Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:07

mag schreef:
Iemand ervaring met slimme stekkers?
Ik lees dat je eigenlijk alle stekkers eruit moet halen omdat er sprake kan zijn van lekstroom. Bijv. van je waterkoker, koffiezetapparaat, tv enz.
Met een slimme stekker kun je dat voorkomen. Er zijn stekkers die ook het stroomverbruik meten. Ook zouden er stekkers zijn die automatisch uitschakelen als bijv. Je telefoon volledig is opgeladen.
Er zijn zoveel aanbieders van slimme stekkers dat ik door de bimen t bos niet meer zie. Zelfs action heeft ze, zijn ze allemaal veilig? Je werkt toch met WiFi?
Wie heeft een goede tip?

Ik heb een p1 meter van homewizzard en hun stekkers.
De p1 meter stop je in je slimme meter en deze houd dan je live verbruik van stroom en gas bij.
Dit kan je combineren met slimme stekkers. Deze kan je instellen en ze kunnen de stroom meten. Je kan hem zo instellen dat hij bijvoorbeeld het aangesloten apparaat aanzet wanneer er zonnestroom opgewekt word door de zonnepanelen.
Erg handig. Mijn wasmachine en vaatwasser gaan nu overdag, wanneer ik op m'n werk ben, automatisch aan wanneer er genoeg stroom opgewekt is. Die wasbeurten kosten me dus niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:16

MyWishMax schreef:
Ik heb de laatste 2 dagen wel weer last van natte ruiten op de kamers met enkel glas. Maar toen ik daar nog wel stookte was dat daar ook zo. Tegen het vocht hielp het hier dus niet of niet voldoende. Dus de radiatoren gaan daar nu ook gewoon uit, of iig de vriesstand

Hebben wij ook standaard, enkel glas en we slapen met de deur dicht ivm de kat (deur open scheelt namelijk wel wat). Ik droog in de ochtend het raam met een handdoek en zet het dan minimaal een uur open.

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:18

Er is nergens een ventilatie mogelijkheid?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:04

Geventileerd wordt daar al standaard. Zelfs als ik alles dicht zou houden, oud huis dus hoop gaten en kieren :') maar ik heb het maar heel af en toe echt dicht, maar blijft nat s ochtends. Overdag gaat het goed of beter, 's nachts en dan s ochtends altijd problemen. En dat is niet zo lekker voor alle spullen.

Vandaar dat ik nu maar folie voor die ramen heb en de kieren dicht ga maken tegen de ergste kou. Vind het wat warmer houden belangrijker, tegen het vocht was het toch al niet goed genoeg.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:05

Ik gebruik de p1 meter ook om zoveel mogelijk gebruik te maken van geleverde zonnenergie en wasmachine en vaatwasser dan te laten draaien.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:16

Wij ook sinds een tijdje een P1 meter,en al een hoop plezier van! Je wordt je er ook goed van bewust hoeveel je waaraan verbruikt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:29

karrij schreef:
Wij ook sinds een tijdje een P1 meter,en al een hoop plezier van! Je wordt je er ook goed van bewust hoeveel je waaraan verbruikt

Klopt. Zou zag ik dat de cv ketel elke 2 uur aansloeg om water op te warmen. Kost dagelijks niet veel maar toch weer 130 euro per jaar. Dus dit heb ik uitgezet.
Zie meteen wat een douche beurt van de kinders heeft gekost en kan dit meteen onder hun neus schuiven wanneer ze te lang eronder gestaan hebben. :D

Schrok van het verbruik van m'n extra vriezer en de droger. Vriezer gaat dus weg en droger nog minder vaak aan..

Ook blij met de energy socker stekker. Eerst alle apparaten doorgemeten en gekeken hoeveel ze verbruiken/ kosten.
Op deze manier ruim 28 euro sluipstroom per maand opgespoord. Gewoon zonde van het geld.

