AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:35

Leuk Fem.

Mijn baby's hebben mijn week afwezigheid allemaal overleefd behalve 1 verpotte rucola. *\o/* grappig om te zien dat sommige mega de lucht in geschoten zijn en andere haast niets gegroeid.

Verosjaak

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:53

\Ohjee ik heb zo of bijna of helemaal vermoord. Idg mijn wortel, andijvie en tijm. Gisteren vergeten water te geven en vanochtend hingen ze slap. Meteen wat water gegeven en vanmiddag kijken of er weer iets aangesterkt is.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:07

Bij mij doet alles wat ik verpot heb het nog steeds prima in de vensterbank van m'n studentenkamertje. Zelfs de radijs, waarover ik had gelezen dat die het vaak niet haalt :') :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:23

Die haalt t hier ook prima, alleen m'n lente-ui hangt regelmatig slap. Maar ff in schaduw gezet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:39

Ik wil de plantjes straks in de voortuin gaan zetten ipv in de achtertuin (dat wordt hondenspeeltuin :-) ). In de voortuin zijn nu stenen/klinkertjes. Kan ik die nou het beste laten liggen en daar een soort moestuinbak overheen zetten en vullen met aarde (tegen onkruid). Of moet zal ik juist een stuk steenvrij maken en daar gaan planten? Iemand een idee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:52

Zo ik heb net bedacht waarin ik alles ga zetten. Dus straks maar eens potten klaarmaken.

Bak 1: twee rijen wortel (zaadjes direct op goede plek), 1 rij lente ui en 2 rijen prei. Die laatste zijn al ontkiemt.

Bak 2: bieslook, selderij, tijm (groeit hier niet goed door), dille (action zaadjes, die van AH vallen om en gaan dood), krulpeterselie en basilicum. Enkel de laatste twee moet ik nog zaaien, rest is al begonnen met groeien. Bieslook heb ik als goed is ook extra zaadjes van, die ga ik ook nog planten. Want heb nu erg weinig sprietjes.

Bak 3: kropsla, spinazie en andijvie. Heb namelijk maar 1 andijvie die is opgekomen, dus die kan daar wel naast. En van kropsla en spinazie plant ik eerst een deel van de zaden. Evt later nog een deel.

Bak 4: veldsla en rucola. Net als voorgaande ook niet alle zaden in 1 keer.

Bak 5: bosaardbeien ... dus hoop dat die hier willen gaan groeien. Moet nog gezaaid worden.

Dan stop ik in 2 kleine potjes elk een zaadje cherrytomaat. Vorig jaar kwam werkelijk elk zaadje uit bij een vriendin. Mocht dat hier ook zo zijn, heb ik genoeg aan twee planten. De rest bewaar ik tot volgend jaar. Dan hoop ik meer ruimte te hebben om te moestuinen. En idem met paprika test ik 3 zaadjes uit. Kan evt. dan ook gewoon in 1 emmer staan.

En broccoli bewaar ik sowieso tot volgend jaar.

Op deze manier heb ik in principe overal wel genoeg ruimte voor :+ En zijn het niet tevewl potten om in de zomer te moeten verhuizen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:54

Zou ik niet doen, water kan slecht weg en wortels kunnen niet door steen ;)
Stenen eruit halen, kweekkas erop en aanvullen met moestuingrond (ca 10cm)

Ik ben productief geweest vanmorgen. Vind dat de plantjes in de plastic bekers toch te nat blijven en de wortels kunnen geen kant op. Hier bij de dierenwinkel hadden ze een mooie aanbieding met vezel potjes, dus alles omgezet.
Als dit zo doorgaat eet ik de hele zomer sla en broccoli ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:28

Bij de Intratuin een moestuinbak op poten gehaald, gevuld met een zak grind en bijna drie zakken Makkelijke Moestuinmix. Mooi de zaadjes van de Albert Heijn kunnen gebruiken :D En na acht weken kijken we verder wat er uit de tuin kan, want ik wil eind mei tomaat, komkommer en paprika proberen.
Bak staat op mijn dakterras op het zuiden in de zon van iets later op de ochtend tot zonsondergang +:)+

Bovenste rij: krulpeterselie, veldsla (kiem), rucola, bieslook
Onderste rij: kropsla, spinazie, wortel, wortel (kiem)

