Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:43

Ik las net wel dat in deze regio de boel normaliseert volgens makelaars. Er is meer aanbod en kan soms zelfs alweer wat onderhandeld worden over de vraagprijs. Een daling van de prijzen is nog niet ingezet.

Shiloh

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:57

Wij zijn niet een tweede keer gaan kijken, maar dat had wel gekund. Nu was dat bij ons vooral omdat mijn zus digitaal mee keek omdat ze Corona had. Toen had de makelaar aangeboden dat als ze op tijd zou herstellen ze nog eens langs mocht.

Uiteindelijk heeft ze de woning pas in het echt gezien toen we tekenden voor voorlopig contract (dat deden we in het huis)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:05

Wij zijn twee keer gaan kijken, tweede keer met de aannemer om te kijken zodat we een idee hadden van de kosten.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:25

Vraagje, er is bv. een huis van 380k. Jij bied 400k onder voorbehoud van financiering voor 370k. Vervolgens blijkt de taxatiewaarde 390k.

Krijg je dan een hypotheek van 370, 380 of 390k?

2e vraag; Klopt het dat de taxatiewaarde in deze tijd vaak hoger ligt dan de vraagprijs? Ik heb dit in een aantal artikelen gelezen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:37

tempura schreef:
Vraagje, er is bv. een huis van 380k. Jij bied 400k onder voorbehoud van financiering voor 370k. Vervolgens blijkt de taxatiewaarde 390k.

2e vraag; Klopt het dat de taxatiewaarde in deze tijd vaak hoger ligt dan de vraagprijs? Ik heb dit in een aantal artikelen gelezen.

Juist lager.

Op de rest heb ik geen antwoord.

Mijn taxatiewaarde lag hoger en schijnt niet vaak voor te komen. Ik heb niet overboden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:52

tempura schreef:

Je krijgt max de taxatiewaarde aan hypotheek. In dit geval zou je dan 10k eigen geld moeten inleggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:27

Taxatie kan best hoger uitkomen dan de vraagprijs. Ligt maar net aan de vraagprijs.... Als de (gelijkwaardige) huizen in de buurt verkocht zijn voor 450 en hier is de vp 425 en het wordt ook verkocht voor 450 dan zal op basis van referenties een taxatiewaarde van 450 heel reëel zijn.
Als de vp gewoon 450 is en je koopt het voor 460 is een taxatiewaarde van 450 nog steeds reëel, maar dan is het dus de vp.
Kortom, geen vaste lijn in te zeggen.

De gestandaardiseerde taxaties als calcasa etc zitten vaak lager omdat daar nog marges op zitten. Vind die taxaties ook flut, maar goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:11

Ik ben maar 1 x geweest, wel direct een bouwkundige collega meegenomen.
Die ziet echt alles...

Wat betreft taxatierapport, nieuwe huis exact de verkoopprijs (had flink onder de vraagprijs geboden)

Mijn oude huis calcasa gebruikt omdat ik toch eigen vermogen had.
Calcasa was 258.000, huis is verkocht voor 340.000 *D
Die calcasa was ongeveer de woz waarde.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:37

Ons nieuwe huis is getaxeerd boven de verkoopprijs waarvoor we het gekocht hebben..... En we hebben het gekocht boven de vraagprijs.
Ik heb niet gehoord waarvoor ons oude huis is getaxeerd. Voor de overbrugging heb ik het niet laten taxeren. Ben er wel benieuwd naar haha. Zal ergens tussen de vraagprijs en de verkoopprijs zijn gok ik.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:56

chanelle14 schreef:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben:
Stel dat we in een soort klushuis als waar we nu gaan kijken gaan wonen, hebben we bedacht dat we er eerst een paar maandjes in gaan om eens te kijken waar we nu écht tegenaan lopen en dit eerst aan te pakken.
Het huis waar we heen gaan is in de basis nog prima leefbaar, alleen allemaal gewoon heel oud en hokkerig.

Zijn er nog meer mensen die dit zo hebben gedaan? Of denk ik nu te makkelijk?

Wij hebben dat bij onze huidige woning gedaan en zeiden toen, dat doen we de volgende keer niet meer. Maar gaan dat bij onze nieuwe woning toch weer doen. Bij ons huidige huis was het wel extreem met keuken en badkamer die tegelijk gesloopt en op dezelfde plek weer opgebouwd moesten worden. Gelukkig kon wasbak van de keuken wel blijven staan totdat die in de nieuwe badkamer was aangesloten.