En fijne van die stekkers is dat je niet zelf op hoeft te letten wanneer je apparaten aan moet zetten. Hij kiest zelf het goede moment om machines aan te zetten. Dus wanneer er genoeg zonnestroom opgewekt js.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:20

Tieme schreef:
karrij schreef:

Klopt. Zou zag ik dat de cv ketel elke 2 uur aansloeg om water op te warmen. Kost dagelijks niet veel maar toch weer 130 euro per jaar. Dus dit heb ik uitgezet.
Zie meteen wat een douche beurt van de kinders heeft gekost en kan dit meteen onder hun neus schuiven wanneer ze te lang eronder gestaan hebben. :D

Schrok van het verbruik van m'n extra vriezer en de droger. Vriezer gaat dus weg en droger nog minder vaak aan..

Ook blij met de energy socker stekker. Eerst alle apparaten doorgemeten en gekeken hoeveel ze verbruiken/ kosten.
Op deze manier ruim 28 euro sluipstroom per maand opgespoord. Gewoon zonde van het geld.

En fijne van die stekkers is dat je niet zelf op hoeft te letten wanneer je apparaten aan moet zetten. Hij kiest zelf het goede moment om machines aan te zetten. Dus wanneer er genoeg zonnestroom opgewekt js.

Ik heb hier ook de ketel op eco stand gezet. Toch valt het op met de anwb app dat ik sluipverbruik heb. Op de momenten dat ik niet thuis ben en snachts. Zelfs na het instellen van de ecostand. Heel vreemd..

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:36

Het is de moeite om even te kijken in de handleiding van de ketel. Mijn ketel is slim en leert zelf eco te zijn. Alleen vind ik het niet eco.

Als ik hem op comfort zet houdt hij constant water warm = duurste.
Zet ik hem op eco dan maakt hij water warm als hij denkt dat ik ga douchen. Als ik 2x om 6 uur douche begint hij dus voortaan om 6 uur te verwarmen. Of ik nou daadwerkelijk ga douchen of niet = minder duur maar kost ook voor niks gas.
Dus ik heb hem op de stand staan waarop hij helemaal niets doet tenzij ik de warmwaterknop gebruik.

Laatst was de monteur geweest voor onderhoud en die had eco weer ingeschakeld. Gelukkig op tijd ontdekt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:46

Sybelle schreef:
Het is de moeite om even te kijken in de handleiding van de ketel. Mijn ketel is slim en leert zelf eco te zijn. Alleen vind ik het niet eco.

Als ik hem op comfort zet houdt hij constant water warm = duurste.
Zet ik hem op eco dan maakt hij water warm als hij denkt dat ik ga douchen. Als ik 2x om 6 uur douche begint hij dus voortaan om 6 uur te verwarmen. Of ik nou daadwerkelijk ga douchen of niet = minder duur maar kost ook voor niks gas.
Dus ik heb hem op de stand staan waarop hij helemaal niets doet tenzij ik de warmwaterknop gebruik.

Laatst was de monteur geweest voor onderhoud en die had eco weer ingeschakeld. Gelukkig op tijd ontdekt.

Wat een fijne uitleg. Ik ga morgen direct kijken!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:09

P1 meter geeft 3,5 kuub minder aan in verbruik in de maand september als Essent doet. Je kunt denken maar 3,5 kuub maar welke meter heeft gelijk? En 3,5 kuub is tegenwoordig al gauw een 10tje en zo'n 30% van ons gebruik van de maand september! Als dat elke maand zo gaat ,dan schiet je er lekker bij in!

Zijn er onder ons meer met verschillende tussen de P1 meter en de energieleverancier?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:26

Ik heb mijn p1 meter nog maar sinds half september, dus kan er op dit moment nog niks over zeggen. Ik ga het we in de gaten houden!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:19

karrij schreef:
P1 meter geeft 3,5 kuub minder aan in verbruik in de maand september als Essent doet. Je kunt denken maar 3,5 kuub maar welke meter heeft gelijk? En 3,5 kuub is tegenwoordig al gauw een 10tje en zo'n 30% van ons gebruik van de maand september! Als dat elke maand zo gaat ,dan schiet je er lekker bij in!