Afbeelding

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:29

ziet er gaaf uit allemaal :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Yesssss!!! 1 mm bosaardbei boven de grond!! :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 15:37

Haal je m s nachts dan binnen spekkie? Mooie bak!

ben ik de enige die het vele eenrichtingsverkeer in dit topic wat irritant begint te vinden? Zou leuk zijn als er wat meer op elkaar gereageerd wordt...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 22-03-15 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:37

Hoe duur was die moestuin bak? <3

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:46

Ik heb wel ontdekt dat als het slap hangt je de plantjes niet te snel af moet schrijven. Ik had een broccoli plantje die helemaal plat lag, was volgens mij zelfs nog een poes op gaan staan, lag al een week dus toen ik gisteren nieuwe wilde gaan verspenen bedacht dat ik dat bakje wel kon hergebruiken. Tot mijn verbazing zag ik dat het dode ding weer tot leven aan het komen leek. Dus laten staan en vandaag stond ie nog een stukje rechter op!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:02

LadyMadonna schreef:

ben ik de enige die het vele eenrichtingsverkeer in dit topic wat irritant begint te vinden? Zou leuk zijn als er wat meer op elkaar gereageerd wordt...

Ik heb ook een moestuinbak en blijft lekker buiten! (Is ook niet te tillen trouwens)
Spinazie, radijs, wortel, krop sla en rucola hebben totaal geen probleem met dit weer! Vinden het juist fijn.
Hier komen ze al enorm op! *D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:06

LadyMadonna schreef:

Nee, ik laat hem buiten staan. Als het goed is zijn het allemaal groentes die vanaf maart al buiten mogen staan :)

xZiva_ schreef:
Hoe duur was die moestuin bak? <3

Normaal €52,50 maar hij is deze week nog in de aanbieding bij de Intratuin voor €39,95. Afmeting is 100x50x80 hoog (en de binnenkant is 26cm hoog).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:31

Amable schreef:
Ik heb wel ontdekt dat als het slap hangt je de plantjes niet te snel af moet schrijven. Ik had een broccoli plantje die helemaal plat lag, was volgens mij zelfs nog een poes op gaan staan, lag al een week dus toen ik gisteren nieuwe wilde gaan verspenen bedacht dat ik dat bakje wel kon hergebruiken. Tot mijn verbazing zag ik dat het dode ding weer tot leven aan het komen leek. Dus laten staan en vandaag stond ie nog een stukje rechter op!

Oh nee hoor.l t moet bij echt letterlijk wegrotten wil ik t opgeven. Snap alleen niet waarom de lente ui telkens slap hangt. Het ligt niet aan t water, dus nu maar de schaduw opgezocht kijken of dat helpt. In de avond bloeit ie wel weer op dus de conclussie is Ny teveel zonlicht.

M'n aubergine die wil ook maar niet omhoog groeien, maar hij groeit wel als een speer.. Volgens een kennis is aubergine een kruipplant ? M'n overige aubergine gaan nu nog wel omhoog. :=

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:34

lente ui hangt aan het begin wel vaker slap geloof ik hij hangt mij ook wel wat moet wel goed komen :D

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:34

Mooie bak! Ik ga woensdag weer ff bij intratuin neuzen. .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:56

Donderdag ga ik ea in de kweekbakken zetten, maar open en bloot vind ik toch nog spannend hoor ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:09

Hier zet ik ze echt nog niet buiten 's nachts, ze hebben zelfs nog nachtvorst voorspelt! Ze staan nog mooi in de vensterbank en als het wat warmer is mag het de volle grond in.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:43

Mijn brocoli is vermoord denk ik. Er lijkt een schimmel oid op te zitten. Niet op de stengels maar over de grond. Je kan t vergelijken met ochtenddauw op het gras.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:46

dat was bij mij ook op mijn bieslook daardoor ook niet als een geheel verpot maar verspeend zonder oude aarde en ze doen het weer aardig ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:49

Deze zijn dus al verpot.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:49

O eh dan mischien dat aarde wat beschimmeld is weg halen en wat nieuwe erop ? als ze stevig zijn zou dat moeten lukken

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:50

Dat is het proberen waard.