Ons nieuwe huis ligt veel dichter bij ons werk, de paarden staan beter op de nieuwe plek en voor de honden is dat makkelijker dan eindeloos heen en weer rijden zodat ze niet te lang alleen zijn. Vooral de afstand heeft ons doen besluiten niet eerst heel lang te verbouwen voordat we verhuizen. En dat is dan ook wel de reden dat we niet een heel erg klushuis gekocht hebben (en oa niet voor het huis gegaan zijn wat Mars nu heeft gekocht :D ), maar een huis waar we al wel in kunnen wonen.

Daarbij als er dingen zijn die je wil laten doen ben je voorlopig nog niet aan de beurt. Als we er al wonen kunnen we dat wat beter plannen, wat we toch zelf kunnen of niet en wat er precies moet gebeuren. Je komt toch andere dingen tegen als er eenmaal woont.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:06

Het allereerste huis waar we zijn gaan kijken wilden we ook een 2e keer kijken. Die makelaar werd merkbaar chargijnig van het verzoek want we hadden toch al een rondleiding van een kwartier gehad?!
T kan normaal zijn of niet, maar zelfs voor een auto kan je nog veel langer nadenken voordat je zo'n aankoop doet. Laat staan een huis!

De makelaar waarvan we dit huis nu hebben gekocht gaf zelf aan toen ik zei dat ik t jammer vond dat mn vader niet mee had kunnen kijken dat we 2 dagen later tussen die en die tijd gewoon welkom waren om vrij binnen te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:02

Zelfs een fiets kan je vaker bekijken en uitproberen :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:40

idinn schreef:
Zelfs een fiets kan je vaker bekijken en uitproberen :')

Zei ik toen ook tegen de makelaar waar we ons huis kochten… over aankoop van schoenen of een winterjas doe ik langer dan dat ik nu over een bod voor het huis mag doen := Maargoed zo is de tijd nu eenmaal.

Yess onze financiering is definitief rond *\o/*

En maandag de eerste 5 kijkers in onze woning dus zo onze beestjes wegbrengen naar hun logeerplek en morgen nog even verder met soppen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:20

Daar ben ik dus wel benieuwd naar. Hoe hebben jullie het gedaan met je huisdieren tijdens bezichtigingen?
Ik heb echt werkelijk geen idee waar ik mn 2 katten moet laten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:24

In mijn nieuwe huis zat de kat van de vorige eigenaar in de “berging”/bijkeuken. Stond op de deur “deur dichthouden zodat de kat niet ontsnapt”.

Kat was wel al oud en zowat doof en lag elke keer rustig in zijn hangmandje die aan de verwarming hing.

Had daar als degene die kwam bezichtigen echt totaal geen last van.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:47

Rambogirl schreef:
Daar ben ik dus wel benieuwd naar. Hoe hebben jullie het gedaan met je huisdieren tijdens bezichtigingen?

Mijn verkopers hadden hun kat en hond meegenomen. Dat moest denk ik van de makelaar. Hij was veeleisend. Het huis was zo leeg dat het leek of ze er niet meer woonden.

Ik heb een katten fokkerij en dat hield mij ook altijd tegen. Ik dacht hoe moet ik dat doen!!?? Gelukkig hadden mn ouders een nieuwe schuur van 45m2 die leeg stond. Daar heb ik alle poezen krabpalen en bakken heen gebracht. Mijn dekkaters bleven gewoon in hun verblijven.

Ik zelf zou geen moeite hebben met een kat of hond in een bench maar sommige kopers en makelaren doen errug moeilijk.

Is een kattenpension een idee tot het huis verkocht is of pikken ze het om een dagje in een bench te zitten?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 23-07-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:49

Rambogirl schreef:

Bij nood kan ik ze buiten de vakantie periode van mn vrienden eventueel voor je opvangen als je ze niet naar een groeps pension wil brengen. Ik heb een ruimte waar ik ze apart kan houden. Ik vang in de vakantie ook de katten van vrienden op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:11

Wij hebben laatst een huis bezichtigd waarbij de twee katten gewoon aanwezig waren.

Geen enkel probleem mee.

Snap dat je honden meeneemt of even wegbrengt maar met katten lastiger dus zie het probleem niet als ze blijven. Kleine moeite om rekening mee te houden.