Zijn er onder ons meer met verschillende tussen de P1 meter en de energieleverancier?

Ja hier ook.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:25

hoofdmeter is geeikt, dus p1 meter zit er naast

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 05:54

karrij schreef:

En dan is het nog jouw woord tegen hun, als het niet klopt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:01

EllyC schreef:
hoofdmeter is geeikt, dus p1 meter zit er naast

Maar de P1 meter meet en geeft door wat de hoofdmeter aan geeft, toch?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:01

OleJon schreef:
karrij schreef:

En dan is het nog jouw woord tegen hun, als het niet klopt

Dank voor je reactie, maar dat was niet mijn vraag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:59

Ik heb dit bij mijn teruglevering stroom. Mijn app van de zonnepanelen noemt een hogere opbrengst dan vandebron noemt. Ik heb pas 1 maand dus kijk het nog even aan maar ik vond het ook bijzonder.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:25

secricible schreef:
Ik heb dit bij mijn teruglevering stroom. Mijn app van de zonnepanelen noemt een hogere opbrengst dan vandebron noemt. Ik heb pas 1 maand dus kijk het nog even aan maar ik vond het ook bijzonder.

Bij ons ook maar de monteur vd zonne panelen zei dat dat klopte hij had t over dat t te maken had met t omzetten van de energie vd panelen naar de kwh's zoiets.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:18

karrij schreef:

Nee, hier klopt het precies. Een verschil is vreemd, want P1 geeft gewoon de waarde van de meter door. Heb je een app waarbij je toegang moet geven om de slimme meter uit te lezen? Kan het zijn dat als dat niet gedaan is, je app een schatting maakt van het verbruik?

*edit: Ik zie dat je hem net hebt. Stomme vraag maar heb je de P1 meter de volle maand september aan gehad? Als je die pas begin september hebt ingeplugd dan mis je natuurlijk ook wat dagen.
Laatst bijgewerkt door McGregor op 03-10-22 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:21

secricible schreef:

Er is een verschil tussen de opbrengst van je zonnepanelen en terugleveren. Bij terugleveren is je eigen elektriciteitsverbruik er vanaf getrokken. De opbrengst zal dus inderdaad vaak hoger zijn dan de teruglevering. De P1 meter kan je opbrengst niet meten, wel wat er wordt teruggeleverd.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:27

McGregor schreef:
secricible schreef:

Er is een verschil tussen de opbrengst van je zonnepanelen en terugleveren. Bij terugleveren is je eigen elektriciteitsverbruik er vanaf getrokken. De opbrengst zal dus inderdaad vaak hoger zijn dan de teruglevering. De P1 meter kan je opbrengst niet meten, wel wat er wordt teruggeleverd.

Dank voor deze uitleg,zag ook verschil in opbrengst panelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:29

secricible schreef:

Hierbij moet je gelijktijdig gebruik aftrekken van je app.
Dit lever je nl. niet terug en komt dus niet via de hoofdmeter.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:35

Ik heb zelf een excel sheet gemaakt om alle data bij te houden, per maand houd ik die bij met de productie van de panelen, de stroom die wij nog van essent gebruikt hebben en de teruggeleverde stroom. Daaruit bereken ik ook hoeveel wij zelf in totaal gebruiken, want dat is niet meer te zien bij essent als je inderdaad stroom gebruikt op het moment dat de zonnepanelen het leveren. En de kosten enzo heb ik daar ook in staan. Dan weten we ook ongeveer wanneer de zonnepanelen zichzelf terug verdiend hebben, waarschijnlijk volgend jaar al, terwijl ze er sinds februari dit jaar op liggen. Dat heeft het voor mij veel inzichtelijker gemaakt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:31