Ik ken de stad bijna niet en heb dus ook niet een heel groot budget, maar ik heb ook niet veel nodig. Een appartementje van 40-50m2 is meer dan zat voor mij. Meer wil ik niet eens.

Maar vind het allemaal nog maar erg ingewikkeld. Allerlei belastingen en kosten die erbij komen, plus dat de startersregelingen me om de oren vliegen.

Ook verbaasd het me eigenlijk dat het niet mogelijk is meer te lenen dan strikt prijs+5%. Ik snap niet dat wanneer je ruim onder wat je kunt lenen zit, je geen geld kan bijlenen in je hypotheek voor het stucen van kale muren en het leggen van een vloer op beton of het vernieuwen van een keuken. Of begrijp ik dat nu verkeerd.

Ik heb weinig eigen inleg, genoeg voor k.k. Aan te vullen op die 5%, maar niet heel veel meer. Nu zie ik regelmatig woningen die echt helemaal kaal Zijn en waar vloer en muren nodig onder handen moeten worden genomen, maar ja, dat soort dingen zou ik dan niet mee kunnen financieren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:15

Welkom Shiloh!

Een hypotheek wordt verstrekt op twee peilers, LTI (loan to income) en LTV (loan to value). Dus ook al kun je een hypotheek van een miljoen dragen op je salaris, als je woning niet meer dan 1,5 ton waard is dan krijg je gewoon niet meer.

Een manier om 'meer' uit je woning te krijgen (zeker bij een kale woning) is de woning laten taxeren op de staat zoals die na het onderhoud/verbouwing/aankleding zou zijn. Deze ligt vaak hoger dan de huidige waarde, waardoor je geld gaat lenen op die fictieve hogere waarde. Dit kan echter alleen als dit is aangetoond door een taxatie-rapport.

De reden dat er zo streng wordt omgesprongen met de waarde van de woning is de fors gedaalde waarde van woningen. Jij kunt nú inderdaad alles makkelijk betalen. Maar wat als je je baan kwijt (of ziek raakt) en je woning gedwongen moet verkopen? Hoe blij ben je dan met je hypotheek die ver boven de waarde van de woning ligt? Ik kom het vaak tegen, een hypotheek die destijds fors is gefinancierd. Nu een hypotheek van drie ton, waarde woning ligt onder de 2 ton. En dan raak je werkloos. Verkopen is geen optie, want je hebt een restschuld van een ton. Maar eigenlijk kun je de lasten ook niet meer opbrengen, want ook op basis van je inkomen is er goed ruim gerekend. En dan?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:42

Het is alleen zo zuur dat het destijds wel mocht/kon/aantrekkelijk gemaakt werd.

In andere landen is het gewoon gebruikelijk dat je een percentage eigen geld inbrengt als je een huis koopt.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:09

MissAnnemijn schreef:
bruceandnoon schreef:
Ik wil weg uit de amsterdamse binnenstad help!!!

Klinkt bekend, waar woon je ergens? Hier hetzelfde dus, we hebben wel een ruim appartement maar geen buiten en het huis is gewoon supervochtig/ schimmelig. Wij wonen in de Jordaan, wel huur :)

Ik woon om de hoek; prinseneiland. Eerlijk is eerlijk, het is een prachtwoning zonder echte gebreken maar ik wil gewoon die ratrace elke dag in de binnenstad niet meer! Dat opgefokte gedoe, dat heb ik nu helemaal sterk sinds ik een kindje heb. En ik heb inderdaad ook geen buiten. Het lijkt me zo heerlijk om je deur open te kunnen zetten en zo je tuin in te kunnen stappen. Heerlijk! Wel fijn dat je huurt, dan kun je tenminste zelf beslissen wanneer je weg wilt. Dat kunnen wij helaas niet zeggen...
@ nelleke : dank voor de opbeurende woorden! Het komt vast goed, wie weet wordt 2014 wel HET jaar ( dan woon ik ook alweer 17 jaar in amsterdam, tijd om te vertrekken..)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:27

Vanavond weer flink verwent met spullen voor het huis!!
Alles moet nu ook goed zijn..en deze week.moeten we akkoord krijgen van de bank..

Een afwijzing kan al haast niet meer..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 07:56

@siloh, welkom! Mocht je weinig eigen geld hebben voor de stoffering van je huis zou ik me niet zo snel zorgen maken. Er is altijd wel een mouw aan te passen.

Zo heb ik 6/7jr geleden een huurwoning van 45m2 helemaal gestript, nieuwe vloer, nieuwe keuken met inbouwapperatuur, muren behangen met glasvlies en geschilderd en plafond gewit voor ongeveer 1.000,-

Je moet dan wel een beetje creatief zijn: vloer bij een outlet gehaald, keuken zelf uitgebroken bij een nieuwbouwwoning die opgeleverd was met keuken, die mensen gingen er zelf iets anders in zetten, moest toen 350,- voor de keuken betalen. Verf van marktplaats van iemand die teveel verf had gekocht. Kreeg gratis nog een rol tape en en pak schuurpapier mee van de beste man.

Het enige wat ik toen bij de bouwmarkt heb gekocht was dat glasvliesbehang en lijm en kwasten.