Zus haar honden waren naar ons ouders met de bezichtigingen omdat ik werken was.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:15

viola schreef:
chanelle14 schreef:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben:
Stel dat we in een soort klushuis als waar we nu gaan kijken gaan wonen, hebben we bedacht dat we er eerst een paar maandjes in gaan om eens te kijken waar we nu écht tegenaan lopen en dit eerst aan te pakken.
Het huis waar we heen gaan is in de basis nog prima leefbaar, alleen allemaal gewoon heel oud en hokkerig.

Zijn er nog meer mensen die dit zo hebben gedaan? Of denk ik nu te makkelijk?

Wij hebben dat bij onze huidige woning gedaan en zeiden toen, dat doen we de volgende keer niet meer. Maar gaan dat bij onze nieuwe woning toch weer doen. Bij ons huidige huis was het wel extreem met keuken en badkamer die tegelijk gesloopt en op dezelfde plek weer opgebouwd moesten worden. Gelukkig kon wasbak van de keuken wel blijven staan totdat die in de nieuwe badkamer was aangesloten.

Ons nieuwe huis ligt veel dichter bij ons werk, de paarden staan beter op de nieuwe plek en voor de honden is dat makkelijker dan eindeloos heen en weer rijden zodat ze niet te lang alleen zijn. Vooral de afstand heeft ons doen besluiten niet eerst heel lang te verbouwen voordat we verhuizen. En dat is dan ook wel de reden dat we niet een heel erg klushuis gekocht hebben (en oa niet voor het huis gegaan zijn wat Mars nu heeft gekocht :D ), maar een huis waar we al wel in kunnen wonen.

Daarbij als er dingen zijn die je wil laten doen ben je voorlopig nog niet aan de beurt. Als we er al wonen kunnen we dat wat beter plannen, wat we toch zelf kunnen of niet en wat er precies moet gebeuren. Je komt toch andere dingen tegen als er eenmaal woont.

Ahh thanks voor het delen van al jullie ervaringen!
Worden we toch weer wat wijzer van en bevestigt ons gevoel een beetje in dit geval.
We moeten nog gaan kijken en wie weet wordt het wel helemaal niks, maar wilde er in ieder geval even over nadenken of het wel of niet handig zou zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:58

Ik heb mijn katten een paar dagen in pension gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:07

Ik vind katten altijd wel gezellig bij een bezichtiging, mits ze sociaal aangelegd zijn. Ook wel de bangere exemplaren hoog in een krabpaal gezien. Ik klets daar dan gewoon heel vrolijk tegen als een complete debiel, de makelaar kijkt heel vreemd en mijn vriend gaat gewoon verder met serieuze vragen stellen _O-

Dat je een hond meeneemt is logischer. Alle andere huisdieren, lekker laten zitten. Je kan als kijker ook om de foeilelijke inrichting heen kijken, beeld het huisdier dan ook gewoon weg.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 23:15

Bij ons aangekochte huis zat de hond in de buiten kennel en de poezen in de tuin.
Wij zelf hadden de honden naar mijn ouders gebracht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:25

idinn schreef:
Ik vind katten altijd wel gezellig bij een bezichtiging, mits ze sociaal aangelegd zijn. Ook wel de bangere exemplaren hoog in een krabpaal gezien. Ik klets daar dan gewoon heel vrolijk tegen als een complete debiel, de makelaar kijkt heel vreemd en mijn vriend gaat gewoon verder met serieuze vragen stellen _O-

Dat je een hond meeneemt is logischer. Alle andere huisdieren, lekker laten zitten. Je kan als kijker ook om de foeilelijke inrichting heen kijken, beeld het huisdier dan ook gewoon weg.

Niet iedereen is kattenfan of wellicht allergisch.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:36

Proberen om de bezichtigingen te bundelen op 1 of 2 dagen en dan het liefst de dieren de deur uit. Niet iedereen vind ze leuk, ze kunnen afleiden en dan kan je dingen als kattenbakken ook weg halen.

Ik heb wel huizen gehad waar katten bleven en de reacties waren er wisselend op. Had een keer een allergische kijker die echt niet van katten hield en je kent katten.... Die liep alleen maar om z'n benen te drentelen. Die man was doodongelukkig. Geen goede vibe voor een bezichtiging :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:44

Wij hebben vogels en 2 konijntjes. We hebben ze bij mijn beste vriendin gebracht, ze zijn daar vaker geweest. Voor ons ook fijn met de schoonmaak en het schoon houden. Als een van de vogels zich schudt zie je de wolken stof door de kamer stuiven :D
De kijkdagen zijn ern beetje vervelend gepland dus we zitten nu wel een week zonder dieren. Maar hopelijk voor een mooi resultaat.