@ Jolliegirl, spannend! Maar waarom zou het überhaupt afgewezen worden? De adviseur van de bank berekend toch vantevoren of het haalbaar is?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:38

Maar de bank controleert alle aangeleverde papieren nog wel, er wordt een BKR check gedaan enz. Daarop kan een hypotheek aanvraag eventueel ook afketsen.

Shiloh, in 2014 kan er maar 104% worden meegefinancierd. Dan heb je nog iets meer eigen geld nodig.

Hier zijn we druk aan het schilderen enz. in het nieuwe huis, we willen zo snel mogelijk over zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:58

Nelleke, graag gedaan, ben blij dat ik nog mensen hier kon helpen met die tip, want de aanbieding was echt heel erg mooi. :j

Manic, als ik kijk zou er ook nog 7,5 m2 zijn? Maar ja, toch al niet nodig, je ouders verklaren je voor gek. :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:21

We verwachten ook geen afwijzing meer.

Ook hier gebruiken we opslagruimte..maar dan wel in huis haha. Zowel hier bij mn schoonouders als bij mijn ouders op mn zolder.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:02

De zolder van mijn moeder staat al bijna 3 jaar volgepropt met meubels en dozen met spullen die ik volgens mijn verkoopstyliste niet in huis mocht houden.
Zo langzamerhand begint het mij goed de keel uit te hangen dat ik niet bij al mijn boeken kan en twee leunstoelen niet thuis heb staan. Het is echt goed kl.o.te dat ik geen comfortabele stoelen heb als er meer dan 1 persoon op bezoek komt.
-:(-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:32

dammie1 schreef:
De zolder van mijn moeder staat al bijna 3 jaar volgepropt met meubels en dozen met spullen die ik volgens mijn verkoopstyliste niet in huis mocht houden.
Zo langzamerhand begint het mij goed de keel uit te hangen dat ik niet bij al mijn boeken kan en twee leunstoelen niet thuis heb staan. Het is echt goed kl.o.te dat ik geen comfortabele stoelen heb als er meer dan 1 persoon op bezoek komt.
-:(-

JIJ bent degene die bepaald wat er in jouw huis staat...
Komop zeg... :=

Haal lekker die stoel op!

Verkoopstyliste... mn rug op... JIJ moet in dat huis leven...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:55

JG, als eerste, gefeliciteerd met je verjaardag!
Wat ik even niet weet, woonden jullie van te voren al samen in een eigen huisje? Zo ja, dan heb je echt geluk dat je al je meubels op kon slaan bij je familie! Hier is dat gewoon niet mogelijk. Ouders hebben wel iets plek, maar niet veel. Schoonouders wonen dik 250 km verderop. En 4 jaar geleden zijn we gaan samenwonen, van 2 complete woonhuizen 1 gemaakt. Ik kan jullie vertellen, het staat vol hier. :') Nu is er 4 jaar geleden wel het een en ander weggegaan, maar toch, de waardevolle en dierbare dingen zijn gebleven. Zo staan er hier een groot dressoir en een grote kast, ik wilde geen afstand doen van de kast, vriendje niet van het dressoir. En zo meer meubels. Maar bijvoorbeeld ook gebruiksdingen als pannen, beiden hadden we dure pannensets, dus zit er eentje al 4 jaar in een doos.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:56

@JG, mee eens hoor.
Maar het was een giga gedoe (met schade voor het behang van mijn moeder..) om alles weg te werken. Kast weg, tafel en stoelen weg. Dus terugzetten is ook een gedoe.
Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:21

Ann schreef:
Shiloh, in 2014 kan er maar 104% worden meegefinancierd. Dan heb je nog iets meer eigen geld nodig.

Ja klopt, dat had ik begrepen inderdaad. Maar gelukkig is de hypotheek die ik zou willen niet zo enorm groot dat dat verschil nog wel te overzien is. Daar kunnen mijn ouders waarschijnlijk nog wel een stuk in voorschieten. Toch bedankt voor de waarschuwing
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 25-11-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:21

Maar moet je je huis dan volledig in de stijl laten die de styliste heeft geadviseerd dan? Er wordt natuurlijk wel in een woning geleefd en er verandert dan ook wel es wat. Mooi wat an je eigen dingetjes ophalen hoor!

Nelleke: leuke woning!!!
Jolien: fijne kleuren! Ik ben ook dol op petrol :j

Ik zal zo richting de makelaar. Maar es even horen wat die wil. HEt huis staat nu ruim 2 jaar te koop en hij wil weten wat we nu verder in ons hoofd hebben. Ja eh... verkopen? Hij zal wel weer behoorlijk willen zakken in vraagprijs, maar dat kunnen wij niet trekken! Wel een beetje onderhandelingsruimte over houden lijkt mij verstandig toch? Of zien jullie hier anders tegenaan?

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:46

tja als je echt weg wil/moet zal je moeten zakken met je prijs. Vrienden van ons hebben hun huis al 4 jaar te koop staat maar ze moeten niet weg en wachten rustig af tot er wel iemand is die het wil kopen.
Wij hadden ons huis vrij snel verkocht, binnen 6 maanden. we zijn toen gaan huren en hebben de restschuld eerst terug betaald.
Toevallig hebben we vorige week een huis bezichtigt en maar gelijk een bod uitgebracht dus afwachten.